Arbetsgivarföreningens SKIT förslag

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Dea skrev:
Tyvärr måste ju inte bara toppar lösas utan även dalar. Som du säger kanske det kan lösas med bemanningsföretag, men då kanske ditt jobb måste försvinna till förmån för någon från ett flexiblare bemanningsföretag.

Vet inte alls vad du har för arbetsuppgift, det är bara principen jag talar om.

/A

Javisst den risken finns, se bara på hur de gjorde på Abu Garcia, sparka alla, gav erbjudande om att anställas på ett bemanningsföretag och hyras in på sina gamla arbetsuppgifter :rolleyes:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Ja men snälla, var inte så rädda för att tillvaron förändras. Det måste inte vara dåligt. Min farsa är metallare och har flexibel arbetstid. Han tycker det är bra för då får han ordentliga ledigheter ibland. Man planerar inte produktionen timme för timme i det genomsnittliga verkstadsföretaget så ni kan nog fortsätta planera på.

Pejo: det stod inget i förslaget om att lönen skulle flexa.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
toxicated skrev:
Javisst den risken finns, se bara på hur de gjorde på Abu Garcia, sparka alla, gav erbjudande om att anställas på ett bemanningsföretag och hyras in på sina gamla arbetsuppgifter :rolleyes:
Mmmm, då fattar du vad jag menar.

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Bingo skrev:
Mmmm, då fattar du vad jag menar.

Det är bra att ha ett jobb, jävltgt bra. Men man skall inte ta vad som helst o gå med på allt. Man skall inte tycka allt är bra..........jag kör på att man skall alltid sträva efter att få det bättre.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
toxicated skrev:
Det är bra att ha ett jobb, jävltgt bra. Men man skall inte ta vad som helst o gå med på allt. Man skall inte tycka allt är bra..........jag kör på att man skall alltid sträva efter att få det bättre.
Naturligtvis är det så. Jag reagerar på att du är så negativ till flexibel arbetstid - något som jag tror är bra för de allra flesta löntagare. Alldeles bortsett från att det är mycket bra för arbetsgivaren.

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Bingo skrev:
Naturligtvis är det så. Jag reagerar på att du är så negativ till flexibel arbetstid - något som jag tror är bra för de allra flesta löntagare. Alldeles bortsett från att det är mycket bra för arbetsgivaren.

Jag har det jävligt bra nu. Jobbar två-skift 37,5 timme per vecka med arbetstidsförkortningen trivs kanon. Jag är vanemäniska trivs med att veta att den veckan jobbar jag si o så o den veckan är jag ledig då osv.
Har jobbat på bemanning som timanställd och gillade inte alls att man inte riktigt vet ...........

Samhället går mer ifrån "helg" allting är öppet nästan alltid folk arbetar olika dag/natt/måndag/onsdag/lördag allt kommer bli sak samma ännu längre fram i tiden tror jag.....innan var det typ "Ushh vad tradigt för dig att jobba helg när alla är lediga" sånt hör man ju bara typ runt juletider nu............

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Jag jobar skift. Jag skiter blanka fan i om det är jul, nyår, midsommar, dyl när du varit bort från ett par av dom kommer du inte sakna dom. Ska nog inte blanda mig i för mycket, men om man inte kan vara flexibel kan det bli som Eletrolux som lägger ner fast man går med vinst.

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Vakna upp i verkligheten och se att det är en tuff arbetsmarknad. Man kan inte tro att allt ska vara som det alltid har varit.

Sen är inte arbetsgivare "fiender"! Dom ger er jobb. Tror ni på fullaste allvar att dom lägger ut nått sånt här för att vara jävliga? Branshen kanske håller på att gå åt helvete. Då går det inte att sätta sig ner å gnälla och tro att man kommer ha något jobb sen.

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
ecce skrev:
Jag jobar skift. Jag skiter blanka fan i om det är jul, nyår, midsommar, dyl när du varit bort från ett par av dom kommer du inte sakna dom. Ska nog inte blanda mig i för mycket, men om man inte kan vara flexibel kan det bli som Eletrolux som lägger ner fast man går med vinst.

Inte för jag jobbar någon jul,nyår etc. Du har inte barn då förstår jag. Jag har barn och sådana högtider vill man vaar med sin familj och det är inte för mycket begärt. Man kan inte gå runt o inbte våga säg nått "dom kan ju flytta utomlands", då skulle dom till sist få göra som dom vill.........

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
EBS skrev:
Vakna upp i verkligheten och se att det är en tuff arbetsmarknad. Man kan inte tro att allt ska vara som det alltid har varit.

Sen är inte arbetsgivare "fiender"! Dom ger er jobb. Tror ni på fullaste allvar att dom lägger ut nått sånt här för att vara jävliga? Branshen kanske håller på att gå åt helvete. Då går det inte att sätta sig ner å gnälla och tro att man kommer ha något jobb sen.

Det är en tuff arbetsmarknad vet vi alla. Allt behöver heller inte vara som det alltid varit, alla verkar hänga upp sig på själva arbetstiden när det var hela förslaget som var kasst o inte bara arbetstiderna.
Att branchen håller på att gå åt helvete tror jag inte på , men att företagen kan producera sina produkter i låglönelände där de har 1/5 av vad vi har i lön är det som är så lockande för dem, dom kan ha fem arbetare till priset av en här.
Så alla ni som tycker att vi skall inte klaga, vi har det bra, det är en tuff maknad,arbetsgivaren är gud som ger oss jobb kan ju sänka sin lön till 1/5 av vad ni har idag ta bort OB, skifttilägg kanske tom era raster eftersom ni verkar tycka det är helt okey

Jag blev själva drabbad av detta för 2 år sen, uppsagd för att produktionen läggs om till ett låglöneland och då hade vi bara haft produktionen i 6månader i Sverige, efter det så ser jag inte upp till arbetsgivaren eftersom att de bryr sig inte om dig ett skit när de inte behöver dig mer eller det passar. Nej kämpa för dig själva o en bättre tillvaro vill de lägga ut sin produktion så gör de det ändå ...........

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
toxicated skrev:
Inte för jag jobbar någon jul,nyår etc. Du har inte barn då förstår jag. Jag har barn och sådana högtider vill man vaar med sin familj och det är inte för mycket begärt. Man kan inte gå runt o inbte våga säg nått "dom kan ju flytta utomlands", då skulle dom till sist få göra som dom vill.........

Det var ju inte riktigt så jag menade. Men om man ser arbetsgivaren som Belisbub så kommer det nog aldrig bli riktigt bra. Tiderna förendras industrin måste nog följa med så gott den kan. Vet inte men om man fick välja på flex tid med samma lön eller 200 kr efter skatt hadde nog JAG valt flex. Sen ska man inte godkänna att man tar bort OB det är inte rätt. Jag menar på det hela att det är dax att Facket och arbetgivarna slutar bråka och ser vad som är bäst för alla. (TJENA UTOPI)

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
toxicated skrev:
Det är en tuff arbetsmarknad vet vi alla. Allt behöver heller inte vara som det alltid varit, alla verkar hänga upp sig på själva arbetstiden när det var hela förslaget som var kasst o inte bara arbetstiderna.
Att branchen håller på att gå åt helvete tror jag inte på , men att företagen kan producera sina produkter i låglönelände där de har 1/5 av vad vi har i lön är det som är så lockande för dem, dom kan ha fem arbetare till priset av en här.
Så alla ni som tycker att vi skall inte klaga, vi har det bra, det är en tuff maknad,arbetsgivaren är gud som ger oss jobb kan ju sänka sin lön till 1/5 av vad ni har idag ta bort OB, skifttilägg kanske tom era raster eftersom ni verkar tycka det är helt okey

Jag blev själva drabbad av detta för 2 år sen, uppsagd för att produktionen läggs om till ett låglöneland och då hade vi bara haft produktionen i 6månader i Sverige, efter det så ser jag inte upp till arbetsgivaren eftersom att de bryr sig inte om dig ett skit när de inte behöver dig mer eller det passar. Nej kämpa för dig själva o en bättre tillvaro vill de lägga ut sin produktion så gör de det ändå ...........

Är man inte nöjd med jobbet och villkoren, så får man byta. Om alla i industrin strejkar eller om metall lyckas förhandla fram förmånliga villkor så flyttas ännu mer produktion till låglöneländer. Vill man ha högre lön är det mer effektivt att studera till något bristyrke än att engagera sig i facket.

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
lee skrev:
Är man inte nöjd med jobbet och villkoren, så får man byta. Om alla i industrin strejkar eller om metall lyckas förhandla fram förmånliga villkor så flyttas ännu mer produktion till låglöneländer. Vill man ha högre lön är det mer effektivt att studera till något bristyrke än att engagera sig i facket.

Det har du alldelesrätt i. Läser redan på fritiden för att omnågra år kunna läsa något på högskolan och komma ifrån att jobba i verkstaden. Inte för att det är något fel att jobba i verkstaden (fast många har förutfattade meningar) utan för att se hur långt man kan komma.

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Om man ser det lite historist så var väl Sverige väldigt stora i tex textil industri. Vi var duktiga på att konstuera saker. Mycket av det hadde vi grattis från andra världskriget samt en viss del från Facket. Om man ser idag finns ju nästa bara Skogs industrin kvar i samma skala. Sverige är nu ledande i teknik dvs vi producerar inte lika mycket längre. Tyvärr tappar vi nu mark där med då Univeriteten inte får del i forsknings resultaten vi kommer fram med. Ta Norrköping som exempel där komun gubbarna vaknade upp försent, nu är vi kanske på rätt väg med eget Campus som växer...

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...