Argument för Fiber i BRF?

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
Det drar ihop sig till årsmöte i min brf och jag och några andra yngre medlemmar är sugna på fiber.
Men hur ska man lägga upp det för styrelsen där medelåldern är 150ish?

Tänker att det inte funkar att komma med att man kan dra hem en complete bluray på under timmen.

Jag tog upp det för ca 10 år sedan när jag var ny och fick ett kort men rakt NEJ!
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Med kommande 4g-teknik kanske fiber inte är så hett längre. Visst är en sladd alltid rejälare på nåt sätt, men 4G lovar gott.

(ja, fiber är fiber o inte en sladd. Och ja, 4G finns redan, men bara i storstäder)
 
Last edited:

Dr. Moto

Ambitious but rubbish
Gick med
24 Jul 2008
Ort
Enköping
Hoj
Honda
Argument:

1.Höjer värdet på fastigheten.
2.IP-telefoni, lägre kostnad förstår man oavsett ålder.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
I radhusområdet där jag bodde tidigare motarbetades fiber kraftigt av dom som var 50+.

När det ändå skulle grävas och dras nytt kabeltvnät så väcktes ju hoppet, men icket, det slutade med ett nytt kabeltvnät, bundet till comhem, och comhem-bredband (10/10 tror jag det var) för dom som ville. :huvet

Jag satte upp egen parabol och tog ADSL från BBB istället.

Nu har jag flyttat ut på vishan och har 100/100 fiber, för betydligt mindre per månad än vad comhem skulle ha kostat där....
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Fördelar:

*oftast lägre pris än billigaste kommersiella alternativet
*potentiellt lägre kostnad för telefoni och TV samt större utbud, genom att dessa tjänster erbjuds genom IP-nätet
*med ett eget nät i byggnaden kan man som fastighetsägare styra servicefunktioner som t.ex. värme/varmvatten, ventilation, belysning etc. Dessutom kan portlås ohc tvättstugebokningen skötas elektroniskt.

I vår förening sker för närvarande en liknande process, där vi fått en offert på under 200 SEK/lägenhet och månad för 100/100 Mbit, med ett 7-årigt avtal. www.riksnet.se är det som erbjuder det, om det blir av.
 

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
Med kommande 4g-teknik kanske fiber inte är så hett längre. Visst är en sladd alltid rejälare på nåt sätt, men 4G lovar gott.

(ja, fiber är fiber o inte en sladd. Och ja, 4G finns redan, men bara i storstäder)

Återkom ang 4G om 50 år, då kan dom ev kanske möjligtvis fått upp tillräckligt många master för att täcka in halva Sverige.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Börja med att räkna på det. Vad blir installationskostnaden per hushåll, vad blir kostnaden per månad därefter? Kan ni köra telefoni den vägen? Vad kostar det?

Ta fram exempel som ligger nära det genomsnittliga hushållet i föreningen. "För en familj med telefon- och tv-räkningar på xxx kr per månad beräknas kostnaden sjunka till yyy kr."

Du måste gå på ekonomi, det är det enda som kommer väcka folks intresse. Helst ett färdigt paket så de slipper tänka själva.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top