Arg som ett /&%&R)/¤ (Karlskoga)

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Kommer hem från jobbet och tar det lite lugnt på vägen hem. Trött o sliten efter kvällens pass.
Tycker att vägbanan ser lite konstig ut, så jag tittar närmare... Det ser f-n i mig ut som grus....hur mycket som helst!!!!
Stannar bilen o kliver ut för att se.
JODÅ!!! Hela min mötande körbana är full av sand...inte som någon har tappat utan det har verkligen åkt en sandbil där!!!! :kocko
Ringer polisen som tror att jag skämtar :va men skall skicka ut en patrull.
Kör hem bilen o tar hunden för att gå utefter sandningen o se hur mycket det är...
ca 700 meter av en genomfartsled i Karlskoga är sandad!!!!!! :huvet

Kommer hem o ringer tidningen för att de kanske skulle kunna göra ett reportage o ta reda på vilken j-vla idiot som sandar en asfaltsväg i Juni.
GISSA VEM??!!!!!!!

VÄRVERKET HAR SANDAT ETT HYDRALOLJE LÄCKAGE!!!!!!!!!! :brinnerup :tomten
Inga skyltar, ingen varning, ingenting!!!!

Nog för att jag vet att VV vill ta livet av oss...men jag trodde det skulle ske i smyg!!!
Jag trodde i min enfald att oljesanering bara sköttes av brandkåren eller godkänd firma...???
Sand o olja går ju dessutom inte bra ihop heller....

Nu skall jag jaga SMC imorgon (och se till att det kommer fram en blåslampa och lite bensin....)
Det vara bara en ren tur att jag tog bilen till jobbet idag....vädret var bra och solen sken, men jag valde bilen ändå...(skyddsängel??)


Så ni som skall till Gelleråsen i Karlskoga...se upp!!!!
Det är vägen ut mot Gelleråsen, genom "centrum" som är sandad..
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Samma hände i Borås efter ett diesel läckage för 2 år sedan.... Kom körande med bilen på motorvägen då plötsligt min Renault Megane med 90 hk (läs: sportbil :D ) plötsligt börjar få hjulspinn på 5:ans växel.... :confused:

Ca:2 km vägbana full med diesel... Min första tanke var att här kommer det att gå illa för någon motorcyklist... Läckaget började i en liten svag väster på en annars rak motorväg...

Följde diesel spåren tills dom slutade vid en lastbil som stod parkerad. STORT hål i tanken och en massa brandmän som sanerat klart och var nöjda, tills jag påpekade om hela motorvägen...

"Är det så halt.... men det kan ju inte stämma.... menar du att någon motorcyklist kan köra ihjäl sig.... öhhh.... vad ska vi göra då..." :kocko

Lyckades tillslut få dit polisen som varnade vid alla påfarter! :Bugar

Men, vad ser man dagen efter...? Jo att VV har grusat hela vägbanan!!! Och detta utan att sätta upp varnings skyltar!!!

Man ska aldrig bli förvånad som motorcyklist....
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Måste tyvärr meddela dig att detta är inget nytt! Det händer varje år och om man försöker påkalla uppmärksamheten hos vägverket blir man bara nonchalerad.

Har flera liknande händelser där jag upprepade gånger ringt polis som i sin tur varit i kontakt med VV och INGET har hänt.

På en tur med våra hojar, för 2 år sedan, slog en av mina kompisar sönder sin bottenplugg på sin GW 1500 vid ett gupp i samband med att han skjutsade. Resultat: 4 - 5 l olja rann ut på vägen och han lyckades med nöd och näppe hålla hojen på asfalten.

Vi som kört lite fortare upptäckte snart att allt inte stod rätt till så vi vände och hittade våra GW-åkare ståendes utmed vägkanten på Eskilsbyvägen utanför Lanvetter (Gbg).

Vi ringde, självklart, 112 och rapporterade vad som hänt samtidigt som vi placerade ut en postering 100 m innan det krön där oljeläckaget började. Just med tanke på att det är en känd och relativt omtyckt mc-väg. Vi varnade således ett par knuttar men också bilister så att de skulle kunna undvika att dra ut oljan mer än nödvändigt tills sanering hade skett.

Efter ca. 20 - 25 min kommer brankåren med en bil om 5 man. Chefen kliver ur bilen och får en kort redogörelse av läget. Han går 20 m i vardera riktining av det nu ca. 60 - 70 m långa oljeutsläppet (utdraget av bilister). Kommer tillbaks och säger:
- Det här sanerar inte vi det är ALLDELES för mycket för att vi skall ta det!

Vi, som är vana att arrangera RR-SM och VET vad det innebär, fattar ingenting. Vi VET ju att i bilen har de MINST 2 säckar Absol och summerar man manskapet så är vi minst 12 personer som kan sanera eländet. Hur lång tid tar det, 5 - 10 minuter kanske, MAX!??? :mad:

Nåväl, chefen meddelar oss att han varskor polisen samt VV. De stannar kvar med blåljuset påslaget tills polis anländer, vilket tar ca. 15 - 20 minuter.

Polisen, som för övrigt aldrig klev ur sin bil, parkerar med påslaget blåljus ca. 25 - 30m EFTER ett litet skarpt krön varpå han inte syns för än alldeles för sent. Dessutom saknas ju fortfarande varning på något sätt så vi får glatt stå kvar med vår postering och fortsätta varna motorcyklister och bilister.

Efter ca. 1 timmes väntan kommer VV med en liten lastbil fylld med....SAND. Hur många personal var med i lastbilen då??? EN liten gubbe som lade ut sand med SPADE!!! :huvet

Vid det här laget var oljespåret 200 - 300 meter långt. Förbannade som vi var gav vi fan i att hjälpa honom. Gissa om det tog tid!? :fatta!

Innan han var klar frågade vi honom om han inte skulle sätta ut en varningsskylt för halt väglag, varpå han svarade:
- Jag skall hämta det på verkstaden och kommer tillbaks med det senare!

Vi frågade då:
- När då?

Han svarade:
- Direkt när jag är klar här!

Senare på kvällen åkte en av kompisarna vägen förbi (han bor inte långt bort) för att kolla om någon skylt fanns där! Det hade då gått ca. 3 timmar efter saneringn. INGEN skylt! Han ringde VV och påtalade problemet!

Dagen efter, på eftermiddagen (efter jobbet) åkte han dit igen och kollade. INGEN skylt och fortfarande massa sand på vägen! Han ringde åter igen VV och frågade vad de håller på med!

Dagen efter igen åkte han åter igen dit under dagen. INGEN FÖRBANNAD SKYLT DENNA GÅNGEN HELLER!

Detta är en känd och ganska frekventerad mc-väg så man kan bara gissa hur många motorcyklister som fick hjärtat i halsgropen när de kom körandes från andra hållet (70 KM/H) och i en av de sista böjarna till det lilla samhället upptäckte sand på vägen! :mad: :mad: :mad:

Undrar om det var någon som vurpade pga. detta??? Någon som vet???

En annan erfarenhet är när jag är på väg hem för några år sedan. Det är mörkt (halvmörkt) men tort på vägen (asfalt). Eftersom jag vet att det finns mycket djur i närheten där jag bor kör jag försiktigt när jag svänger in på lokalbanan som leder till mitt bostadsområde (i Mölndal).

Vägen ser suddig ut och jag upptäcker efter någon meter att hojen inte längre följer spåret. Eftersom jag körde lugnt har jag inga problem att stanna till på busshållplatsen som är ca. 20 - 30 meter in på vägen.

Tar av mig hjälmen och går ut i körbanan som är helt täckt med grus. Inte sand utan grus, uppskattningsvis stenar mellan 2 - 5 mm stora. Hela backen (ca. 100 m) är täckt med grus! Varför???

Jag ringer omedelbart polisen som...tar kontakt med VV. Jag åker hem och ringer polisen igen där jag då får beskedet att de skall ut med varningsskylt.

Morgonen efter åker jag till jobbet som vanligt med min hoj. Ingen skylt! Jag ringer VV direkt jag kommit till jobbet och får besked om att de skall sätta ut en skylt å det snaraste!

På eftermiddagen/kvällen när jag kommer hem finns fortfarande ingen skylt. Jag ringer polisen som lovar ta kontakt med VV.

På morgonen efter....ingen skylt! :fatta! Jag ringer VV :huvet På kvällen.... historien upprepar sig ytterligare 2 dagar. INGEN REAKTION från VV. :huvet

Vad har VV för mål med sitt arbete och varför prioriteras oskyddade trafikanter så lågt???

Skulle vilja ta med en chef för VV bakpå under en tur där man kör aningen för fort in i en böj fylld av grus på asfalterad väg och se hans/hennes reaktion efter att han/hon fått all sten bortplockad ur skinnet och benet ihopspikat bara för att något klantarsel inte orkade sätta ut en förbannad varningsskylt!

Och dessa får betalt av VÅRA skattepengar! :huvet

// Niklas
 
Last edited:

Raul

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Örsundsbro
Hoj
XT660X SM
Jag skulle väl kunna varna lite för småvägarna runt Härkeberga nordväst om Uppsala, VV har valt att 'reparera' vissa vägavsnitt med grus i de värsta hålen.

Nu ska jag gå och byta kalsonger.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Avarage skrev:
Efter ca. 20 - 25 min kommer brankåren med en bil om 5 man. Chefen kliver ur bilen och får en kort redogörelse av läget. Han går 20 m i vardera riktining av det nu ca. 60 - 70 m långa oljeutsläppet (utdraget av bilister). Kommer tillbaks och säger:
- Det här sanerar inte vi det är ALLDELES för mycket för att vi skall ta det!

Vi, som är vana att arrangera RR-SM och VET vad det innebär, fattar ingenting. Vi VET ju att i bilen har de MINST 2 säckar Absol och summerar man manskapet så är vi minst 12 personer som kan sanera eländet. Hur lång tid tar det, 5 - 10 minuter kanske, MAX!??? :mad:

// Niklas

Kan ju säga som brandman att här nere (halmstad) går det inte till på det viset som du beskriver.
Beror iofs lite på omständigheterna, hur mycket olja det är, hur brett, samt hur och var det ligger, men jag kan ju säga att jag vill inte ha en hojkamrat som klotar pga att jag/vi inte orkade/ville sanera ett oljespill.
Kan intyga att vi har minst två säckar absol med oss och får man litet larm sanering oljeutsläpp så tar man alltid med extra..
Det har blivit många säckar och mycket sopande för min del och vi slutar inte föränn vi fått upp så mycket som går, och ibland spolar vi också.
Förutsatt att tid finnes, trafikolyckor, bränder går ju före...
Vi jobbar ju med räddningstjänst och gränsen för räddningstjänst och efterarbete (läs VV) är ju hårfin men vi gör alltid vårt bästa
Det finns ju en ny lagstiftning som började gälla för ett tag sedan som heter "Lagen om skydd mot olyckor" som ersatte räddningstjänstlagen
och sanering av oljespill är ju definitivt skydd mot olyckor..
Jaja, kan ju inte tala för alla brandmän men det är mitt arbete och jag är stolt
över det och gör så gott jag kan, och finns till för er.

Ha de gott

Silverryggen
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
jag har satt tidningarna på detta och varskott SMC...
detta är ett problem som MÅSTE uppmärksammas

bild på vägen:
 

Bifogat

  • Bild 1.jpg
    Bild 1.jpg
    63.2 KB · Visningar: 384
  • Bild 5.jpg
    Bild 5.jpg
    93.6 KB · Visningar: 311

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Catman skrev:
jag har satt tidningarna på detta och varskott SMC...
detta är ett problem som MÅSTE uppmärksammas

bild på vägen:

Hu. Det där ser inte kul ut!
 

adl

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Sorsele
Hoj
FZ 750 -89, skrapad, tappad, tejpad... Dessutom startar den inte!
Silverryggen skrev:
Kan ju säga som brandman att här nere (halmstad) går det inte till på det viset som du beskriver.

Är också brandman (deltidare) och här uppe i lappmarken brukar vi också sanera spill per omgående. :tummenupp
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Silverryggen skrev:
Kan ju säga som brandman att här nere (halmstad) går det inte till på det viset som du beskriver.
Beror iofs lite på omständigheterna, hur mycket olja det är, hur brett, samt hur och var det ligger, men jag kan ju säga att jag vill inte ha en hojkamrat som klotar pga att jag/vi inte orkade/ville sanera ett oljespill.
Kan intyga att vi har minst två säckar absol med oss och får man litet larm sanering oljeutsläpp så tar man alltid med extra..
Det har blivit många säckar och mycket sopande för min del och vi slutar inte föränn vi fått upp så mycket som går, och ibland spolar vi också.
Förutsatt att tid finnes, trafikolyckor, bränder går ju före...
Vi jobbar ju med räddningstjänst och gränsen för räddningstjänst och efterarbete (läs VV) är ju hårfin men vi gör alltid vårt bästa
Det finns ju en ny lagstiftning som började gälla för ett tag sedan som heter "Lagen om skydd mot olyckor" som ersatte räddningstjänstlagen
och sanering av oljespill är ju definitivt skydd mot olyckor..
Jaja, kan ju inte tala för alla brandmän men det är mitt arbete och jag är stolt
över det och gör så gott jag kan, och finns till för er.

Ha de gott

Silverryggen

Jag har inget mot räddningstjänsten eller polis i allmänhet. Men just i den situation jag beskriver tycker jag man agerade "småsnålt" från räddningstjänstens sida. För nog måste det hela bara ha handlat om pengar! Absol är ju bra mycket dyrare än sand!

Tiden kan det definitivt inte ha handlat om för så många, med erfarenhet dessutom, som kunde hjälpa till gjorde att vi hade klarat av det hela på ett fåtal minuter.

Nu fattade insatschefen det beslut han gjorde och det hela blev ju inte bättre av att polisen agerade (eller rättare sagt INTE agerade) på det sätt man gjorde (dvs. ingen som helst förståelse för vad som var trafikfarligt baserat på val av placeringen av fordonet med blåljus) och vägverkets fullständiga ignorans mot allt vad som kallas trafiksäkerhet!

Min ilska och framförallt irritation riktar sig främst till VV. Inte till räddningstjänsten!

Och självklart har jag förståelse för att ett litet oljeutsläpp har låg prioritet jämfört med en trafikolycka/brand mm. Det var inte frågan om att det tog lång tid för dem att komma ut (det skiter jag i). Dessutom kom de ju trots allt och hade dessutom fått information om plats samt omfattning på oljespillet INNAN de åkte ut!

Mvh!
// Niklas
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Raul skrev:
Jag skulle väl kunna varna lite för småvägarna runt Härkeberga nordväst om Uppsala, VV har valt att 'reparera' vissa vägavsnitt med grus i de värsta hålen.

Nu ska jag gå och byta kalsonger.

Det var så förra året också och förrförra... riktigt rutten väg bitvis (eller intressant om man nu väljer att se på saken på det sättet :näsblod ). Inga vägsträckor man leker fartfantom på direkt...
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
här är insändaren som skickats....följetongen fortsätter:
Ang Sandningen vid oljespill.

Jag höll på att sätta frukosten i halsen när jag läste svaret från Björn Ahlund,VV:
"När det är ett litet oljeutsläppsom orsakar halka, brukar vi sanda.Skyltar sätter vi oftast bara ut när det är risk för stenskott".
Hur kan man resonera så???
Litet oljeutsläpp???? 700 meter??? (Ok, om man jämför med en oljetanker som läcker, då är detta litet)
Jag bryr mig inte om ett stenskott eller två, när jag är ute och åker hoj. Däremot om en hel gata är sandad, bryr jag mig jättemycket. Det är ju direkt farligt att försöka åka 2-hjuling på sandad asfalt. Greppet är nästintill obefintligt på ett sånt underlag. Bilarna får ju också problem om de måste bromsa hårt.....det glider ju bara.
Ur miljösynpunkt så måste ju detta också vara fel, eller???
Skall inte olja saneras??
Sanden binder inte upp oljan utan kanar bara omkring ovanpå. När tillräckligt många bilar har åkt förbi, är ju sanden bortblåst. Men oljan ligger kvar på vägbanan.
Lite regn på det och vi har en skridskobana.

Det finns ju en ny lagstiftning som började gälla för ett tag sedan som heter "Lagen om skydd mot olyckor" som ersatte räddningstjänstlagen
och sanering av oljespill är ju definitivt skydd mot olyckor..
Därför borde ju detta ha sanerats istället för att sandats....
Sandningen skapar ju tyvärr bara problem iochmed att halkan kvarstår och oljan finns kvar när sanden är borta.

Hur kan VV rättfärdiga detta med sina ambitioner om en Nollvision???
Att inte ta ett oljespill på allvar är väl knappast trafiksäkerhetstänkande???

Detta är tyvärr inte så ovanligt har jag fått höra.
VV har tydligen som policy att sanda vi oljespill istället för att sanera och att inte varna eller skylta om det. Att skylta för "risk för stenskott" är en sak, men skyltningen borde vara "varning för halka".

Jag har ingen lust att hamna på sjukhus eller ännu värre, bara för att VV inte tycker att det är viktigt att skylta.
Personligen tycker jag att VV borde ändra attityd.
Om Nollvisionen skall vara ett rimligt mål, måste väl ändå VV se till att göra rätt från sin sida först, eller hur???

Att sanda en hel körbana, dessutom på kvällen, istället för att sanera bort oljan och sen inte sätta ut skyltar som varnar, tycker jag är fruktansvärt oansvarigt och
dessutom farligt för oss motorcyklister.
Det kanske är dags att tänka på oss också nu. Vi är iallafall nästan 250000 motorcyklister på våra svenska vägar.
Bryr sig inte VV om oss???
Ingår inte vi i Er Nollvision???

Personliga åsikter från Catman, Karlskoga
 

LB_13

Född gasglad
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Sverige
Hoj
Svår abstinens och stor risk för återfall
Att reparera vägar med rullgrus utan av sätta upp varningsskylt borde ju vara kriminellt.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top