Armatur för LED-lysrör - ok?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Bumpar denna 5 år gamla tråd med en ny fråga då tekniken har väl gått framåt lite...

Vilka LED-lysrör eller LED-armaturer ger mest bang-for-the-buck nuförtiden?

Har ungefär 10 lite blandade gamla armaturer i olika längder (T8 1200/1500mm) med både drosslar och moderna drivdon.
Vilka LED-lysrör skulle ge mest ljus för pengarna?
Kan bygga om de gamla om så krävs. Är ute efter mycket ljus, typ operationssal, men vill ju inte betala för det :näsblod

Eller är det mera värt att byta ut alla och sätta dit helt nya LED-armaturer?
Och i så fall vilka ger mest valuta för pengarna där?
Idag finns det rätt så gott om alternativ. Det finns en del LED lysrör som går att sätta i vanliga lysrörsarmaturer med elektromagnetiskt drivdon. Är det ett äldre med drossel så är det troligen bara vanliga lysrör som funkar och då måste du byta ut armaturen för att få det att funka med LED.
Annars finns det ganska gott om alternativ där det är armatur inklusive ljuskälla vilket kanske kan vara ett alternativ också.
Dom ger generellt sett bra med ljus och ska åtminstone enligt specifikationerna hålla tillräckligt länge för att du inte ska behöva fundera på att byta ut något på väldigt många år.
Med det sagt. Om det är något där du har många armaturer och har tänt många timmar om dygnet så kan det vara värt att välja armaturer med utbytbara ljuskällor (LED lysrör).
Om det är någonstans där du inte har tänt så många timmar om dygnet så kan man köra på alternativ med integrerade ljuskällor då det kommer att hålla tills du dör i alla fall.
Jag hade lysrörsarmatur i tvättstugan där den började ge upp och ibland inte ville tända båda lysrören trots att jag bytte ut både glimtändare och lysrör. Dvs det var troligen något med drosseln.
Jag bytte ut hela armaturen mot en från Jula med integrerade ljuskällor och passade samtidigt på att sätta en rörelsesensor istället för lysknappen (eftersom den var i fel ände av tvättstugan så man var tvungen att gå igenom en kolmörk tvättstuga för att tända)
Dom lysrör jag tog bort var en armatur med två stycken 36 watts (3300 lumen) och bytte ut mot en armatur från Jula som är specad till 56 watt (5400 lumen).
Dvs teoretiskt så gick jag ned från 6600 lumen till 5400 lumen men i praktiken skulle jag säga att jag fick mer ljus. Det är väldigt gott om ljus.

Att jag inte gick på en armatur med separat armatur och ljuskälla var för att tvättstugan är tänd korta stunder eftersom jag inte hänger där några längre stunder. Så jag anser att jag inte kommer att ha behov av att byta ut ljuskällorna för jag kommer inte att hinna slita ut dom på väldigt många år. Kostnaden för den armatur jag valde (599 kr) är ungefär lika som om jag valt en separat armatur och ljuskälla (totalt drygt 500 kr)

Personligen skulle jag säga att LED ger mycket bättre ljus än lysrör i dom flesta situationer. Även om man går ner i effekt och även i specad ljusstyrka så får man minst lika mycket ljus. 5400 lumen LED lyser enligt mig mer än 6600 lumen lysrör. Förmodligen är det spektrumet som avges som skiljer vilket gör att det upplevs som att det blir mer ljus.

Den armatur jag satte in i tvättstugan är den här.
https://www.jula.se/catalog/el-och-...ysning/takarmaturer/led-armatur-005050/#tab02

Den ger massor av ljus. Nu är det väl så att om du har 10 armaturer att byta ut så kostar det ju pengar. Räkna med att du kan komma undan med 500-600 kr/armatur och det är nästan oavsett om du väljer armatur med integrerad ljuskälla eller armatur med separata LED lysrör.
Ur det perspektivet kanske det är mer ekonomiskt för dig att byta ljuskällorna till LED lysrör i dom armaturer där det går och byta armaturerna där det är gamla med drosslar som inte stödjer LED. Men det kommer i alla fall att kosta pengar.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag testade 2 LED-lysrör från Biltema (jag vet, inte köpa där..) som var till för gamla armaturer.
Det var varianten där man skulle paralellkoppla om det 2 lysrör. Kopplade bort drosseln helt och körde 2 LED-tuber som de sa.
Och resultatet....Tja. jämfört med den gamla lysrörsarmaturen bredvid så ger den mindre ljus.
Nu luras säkert ögat lite då färgtemperaturen skiljer sig åt mellan dem. LED:en är 4000k och lysrören 6000K.
Inget jag skulle lägga pengar på att byta ut för sakens skull ännu liksom.
Så de andra får vänta en stund till. Tills jag hittar något bättre alternativ.
?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ska man nymontera, LED armaturer direkt
Har man gamla armaturer som behöver nya rör, nja... Då skulle nog inte jag köpa LED rör.
Jag har sett massor av LED-rör som har delvis slocknat, och det är inga billiga kinagrejor heller...

Sen beror det ju på driftsförhållandet också, är det något som ska lysa 10 timmar om dagen blir det ett annat läge än i förrådet hemma...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ska man nymontera, LED armaturer direkt
Har man gamla armaturer som behöver nya rör, nja... Då skulle nog inte jag köpa LED rör.
Jag har sett massor av LED-rör som har delvis slocknat, och det är inga billiga kinagrejor heller...

Sen beror det ju på driftsförhållandet också, är det något som ska lysa 10 timmar om dagen blir det ett annat läge än i förrådet hemma...
Jag tycker generellt sett att LED-lampor har betydligt kortare livslängd än vanliga glödlampor. Dessutom skickar dom ur sig betydligt mycket mer störningar, och där är nästan finlampor sämre än Anslut och Biltemas :mad:
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag tycker generellt sett att LED-lampor har betydligt kortare livslängd än vanliga glödlampor. Dessutom skickar dom ur sig betydligt mycket mer störningar, och där är nästan finlampor sämre än Anslut och Biltemas :mad:
Det låter jättekonstigt. Tidigare när jag hade glödlampor så fick jag byta ut lampor åtminstone några gånger om året. Sedan jag bytt till LED så kan jag inte påminna mig att jag behövt byta ut en enda lampa på dom senaste 10 åren. Undantaget ett tag när jag råkade köpa på mig ett gäng IKEA lampor som havererade rätt fort. Det stöds av dom officiella siffrorna på livslängd där en glödlampa normalt har 1000 timmar och en LED av bra kvalitet har 25 000 - 50 000 timmar.
Vad gäller störningar så har i vart fall inte jag märkt något på vare sig TV, radio eller andra saker att jag har några störningar. Därmed inte sagt att dom inte finns men jag har i alla fall inte märkt av på något sätt att jag skulle ha några störningar alls.

Däremot har jag en LED där det surrar rätt ordentligt om dimmern när jag har den dimmad till fel nivå. Men det är nog snarare för att det är en billig dimmer som egentligen inte är avsedd för LED och därmed har lite jobbigt.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Har hänt en hel del på Ledpriserna sista åren.
Såg mitt eget inlägg från 2016 där jag satte 9 st vanliga hederliga lysrörsarmaturer i garaget för att led blev för dyrt.
Nu i vinter stoppade jag in 5 st V-tac lysrörsarmaturer från Ledmegastore när det behövde bytas i stallet,
det blev så ljust så hon har inte alltid tänt alla samtidigt.
Nästa gång jag byter blir det LED, lätta att montera med snabbkopplingar och numera till rätt pris.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Dom lysrör jag tog bort var en armatur med två stycken 36 watts (3300 lumen) och bytte ut mot en armatur från Jula som är specad till 56 watt (5400 lumen).
Dvs teoretiskt så gick jag ned från 6600 lumen till 5400 lumen men i praktiken skulle jag säga att jag fick mer ljus. Det är väldigt gott om ljus.

Lysrör så är det i ditt fall 3300lumen ut från röret.
LED (beroende på hur seriös tillverkaren är) anger dom ljus ut ur armaturen.

Så dina 6600 lumen lysrör tappar en bit på vägen. Sen skulle jag väl kanske kunna tänka mig att Jula anger ljus ut i LED chippet, men kanske inte?

Brukar räkna med att en 8-9k lumen LED armatur kan ersätta en 2x56W lysrör (typ 11k lumen har jag för mig dom ger?) Idag innebär väl det typ 57W LED istället för 112W.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Lysrör så är det i ditt fall 3300lumen ut från röret.
LED (beroende på hur seriös tillverkaren är) anger dom ljus ut ur armaturen.

Så dina 6600 lumen lysrör tappar en bit på vägen. Sen skulle jag väl kanske kunna tänka mig att Jula anger ljus ut i LED chippet, men kanske inte?

Brukar räkna med att en 8-9k lumen LED armatur kan ersätta en 2x56W lysrör (typ 11k lumen har jag för mig dom ger?) Idag innebär väl det typ 57W LED istället för 112W.
Ja. Det är ju sant. Dom mäter på lite olika sätt beroende på vad det är för ljuskälla. Både ljusmängd och livslängd har olika mätmetoder för olika ljuskällor.
Om det är som du säger att 8-9k lumen LED kan ersätta ca 11k lumen lysrör så stämmer det relativt bra med min upplevelse.
Jag vågar ju inte svära på att det inte var så att min trötta armatur (troligen började drosseln ge sig) begränsade så att lysrören inte gav fullt ljus också.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Har hänt en hel del på Ledpriserna sista åren.
Såg mitt eget inlägg från 2016 där jag satte 9 st vanliga hederliga lysrörsarmaturer i garaget för att led blev för dyrt.
Nu i vinter stoppade jag in 5 st V-tac lysrörsarmaturer från Ledmegastore när det behövde bytas i stallet,
det blev så ljust så hon har inte alltid tänt alla samtidigt.
Nästa gång jag byter blir det LED, lätta att montera med snabbkopplingar och numera till rätt pris.
Appropå saker som händer, är det bara jag som upplever att billigare LED har blivit (ännu) sämre dom senaste åren?

Förr brukade en billig LED från Biltema eller Jula hålla om inte sina utlovade timmar så åtminstone rejält mycket längre än lysrörslampor och glödlampor. Det senaste åren är det bara dom dyrare lamporna som faktiskt håller någon längre tid för mig. Billiga trepack E14 håller ungefär som motsvarade glödlampor. Eller har jag bara haft otur?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Appropå saker som händer, är det bara jag som upplever att billigare LED har blivit (ännu) sämre dom senaste åren?

Förr brukade en billig LED från Biltema eller Jula hålla om inte sina utlovade timmar så åtminstone rejält mycket längre än lysrörslampor och glödlampor. Det senaste åren är det bara dom dyrare lamporna som faktiskt håller någon längre tid för mig. Billiga trepack E14 håller ungefär som motsvarade glödlampor. Eller har jag bara haft otur?
Jag vet inte om dom blivit sämre. Jag vet att det även tidigare var problem med att många av dom billigare fabrikaten slutade fungera långt innan dom borde lägga av. IKEAs tidiga LED var sådana. Jag upplevde att dom lade av fortare än motsvarande glödlampa. Biltemas lampor har jag inte testat. Julas har jag inte haft några som gått sönder men jag har bara ett fåtal av dom.
Jag använder uteslutande Osram och Clas Ohlsons lampor och dom funkar finfint för mig.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Ja det har hänt en del sen jag startade den här tråden. Man får väldigt mkt bang for the buck idag och som bonus är armaturerna fjäderlätta och buslätta att montera. Gäller det arbetsbelysning så välj 4000K eller mer
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Om du betalar för värmen i din fastighet är besparingen ännu lägre, om inte noll, då du måste ersätta värmen som glödtrådsbelysning avger med annan värmekälla. Enda riktiga nyttan med led-belysning är kalla utrymmen, utomhus osv.
LCC-beräkningar och ROI är inte så muntra som säljare påstår.
Sedan är ju livslängden hysteriskt överdriven.
Men det känns bra.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om du betalar för värmen i din fastighet är besparingen ännu lägre, om inte noll, då du måste ersätta värmen som glödtrådsbelysning avger med annan värmekälla. Enda riktiga nyttan med led-belysning är kalla utrymmen, utomhus osv.
LCC-beräkningar och ROI är inte så muntra som säljare påstår.
Sedan är ju livslängden hysteriskt överdriven.
Men det känns bra.
Nja. Belysning sitter för det mesta högt monterat i rummet. Ofta i taket. Den värme som avges stannar då under taket eftersom värmen vill uppåt. Värme från belysning vandrar till absolut största delen uppåt genom taket och bidrar bara till större värmeläckage. Inte ens massor av gammaldags glödlampor bidrar en märkbart till uppvärmningen pga den dåliga placeringen.
Det finns en anledning till att den där fantastiska idén med takvärme aldrig slog igenom. Det var helt enkelt för ineffektivt.

Vad gäller livslängden så är den ofta överdriven för LED ja. Men det är framför allt billigare fabrikat som lider av det. Anledningen är enkel. Om du skall tillverka en LED så billigt som möjligt så tar man en lite klenare LED och ger allt vad den tål eller kanske lite mer samt sätter i så billiga komponenter som möjligt i drivern. Man lägger heller ingen energi på kylning av dioden. Då får man en lampa som lyser mycket men som dör i förtid. Det vanligaste är att komponenter i drivern dör. Man kan fortfarande ange 50 000 timmar livslängd på förpackningen eftersom det som anges är diodens teoretiska livslängd även om man har komponenter i drivern som bara håller 500 timmar.

En högkvalitativ lampa använder en LED som är något kraftigare än avsedd ljusmängd och så ser man till att man ger den kylning samt sätter i bra komponenter i drivern. Då får man en lampa som lyser länge utan att försämras märkbart. Men då kan man inte sälja lampan lika billigt eftersom man måste få igen pengarna det kostar att producera den samt lite vinst.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Elvärme monterad i taket i form av utdaterade ljuskällor är nog ett av dom dyraste och mest ineffektiva sätten man kan värma ett rum på.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Jag projekterar mycket belysning i mitt jobb. Och väldigt mycket industribelysning.
Dock dålig koll på billiga LED produkter.

Men generellt för LED armaturer kan man väl säg att 1. Värme är det stora problemet. 2. Det är i regel drivdonet som begränsar livslängden.
Ska man ha en armatur som klarar varma miljöer får man i dom flesta fall ha drivdonet externt. Kanske till och med placerat utanför det varma området vid extremfall.

Nu har dom etablerade tillverkarna börjat ange livslängd på drivdonen också. Men kravet som jag fattar det är egentligen att dom ska ange livslängd på LED biten (L80B50 t.ex.)
Men som jag uppfattat det (för ung för att projjat något som lyst +50 000 timmar) är som sagt att det är donet som dör först. Sen får man ju såklart sämre ljusutbyte osv. också.

Edit: Haha ja det var ju precis detta Steffo_b skrev.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag projekterar mycket belysning i mitt jobb. Och väldigt mycket industribelysning.
Dock dålig koll på billiga LED produkter.

Men generellt för LED armaturer kan man väl säg att 1. Värme är det stora problemet. 2. Det är i regel drivdonet som begränsar livslängden.
Ska man ha en armatur som klarar varma miljöer får man i dom flesta fall ha drivdonet externt. Kanske till och med placerat utanför det varma området vid extremfall.

Nu har dom etablerade tillverkarna börjat ange livslängd på drivdonen också. Men kravet som jag fattar det är egentligen att dom ska ange livslängd på LED biten (L80B50 t.ex.)
Men som jag uppfattat det (för ung för att projjat något som lyst +50 000 timmar) är som sagt att det är donet som dör först. Sen får man ju såklart sämre ljusutbyte osv. också.

Edit: Haha ja det var ju precis detta Steffo_b skrev.
Ja. Det där är ju ett av problemen med LED och då framför allt när man köper billigare LED ljuskällor.
Det är mycket riktigt livslängden på själva LED dioden som man anger vilket betyder att man kan slänga in vilket skit som helst i drivningen och ändå säga att dom har lång förväntad lystid vilket inte blir sant. Har man separata drivdon så brukar dom ibland ha en angiven livslängd och det går ju då också att byta drivdonet om det skulle ge upp. Men det är i stort sett bara fallet för relativt dyra LED armaturer.
För LED som ska ersätta glödlampor i E14 och E27 socklar så kommer det att vara ett problem att mindre nogräknade producenter slänger in undermånliga komponenter i drivern (Alternativt överstyr LED eller ger den dålig kylning) vilket leder till att man får onödigt kort livslängd
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top