Arrive and ride?

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
Arrive and ride - dvs att man hyr in sig och betalar en engångsavgift för en hel säsong inkl. hoj, däck osv....

Skulle en enhetsserie fungera här?

Man kör ett endagsevent: test, kval och race1 före lunch sen ett kval (kanske ett test innan) o race efter lunch. Klara till 16.00 och på väg hem!

Ponera följande scenario: 20-30 startklara hojar. Bara att kliva på och köra. Detta är vanligt i bilracing i england o andra stora racingnationer så det kanske skulle kunna funka här?. Lite som att köra för ett stort team.

Finns hur många parametrar som helst att pilla med osv.... Däck, hojval, prispengar, SM-status m.m. fast det spelar ju mindre roll om alla har samma grundförutsättningar. Att ha typ sex racehelger, sex lördagar med sammanlagt 12 race.

Säg att det kostar 60 lax att köra och det är 5.000 till vinnaren i varje race så skulle vara "gratis" åka för vinnaren av varje lopp. Ta nu inte fasta på beloppen. Dom är helt tagna ur luften.

Bara en idé:

09.00-09.45: Friträning
10.15-10.45: Kval
11.15: Race
12.00: Lunch
13.00-13.45: Friträning
14.15-14.45: Kval
15.15: Race

Massa åka....

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Låter intressant men orkar folk hålla en vettig nivå på sin körning med så många passa på en dag?

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Låter intressant men orkar folk hålla en vettig nivå på sin körning med så många passa på en dag?

Det går att träna upp sin kondition till en orka åka några varvkondition :tummenupp

Många engelsmän kör flera klasser, samt att det på klubbracen ofta är dubbla race så 4 kval och 8 race på en dag är ingen konstighet. Och de blir snabba av mycket åkning :yoparty

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Jag skulle tycka det vore sjukt kul att åka ner med min personliga utrustning och hyra en hoj för att köra rejs.
Det kanske inte blir lika seriös rejsing som i rooki-klasserna när man kan åka dit och hyra en hoj?

Ping

Skydiver
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Honda CBR 954 -03 SÅLD, Yamaha YZ-R1 -03 SÅLD
Låter som ett ballt koncept.
Orka med allt mekjobb :va.

Utöka med några "testa på dagar" så hade jag nog testat :D :hojraket :kryckor

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
jag gillar idén :) allt handlar om pengarna för min del så man har råd å pynta av :)

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
Tänkte oxå på att köra ihop med något annat, speciellt NEC (ERF).

Tanken skulle vara att man har X antal serie-förare som har hyrt in sig för en hel säsong. Sen har man ett antal wild-cardhojar som man hyr ut till förare som bara har möjlighet att köra något enstaka race. Det blir lite först till kvarn på de säg 5 hojarna.

Man kommer till tävlingen och får en nyservad hoj. "Teamet" tar hand om hojen mellan tävlingarna och servar o lagar den. Utöver hyreskostnad så kommer ju såklart delar man kraschar sönder osv...

Packalén

Vill åka hoj
Gick med
6 Mar 2003
Nordkroken, Vargön, Vänersborg, Västra götaland, V
Hoj
Lillebrors räser
Tänkte oxå på att köra ihop med något annat, speciellt NEC (ERF).

Tanken skulle vara att man har X antal serie-förare som har hyrt in sig för en hel säsong. Sen har man ett antal wild-cardhojar som man hyr ut till förare som bara har möjlighet att köra något enstaka race. Det blir lite först till kvarn på de säg 5 hojarna.

Man kommer till tävlingen och får en nyservad hoj. "Teamet" tar hand om hojen mellan tävlingarna och servar o lagar den. Utöver hyreskostnad så kommer ju såklart delar man kraschar sönder osv...

Är detta en uppenbarelse du fått, något du drömde i natt eller finns det en seriös fundering med uppbakning bakom??

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
Är detta en uppenbarelse du fått, något du drömde i natt eller finns det en seriös fundering med uppbakning bakom??

Det finns en seriös tanke bakom, men den ligger nog ett år framåt i tiden. dvs 2011. Men har startat lite smått och kolla runt och sondera terrängen lite. SH är ju inte det enda stället det finns RR-folk på. Men det återstår en himla massa saker, så inget är givet.

Och jaa.... det är lite av en uppenbarelse. Har pysslat med racing sen jag var 5 år gammal (dock mest på 4 hjul) och har alltid upplevt hela cirkusen som ganska krånglig och detta skulle vara ett sätt att få igång dom lite lata och bekväma och på så sätt utöka sporten som helhet. Man kanske bara kör här en säsong eller två. Antingen lägger man av eller så satsar man lite större. Man skulle kanske kunna se detta som en plantskola för blivande RR-ess samt en uppsamlingsplats för föredettingar som fortfarande vill köra men inte har tid....

S__T

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K7
Kalas idé

Det finns ett liknande upplägg i bl a Ungern (Gsx-R Kupa) som verkar funka bra.
Gör det, jag är klart intresserad. :tummenupp

/Stefan

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Det är dock ett annat upplägg.

Där fungerar det i princip som 125Jr gjorde med leasing från Starol, dvs. man har hojen själv, man skruvar själv etc.

Jo, visst är det så. Men det är liknande, och jag ångrar att jag blev äldre än 14år, annars hade jag lätt hyrt än hoj en säsong och kört =)

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Tycker att idén verkar helkul.
Dock så tror jag att den blir lättare att genomföra i någon klass som inte går lika fort! Typ race med ganska så standard ER6:eek:r eller någon likande hoj. Tror att man kunde ha riktigt kul på en sådan hoj då alla har lika förutsättningar, samt att det inte går så sjukt fort...
Tror att det viktigaste är att kostnaden blir på en rimlig nivå.

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
Det skulle med lätthet kunna finnas en kreditlösning på paketet. 12 "räntefritt" Då är det uthyraren som betalar kreditavgiften.

Säg att du tröttnar eller blir skadad... då kan ju du som förare hyra ut din hoj.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC