Hej
Nu är det klart vi får köra kurser på Arlanda Test Track, ATT.
Här kommer en kort historia om vad som hänt.
Som säkert många vet har vi haft problem att få klarhet i vad som ska gälla för oss motorcyklister för att kunna få köra på ATT. Här kommer en kortfattad förklaring på vad som hänt och vart vi står idag.
Under hösten genomförde vi flera körningar dels för att kolla olika koncept samt att grundligt genomföra bullertester. De mätningar som blev gjorda var att vi i stort klarade gränsvärdet 55 db vid närmaste husknut. Resultatet är att vi får ok på att köra. Här är det många röster som höjs för ett förbud mot all form av MC körning. Vid vårt första kurstillfälle hade vi alla odds emot oss vid mätningen och jag håller med om att det lät för mycket MEN jag hade fortfarande en del förslag på förändring för att göra det tystare. Istället för att föra en dialog går kommunen in och lägger ett förbud mot MC, vi får dispens för att köra kursen den 21 och 22 maj sen är det stopp, därför ställdes många kurser in. Kursen som genomförs på dispens höjer man ytterligare kravet på oss att vi max får bullra 50 db, vi pratar om låg samtalston. Vi kör kursen och bygger om rakan med ett par extra kurvor vilket ger ett lyckat resultat och vi håller oss under 50 db. Det ljud vi har på banan är då 90 db vid förbifart, så låg ljudnivå har vi inte på någon annan övningsanläggning i hela landet.
Vi som jobbat med att få till detta har kastats fram och tillbaka i frågan allt från nu kör vi och Jiipppiii till att nu är det kört med verksamheten.
Många har blivit lidande i detta och jag ber om ursäkt för alla inställda kurser, besvikelser, frustration, irritation och alla som slängs mellan hopp och förtvivlan.
”Jag är inte bitter” men jag anser att detta har kunnat skötas på ett bättre sätt framförallt från kommunen. Jag beklagar om bybor känner sig överkörda i frågan och jag har förståelse för att all form av buller är störande. MEN det som stör mig är att inte vi fått möjligheten att testa alla former av kurs och åtgärder på buller innan man skriker förbud.
SMC har drabbats av detta inte bara ekonomiskt bakslag utan även vårt förtroende mot våra medlemmar som vill gå kurs. Våra samarbetspartners TM Ambulans och MCGruppen som i det här läget varit väldigt förstående vill jag rikta ett stort TACK till.
Jag vill be samtliga om ursäkt för allt strul som varit och nu tittar vi bara framåt för att avsluta året på bästa sätt på ATT.
Planerade kurser på ATT i aug och sep kommer att genomföras.
Patrik Ericsson
Manager School
Sveriges MotorCyklister
Nu är det klart vi får köra kurser på Arlanda Test Track, ATT.
Här kommer en kort historia om vad som hänt.
Som säkert många vet har vi haft problem att få klarhet i vad som ska gälla för oss motorcyklister för att kunna få köra på ATT. Här kommer en kortfattad förklaring på vad som hänt och vart vi står idag.
Under hösten genomförde vi flera körningar dels för att kolla olika koncept samt att grundligt genomföra bullertester. De mätningar som blev gjorda var att vi i stort klarade gränsvärdet 55 db vid närmaste husknut. Resultatet är att vi får ok på att köra. Här är det många röster som höjs för ett förbud mot all form av MC körning. Vid vårt första kurstillfälle hade vi alla odds emot oss vid mätningen och jag håller med om att det lät för mycket MEN jag hade fortfarande en del förslag på förändring för att göra det tystare. Istället för att föra en dialog går kommunen in och lägger ett förbud mot MC, vi får dispens för att köra kursen den 21 och 22 maj sen är det stopp, därför ställdes många kurser in. Kursen som genomförs på dispens höjer man ytterligare kravet på oss att vi max får bullra 50 db, vi pratar om låg samtalston. Vi kör kursen och bygger om rakan med ett par extra kurvor vilket ger ett lyckat resultat och vi håller oss under 50 db. Det ljud vi har på banan är då 90 db vid förbifart, så låg ljudnivå har vi inte på någon annan övningsanläggning i hela landet.
Vi som jobbat med att få till detta har kastats fram och tillbaka i frågan allt från nu kör vi och Jiipppiii till att nu är det kört med verksamheten.
Många har blivit lidande i detta och jag ber om ursäkt för alla inställda kurser, besvikelser, frustration, irritation och alla som slängs mellan hopp och förtvivlan.
”Jag är inte bitter” men jag anser att detta har kunnat skötas på ett bättre sätt framförallt från kommunen. Jag beklagar om bybor känner sig överkörda i frågan och jag har förståelse för att all form av buller är störande. MEN det som stör mig är att inte vi fått möjligheten att testa alla former av kurs och åtgärder på buller innan man skriker förbud.
SMC har drabbats av detta inte bara ekonomiskt bakslag utan även vårt förtroende mot våra medlemmar som vill gå kurs. Våra samarbetspartners TM Ambulans och MCGruppen som i det här läget varit väldigt förstående vill jag rikta ett stort TACK till.
Jag vill be samtliga om ursäkt för allt strul som varit och nu tittar vi bara framåt för att avsluta året på bästa sätt på ATT.
Planerade kurser på ATT i aug och sep kommer att genomföras.
Patrik Ericsson
Manager School
Sveriges MotorCyklister