Arlen Ness ställ till långsmal?

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Hoj
-
Ja, jag har sökt men inte hittat något riktigt svar på min fråga så..
Har blivit erbjuden att köpa ett arlen ness tvådelat ställ strl. 52 begagnat, och min fråga vänder mig till er som kör med arlen ness. Är dessa ställ någorlunda smala i modellen? Är 190cm och är ca 70kg lätt, och är ute efter ett ställ som kan kompromissa hyfsat för min smala kroppsbyggnad, men fortfarande ha några cm på bredden tillgodo då man förhoppningsvis kommer växa lite där de kommande åren.

Tacksam för svar!
MVH

Strindberg

f.d. Orebronx
Gick med
5 Apr 2007
Hoj
R1 -01
Är inte 52 på tok för stort? Har du provat stället i fråga? Jag går själv i ställköpartankar och har spanat in mig på astars strl 46(väger också 70kg, 182 lång)

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Hoj
-
Är inte 52 på tok för stort? Har du provat stället i fråga? Jag går själv i ställköpartankar och har spanat in mig på astars strl 46(väger också 70kg, 182 lång)

46 på 182cm? knäskydd och armbågsskydd måste hamna på tok för långt upp då. rätta mig om jag har fel..
sen är inte jag ute efter ett som sitter snortajt (som det ska) då jag trots allt bara är 16 år och inte färdigväxt än. Har testat en dainese 52a i affär och det verkade som en bra kompromiss till mig. På gränsen till för kort på längden och inte som ett tält på bredden..

Strindberg

f.d. Orebronx
Gick med
5 Apr 2007
Hoj
R1 -01
46 på 182cm? knäskydd och armbågsskydd måste hamna på tok för långt upp då. rätta mig om jag har fel..
sen är inte jag ute efter ett som sitter snortajt (som det ska) då jag trots allt bara är 16 år och inte färdigväxt än. Har testat en dainese 52a i affär och det verkade som en bra kompromiss till mig. På gränsen till för kort på längden och inte som ett tält på bredden..

Nä skydden satt som dom skulle. Det var ju snortajt som det ska vara, det töjer sig ju typ en hel storlek efter ett tag.

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Hoj
-
Nä skydden satt som dom skulle. Det var ju snortajt som det ska vara, det töjer sig ju typ en hel storlek efter ett tag.

jo jag har förstått att dem gör det. men då måste astars skilja mycket från dainese. för ett dainese 50 var för kort i armarna för mig..

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Blå
Storlek 52 låter alldeles för litet på längden för dig.
Jag är 190, väger 110 kg och har ett raceställ storlek 56.
Det är på gränsen till att vara för kort då jag får trycka ner knäskydden när jag satt mig på hojen då dom glider upp över knäna.
Då jag väger så mycket så fick jag inte på mig stället utan hjälp dom första gångerna så det passar nog en person som väger betydligt mindre.
Jag skulle nog haft storlek 58 men jag beställde det utan att prova.

Men:
Ju tightare ställ man har, desto snabbare ser man ut ;)

Master

Numera röd
Gick med
11 Jan 2004
Hoj
Såld!
Berikställen tror jag är lite mer för långsmala än arlen ness... Men själv är jag 188 och kör med 54 ställ, perfekt i längden, men dock ett par kilo tyngre än dej...

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
MTS 1200 S
52 kommer kräva stf-kort campingplats för dig! Jag 189, 70 pannor stor. Har ett tvådelat arlen ness i 48. Det var bra när jag köpte det... Nu är det lite stort Skydden är inga problem. Det är från knä/armbåge och nedåt som det blir för litet. Min jacka funkar ok som den är. Kunde önska mig lite längre armar. Byxorna var jobbigare. Inte mycket som försvann ner i stöveln, så jag fick helt enkelt dem förlängda. Nått lite hårdare tyg med lite stretch i. Har t o m satt en liten hälla, a la barnoverall under hålfoten för att det inte skall röra sig.
Visst är det bättre än inget, men vid en rejäl vurpa/glidtur längs backen betvivlar jag att skydden sitter där de skall på dig om du simmar runt i en 52a.

Nästa gånga jag köper blir det skräddarsytt/ måttbeställt. Kostar inte så blodigt med nån extra tusenlapp för att man skall slippa se ut/känna sig som Vanheden.

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Hoj
-
Storlek 52 låter alldeles för litet på längden för dig.
Jag är 190, väger 110 kg och har ett raceställ storlek 56.
Det är på gränsen till att vara för kort då jag får trycka ner knäskydden när jag satt mig på hojen då dom glider upp över knäna.
Då jag väger så mycket så fick jag inte på mig stället utan hjälp dom första gångerna så det passar nog en person som väger betydligt mindre.
Jag skulle nog haft storlek 58 men jag beställde det utan att prova.

Men:
Ju tightare ställ man har, desto snabbare ser man ut ;)

haha smart:tummenupp

men de 52or jag har testat har varit nära för korta, men trots allt funkat. satte min på huk med samtliga och knäskydden visade ingen tendens till att glida upp.
sen har jag hört att helställ generellt är ca en storlek mindre än delade också. återigen, rätta mig om jag har fel..

Berikställen tror jag är lite mer för långsmala än arlen ness... Men själv är jag 188 och kör med 54 ställ, perfekt i längden, men dock ett par kilo tyngre än dej...

okej, bra att veta. får leta och testa vidare..

Last edited:

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
har ett tvådelat arlen ness. jackan e 54 å byxan 52. 185cm 80kg sitter lite halvlöst men det gör inget. Har vurpat det i ca 100-150 kmh några gånger men nog sitter skydden där dom ska i alla fall.

ska skaffa ett raceställ nästa år å då blir det en 52:a. tror arlen ness har bättre stretchzoner än tex berik. så det borde sitta bättre om man e smal.

för övrigt så tror jag det e lite överreklamerat med toktighta ställ. ett stort ställ töjer ju sig inte. men det gör ett tight. så det blir väl samma efter ett år.

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Hoj
-
52 kommer kräva stf-kort campingplats för dig! Jag 189, 70 pannor stor. Har ett tvådelat arlen ness i 48. Det var bra när jag köpte det... Nu är det lite stort Skydden är inga problem. Det är från knä/armbåge och nedåt som det blir för litet. Min jacka funkar ok som den är. Kunde önska mig lite längre armar. Byxorna var jobbigare. Inte mycket som försvann ner i stöveln, så jag fick helt enkelt dem förlängda. Nått lite hårdare tyg med lite stretch i. Har t o m satt en liten hälla, a la barnoverall under hålfoten för att det inte skall röra sig.
Visst är det bättre än inget, men vid en rejäl vurpa/glidtur längs backen betvivlar jag att skydden sitter där de skall på dig om du simmar runt i en 52a.

Nästa gånga jag köper blir det skräddarsytt/ måttbeställt. Kostar inte så blodigt med nån extra tusenlapp för att man skall slippa se ut/känna sig som Vanheden.

Ok, kanske är värt att satsa på ett i strl 50 trots allt.. Måttsytt är inget alternativ för mig då jag fortfarande växer. lägger man ner pengar på ett nytt måttsytt ställ vill man ju gärna kunna köra med det ett par tre år..

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Blå

Jäklar!
Märker att ni lirar i den långa smaaala ligan så mina referenser på Arlen Ness-ställen verkar inte stämma :3freak

Det viktiga är ju att skinnstället sitter tight mot kroppen så skydden sitter kvar på plats vid en vurpa.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!