Idag finns det rätt så gott om alternativ. Det finns en del LED lysrör som går att sätta i vanliga lysrörsarmaturer med elektromagnetiskt drivdon. Är det ett äldre med drossel så är det troligen bara vanliga lysrör som funkar och då måste du byta ut armaturen för att få det att funka med LED.Bumpar denna 5 år gamla tråd med en ny fråga då tekniken har väl gått framåt lite...
Vilka LED-lysrör eller LED-armaturer ger mest bang-for-the-buck nuförtiden?
Har ungefär 10 lite blandade gamla armaturer i olika längder (T8 1200/1500mm) med både drosslar och moderna drivdon.
Vilka LED-lysrör skulle ge mest ljus för pengarna?
Kan bygga om de gamla om så krävs. Är ute efter mycket ljus, typ operationssal, men vill ju inte betala för det
Eller är det mera värt att byta ut alla och sätta dit helt nya LED-armaturer?
Och i så fall vilka ger mest valuta för pengarna där?
Annars finns det ganska gott om alternativ där det är armatur inklusive ljuskälla vilket kanske kan vara ett alternativ också.
Dom ger generellt sett bra med ljus och ska åtminstone enligt specifikationerna hålla tillräckligt länge för att du inte ska behöva fundera på att byta ut något på väldigt många år.
Med det sagt. Om det är något där du har många armaturer och har tänt många timmar om dygnet så kan det vara värt att välja armaturer med utbytbara ljuskällor (LED lysrör).
Om det är någonstans där du inte har tänt så många timmar om dygnet så kan man köra på alternativ med integrerade ljuskällor då det kommer att hålla tills du dör i alla fall.
Jag hade lysrörsarmatur i tvättstugan där den började ge upp och ibland inte ville tända båda lysrören trots att jag bytte ut både glimtändare och lysrör. Dvs det var troligen något med drosseln.
Jag bytte ut hela armaturen mot en från Jula med integrerade ljuskällor och passade samtidigt på att sätta en rörelsesensor istället för lysknappen (eftersom den var i fel ände av tvättstugan så man var tvungen att gå igenom en kolmörk tvättstuga för att tända)
Dom lysrör jag tog bort var en armatur med två stycken 36 watts (3300 lumen) och bytte ut mot en armatur från Jula som är specad till 56 watt (5400 lumen).
Dvs teoretiskt så gick jag ned från 6600 lumen till 5400 lumen men i praktiken skulle jag säga att jag fick mer ljus. Det är väldigt gott om ljus.
Att jag inte gick på en armatur med separat armatur och ljuskälla var för att tvättstugan är tänd korta stunder eftersom jag inte hänger där några längre stunder. Så jag anser att jag inte kommer att ha behov av att byta ut ljuskällorna för jag kommer inte att hinna slita ut dom på väldigt många år. Kostnaden för den armatur jag valde (599 kr) är ungefär lika som om jag valt en separat armatur och ljuskälla (totalt drygt 500 kr)
Personligen skulle jag säga att LED ger mycket bättre ljus än lysrör i dom flesta situationer. Även om man går ner i effekt och även i specad ljusstyrka så får man minst lika mycket ljus. 5400 lumen LED lyser enligt mig mer än 6600 lumen lysrör. Förmodligen är det spektrumet som avges som skiljer vilket gör att det upplevs som att det blir mer ljus.
Den armatur jag satte in i tvättstugan är den här.
https://www.jula.se/catalog/el-och-...ysning/takarmaturer/led-armatur-005050/#tab02
Den ger massor av ljus. Nu är det väl så att om du har 10 armaturer att byta ut så kostar det ju pengar. Räkna med att du kan komma undan med 500-600 kr/armatur och det är nästan oavsett om du väljer armatur med integrerad ljuskälla eller armatur med separata LED lysrör.
Ur det perspektivet kanske det är mer ekonomiskt för dig att byta ljuskällorna till LED lysrör i dom armaturer där det går och byta armaturerna där det är gamla med drosslar som inte stödjer LED. Men det kommer i alla fall att kosta pengar.