Arrow

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Alt.1 zeppon lack

Alt.2 Klarlack.

Om du ska göra det själv, ta kokt linolja, fungerar perfekt. :tummenupp

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
har 2 hjul
kronen in da house:
kokt linolja. sen smeta på det då eller?

Nog ingen direkt höjdare men du ska få ett tips som funkar 100% men man måste hålla efter det noga men gör man det så blir det ett fränt-racingt resultat...

Efter att du monterat din nya fina pipa kör den ordentligt varm, detta härdar den (ganska dåliga) klarlacken som brukar ligga på en effektpipa, när den svalnat lite torka rent, spraya sedan på 5-56 eller WD 40, gnid in det ordentligt med en ren trasa. Starta upp hojen och kör så att röret blir riktigt varmt, kommer att lukta lite skumt. Efter varje gång du varit ute och åkt, torka rent röret NOGA och lägg på ett tunt lager 5-56 eller WD40, torka det jämnt med en trasa, så här måste du fortsätta ett tag men till slut har du en hinna på röret som är snyggt brun/blå/svart och lätt att hålla rent & fritt från rost. Ja jag vet att det låter struligt men resultatet är bara så snygt IMHO.....

form02_19bg.jpg

form02_28bg.jpg

DP says: Precis som på min lilla leksak.......

Padde in da house: Håll gärna moppar härifrån.......

DP says: Dom flesta 125orna här inne får nog stryka på foten...

Padde in da house: Men i detta fallet var det väl mest för att visa resultatet.

DP says: Helt riktigt.....

Padde in da house: :rofl :rofl, låg humor är rolig humor! årets fulaste quote.

Last edited by a moderator:

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
Här var det tomt.
Det är så här att mitt effektblås redan har suttit på 6 månader. skulle rengöra det för nån vecka sedan och började knugga lite med svinto.. skiten hade typ fastanat och gick inte bort med varmt vatten och "trasa" men efteråt märkte jag att jag hade gnuggat bort det skyddande lagret på vissa ställen av det som var på smetat. var detta vanlig klarlack? bara undrar.. :va

vill ju helst inte på med nått som kan börja brinna :hihi

Bifogat

• Arrowsystemet9.JPG
    Arrowsystemet9.JPG
    6.3 KB · Visningar: 229
Last edited:

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
har 2 hjul
kronen in da house:
var detta vanlig klarlack? bara undrar..

Noop ingen vanlig klarlack men en ganska dålig värmetålig klarlack som läggs på hos Giannelli/Arrow (och dom flesta andra), se till att få bort alla rester av den annars kryper fukt under och det blir rostigt & fult, får det helt rent kan du börja med min metod och det blir bara snyggare & snyggare ju mer du håller på....

DP says: Vill man att det ska bli bra får man lägga ner lite arbete...

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Linolja ser inte lika bränt ut.. Ska leta på rätt på ett kort.

NSR_MAN

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
ingen nsr längre
DP skrev:
kronen in da house:
kokt linolja. sen smeta på det då eller?

Nog ingen direkt höjdare men du ska få ett tips som funkar 100% men man måste hålla efter det............[/I]
fan va fränt :tungan de ska jag göra på min nya pipa, då den blir klar :tummenupp

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
Här var det tomt.
Hej jag har nu hållt på att smörja in Arrowt med 5 - 56 en vecka nu.. ca 2 - 3 gånger om dagen. Problemet är att jag inte har haft det på hojen och kört det varmt. Det har skiftat färg till en gyllenbrun fin yta. Jag har sprayat upp lite mer en halva 250ml flaskan. men har jag gjort det helt i onödan? tror ni det mesta 5 - 56et har satt sig ändå.. jag har känt på det och det värkar vara torrt men en liiiten smörjig yta finns där. :va

Edit: Någon nytta måste det väl iaf göra.

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Det blir nog bättre när avgassystemet får lite värme. Då bör det härda till lite I guess :)

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
har 2 hjul
kronen in da house:
Hej jag har nu hållt på att smörja in Arrowt med 5 - 56 en vecka nu.. ca 2 - 3 gånger om dagen. Problemet är att jag inte har haft det på hojen och kört det varmt

Hela tricket bygger på att pipan ska värmas upp ordentligt och bränna fast en yta av 5-56, det blir lite som glas men du MÅSTE köra pipan varm!!! annars slösar du bara 5-56, klart det blir kladdigt om du inte bränner av den....

DP says: Läs min info ovan lite bättre så får du bättre resultat.....

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Tack för tipset DP!

Förresten, varför håller du på med "namn" in da house och allt sånt? Jag tycker det är ganska jobbigt att läsa. Mycket lättare om du gör som vi andra.

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
Här var det tomt.
tro fan det blir kladdit om man inte härdar det.. jag baraundrade om det var onödigt och spraya på utan att värma röret..

Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457