Tydigen flera som inte är SMC medlem och får "MC Folket" hem i brevlådan. Hursomhälst klistrar jag in texten från MC Folket som kom runt midsommar;
Äntligen, en bana nära Stockholm
SMC inleder samarbete med Arlandastad Test Track. Redan i höst håller SMC kurser på banan
Efterfrågan på en stor övningsbana för förarutbildning i närheten av Stockholm är enorm.
Det är ett av de vanligaste önskemål som SMC får. Ekonomin sätter förstås stopp för ett eget banbygge. Däremot var SMC blixtsnabba på att kontakta bolaget Arlanda Stad Holding AB så snart det ryktades om att de planerade att bygga en trafikövningsplats.
Detta skedde för över ett år sedan, men eftersom inget varit helt klart förrän nu ville båda parter inte avslöja samarbetet tidigare.
Trafikövningsplatsen, som heter Arlanda Stad Test Track, håller för närvarande på att asfalteras. Den ligger på ett 40 hektar stort inhägnat markområde. Banan ska delvis efterlikna en normalt slingrig och kuperad svensk landsväg. Den är cirka 2,3 kilometer lång. På området finns också en fyrvägskorsning, en cirkulationsplats och en manövergård om 6000 kvadratmeter, anpassad för praktiska övningar.
Med andra ord kan det knappast bli bättre!
Syftet med trafikövningsplatsen är främst att Polisen ska använda den för förarutbildning, vanligtvis dagtid under vardagar.
SMC som har stor efterfrågan på kurser i Stockholmsområdet har nu inlett ett samarbete med Arlandastad Test Track. I ett första steg planeras kurstillfällen under september, där syftet är att gemensamt skapa förutsättningar för en mer permanent verksamhet på anläggningen.
-Vi planerar en testperiod under augusti-september, och om allt går som vi hoppas så är SMC varmt välkomna att även fortsättningsvis hyra anläggningen för sin utbildningsverksamhet. Vi vill att banan ska användas för förarutbildningar och andra trafiksäkrande kurser, så SMC:s verksamhet passar oss bra, säger Jesper Hellström, projektledare Arlanda Stad Holding AB.
Patrik Ericson på SMC School håller tummarna för att planerna ska gå i lås.
-Det här är verkligen en viktig sak för oss, säger Patrik. Han är övertygad om att det blir sådan efterfrågan på kursplatser nära huvudstaden att SMC kan hålla utbildning nästan varje helg under sommarhalvåret om alla planer går i lås.
-Det är ett enormt upptagningsområde och med tanke på att Stockholmare slipper ta ledigt en dag extra från jobbet för att ta sig
och från kursplats och de slipper boka vilket är brukligt idag.
Nu behöver de bara några få mil för att komma till kurslplclts,en. Han berättar att man redan satt både för en testkörning och för första . och kurvkurserna, BKK. då man även ska ljudmätningar för kommande utbildningar. BKK blir den 18-19 september, så utkik i bokningssystemet på SMC:s hemsida om du vill vara med på premiären.
Viktigt att veta att banan är privat ägd, dvs det är inte Polisen eller annan offentlig verksamhet som bör donera bantid till stärkt rabaterad pris, eller har någon typ av goodwill och samhällsmässigt syfte.
Det är inte billigt att köpa tomtmark och sedan investera i en så omfattande anläggning.
Som med alla övriga banor, är buller en fiende! Även om det bullrar från flygplanen på Arlanda, kommer det vara ett stort fokus på buller runt banan. SMC kommer göra buller mätningar test´s, som kan vara avgörande!
Det är absolut att föredra att vi endast kör till banan via Benstocken, och inte via lille samhället som man kör igenom om man kommer från andra hållet.
Det finns sannolikt inte anledning att reta upp någon med MC trafik på banan just nu. Sorry, om jag kan uppfattas som moraltant eller Bror Duktig - men, nu har Vi för första gång en bra chans i Stockholm och då får vi ta hand om detta på ett klokt sätt!