Jönsson1
Ny medlem
Bestämde mig för att inhandla ett par nya krukor valet föll givetvis på Arai´s RX7 Corsair.
Vet sedan tidigare att dessa Arai visir kan va VÄLDIGT nervretande.
Detta ska gälla även för Astro-TR , Astral-x , Condor , Quantum-2 , Profile , Vector , Chaser.
Har upptäckt ett litet knep som gör att man går från världens mest avancerade o bökiga visirmekanism till världens absolut lättaste robusta slitstarka och användarvänliga visirmekanism.
Genom att slipa väck två kanter på visiret och slänga väck dom två grå armarna går man från ett helvetet till himmelriket i visirbytarvärlden.
Arai operation instruktions ver 2.0
1. Öppna visiret helt och tryck på dom röda spärrarna bakom varje "sidosköld" med en vanlig rak skruvmejsel så att plastbiten lossnar i nerkant , om dom gråa plastspakarna är i vägen peta upp dom med skruvmejseln.
2. Stäng visiret helt och lirka försiktigt loss sköldarna snett bakåt-upp , om dom inte vill släppa jucka samtidigt lite med visiret mellan helt stängt till lite öppet.
3. Öppna visiret igen och det hoppar direkt ur sina fästen.
Man kan väldigt enkelt montera tillbaka visiret genom att lägga det i sina spår i öppet läge för att sedan stänga det.
Men nu går det under inga omständigheter att lirka tillbaka sköldarna i sina lägen med stängt visir för att sedan låsa dom i nedankant med dom röda spärrarna.
*Att använda Arai´s egna metod med att först montera sköldarna och sen försöka trycka ner visiret mellan sköldarna och hjälmen är dömt att misslyckas*
4. Montera tillbaka visiret i sina spår och stäng helt så att knäppet hörs från låset i visirets högra nedankant (sett framifrån).
5. Markera med ett vasst föremål på visiret enligt bild 4 , det övre markerade strecket som blir ska vara 4.7mm högt från "botten" så att säga.
6. Montera av visiret enligt punkt: 3
7. Slipa väck det markerade området på visiret enligt bild 6 och 7
8. Skrapa av kanterna med en vass kniv runt det slipade området.
9. Lirka loss dom två gråa spakarna med en liten platt skruvmejsel , armarna fyller inte längre någon funktion.
10. Montera tillbaka visiret i stängt läge enligt punkt: 4
11. NU går det att först "haka" i det övre fästet (bild 6 7 9) som sköldarna har för att sedan knäppa i det slutgiltiga låset i nedankant genom att trycka in dom röda låsen med en platt skruvmejsel , tryck till skölden med handen tills ett klick hörs.
OBS Tryck inte in sköldens nedre lås med bara handkraft , hjälp till att öppna det röda låset med skruvmejseln först , risk finns att man knäcker sköldens nedre hake annars (bild 10).
20min för att fixa en hjälm.
30sec att byta visiret nu.
Vet sedan tidigare att dessa Arai visir kan va VÄLDIGT nervretande.
Detta ska gälla även för Astro-TR , Astral-x , Condor , Quantum-2 , Profile , Vector , Chaser.
Har upptäckt ett litet knep som gör att man går från världens mest avancerade o bökiga visirmekanism till världens absolut lättaste robusta slitstarka och användarvänliga visirmekanism.
Genom att slipa väck två kanter på visiret och slänga väck dom två grå armarna går man från ett helvetet till himmelriket i visirbytarvärlden.
Arai operation instruktions ver 2.0
1. Öppna visiret helt och tryck på dom röda spärrarna bakom varje "sidosköld" med en vanlig rak skruvmejsel så att plastbiten lossnar i nerkant , om dom gråa plastspakarna är i vägen peta upp dom med skruvmejseln.
2. Stäng visiret helt och lirka försiktigt loss sköldarna snett bakåt-upp , om dom inte vill släppa jucka samtidigt lite med visiret mellan helt stängt till lite öppet.
3. Öppna visiret igen och det hoppar direkt ur sina fästen.
Man kan väldigt enkelt montera tillbaka visiret genom att lägga det i sina spår i öppet läge för att sedan stänga det.
Men nu går det under inga omständigheter att lirka tillbaka sköldarna i sina lägen med stängt visir för att sedan låsa dom i nedankant med dom röda spärrarna.
*Att använda Arai´s egna metod med att först montera sköldarna och sen försöka trycka ner visiret mellan sköldarna och hjälmen är dömt att misslyckas*
4. Montera tillbaka visiret i sina spår och stäng helt så att knäppet hörs från låset i visirets högra nedankant (sett framifrån).
5. Markera med ett vasst föremål på visiret enligt bild 4 , det övre markerade strecket som blir ska vara 4.7mm högt från "botten" så att säga.
6. Montera av visiret enligt punkt: 3
7. Slipa väck det markerade området på visiret enligt bild 6 och 7
8. Skrapa av kanterna med en vass kniv runt det slipade området.
9. Lirka loss dom två gråa spakarna med en liten platt skruvmejsel , armarna fyller inte längre någon funktion.
10. Montera tillbaka visiret i stängt läge enligt punkt: 4
11. NU går det att först "haka" i det övre fästet (bild 6 7 9) som sköldarna har för att sedan knäppa i det slutgiltiga låset i nedankant genom att trycka in dom röda låsen med en platt skruvmejsel , tryck till skölden med handen tills ett klick hörs.
OBS Tryck inte in sköldens nedre lås med bara handkraft , hjälp till att öppna det röda låset med skruvmejseln först , risk finns att man knäcker sköldens nedre hake annars (bild 10).
20min för att fixa en hjälm.
30sec att byta visiret nu.
Bifogat
-
DSCN3427 (Large).JPG80.3 KB · Visningar: 109
-
DSCN3448 (Large).JPG131.1 KB · Visningar: 76
-
DSCN3426 (Large).JPG59.3 KB · Visningar: 90
-
DSCN3425 (Large).JPG84.2 KB · Visningar: 125
-
RSCN3431 (Large).JPG61.8 KB · Visningar: 90
-
DSCN3430 (Large).JPG63.9 KB · Visningar: 80
-
RSCN3441 (Large).JPG67.9 KB · Visningar: 71
-
DSCN3428 (Large).JPG59.2 KB · Visningar: 82
Last edited: