Arai Quantic

Ktmcowboy

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2014
Hoj
Kawasaki zx-6r
Jag köpte en sådan i somras. Jag har stora problem med ljudnivån i denna och börjar fundera om det är något fel på den? Hade en Chaser innan som var hyffsat tyst i jämförelse.. Kan inte åka längre stunder över 140 då det blir både en hög ljudnivå samt turbulens i den. Att överhuvudtaget åka utan öronpluggar är inte att tänka på.
Är det någon mer som åker runt med denna på huvudet?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Köpa ny Chaser ? Just nu rea

Ktmcowboy

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2014
Hoj
Kawasaki zx-6r
Köpa ny Chaser ? Just nu rea
Nja, hatar den nya visirmekanismen hos Arai... Finns det alternativ till Arai, Shoei passar inte mitt huvud

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag gissar att luftintaget i logotypen i pannan skapar en del ljud. Men är det verkligen outhärdligt MED öronproppar?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Mitt intryck är att Arai gör sjukt bra hjälmar, men också att låg ljudnivå aldrig har varit prioriterat hos dem. Jag har och har haft flera RX7'or med passformskomfort och ventilation i toppklass. Men designen på ventilation och visir ger också högre ljudnivå.

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
Jag har en Quantic när jag kör min RC30, i jämförelse med min RX7:a och min Quantum som jag använder med andra hojar, är Quantic-hjälmen den tystaste. Jag har ingen erfarenhet av andra märken, som säkert kan vara tystare...
Om Chasern var mycket tystare, och du körde samma hoj som nu, kan du alltid kontrollera att visiret sluter tätt som det ska.

Ktmcowboy

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2014
Hoj
Kawasaki zx-6r
Jag tänker på två saker, antingen är det något fabrikationsfel på den och den sluter inte riktigt tätt, den är justerbar så jag misstänker att den åker ur läget då jag har fått spänna åt visiret vid ett flertal tillfällen.
Alt.2 är att den inte passar min hoj, att det blir något fel på luftflödet. Jag kör en Multistrada V4 S nuförtiden och den kanske inte trivs ihop med hojens aerodynamik.
Jag har en Cardo installerad och det är precis så man kan snacka i den pga ljudnivån...

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Jag hade arai innan nu har jag kört med hjc i några år dom passar min huvudform lika bra som arai
Samma här, kör numera HJC RPHA11.
Riktigt fina hjälmar, hur ljudnivån är har jag inte funderat på då jag alltid kör med proppar.

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
Jag tänker på två saker, antingen är det något fabrikationsfel på den och den sluter inte riktigt tätt, den är justerbar så jag misstänker att den åker ur läget då jag har fått spänna åt visiret vid ett flertal tillfällen.
Det där låter inte helt rätt! Jag bytte till ett lätt tonat visir strax efter att jag köpt hjälmen och där sitter det fortfarande utan att ha behövt göra några justeringar efteråt. Om du behöver sätta fast visiret ett antal gånger för att det släpper av sig självt, låter det som om något är fel!

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag vet inte hur det fungerar på just den Arai-modellen, men RX7 har i alla fall justerbar visirmekanism. Och byter man t.ex. visir från det dubbelkrökta originalvisiret till ett enkelkrökt tear-off visir så måste man obönhörligen justera, annars blåser det typ rakt in…

Manualen som följer med varje RX7’a beskriver hur man går till väga och det finns också videos på tuben.

Ktmcowboy

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2014
Hoj
Kawasaki zx-6r
Jag är inte överrens med vare sig visirlåsningen eller infästningen av visiret. Den gamla varianten var ju en dröm om än lite våldsam :)
Ska se om det finns möjlighet till reklamation av hjälmen.

Gott nytt år till er!

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
Alt.2 är att den inte passar min hoj, att det blir något fel på luftflödet. Jag kör en Multistrada V4 S nuförtiden och den kanske inte trivs ihop med hojens aerodynamik.
Jag har en Cardo installerad och det är precis så man kan snacka i den pga ljudnivån...
Happy ears funkar fint ihop med cardo. Tar bort vindbrus men släpper igenom dom frekvenser som används vid tal.

Köra utan bra öronproppar är en garanti för att du kommer få tinnitus på sikt oavsett hur bra hjälm du har.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår