Arbetsbelysning

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Önskar lite tips om arbetsbelysning.........
Har rejält med takbelysning i garage/verkstad men tycker ändå att det är för lite att jobba i - sitter 2x18W led med 200cm cc mellanrum och 200cm mellan raderna.
Alternativen är:
Byta ut armaturerna ovanför mekplatsen = bättre allmänbelysning (finns en 70w lysrörsarmatur led i så fall)
Jobba med en flyttbar armatur på stativ =bättre belysning direkt på arbetsstället

Vad tycks? Om det senare alternativet är att föredra, ska man ha något inte alltför starkt (risk för bländning) eller finns det avbländbara arbetsbelysningar?
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Önskar lite tips om arbetsbelysning.........
Har rejält med takbelysning i garage/verkstad men tycker ändå att det är för lite att jobba i - sitter 2x18W led med 200cm cc mellanrum och 200cm mellan raderna.
Alternativen är:
Byta ut armaturerna ovanför mekplatsen = bättre allmänbelysning (finns en 70w lysrörsarmatur led i så fall)
Jobba med en flyttbar armatur på stativ =bättre belysning direkt på arbetsstället

Vad tycks? Om det senare alternativet är att föredra, ska man ha något inte alltför starkt (risk för bländning) eller finns det avbländbara arbetsbelysningar?
Med ålder kommer sämre syn, åtminstoneför mig. Jag köpte läsbrillor med inbyggda små LED- lampor. Mest för finliret iofs men funkar ypperligt ?
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Läsbrillor och LED-pannlampa. Ett måste numera i garaget. Har även bra takbelysning med LED-armaturer.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Läsbrillor och LED-pannlampa. Ett måste numera i garaget. Har även bra takbelysning med LED-armaturer.
Låter som det är pannlampa nästa - läsbrillor har jag i flera styrkor - led i taket också. Någon pannlampa att rekommendera? Bra om den sprider på bredden mer än skickar en stråle rakt fram
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Köpte min på Bauhaus. Minns inte fabrikat....
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag bytte ut 12 lysrörsarmaturer på 2*36 således 24 st 36 watt lysrör mot 12 led armaturer. Och det blev STOOOOR skillnad på ljus lätt värt det bytet.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har fyra sådana här fastskruvade på fyra spånskivor ca 25cm x 25 cm och flyttar runt på golvet.
För att lysa snett uppåt under hojen / nedifrån snett upp mot sidan på hojen. För i taket lysrör.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
alla ledlampor jag provat ger så konstigt ljus tycker jag. Sticker som fasen i ögonen om man råkar titta mot den, distinkt skugga och allmänt ”svårt att se”.

men alla här verkar nöjda med sina då?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Den här pannlampan kör jag med efter att ha prova många genom åren. Den är billig men enormt bra.
Lång batteritid men man måste ha dubbla uppsättningar batterier för att kunna jobba flera timmar på raken.
Zoomfunktionen är ett måste har jag insett för om man tappar någon liten pryl in i trånga djupa ställen på en motor helst bilmotor så kan man ställa in spotzoom och leta djup ner runt motorn utan att bli bländad av närliggande motordelar.
Köp gärna två st så har man ett gäng batterier på laddning i den andra lampan, de är ju så billiga.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Önskar lite tips om arbetsbelysning.........
Har rejält med takbelysning i garage/verkstad men tycker ändå att det är för lite att jobba i - sitter 2x18W led med 200cm cc mellanrum och 200cm mellan raderna.
Alternativen är:
Byta ut armaturerna ovanför mekplatsen = bättre allmänbelysning (finns en 70w lysrörsarmatur led i så fall)
Jobba med en flyttbar armatur på stativ =bättre belysning direkt på arbetsstället

Vad tycks? Om det senare alternativet är att föredra, ska man ha något inte alltför starkt (risk för bländning) eller finns det avbländbara arbetsbelysningar?
Om du vill ha armaturer i taket så kan jag rekommendera den här.

https://www.jula.se/catalog/el-och-...husbelysning/takarmaturer/led-armatur-005050/

Jag satte upp en sådan i tvättstugan för att ersätta den lysrörsarmatur som satt där tidigare.
Den ger rejält med ljus som är varmvitt. 5400 lumen är nog inte någon direkt överdrift på den.
Dom har en mindre modell också som jag satte i tvättstugan hos morsan och den ger också rejält med ljus.
Anser du att du behöver massor med ljus så är det ju bara att sätta upp 2 st bredvid varandra. Nu verkar det som att det är en utgående produkt men förhoppningsvis ersätter dom den med någon annan variant som är likvärdig.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Om du ska byta till nåt ljusstarkt i taket så funkar dessa bra. Har fyra stycken ovanför min mekplats, 3,4m takhöjd, och det lyser bra, nästan läge för shades.
Det blev två till att börja med - vinkelrätt mot befintliga armaturrader - blev för j-kla bra. Tack för tipset. Blir nog ett par till över svarv o fräs
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Om du vill ha armaturer i taket så kan jag rekommendera den här.

https://www.jula.se/catalog/el-och-...husbelysning/takarmaturer/led-armatur-005050/

Jag satte upp en sådan i tvättstugan för att ersätta den lysrörsarmatur som satt där tidigare.
Den ger rejält med ljus som är varmvitt. 5400 lumen är nog inte någon direkt överdrift på den.
Dom har en mindre modell också som jag satte i tvättstugan hos morsan och den ger också rejält med ljus.
Anser du att du behöver massor med ljus så är det ju bara att sätta upp 2 st bredvid varandra. Nu verkar det som att det är en utgående produkt men förhoppningsvis ersätter dom den med någon annan variant som är likvärdig.
Det bidde (som du kanske sett) två av liknande typ men 40wattare - helnöjd. F-n man ser bara sämre o sämre - ska jag bygga ihop fler 1/12 modeller under vintern så krävs det mycket ljus
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det bidde (som du kanske sett) två av liknande typ men 40wattare - helnöjd. F-n man ser bara sämre o sämre - ska jag bygga ihop fler 1/12 modeller under vintern så krävs det mycket ljus
Jo. Jag känner igen det där. Det blir långsamt suddigare och suddigare och snart lär jag behöva läsglasögon för allt jag ska göra som är på nära håll verkar det som.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det blev två till att börja med - vinkelrätt mot befintliga armaturrader - blev för j-kla bra. Tack för tipset. Blir nog ett par till över svarv o fräs
Japp, jag har såna över pelarborren och svarven med, ska bli runt billyften och över svetshörnan också. (lysande sickan för att travestera jönssonligan)
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top