arrow vs. jolly moto

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
cRoC skrev:
Öö det beror ju på hur bra orginalet är utformat.

QUOTE]
Nej jag menade inte mot orginalet. Jag läste på nån mopperacing sida att 50% effekt hittade man ur avgasystemet.

Poffer

Vill flytta till ett varmare land...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6 -08
MaXiZZ skrev:
Vart har du beställt ditt? jag o polare hade tänkt köpa/beställa från geiwiz.de .. men finns det att få tag i sverige? :confused:

Det finns i Sverige, Oljedepån i Stenungsund tar in det. Men som sagt så har jag fått vänta 8 månader på mitt. Sen om det var en engångsförteelse vet jag inte, men mina rekommendationer får dom knappast...

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
DEt som händer är att effekten flyttas upp i registret, du förlorar ofta nåt lägre ner i stället.
Sen beror det på hur bra orginalet är anpassat till hojen med och det vet jag inet i just ditt fall.
Men räkna med att hojen blir gladare på höga varv och kanske går att dra nåt tusental varv högre utan problem, kom ihåg att hojen måste bestyckas om med nya röret annars kan det bli ras.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Silwer skrev:
DEt som händer är att effekten flyttas upp i registret, du förlorar ofta nåt lägre ner i stället.
Sen beror det på hur bra orginalet är anpassat till hojen med och det vet jag inet i just ditt fall.
Men räkna med att hojen blir gladare på höga varv och kanske går att dra nåt tusental varv högre utan problem, kom ihåg att hojen måste bestyckas om med nya röret annars kan det bli ras.

Iofs som sagt beroende på hur bra/dåligt originalet var utformat. Men ofta kan man både få högre toppvarv, bredare register och högre toppeffekt.

MaXiZZ

köp min hojj.
Gick med
10 Sep 2003
Hoj
nada.
Poffer skrev:
Det finns i Sverige, Oljedepån i Stenungsund tar in det. Men som sagt så har jag fått vänta 8 månader på mitt. Sen om det var en engångsförteelse vet jag inte, men mina rekommendationer får dom knappast...

:) har dom någon hemsida ? annars kan jag väll få tel-nr när det är dags.. :banana

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Enligt denna sida http://www.nsr125.com/derestrict.htm

Så har jag det första alternativet, alltså strypning i röret, men även brickan vid intaget vilket är kollat och den är borta och sen en kugg mindre för toppfarten men hellre bättre acc än toppfart.

För övrigt så är den standarddrevad 14 fram, 36 bak. Allt är original, men hojjen är strypt helt enkelt. Jag kommer nog göra så att jag plockar strypningen i röret och ser hur det går sedan och är jag inte nöjd beställer jag ett satans effektrör!

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
känns lite som om att jag fått ett alldeles för bra alternativ nu till effektsystem när shopen har öppnat 1.400:- är inte mkt o klaga över, gianelli blir det i så fall!

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Chris Ash skrev:
Obetydlig? På en tvåtaktare kan man vinna bra mycket med pipor....

Obetydligt, som i att du inte känner någon skillnad. Du kanske vinner 2 - 3 hk på att stoppa på en jolly-dämp på en NSR och det känner man inte skillnad på. Alltså väldigt dyra tusenlappar för tuffare ljud. Men när vi börjar snacka hårt trimmade 2-taktare är det självklart en annan sak.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
EBS skrev:
Obetydligt, som i att du inte känner någon skillnad. Du kanske vinner 2 - 3 hk på att stoppa på en jolly-dämp på en NSR och det känner man inte skillnad på. Alltså väldigt dyra tusenlappar för tuffare ljud. Men när vi börjar snacka hårt trimmade 2-taktare är det självklart en annan sak.

Jag och Chris pratar om expansionskammare, inte ljud-dämpare.
2-3hk kan göra rätt mycket, även om man kan vinna mer än så..

edit: Jollypipor på en rg500 gör 20hk upp mot original, d.v.s 5hk per cylinder, det utan att fila på något övrigt, dessutom med högre övervarv och c:a 500rpm bredare register. en 10-15% effektökning känner man även av på en 125'a...

Last edited:

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
oFFkeFF skrev:
Jag och Chris pratar om expansionskammare, inte ljud-dämpare.
2-3hk kan göra rätt mycket, även om man kan vinna mer än så..

edit: Jollypipor på en rg500 gör 20hk upp mot original, d.v.s 5hk per cylinder, det utan att fila på något övrigt, dessutom med högre övervarv och c:a 500rpm bredare register. en 10-15% effektökning känner man även av på en 125'a...

Jo, jag förstod att ni pratade om expansionskammare. Jag har dock kört en NSR både med orginalsystem och med jollymoto och skillnaden är obetydlig.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
EBS skrev:
Jo, jag förstod att ni pratade om expansionskammare. Jag har dock kört en NSR både med orginalsystem och med jollymoto och skillnaden är obetydlig.

Det kan ju beror på vad totalvikten på fordonet blir med föraren inräknat också, om 3-5hk känns eller inte.

Poffer

Vill flytta till ett varmare land...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6 -08
Jag kände skillnad när jag märkte skillnad när jag satte på koniskt luftfilter o bytte munstycke trots att det knappast kan gjort mer än 0,5 hkr :p Så 2-3 hkr. borde man väl känna av tycker man ju.

Solid snake

Guest
Lånar tråden lite, är det nån mer än mig på forumet med tzr 125 som ska effektsystem? :va

Då kan man kanske dela frakten, swedie sa att gianelli tydligen ska fylla sin kvot innan dom skickar hit några system. :(

Annars kanske jag får vänta länge länge länge på ett effektsystem. :gråta

Skriv gärna om ni ska ha effektsystem. :)

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag ska ha ett gianelli till min nsr -97a jag ska bara skrika lite på swedie..men Nsr_Martin du skulle väl också införskaffa??

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...