Argumenter f. övning på bana

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Nursen skrev:
Dansken: Hur menar du att det är vanligt med utlösta försäkringar? Trafikförsäkringen täcker ju inte egna krasher, eller menar du att det är vanligt att folk fuskar så att det i slutändan ändå blir en försäkringsfråga? Finns det statistik på detta (nyfiken)?

Dom fleste bolag täckar fullt dom med helförsäkring om incidenter händer på en SMC övning - t. ex. Måndags övningarna på Rörken
(nu är det väl öppenlyst varför vi i år har haft teori och grejor f. att SMC kan acceptera dette som en riktigt SMC fortbildning).

T. ex. BMW försäkringen som förre året (2003) endast hade 3.000 i själv risk - klart att en mindra crash med lite brutna kåpor fixas på försäkringen (skadorna är ofte typ +15.000 för såna plast-grejor).
2004 höjdes självrisken t. 6.000, och nu är det mycket mindra skador - man lever med repor och lite brutna plastbiter och 6 lax i banken!
Dette är inte endast BMW - samme gälls för dom flesta..

Det finns ju såklart dom som fuskar generellt med sin försäkring - så att du och jag, ska pröjsa för deres fusk. Jag har dock inga statistik på hur mycket det rör sig om. Men, branchen anser att det fuskas flittigt :näsblod

Nursen

Våga vägra kåpa!
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
S3 -04
Galne Dansken skrev:
Dom fleste bolag täckar fullt dom med helförsäkring om incidenter händer på en SMC övning - t. ex. Måndags övningarna på Rörken
(nu är det väl öppenlyst varför vi i år har haft teori och grejor f. att SMC kan acceptera dette som en riktigt SMC fortbildning).

T. ex. BMW försäkringen som förre året (2003) endast hade 3.000 i själv risk - klart att en mindra crash med lite brutna kåpor fixas på försäkringen (skadorna är ofte typ +15.000 för såna plast-grejor).
2004 höjdes självrisken t. 6.000, och nu är det mycket mindra skador - man lever med repor och lite brutna plastbiter och 6 lax i banken!
Dette är inte endast BMW - samme gälls för dom flesta..

Det finns ju såklart dom som fuskar generellt med sin försäkring - så att du och jag, ska pröjsa för deres fusk. Jag har dock inga statistik på hur mycket det rör sig om. Men, branchen anser att det fuskas flittigt :näsblod

Oki, så ni vill att helförsäkringen ska gälla på Rörken? Jag trodde att detta gällde försäkringen överhuvudtaget (läs: problemet med IF). Det vete katten om jag kan ställa upp på. Visst är det överlägsen säkerhetshöjande övning, men börjar man pressa så utsätter man ju hojen för en risk som jag tycker att åkaren själv får stå för. Jag vill inte betala för andras krasher på Rörken, men jag vill att alla ska få öva där. Som det var förut...

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...