Arkivering av inaktiva/gamla trådar?

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Vore inte det intressant att göra, med tanke på att databasen bakom börjar bli rätt stor? Inlägg ingen läst på 6 månader kanske inte behöver ligga omedelbart tillgängliga....Frågan blir väl åxå då om funktionen finns i vBulletin så den går att införa om man skulle vilja?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Läs din egen signatur! :rolleyes:

Om jag tar bort / inaktiverar gamla trådar så blir ju sökfunktionen överflödig.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Swedie skrev:
Läs din egen signatur! :rolleyes:

Om jag tar bort / inaktiverar gamla trådar så blir ju sökfunktionen överflödig.
:rodnar

Gör som jag säger, inte som jag gör?

Sök behöver inte nödvändigtvis kastas i sjön, men jag inser att det inte bara går att kasta inlägg efter en viss tid eller så. Det var nog en illa uttryckt förfrågan, men om jag försöker med ett exempel (ha lite tålamod):

Det finns massor av inlägg som inte fått svar (http://www.sporthoj.com/forum/search.php?searchid=544003), många av dessa är obesvarade frågor. När dessa blir tillräckligt gamla är det kanske bättre att frågeställaren får fråga om istället för att spara inlägget?

Funderat på om inlägg under alla rubriker behöver finnas kvar? Om man tittar på innehållet kanske t.ex inlägg äldre än 1 år under OT kan arkiveras?

Trots hela fantastiska 0,5 mbit :3freak tycker jag att forumet laddar relativt långsamt och det lär inte bli bättre varefter vi fyller på med inlägg. Nåt att fundera på för framtiden?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Att förvänta sig svar samma dag som man frågar är orealistiskt.

Du kan själv ställa in hur gamla trådarna som visas i forumen ska få vara.

Jag har 10mbit och det laddar snabbare än jag hinner säge "jåke är en gnällkärring" ;)

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jåke skrev:
... Funderat på om inlägg under alla rubriker behöver finnas kvar? Om man tittar på innehållet kanske t.ex inlägg äldre än 1 år under OT kan arkiveras? ...
Har ocks[ t'nkt p[ det. Tiden kan vara olika beroende p[ forum. Ex vis mekforumet kan l'mpligen ligga kvar medan OT kan tas bort efter en viss tid.
G;rs l'mpligen med SQL p[ ett eller annat villkor, ex vis schemalagt nattetid eller varje g[ng n[gon loggar in p[ SH.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Swedie skrev:
Att förvänta sig svar samma dag som man frågar är orealistiskt.

Du kan själv ställa in hur gamla trådarna som visas i forumen ska få vara.

Jag har 10mbit och det laddar snabbare än jag hinner säge "jåke är en gnällkärring" ;)

Har man väntat ett år är man nog inte intresserad längre...men jag böjer mig för vettiga argument och ber om ursäkt för att jag förde saken på tal.
EOD

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
nja, inte genom manuellt SQL kommando inte. PUh! farliga grejer. Finns en funktion för att ta bort gamla trådar.

Men det är inte där problemet ligger med att forumet går sakta. Iaf inte helt och hållet, utan det har att göra med att väldigt många surfar på Sporthoj.com under lunch / eftermiddagen. Just nu är det väl 400+. Tänk på det som om 400 st vill ta på dig samtidigt, vissa får helt enkelt inte plats förrän andra har slutat tafsa. ;)

Jåke! Inte onödigt inlägg! bra att det diskuteras så att andra som inte vågat fråga vet.

sandstream

Guest
Känner inte till programmen för detta forum men de flesta brukar ha arkiveringsfunktioner och man kan sedan välja själv vid sökningen om arkiverade trådar också ska sökas igenom. En arkivering ger inget för den totala datamängden men snabbar upp sökningar och forumet i allmänhet (mindre poster att läsa).

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Swedie>
"r du inte hemma p[ SQL_
Jag kan hj'lpa dig med den biten om du vill, och om du har datamodellen.
Men du f[r provk;ra p[ en kopia av db men det 'r v'l r'tt sj'lvklart antar jag.

(M[ste nog sl[ ihj'l den h'r datorn s[ jag f[r ett anst'ndigt tangentbord!)

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!