Arai konstruktion

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Trådlyft!

Ena skölden nu sönder på min Arai hjälm :mad:
Ska skaffa ny sköld men funderar även på ny hjälm pga min Arai har nu några år på nacken.

Så, jag har samma fråga som frågeställaren ovan. Vilken är mest lik Arai?

Arai är lite olika i modellerna med, så det finns inget facit, ut och testa, vem vet, du kanske hittar något som sitter ännu bättre.

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Arai är lite olika i modellerna med, så det finns inget facit, ut och testa, vem vet, du kanske hittar något som sitter ännu bättre.

Håller med där.. Jag kan ha Arai Astro-R men i princip inga andra Arai passar bra. Men sen så kan jag ha Shoei Multitec, tydligen är dom väldigt lika Arai Astro-R i formen. Men inga andra Shoei som jag provat passar :va

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Trådlyft!

Ena skölden nu sönder på min Arai hjälm :mad:
Ska skaffa ny sköld men funderar även på ny hjälm pga min Arai har nu några år på nacken.
Trådlyft igen!
Visiret lossnade igår på min Arai Chaser under färd när jag skulle stänga det:gnissla
Fattar inte hur det kunde lossna, har kört med samma visir hela sommaren utan att haft
det av hjälmen.
Vid montering är aldrig säker på att visiret sitter som det ska när det ska hakas fast
i dold mekanism.
Säkerheten i Arai:s konstruktion kan ifrågsättas:tummenner

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
Dagens skämt!
Jag hoppas du skojar?
Du kastade en av marknadens bästa hjälmar och köpte en av marknadens sämsta? :va
Ja det finns folk till allt!

Enligt SHARP bytte han från ett fabrikat (Arai) som har en enda hjälm på listan över 5-stjärniga hjälmar till ett fabrikat (Caberg) som har fyra hjälmar på listan över 5-stjärniga hjälmar.

Men det kanske var IMP-faktorn vid korvmojen och fiket du tänkte på och inte säkerheten? :va
För då håller jag med dig. :)

http://sharp.direct.gov.uk/testhelm...&sharp-type=All&sharp-rating=5&discontinued=1

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Enligt SHARP bytte han från ett fabrikat (Arai) som har en enda hjälm på listan över 5-stjärniga hjälmar till ett fabrikat (Caberg) som har fyra hjälmar på listan över 5-stjärniga hjälmar.

Men det kanske var IMP-faktorn vid korvmojen och fiket du tänkte på och inte säkerheten? :va
För då håller jag med dig. :)

http://sharp.direct.gov.uk/testhelm...&sharp-type=All&sharp-rating=5&discontinued=1

Om du sätter dig in i testerna så inser du kanske att siffrorna inte alltid är så viktiga. Arai har sämre skydd vid öronen för att få en bättre form och aerodynamik. Du måste amputera axlarna för att slå i rätt över örat.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Nån som vet om det finns en hjälmtillverkare med liknande hjälmform som Arai?

Jag har hört att Arai skall vara något ovalare än många andra på marknaden.

Har haft Arai Chaser och Condor, har gått över till öppningsbar Shoei Neotec som är liknande i passform, nästan lika bra kvalite på inredningen, och betydligt bättre mekanik

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!