Arlanda Test Track

Canis

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2005
Hoj
GSXR 600
Hej
Nu är det klart vi får köra kurser på Arlanda Test Track, ATT.

Här kommer en kort historia om vad som hänt.
Som säkert många vet har vi haft problem att få klarhet i vad som ska gälla för oss motorcyklister för att kunna få köra på ATT. Här kommer en kortfattad förklaring på vad som hänt och vart vi står idag.
Under hösten genomförde vi flera körningar dels för att kolla olika koncept samt att grundligt genomföra bullertester. De mätningar som blev gjorda var att vi i stort klarade gränsvärdet 55 db vid närmaste husknut. Resultatet är att vi får ok på att köra. Här är det många röster som höjs för ett förbud mot all form av MC körning. Vid vårt första kurstillfälle hade vi alla odds emot oss vid mätningen och jag håller med om att det lät för mycket MEN jag hade fortfarande en del förslag på förändring för att göra det tystare. Istället för att föra en dialog går kommunen in och lägger ett förbud mot MC, vi får dispens för att köra kursen den 21 och 22 maj sen är det stopp, därför ställdes många kurser in. Kursen som genomförs på dispens höjer man ytterligare kravet på oss att vi max får bullra 50 db, vi pratar om låg samtalston. Vi kör kursen och bygger om rakan med ett par extra kurvor vilket ger ett lyckat resultat och vi håller oss under 50 db. Det ljud vi har på banan är då 90 db vid förbifart, så låg ljudnivå har vi inte på någon annan övningsanläggning i hela landet.
Vi som jobbat med att få till detta har kastats fram och tillbaka i frågan allt från nu kör vi och Jiipppiii till att nu är det kört med verksamheten.
Många har blivit lidande i detta och jag ber om ursäkt för alla inställda kurser, besvikelser, frustration, irritation och alla som slängs mellan hopp och förtvivlan.
”Jag är inte bitter” men jag anser att detta har kunnat skötas på ett bättre sätt framförallt från kommunen. Jag beklagar om bybor känner sig överkörda i frågan och jag har förståelse för att all form av buller är störande. MEN det som stör mig är att inte vi fått möjligheten att testa alla former av kurs och åtgärder på buller innan man skriker förbud.
SMC har drabbats av detta inte bara ekonomiskt bakslag utan även vårt förtroende mot våra medlemmar som vill gå kurs. Våra samarbetspartners TM Ambulans och MCGruppen som i det här läget varit väldigt förstående vill jag rikta ett stort TACK till.
Jag vill be samtliga om ursäkt för allt strul som varit och nu tittar vi bara framåt för att avsluta året på bästa sätt på ATT.
Planerade kurser på ATT i aug och sep kommer att genomföras.

Patrik Ericsson
Manager School
Sveriges MotorCyklister

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Hoj
--
Grymt! :yoparty

Kan varmt rekommendera att gå på kurs på Arlanda, är brutalt rolig bana oavsett hoj och anläggningen i sig är riktigt schysst!

Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Wohoo! Grymt bra!
Äntligen medgång!

Sjukt rolig bana för övrigt! :tummenupp

Last edited:

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
BRrrraaaaaaap
Är det fortfarande 90 db på banan som gäller? Det betyder ju att man inte kan dra på med orginalsytem ens :E

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Är det fortfarande 90 db på banan som gäller? Det betyder ju att man inte kan dra på med orginalsytem ens :E

Dra på och dra på, det är ju inte direkt värsta höghastighetsbanan. Jag lyckades ta mig runt banan i hyfsad fart utan att vara i närheten av 90 db med db-killat termignoni ljudsystem.

Edit: Glömde skriva att jag är skitglad att vi får fortsätta köra på ATT. Lätt bästa trafikövningsplatsen i stan!!! :tummenupp

Last edited:

Jonas

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2007
Hoj
Honda Cbr1000RR -10
Kul! :tummenupp

Var resurs 21-22 maj när det var krav på låga 90db, men det funkade och jag tror alla var glada iallafall.
Det är bara tråkigt att det ska gnällas på buller från en "bana" när man bor bredvid Sveriges största flygplats...:va

Jag kan bara varmt rekommendera en kursdag på Arlanda TT, för det är en riktigt rolig o kurvig ban..*host* trafikövningsplats :rolleyes:

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Det är bara tråkigt att det ska gnällas på buller från en "bana" när man bor bredvid Sveriges största flygplats...:va

Och när det endast är ett fåtal hushåll som kan drabbas. Som befinner sig under bullerzon och har fått/kommer få sina hus bullersanerade utav Luftfartsverket.
Idag får du inte bygga hus under denna bullerzon. Några hushåll har dessutom blivit uppköpta utav luftis för att det sånt buller där.

Jag har lite kontakter i kommunen, ska lyssna på vad dom sagt inom området och se om jag inte kan posta det här.

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
De kanske resonerar som kommunen här gjorde ang Monztabanan: "De är redan så utsatta så de ska inte behöva utsättas för mera buller"
Buller förresten :gnissla

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj

Haha.. håller med!

När Thai Air 747 brakade förbi så hörde jag inte ett SKIT av nånting annat.. nästan så det skakade ute på min flaggpost..

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Tryck in en plugg där bak bara och kör! Fråga Geggamoja hur detta utförs för bästa resultat

Nu låter det nästan som du anspelar på att jag NJÖT av att få pluggen inkörd där bak! Det var ett stort LIDANDE för mig kan jag berätta, men jag ville föregå med gott exempel. Detta misslyckades jag ju dock senare med på annat vis ;)

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Hoj
--
Nu låter det nästan som du anspelar på att jag NJÖT av att få pluggen inkörd där bak! Det var ett stort LIDANDE för mig kan jag berätta, men jag ville föregå med gott exempel. Detta misslyckades jag ju dock senare med på annat vis ;)

Man kan säga att du visade hur man inte ska göra.. Kan inte bli mkt mer pedagogiskt :tummenupp

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Haha.. håller med!

När Thai Air 747 brakade förbi så hörde jag inte ett SKIT av nånting annat.. nästan så det skakade ute på min flaggpost..
När man stod i depån och pratade med deltagarna fick man göra en paus, för det enda man hörde var flygplan. :va

Det var lite som mummelbyxor, man ser hur läpparna rör sig men man hör inte ett ljud. Från läpparna alltså... :tungan

Kul iaf att vi får köra fler kursdagar på ATT, det är en rolig kursplats. Och nära! :)

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Hoj
HD XR1200, -09
Jag kan hålla med om att det är en kul bana och att den ger mycket.

Kamraten (Monster s2r 800) och jag blev svartflaggade för buller på raksträckan efter 3 varv på första passet så resterande pass körde vi på halvgas över raksträckan. Jag såg inte det som en uppoffring egentligen, det var bara när man kom ikapp någon långsammare i de kurviga partierna som bristen på fullgas på raksträckan omöjliggjorde en omkörning. Vi löste det med att svänga in i "fast lane" i depån för att få lite fritt spelrum på banan.

För min del finns det ingen anledning att gasa som en tok på raksträckan med risk att ingen kan köra ATT i fortsättningen......har inte bestämt om jag åker dit igen....? Kombinationen att vara snabb i kurvorna och j*vligt långsam på raksträckan gjorde inte körningen superharmonisk.

[YOUTUBE-ID]hmGI_PSbEPo[/YOUTUBE-ID]

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

För min del finns det ingen anledning att gasa som en tok på raksträckan med risk att ingen kan köra ATT i fortsättningen

Som jag brukar säga på kurserna... "Hur många är här för att lära sig köra skitfort rakt fram?" ;)

Vi löste det med att svänga in i "fast lane" i depån för att få lite fritt spelrum på banan.

Så vansinnigt föredömligt så man nästan blir tårögd. :Bugar

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Kul att kurserna på ATT får fortsätta, inget snack om saken.

Jag tycker dock att det är förbannat konstigt att vi inte kan "kosta på oss" ett banbygge i närheten av vår huvudstad där man inte behöver gå till extremer med tassandet inför kommun och boende. Jag förstår att tomten och bygget kostar pengar i närheten av stan. Jag förstår att det inte är politiskt korrekt att pyssla med detta. Men kom igen, är intresset för motorsport pissdåligt här?

När det äntligen byggdes något intill Arlanda, (som får ses mycket bulllerstört) var min första tanke: -Smart, där kan det ju iaf inte klagas på buller....

Sorry för att jag blir OT... Det eviga tjatet om en "riktig" motorbana lär just bli ett evigt tjat...

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
BMW S1000RR
Kul att kurserna på ATT får fortsätta, inget snack om saken.

Jag tycker dock att det är förbannat konstigt att vi inte kan "kosta på oss" ett banbygge i närheten av vår huvudstad där man inte behöver gå till extremer med tassandet inför kommun och boende. Jag förstår att tomten och bygget kostar pengar i närheten av stan. Jag förstår att det inte är politiskt korrekt att pyssla med detta. Men kom igen, är intresset för motorsport pissdåligt här?

När det äntligen byggdes något intill Arlanda, (som får ses mycket bulllerstört) var min första tanke: -Smart, där kan det ju iaf inte klagas på buller....

Sorry för att jag blir OT... Det eviga tjatet om en "riktig" motorbana lär just bli ett evigt tjat...

Som lite kuriosa så kan du läsa om Viking Motorpark, http://www.vikingmotorpark.com/ , och allt de verkar ha gått igenom genom åren och då är det på en lite "mindre" ort där man kan tycka att de borde välkomna fler företag/aktiviteter. Står en hel del på deras site, bl.a. om alla tillstånden....

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Som lite kuriosa så kan du läsa om Viking Motorpark, http://www.vikingmotorpark.com/ , och allt de verkar ha gått igenom genom åren och då är det på en lite "mindre" ort där man kan tycka att de borde välkomna fler företag/aktiviteter. Står en hel del på deras site, bl.a. om alla tillstånden....

Lite offtopic i Arlandatråden kanske.. men är det någon som vet hur det går med det där? Står att allt var klart den 13:e Maj.. då är frågan.. vilket år? Är det den 13:e Maj 2011 som avses? Eller 13 Maj ett tidigare år? Isåfall verkar ju inget ha hänt ändå..

Dåligt med datum ö ht på den siten.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...