Arbetsgivarföreningens SKIT förslag

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Det är för fan ett skämt det dom har lagt fram, som att gå tillbaka i tiden. värst är att skicka hem anställda o beordra in när det passar dem :kocko

Budet innebär:
0,9 procents lönehöjning år ett och 1,1 procents påslag år två och tre. Det ger i genomsnitt 250 kronor i månaden efter tre år.
Alla avtal ska slutas lokalt. Övertidsersättning och OB-ersättning ska kunna förhandlas bort lokalt.
Lönesänkningar ska kunna göras lokalt.
Avtalet ska kunna sägas upp om politikerna förändrar reglerna för sjukfrånvaro eller arbetstid.
Ytterligare 50 arbetstimmar läggs ut på varje anställd - utan extra ersättning.
Arbetsgivaren ska ha möjlighet att skicka hem anställda de dagar då det är lite jobb och senare kunna tvinga dem att jobba in samma tid - utan övertidsersättning.

Källa : http://www.metall.se/home/metall2/avtal04/kampanj.nsf/pages/3BD9F65A3C266F1AC1256E37002A78D0?OpenDocument

Fan vad irriterad och förbannad man blir, det är vi som drar in slantarna och så behandlas man som om man är en utgift
Finns ingen reallöneökning med 0,9 eller 1,1%
Och förhandla bort OB och Övertidsersättning........skulle bra gärna vilja veta motivationen till det!!!
Tillbaks till sex-dagars arbetsvecka o 12timmars dagar eller vad då??

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Jo det är piss det där!! hoppas på strejk i vår när avtalet går ut!! annars drar jag från det hjävla mesmetall..

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
twinner skrev:
Jo det är piss det där!! hoppas på strejk i vår när avtalet går ut!! annars drar jag från det hjävla mesmetall..

Jag med. Som kan under inga omständigheter godta nånting i det förslaget, då tappar de nog en massa medlemar.

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Så sant!! metall i där jag jobbar är iaf riktigt mesiga,köpta av företaget typ...

[KoRn]

www.mc-kompaniet.se
Gick med
6 Jan 2004
Hoj
Ingen & alla...
Jag tycker att alla metallarbetare som är emot detta(förmodligen alla) ska visa sitt missnöje med detta genom att gå ur facket, om detta blir en verklighet. Då tjänar vi ju i allafall ett par procent....

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
toxicated skrev:
Spekulerar och spekulerar, det är ett skitförslag för metallare.Det är fakta.....
Valmers är lierad med arbetsgivarna. Helt och hållet, och han skiter i er och föraktar er. Han är bara glad för att facket misslyckas och myser i smyg när ni pratar om att gå ur.

Valmers är ondskan själv och pratar jättekonstigt.

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Ugluk skrev:
Valmers är lierad med arbetsgivarna. Helt och hållet, och han skiter i er och föraktar er. Han är bara glad för att facket misslyckas och myser i smyg när ni pratar om att gå ur.

Valmers är ondskan själv och pratar jättekonstigt.

Det är just det som är felet att man börjar direkt med "gå ur" snacket, precis vad alla arbetsgivare drömmer om.
Nej fram med motvapen som övertidsblockader,strejk sånt som "sårar" arbetsgivarna........då märker de ganska snart att OJ utan dom så sluta ju kulorna att rulla in

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
"irriterad och förbannad man blir"

toxicated skrev:
Det är för fan ett skämt det dom har lagt fram, som att gå tillbaka i tiden. värst är att skicka hem anställda o beordra in när det passar dem :kocko

Budet innebär:
0,9 procents lönehöjning år ett och 1,1 procents påslag år två och tre. Det ger i genomsnitt 250 kronor i månaden efter tre år.
Alla avtal ska slutas lokalt. Övertidsersättning och OB-ersättning ska kunna förhandlas bort lokalt.
Lönesänkningar ska kunna göras lokalt.
Ytterligare 50 arbetstimmar läggs ut på varje anställd - utan extra ersättning.
Arbetsgivaren ska ha möjlighet att skicka hem anställda de dagar då det är lite jobb och senare kunna tvinga dem att jobba in samma tid - utan övertidsersättning.

Fan vad irriterad och förbannad man blir, det är vi som drar in slantarna och så behandlas man som om man är en utgift
Finns ingen reallöneökning med 0,9 eller 1,1%
Och förhandla bort OB och Övertidsersättning........skulle bra gärna vilja veta motivationen till det!!!
Tillbaks till sex-dagars arbetsvecka o 12timmars dagar eller vad då??

Får man försynt komma med ett förslag..?

Om ni som klagar, ni är ju tydligen så j-a duktiga, startar eget så får ni ju alla stålarna själva...dessutom kan ni bestämma er lön själv och kan strunta i alla giriga arbetsgivare.. :D
Bara ett förslag...

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Hoj
R1
Kahobe skrev:

Om ni som klagar, ni är ju tydligen så j-a duktiga, startar eget så får ni ju alla stålarna själva...dessutom kan ni bestämma er lön själv och kan strunta i alla giriga arbetsgivare.. :D
Bara ett förslag...

WORD! :tummenupp

/a

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
toxicated skrev:
Flexibel arbetstid är ju bara en anpassning till verkligheten. Ibland finns jättemycket att göra och ibland mindre. Ibland får du jobba jättemycket ibland får du en lång sammanhängande ledighet. Det är bra - ökar ditt företags konkurrenskraft gör ditt jobb säkrare.

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Kahobe skrev:

Bara ett förslag...

Det handlar inte om att vi är så jävla duktiga, inte heller att min chef har hög lön, det skall de ha med tanke på deras jobb.

Du verkar tro att detta handlar om avundsjuka.

Men säg mig, varför skall arbetsgivaren kunna säga att jag inte behöver jobba ex mån-tis men kom på lördag sön då vi har mer att göra, man har familj fritidsintresse m.m som man kanske vill kunna planera osv
Varför skall arbetsgivaren ta bort övertidersättning när det är för företagets skull jag arbetar på min fritid?
Varför skall jag inte få OB tillägg, vi höjer produktiviteten genom att jobba kvällar/nätter så de småpengarna det är för företaget skall de inte gnälla över

Jag vet ju i alla fall på mitt jobb att vi drar in en bra jävla massa mer än vi kostar,

Vad gör du om dagarna, kom inte och säg att du jobbar och är så himla tacksam för att jobba så ersättning kommer inte på tal :rolleyes:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
toxicated skrev:
...då märker de ganska snart att OJ utan dom så sluta ju kulorna att rulla in
Det kommer inte du att märka. Däremot kommer du att märka dels att avsändaren av dina pengar är A-kassan, dels att du får skita i MC:n du tänkt köpa inom en snar framtid.

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Bingo skrev:
Flexibel arbetstid är ju bara en anpassning till verkligheten. Ibland finns jättemycket att göra och ibland mindre. Ibland får du jobba jättemycket ibland får du en lång sammanhängande ledighet. Det är bra - ökar ditt företags konkurrenskraft gör ditt jobb säkrare.

Ja det är verkligen JÄTTEBRA. Speciellt för de som pendlar långa sträckor varje dag eller för de som har barn. Skitsmidigt. Verkligen.

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Bingo skrev:

Visst men det beror på med vilket varsel detta skall ske. Man kan ju inte planera längre fram för du vet ju inte exakt hur du jobbar den veckan osv. Finns bemanningsföretag om man vill lösa toppar...........

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Bingo skrev:
Det kommer inte du att märka. Däremot kommer du att märka dels att avsändaren av dina pengar är A-kassan, dels att du får skita i MC:n du tänkt köpa inom en snar framtid.

Sen när har de sparkat folk pga strejk och övertidsblockade m.m, du kanske behöver en anpassning till verkligheten........

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Hoj
R1
toxicated skrev:
Visst men det beror på med vilket varsel detta skall ske. Man kan ju inte planera längre fram för du vet ju inte exakt hur du jobbar den veckan osv. Finns bemanningsföretag om man vill lösa toppar...........

Tyvärr måste ju inte bara toppar lösas utan även dalar. Som du säger kanske det kan lösas med bemanningsföretag, men då kanske ditt jobb måste försvinna till förmån för någon från ett flexiblare bemanningsföretag.

Vet inte alls vad du har för arbetsuppgift, det är bara principen jag talar om.

/A

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Visst, bara matpriserna och allt annar flexar samtidigt som min lön gör det. Och att jag får ta semester oavsett konjunkturen.
:machinegu

Fakta: Som anställd tjänar man pengar i huvudsak åt nån annan. När Percy och pojkarna ger fan i att vara så giriga, då ska jag bli lojal och trogen, och 'ställa upp'. Tills dess....

Bingo skrev:

Last edited:
Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...