Argument för lätt mc!

Rosa Rebell

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2005
Hoj
förhoppningsvis snart
Hejsan
Detta är min första post här.
Jag fyller sexton till sommaren och har länge drömmt om att ta A1kort/köpa en lätt mc.
Problemet är mina föräldrar.......
Nu har de åter blivit helt emot det och det enda min pappa säger är:
"Det är helvetes-maskiner!" :kocko
Jag försöker förklara fördelarna som att jag bara tänker köra i stan (vilket är sant) och att jag då både har bättre bromsar och mycket bättre skydd än de som kör moped i samma hastighet har.
Vad hade ni för argument (om ni behövde några) till era föräldrar?
Jag valde att ej köpa en moped för att jag villa ha lätt mc... :(
Tack på förhand mvh Erik

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Rosa Rebell skrev:
Hejsan
Detta är min första post här.
Jag fyller sexton till sommaren och har länge drömmt om att ta A1kort/köpa en lätt mc.
Problemet är mina föräldrar.......
Nu har de åter blivit helt emot det och det enda min pappa säger är:
"Det är helvetes-maskiner!" :kocko
Jag försöker förklara fördelarna som att jag bara tänker köra i stan (vilket är sant) och att jag då både har bättre bromsar och mycket bättre skydd än de som kör moped i samma hastighet har.
Vad hade ni för argument (om ni behövde några) till era föräldrar?
Jag valde att ej köpa en moped för att jag villa ha lätt mc... :(
Tack på förhand mvh Erik

Jobba ihopa till grejorna själv och se vad dom säger då.

:)

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Jag blev nekad att trimma mopeden, och på den vägen är det. :tungan

Stå på dig! :tummenupp

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Är det du som är H4? :rolleyes:

Ska du bara köra i stan? Låter tråkigt tycker jag....Och händer det inte flest olycker i stan egentligen? många som ka svänga ut framför en osv, ser ingen motivering till att stan skulle vara säkrare än utanför stan, förutom hastigheten, men det blir ett dåligt argument mot fördelarna med att köra utanför stan. Argumenten är väll att du blir mer rörlig, dom slipper skussa dig.... Om dina föräldrar tycker du sitter förmycket vid dator så är det ett bra argument att du kommer ut o har kul med kompisarna istället för att sitta vid datorn dag in o dag ut...

EDIT: som dom andra sa, skaffa dig ett jobb o jobba ihop endel själv med, då ser ju föräldrarna att det verkligen är nått du vill ha, då kan dom säkert sponsra dig lite med...

Rosa Rebell

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2005
Hoj
förhoppningsvis snart
Padde skrev:
Jobba ihopa till grejorna själv och se vad dom säger då.

:)
Jag skulle vilja betala allt själv. Men om vi räknar såhär:
körkortet, ingen aning för att jag har ingen möjlighet att övningsköra privat. Säg 10.000kr. Motorcykel, 15.000kr. Skydd, 3.000kr. Försäkring mm?, 4.000kr?
De har sagt till min storasyster (18, fyller 19 till sommaren)att de kommer att betala hennes körkort (bil). Därför försöker jag få dem att gå med på att betala mitt A1 kort istället för B kortet.
Jag sommarjobbar och jobbar så ofta jag kan på helger. Dock tar skolan väldigt mycket tid. De (och jag)vill att jag ska prestera väldigt bra...

Edit: H4? jag tror att det är mest hastigheten som de inte tycker om :(

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Rosa Rebell skrev:
Jag skulle vilja betala allt själv. Men om vi räknar såhär:
körkortet, ingen aning för att jag har ingen möjlighet att övningsköra privat. Säg 10.000kr. Motorcykel, 15.000kr. Skydd, 3.000kr. Försäkring mm?, 4.000kr?
De har sagt till min storasyster (18, fyller 19 till sommaren)att de kommer att betala hennes körkort (bil). Därför försöker jag få dem att gå med på att betala mitt A1 kort istället för B kortet.
Jag sommarjobbar och jobbar så ofta jag kan på helger. Dock tar skolan väldigt mycket tid. De (och jag)vill att jag ska prestera väldigt bra...

Edit: H4? jag tror att det är mest hastigheten som de inte tycker om :(
Körkortet tar du för 5, iofs har du inte kört moppe och kanske inte har så stor vana av tvåhjulingar eller trafik, så lägg på nån tusenlapp till eller två, men 10kl låter mkt, ta körlektioner på körskola, men ta för fan inte teorin där om du vill spra pengar, det går att läsa hemma utan problem, bara man är motiverad och verkligen vill ta den där plastlappen.

Vad får du för skydd för 3000? inga alls? Där får du nog räkna med lite mer, du kan väll iofs köpa begagnat... Hoj 15, visst, det går du en fin för, försäkring, hmm, jag har min på migsjälv, men bara på NSRen, betalar 4800. WR står på farsan, 1800, båda helförsäkrade. Så sätt den på farsan om du vill snåla, dom brukar ha nått sånt att bor man under samma tak är det okej, kolla upp vad som gäller...

Så.
Körkort 5-7
Utrustning 5, minst, helst 10.
Försäling 2000 ung.
Sen tar du vad du får över o köper en så fin hoj som möjligt...

Grejen är den att skyddskläder brukar va rätt lätt att motivera för föräldrarna! Dom vill ju att du ska åka säkert, eller hur? Va lite smart o utnyttja det...

H4 är en irriterande medlem som blivit bannad, vi vill inte att han ska regga sig på nytt bara :gnissla

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
cbr 900rr
Tjet skrev:
Jag blev nekad att trimma mopeden, och på den vägen är det. :tungan

Stå på dig! :tummenupp

hehe, samma för mej. körde orginal dt50r -92 i ett år sen fick jag resten! :yoparty

edit : har H4 blitt bannad? :fyllisar :Bugar :yoparty :arsele :tuttar :D med andra ord JIPPIE!

SmackMan

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2003
Hoj
Yamaha rd lc ypvs -86
ok.. körkortet blev dyrt (iaf för mig) så jag räknar med att mitt kostade 15k.. men sen hojjen köpte jag för 4k visserligen en RD men men.. fick ett helt skinnställ av körskolan inte snyggt men det funkar det viktigaste! hjälm hade man sen innan.. så säg att allt går på 20k om man snålar riktigt!
Va inte så högfärig va glad för det du får säger jag..

FarstaStrandMannen

Back on track
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Honda CR 250
När jag försökte mig på A1 gick det på 13 bananer :banana
Jobbade ihop varenda slant på Burger King, slet som ett djur.
Hade dock ingen större moppevana men körde polarnas moped en hel del under 2 somrar.
Fick samma surgubbe 2 gånger på uppkörningen och han valde att kugga mig båda gångerna.
Fick hans kollega när jag körde upp för bil och vi disskuterade lite kring det och det visade sig att surgubben hade fått kicken, hihi :)

Bil klarade jag på första försöket, trots att det måste ha varit mitt livs sämsta körning. Så uppkörningarna e fan mest en gissning om man klarar eller ej.

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Sätt dig ner och snacka ordentligt med päronen och förklara att du verkligen vill ta kort osv. så ska du se att det löser sig :) Försök hitta nån som du kan övningsköra med, finns mkt folk här tex :) Då kan du klara dig med dryga tusenlappen för A1.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
cRoC skrev:
Japp gör som nisse sa.
Du får nog räkna med 10,000 för utrustning.
Jag köppte helt ny utrustning. Jofama goretex ställ och ufo ryggskydd för 6k med stövlar.. :tummenupp
Du kan inte "övninsköra" lite själv då.. :hihi
Jag betalar 1400 helår för min försäkring. Köper du en Yamaha så har du klart billigast försäkring.
En kompis till mig köpte sitt skinställ begagnat för 300kr inte att tjura över..

Detta ska nog ordna sig. lycka till. :tummenupp

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
philsson skrev:
Jag köppte helt ny utrustning. Jofama goretex ställ och ufo ryggskydd för 6k med stövlar.. :tummenupp
Du kan inte "övninsköra" lite själv då.. :hihi
Jag betalar 1400 helår för min försäkring. Köper du en Yamaha så har du klart billigast försäkring.
En kompis till mig köpte sitt skinställ begagnat för 300kr inte att tjura över..

Detta ska nog ordna sig. lycka till. :tummenupp

Och sen hjälm och handskar, ca 4000

rs125

¤#*%&#&%* !!
Gick med
13 Sep 2004
Hoj
rs 125
mina föräldrar var också emot det till en början, jag fick välja mellan moped och 125a när jag fyllde 15. då valde jag moped och sen när jag fyllde 16 ville jag ju såklart ha 125a med men då sa dom nej.efter jag när fyllt 16 så blev moppen stulen och då kändes det lite tråkigt att köpa moped igen så då gick dom med på 125a.

SolitudE

R.I.P Brorsan!
Gick med
23 May 2003
Hoj
NSR:en såld! Nu hojlös!
Själv bestämmde jag mig för längesen att ta A1 då alla mina bröder kör hoj.

Köpte mt5:a när jag var 13 och körde med den hela tiden till i somras.

Hade då letat efter 125:a ett tag, och helt plötsligt hittade jag den här på blocket. Åkte ner på kvällen (Juni) och tvekade inte en sekund (Vem skulle tveka för det priset?). 6200kr kostade den mig.
Fick en bra hjälm av pappa då han tyckte den var viktigast, så jag inte skulle snåla på den. Köpte ett skinnställ för 4 tusen och handskar m.m lite senare.
Prislista:
Hojen: 10 tusen, försäkrad, besiktigad och skattad.
Utrustning: 6 tusen + hjälmen (6 tusen) som pappa betalade.
Körkortet: Teori + Övnings.... papper 500? Uppkörning till våren, 600-800?

Vilket gör att jag kommer ha lagt ut ca 17-18 tusen på allt till våren.
Ganska billigt tycker jag, mest beroende på turen jag hade med hojpriset.

Övertala nu dina föräldrar och dra ut o åk till sommaren

/Solitude

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
cRoC skrev:
Och sen hjälm och handskar, ca 4000
Nej nej.. jag köpte några av dom dyraste handkarna och dom gick på 500kr.. en vanlig hjälm kostar 2k men man behöver inte köpa ny.. jag fick min 2 veckor använd för 600kr. :tummenupp .. Kanske inte alltid så lätt att få tag på en beg hjälm som är godkänd och i fräsht skick men det går ju alltid söka.. vem vet.. man kan ju ha tur

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
solitude skrev:
Själv bestämmde jag mig för längesen att ta A1 då alla mina bröder kör hoj.

Köpte mt5:a när jag var 13 och körde med den hela tiden till i somras.

Hade då letat efter 125:a ett tag, och helt plötsligt hittade jag den här på blocket. Åkte ner på kvällen (Juni) och tvekade inte en sekund (Vem skulle tveka för det priset?). 6200kr kostade den mig.
Fick en bra hjälm av pappa då han tyckte den var viktigast, så jag inte skulle snåla på den. Köpte ett skinnställ för 4 tusen och handskar m.m lite senare.
Prislista:
Hojen: 10 tusen, försäkrad, besiktigad och skattad.
Utrustning: 6 tusen + hjälmen (6 tusen) som pappa betalade.
Körkortet: Teori + Övnings.... papper 500? Uppkörning till våren, 600-800?

Vilket gör att jag kommer ha lagt ut ca 17-18 tusen på allt till våren.
Ganska billigt tycker jag, mest beroende på turen jag hade med hojpriset.

Övertala nu dina föräldrar och dra ut o åk till sommaren

/Solitude
om man har tur med hojen det vill säga.. :hihi
Köpte också min för 6 papp men reparerat nu för över 15.. :rofl

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
philsson skrev:
Nej nej.. jag köpte några av dom dyraste handkarna och dom gick på 500kr.. en vanlig hjälm kostar 2k men man behöver inte köpa ny.. jag fick min 2 veckor använd för 600kr. :tummenupp .. Kanske inte alltid så lätt att få tag på en beg hjälm som är godkänd och i fräsht skick men det går ju alltid söka.. vem vet.. man kan ju ha tur

Beror på om man vill ha en bra hjälm eller inte. Enligt mig går en schysst hjälm (väger lite, tyst, bekväm, skyddar bra) på 3000+.

Edit: Handskar har jag sett för upp till 2-3000kr :tungan

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM