Argument för lätt mc!

AntiAntonAnt

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Klavreström
Hoj
Tuono -04
När du är 16 så bestämer du själv över vad du vill använda dina pengar till. Så om du har råd med 125 och allt som hör det till, så kan inte dina päron hindra dig för det! :tummenupp Sen vet jag inte om man måste ha föräldras tillstånd när du ska ta körkortet... Tror inte det. Men om de inte går med på att skriva under någonstans så skrik rätt ut "JAG HATAR ER" Och slänger dig på din säng och biter sönder din nalle (om du inte har någon så bit sönder din kudde) Funkar inte det, så kanske det är dags att börja med vapen hot :rolleyes:


ELLER så ber du på dina bara ben att du vill ha MC och du ska aldrig köra..."dumt"
Lycka till!
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Om du tar körkort för lätt mc, så kommer du säkert fixa bilkörkort mycket lättare, då du redan kan teorin, bra argument! Skinnstäl köper du begangnat, om dina föräldrar inser att du verkligen tänker köpa hoj, så fixar dom säkert en bra hjälm åt dej, om inte säg att du tänker köpa en beggad för 2-300, då kommer dom säkert punga ut för en ny bra hjälm. Fixa ett jobb så kan du köpa hoj för egna pengar, om du inte har jättehöga krav så får du en hoj för 10 000. Lycka till!
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Om nu dina föräldrar är av den tråkiga typen som tycker det är farligt, går det ju alltid hävda att du måste ha ekonomisk hjälp för att köpa en nyare finare hoj, för dom är såå jättemycket säkrare, funkar nog :rolleyes: (överdriv alltid lite lagom med)
Det, o sen de lättmotiverade skyddskläderna, och att det är viktigt att du får bra utbildning för din hojkarriär, där har du väll ungefär de argumenten som behövs.
 

Denkan

f.d. Dennis_DJ
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Finland,Vaasa
Hoj
suzuki rm 250 -01
Tjet skrev:
Jag blev nekad att trimma mopeden, och på den vägen är det. :tungan

Stå på dig! :tummenupp

samma för mig....fick inte trimma moppen så jag bestämnde att ta hojkortet då+att jag var less på moppar efter att ha kört moppe i 5 år.... :)

obs!!! betalade hela hojen själv :tummenupp
 

Rosa Rebell

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2005
Ort
Malmö
Hoj
förhoppningsvis snart
Jag tackar för alla svaren.
Vad tycker ni att det krävs för skydd? hjälm,jacka/ryggskydd, vad mer? handskar? Jag förstår självklart att ett helt skinnställ är bäst men om man ska kompromissa.
Smidighet vs säkerhet...
 

spectre

BRASSA å dra i helvet
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Lite åt vänster sen åt helvete
Hoj
50x12
Rosa Rebell skrev:
Jag tackar för alla svaren.
Vad tycker ni att det krävs för skydd? hjälm,jacka/ryggskydd, vad mer? handskar? Jag förstår självklart att ett helt skinnställ är bäst men om man ska kompromissa.
Smidighet vs säkerhet...


säg åt dom att om du inte får köpa lätt mc så kommer en hög med crm-kollegor ner till eran gräsmatta och latjar lite :banana


nä men seriöst är det väl bara att säga att du behöver ett transportmedel och du köpte ingen moppe(väl?) för att du hellre ville ha a1. Motorcykel med körkort = säkrare körning + säkerhets utrustning, det hör man på namnet att det är säkrare en att åka moppe :)D). [ en annan nackdel är att om du inte åker moppe så kan man få sig en och annan skopa här på sporthoj :hihi ]

EDIT: det är smidigare att ha ett 2-delat ställ.

ps akta dig för itakka och dom andra.. fråga kallenorton ds
 
Last edited:

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Ort
norrtälje
Hoj
st1100 -00
själv jobbade jag ihopp och köpte mig en hoj, jag tänkte inte mycket på körkort och skyddställ... en hjälm skulle jag ha så klart men rästen tänkte jag inte så mycket på
i alla fall så körde jag runt kanske 2-3 veckor innan vinter kom så våren efter så kom vi överens om att jag inte skulle köra omkring någonting "olagligt" om dom hjälper mig med körkortet.
fick ett körlektions paket i present med fem lektioner och två nya teoriböcker
resten betalade jag
sen slutade festen på 14 lektioner
och totalt allt som allt kostade körkortet 8000

strax innan uppkörningen köpte jag ett delat gortexställ plus hjälm, handskar, ryggskydd och ett par bra stövlar för 8500 nytt
hjälmen var det inge vidare kvalité på men alla hjälmar ska ju hålla en smäll och sedan kaseras.
det går att hitta billiga kläder som är bra.
kan man inte hitta crosskläder som är relativt billigt? jag skulle tänka mig att köra runt med det om funktionen var densamma

edit:
köp ett tvådelat ställ som är c.e. märkt och som sitter bra i rätt storlek.
even dom billigaste fungerar bra, men tänk på att skydden som sitter i kläderna ska vara ce märkta eller testade på lämpligt vis
ryggskydd och riktiga stövlar tycker jag är viktigt och jag kör nästan alldrig utan dom
 
Last edited:

Rosa Rebell

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2005
Ort
Malmö
Hoj
förhoppningsvis snart
Jag har kollat på hjälmar hos mchuset. Det jag undrar över är vilka som är "moppehjälmer" och vilka som håller..... De jag kan sortera bort är mds och grex. AVGs hjälmar var ju riktigt billiga. Man får ju vad man betalar för men är det något som funkar?
Vad kostar en ok jacka med ryggskydd?
 

SolitudE

R.I.P Brorsan!
Gick med
23 May 2003
Ort
Mullsjö (Jönköping)
Hoj
NSR:en såld! Nu hojlös!
Rosa Rebell skrev:
Jag har kollat på hjälmar hos mchuset. Det jag undrar över är vilka som är "moppehjälmer" och vilka som håller..... De jag kan sortera bort är mds och grex. AVGs hjälmar var ju riktigt billiga. Man får ju vad man betalar för men är det något som funkar?
Vad kostar en ok jacka med ryggskydd?


En bra jacka, runt 2 lax ny?

Sen får du köpa ett ryggskydd löst för ca 600-900 kr
 

Rosa Rebell

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2005
Ort
Malmö
Hoj
förhoppningsvis snart
En helt annan fråga.....
Jag får hem en pocketbike imorgon :yoparty (14E)
den ska ju få lite olja... Därför åkte jag både till statoil och preem i jakten på en helsyntetisk tvåtaktsolja. Den enda olja de hade var "blandsyntetisk" :3freak funkar det bra?
 

spectre

BRASSA å dra i helvet
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Lite åt vänster sen åt helvete
Hoj
50x12
Rosa Rebell skrev:
Jag har kollat på hjälmar hos mchuset. Det jag undrar över är vilka som är "moppehjälmer" och vilka som håller..... De jag kan sortera bort är mds och grex. AVGs hjälmar var ju riktigt billiga. Man får ju vad man betalar för men är det något som funkar?
Vad kostar en ok jacka med ryggskydd?


det finns nästan ingenting som heter moppe hjälmar..

iofs dom där fula asen som ser ut som en gammal crosshjälm som man har rivit av skärm och hakparti, ska du nog inte ha som mc hjälm :p
 

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Ort
norrtälje
Hoj
st1100 -00
bara jackan jag köpte kostade mej lite mer en 2000 kronor och den är väldigt skön och bra kvalité på ryggskydd med njurbälte kostar mellan 600-1200 kanske
vad gäller hjälm så får man ju den kvalité man betalar för. köp ett känt märke som är lätt att få tag extra visir till.
 
Last edited:

PiEn

I grow
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Norrköping
Hoj
en Orange <3
Tjosan!
jag funderar fortfarande på o ta lätt mc kort, här är det inga föräldrar som klagar eller så, har till o med farsan som sponsor :D men det känns lite onödigt när jag lika gärna kan vänta nått år o få köra lite större maskiner:D men du gör väl som du vill med dina pengar tycker jag. tjata på bara det löser sig;)
 

Rosa Rebell

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2005
Ort
Malmö
Hoj
förhoppningsvis snart
jag är lite skeptisk till stövlar och byxor därför att det minskar smidigheten.
smidighet vs säkerhet...
 

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Ort
norrtälje
Hoj
st1100 -00
därför ska du prova ut ordentligt. själv tycker jag det är skönast att köra med men korta och långsamma sträckor så brukar jag skippa det. därför ha ett tvådelat ställ
 

überjahn

Hejhej.
Gick med
10 Nov 2004
Ort
Myllsjö
Hoj
Kawasaki Z1000
Ett mkt bra argument...(om dina föräldrar betalar ditt bil kort)...är att om du får ta mc korts så har du trafikvana och många mil i trafiken då...dvs erfarenhet!
Det betyder att dom inte behöver lägga ut alls mycket pengar när du ska ta b kort pga att du redan kan allt...
Att man inte har prövotid på bil sen är ju ochså ett argument...
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Rosa Rebell skrev:
En helt annan fråga.....
Jag får hem en pocketbike imorgon :yoparty (14E)
den ska ju få lite olja... Därför åkte jag både till statoil och preem i jakten på en helsyntetisk tvåtaktsolja. Den enda olja de hade var "blandsyntetisk" :3freak funkar det bra?

Jajjamensan det duger bra det
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top