Arlanda 20-21/8

Rosborg

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Skarpnäck
Hoj
Suzuki K7 1000
Är det någon som är intresserad av att ta över min plats på söndag den 21/8. Detta för jag var med om en olycka som medför att jag inte kan åka, skicka PM om intresse finns.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Ett förtyligande ang Db gränsen på ATT...

Det som gäller är 90dB vid förbifart. Så att det inte blir några överraskningar på plats.
Senast vi körde där klarade vi bullerkraven men att tänka på är dB killer eller orginalsystem är ett måste för att det skall fungera.
Mätning görs under hela dagen och övervakas av bl.a banägaren på plats.

// Chrille

Vem är ägare av "banan" btw?
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Vem är ägare av banan btw?

Sen kan jag ju passa på att fråga varför arrangemanget ska börja så förbånkat tidigt, är det bara såna tider som går att få på banan eller?

Ska man köra 16 mil dit på morgonen måste man ju börja kl 5:30 med uppgång runt 4:30, det händer bara inte för mig...
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Sen kan jag ju passa på att fråga varför arrangemanget ska börja så förbånkat tidigt, är det bara såna tider som går att få på banan eller?

Huvudorsaken är att vi på alla banor har fasta tider när vi får ha aktivitet på själva banan. Oftast är det 9-17 med vissa variationer. För att vi ska hinna med att skriva in deltagarna, besiktiga motorcyklarna, hålla det obligatoriska förarmötet, dela in i grupper och börja köra innan 09.00. Det går åt upp mot två timmar till det.

Ska man köra 16 mil dit på morgonen måste man ju börja kl 5:30 med uppgång runt 4:30, det händer bara inte för mig...

Jo, det där är ju ett problem som även vi arrangörer lider av. Med få undantag har även vi instruktörer, resurser och träningsledare en bit till banan så vi behöver nästan alltid vara på plats kvällen innan. Till Arlanda TT har instruktörer och resurser som kommer från de närliggande distrikten inte så långt eller så passar de på att kvarta över hos någon instruktörskollega som bor i närheten. Det blir ändå tidiga mornar eftersom vi behöver vara där en timme innan deltagarna kommer och ställa i ordning. Vet att många av deltagarna kommer kvällen innan.

Vem är ägare av "banan" btw?

Ägare av banan är Arlandastad Holding AB.
 
Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag pratade med Ezzo och banägaren om det förra året. Blev inget skillnad.
Banägaren hänvisade till den som hyr.

Jag frågar därför igen.

Varför måste grinden hållas stängd?
Är det för att man inte skall ha ett kul resmål när man är ute o snurrar?
Är det för att man inte vill göra reklam för det man sysslar med?

Varför inte försöka skapa en samlingspunkt för hojåkare, skapa ett sug att vara med.
Ha lite dricka eller nåt till försäljning.


Ja, jag är SMC medlem.
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Varför måste grinden hållas stängd?

- För att det inte är allmän väg utan ett inhägnat övningsområde.
- För att inte vem som helst ska kunna komma in och använda ett privat område utan att betala för sig. Jag vill utnyttja gymmet som är nära där jag bor, men de har lås på dörren och kräver att jag har ett medlemskap.
- För att en bana inte är en allmän egendom som får nyttjas hur som helst.
- För att om det var helt fritt att köra när ingen annan är där, så skulle det (mest troligt) orsaka en massa buller som stör grannarna, skadegörelse och slitage på ett oönskat sätt.

Ska jag fortsätta?

Men i sak håller jag med dig om att banan skulle kunna utnyttjas på ett bättre sätt. SMC Stockholm har fått in ett par idéer inför nästa år som vi kikar på. T.ex. att ha en avrostning där, några "pröva på"-kvällar som påminner mer om Knix än en regelrätt bandag, provkörningar av motorcyklar, lite som Motorcykelns dag på Barkarby och ett par lite mer vilda saker som jag inte tänker berätta om här. Problemet som vi har är hur miljötillståndet ser ut. Vi kommer att få söka specialtillstånd för allt som avviker från banans normal tillstånd.

Alla förslag på vad vi skulle kunna göra för att göra det roligare, inte bara på ATT tas tacksamt emot. Man kan kontakta oss via vår hemsida, smcstockholm.se.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag menar förstås varför den skall vara stängd för publik när ni håller på o kör. :)
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Huvudorsaken är att vi på alla banor har fasta tider när vi får ha aktivitet på själva banan. Oftast är det 9-17 med vissa variationer. För att vi ska hinna med att skriva in deltagarna, besiktiga motorcyklarna, hålla det obligatoriska förarmötet, dela in i grupper och börja köra innan 09.00. Det går åt upp mot två timmar till det.



Jo, det där är ju ett problem som även vi arrangörer lider av. Med få undantag har även vi instruktörer, resurser och träningsledare en bit till banan så vi behöver nästan alltid vara på plats kvällen innan. Till Arlanda TT har instruktörer och resurser som kommer från de närliggande distrikten inte så långt eller så passar de på att kvarta över hos någon instruktörskollega som bor i närheten. Det blir ändå tidiga mornar eftersom vi behöver vara där en timme innan deltagarna kommer och ställa i ordning. Vet att många av deltagarna kommer kvällen innan.



Ägare av banan är Arlandastad Holding AB.

ok, tackar för svaren, klargjorde det mesta :)
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag menar förstås varför den skall vara stängd för publik när ni håller på o kör. :)

Det tycker jag också är synd. borde finnas ett "publikområde" för de som är nyfikna.

Typ vid räcket vid utsläppet.

Sen är det förståeligt att man inte vill ha 100 okända som springer runt i depån bland folks prylar.

Men det var en för jäkla bra dag idag för oss som var där!
Blev en hel del deltagare ändå, och kanonväder.

Riktigt skoj!
 
Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag menar förstås varför den skall vara stängd för publik när ni håller på o kör. :)

Tror lite det är för att det blir en sak mindre att hålla koll på/oroa sig över för en redan väldigt resurskrävande organisation runt kursen. Jag vet inte om det finns någon annan anledning eller om det är något krav från banägaren att grinden skall hålla stängd.
 

bobo08

PMC Member
Gick med
20 Feb 2005
Ort
Nu i Bästa Svängen!
Hoj
BMW s1000rr GRÖN inte gul!! Gixxer 1000 K6a litehängigedition
1800 är inte mycket för att slippa åka sverige runt för att gasa på en bana.

Skälv va jag där idag för första gången, kan bara säga att det va en kanon rolig bana krokig som fan, å det va ingen som hade några åsikter om hur fort jag körde..

Åker med Yoshi halvsystem utan dB killer, och jag klarar bullerkravet om man tänker på att inte gasa satan på långrakan, åka fort rakt fram är endå inte så jävla upphetsande.

Hört att folk har klagat på brist/dåliga avåkningszoner, men det är så krokigt att man inte kommer upp i sånna farter att det känns obehagligt, å man gasar fan så mycket mer på gatan där det inte finns några alls.

Å Kondis är nåt man behöver, helt slut efter en dag.

Rekommenderar helt klart en kurs där.
 

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Ort
--
Hoj
--
Att släppa in folk som faktiskt är intresserade av att se vad en SMC-kurs på Arlanda TT handlar om borde ju självklart få komma in och köpa sig en kopp kaffe!
 

Sanna

Vild och galen
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Västerhaninge
Hoj
CBR 1000 -10
Fast att anledningen att det är en mindre sak att hålla koll på känns fel då det är ett jävla spring till den där grinden under dagen, folk ska tanka och det ena med det andra. Grinden är ju inte stängd på någon annan bana typ gelleråsen eller kinnekulle så spring bland folks grejer verkar ju inte oroa annars?

Vet någon insatt varför den är stängd? (snälla inga fler spekulationer)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Fast att anledningen att det är en mindre sak att hålla koll på känns fel då det är ett jävla spring till den där grinden under dagen, folk ska tanka och det ena med det andra. Grinden är ju inte stängd på någon annan bana typ gelleråsen eller kinnekulle så spring bland folks grejer verkar ju inte oroa annars?

Vet någon insatt varför den är stängd? (snälla inga fler spekulationer)

Vet att det i höstas förra året samt i våras var rätt jobbigt med grannar som kom dit och hade ett och annat att säga... så man vill nog helt enkelt ha lite koll på vilka som kommer in på området under kurs då det är känsligt med körningen på Arlanda redan som det är.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Att släppa in folk som faktiskt är intresserade av att se vad en SMC-kurs på Arlanda TT handlar om borde ju självklart få komma in och köpa sig en kopp kaffe!

Agreed!

Händer att man surrar med folk om Arlanda, det är många som tror att det är en lite modell större gokartbana, vilket är helt fel.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Agreed!

Händer att man surrar med folk om Arlanda, det är många som tror att det är en lite modell större gokartbana, vilket är helt fel.

Ja jo. Försökte släpa med en kollega att boka en kurs på Arlanda och han började babbla typ:
Han: "Men det är väl en massa träd runt banan? Och inga avåkningszoner!"
Jag: "Nja det finns träd i anslutning, men inte på ett sånt sätt att man riskerar att köra på dem. Avåkningszonerna funkar utmärkt. Vem har sagt de där grejerna förresten?"
Han: "Min kompis."
Jag: "Har han kört banan?"
Han: "Nej men ..."

Vore ju soft om dessa tomtar fick möjlighet att kolla hur schysst banan är istället för att läsa skit på sporthoj från folk som inte kört/sett den. Inte så många som vill "chansa" 1800 pickadoller på grisen i säcken.
 

"Chrille"

Att lite asfalt kan vara så kul...
Gick med
12 Jul 2006
Ort
Vid kusten
Hoj
Några stycken i passande storlekar
Förhoppningsvis så kommer det kanske lite "prova på" dagar mm som gör att fler få se och prova banan.
I den mån som går brukar vi släppa in MC åkare som är nyfikna och vill titta men tyvärr så att grinden måste vara stängd enligt banägaren och det kan därför ta en stund innan någon ser och kan öppna. Det går säkert att utveckla detta mera om vi kan få ännu flera aktiva både på och vid sidan av banan.
Men som flera säger så är det en kanonbana och jag hoppas på att fler bokar in sig eller kommer och tittar. Banan utvecklas hela tiden och ideer om aktiviteter på och kring banan börjar ju nu också ta lite fart. KUL!

Tack även till alla deltagare , Resurser och Instruktörer som gjorde att helgens kurs blev en kanon start för ATT efter "Bulleruppehållet" :Bugar
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top