Artikel i GP - Förslag och önskemål

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Ibland undrar man om vissa MC-förare verkligen menar allvar. Man försöker hitta ironi eller något annat tecken på att inläggen är på skoj, men man får till slut inse att det är på allvar. Helt otroligt.

'Staten' (via Vägverket) skulle alltså bygga en enkelriktad vägslinga i skogen för att vissa MC-förare ska få 'köra av sig' där. Varför i hela friden då? Vi pratar inte om ett gäng 13-åringar som 'inte har någon lokal' och därmed vill ha samhällets hjälp att lösa detta, utan vi pratar om vuxna män, i många fall över 30 år, som kräver att skattebetalarna ska betala en sandlåda att leka i!

Att underhålla en 'slinga i skogen' är förstås inget problem? Det ska också 'staten' betala? Eller?

Det skulle ta max en vecka innan den första fånen hade kört åt helvete och klätt sig i träfrack. Vad ska man göra då? Be 'staten' om soft air fence?

Det är patetiskt att höra göteborgare gnälla om att det är långt till banorna. Kom igen, ni har förbannat nära till banorna. Inse detta någon gång!

Snacket om en bana som 'någon annan' ska bygga, där man ska kunna dyka upp när man vill sju dagar i veckan och 'köra av sig' gratis, är så dumt att jag inte ens orkar bemöta det.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ibland undrar man om vissa MC-förare verkligen menar allvar. Man försöker hitta ironi eller något annat tecken på att inläggen är på skoj, men man får till slut inse att det är på allvar. Helt otroligt.

'Staten' (via Vägverket) skulle alltså bygga en enkelriktad vägslinga i skogen för att vissa MC-förare ska få 'köra av sig' där. Varför i hela friden då? Vi pratar inte om ett gäng 13-åringar som 'inte har någon lokal' och därmed vill ha samhällets hjälp att lösa detta, utan vi pratar om vuxna män, i många fall över 30 år, som kräver att skattebetalarna ska betala en sandlåda att leka i!

Att underhålla en 'slinga i skogen' är förstås inget problem? Det ska också 'staten' betala? Eller?

Det skulle ta max en vecka innan den första fånen hade kört åt helvete och klätt sig i träfrack. Vad ska man göra då? Be 'staten' om soft air fence?

Det är patetiskt att höra göteborgare gnälla om att det är långt till banorna. Kom igen, ni har förbannat nära till banorna. Inse detta någon gång!

Snacket om en bana som 'någon annan' ska bygga, där man ska kunna dyka upp när man vill sju dagar i veckan och 'köra av sig' gratis, är så dumt att jag inte ens orkar bemöta det.

Jag förstår vart du vill komma med detta inlägget... men det enda det visar är en felaktig attityd! I klartext skriver du: Så här är det, GILLA LÄGET! varför ska staten betala för att minska buskörandet på gata?

Göteborg med omnejd består av en stor skara "ungdomar" och annat löst folk som har ett motorintresse av varierande slag. Det finns ett stort behov av en motorpark här, oavsett om det finns så nära som 1 timme bort. Det är ett kort avstånd, men det kräver så mycket mer än att bara hoppa på knarren och dra!

Det är inte bara vi som kör sporthoj som är i behov en slinga/bana/strip.
Blackrace behöver en raka att köra på.
Motardfolket behöver någon stans att vara.
Mc åkare en slinga, både köra av sig på samt lära sig hur knarren fungerar.

Personligen hade jag föredragit en riktig motorstadium likt mantorp/anderstorp mfl. Men detta är en svår nöt att knäcka...
I dagsläget finns Säve depå, där ett mindre omfattande arbete hade kunnat lösa många problem. Och ja, även en mindre ombyggnad kostar mycket!!! Varför skulle det vara gratis att köra där?

Men att blunda för problemet, och bara säga kör mer bana och sluta gnäll kommer inte hjälpa!
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Ibland undrar man om vissa MC-förare verkligen menar allvar. Man försöker hitta ironi eller något annat tecken på att inläggen är på skoj, men man får till slut inse att det är på allvar. Helt otroligt.

'Staten' (via Vägverket) skulle alltså bygga en enkelriktad vägslinga i skogen för att vissa MC-förare ska få 'köra av sig' där. Varför i hela friden då? Vi pratar inte om ett gäng 13-åringar som 'inte har någon lokal' och därmed vill ha samhällets hjälp att lösa detta, utan vi pratar om vuxna män, i många fall över 30 år, som kräver att skattebetalarna ska betala en sandlåda att leka i!

Att underhålla en 'slinga i skogen' är förstås inget problem? Det ska också 'staten' betala? Eller?

Det skulle ta max en vecka innan den första fånen hade kört åt helvete och klätt sig i träfrack. Vad ska man göra då? Be 'staten' om soft air fence?

Det är patetiskt att höra göteborgare gnälla om att det är långt till banorna. Kom igen, ni har förbannat nära till banorna. Inse detta någon gång!

Snacket om en bana som 'någon annan' ska bygga, där man ska kunna dyka upp när man vill sju dagar i veckan och 'köra av sig' gratis, är så dumt att jag inte ens orkar bemöta det.

Tror att de flesta som sysslar med någon form av bankörning vet att vi Göteborgare har det rätt så bra vad gäller avstånd till banor.

Vem är det som hushåller med alla fotbollsplan, boulplan, m.m.? Allt kan väl ändå inte drivas av föreningar? Det måste ju stöttas friskt av staten (kommunerna) delvis också?

Gör du dig till eller? Hur kan man svara "kör mer bana" på ett inlägg där jag skriver att jag gärna hade kört mer bana om det bara fanns fler tillfällen och det låg lite närmare?

Det finns rätt så många tillfällen. Kolla in banträffskalendern under min signatur tex. Om du väldigt gärna vill ut och köra på bana dvs:tummenupp
 
Last edited:

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Det går att få ihop över 20tillfällen att köra bana på en säsong. Är inte det tillgängligt nog?
 

Skrutten

Gudomlig sporthojare
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696
Nej, banan ska finnas vid avenyn. Fri entré sju dagar i veckan.

Ja, varför inte??

Förstår inte ditt behov att hacka på folks önskedrömmar?

Finns det tillräckligt mycket folk här i trakten som är villiga att jobba för att få till stånd någon form av motorbana på krypavstånd så ser jag ingen anledning till att hacka på dessa planer/drömmar/ambitioner.

Måhända en orealistisk dröm och förmodligen är det mer snack än verkstad men låt dom snacka då'rå.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Nej, banan ska finnas vid avenyn. Fri entré sju dagar i veckan.

Med ditt tankesätt...
Så kan vi lägga ner några banor runt om i landet eftersom dom inte behöver finnas nära till hands?
Du vill att man ska behöva ha ett släp/skåpbil för att kunna ta sig till en bana, istället för att hoppa på knarren och 20min senare är man på plats. Istället för att fulköra på gata?

Varför kan inte du se något positivt?
Även om vi Göteborgare "bara" har 1 timmes körning till en bana så finns det dom som bor 10-40 mil längre bort som har 2-4 timmars körning till samma bana! Hade dom uppskattat en ny anläggning tror du?

Och jag ställer frågan igen: Varför skulle den vara gratis?

Din negativa inställning hjälper inte någon!

Nu vet inte jag vem du är. Du kanske är en helschyst kille... men snälla, sluta sprid din negativitet här!
 

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Folk kan göra hur många sarkastiska kommentarer som helst, men det faktum att det finns tusentals förare som kör supersportmaskiner i trafiken visar med all önskvärd tydlighet att tillgängligheten till landets motorbanor är alltför låg.

Stora avstånd, höga priser och alltför få körtillfällen gör att folk rastar sina hojar i det allmänna vägnätet istället. Hojar som i ärlighetens namn inte är byggda för att köras i lagliga hastigheter. Det är jättebra att ni lyckas hitta så många bantillfällen som ni önskar, men uppenbarligen är de inte tillräckligt många för att de flesta ska se det som ett fullgott alternativ till gatåkning.

När det gäller den här "banan" eller "slingan" eller vad man väljer att kalla den, så tror jag inte att någon sitter inne med alla svar och lösningar. Vissa verkar vilja gå samman i en förening och bygga en regelrätt motorbana. Personligen anser jag att det bör skötas i statlig (Vägverkets) regi för att hålla ned kostnaderna för den enskilde föraren. Men oavsett vad man vill göra åt problemet så kommer man inte ifrån det faktum att det finns en jävla massa folk som gillar att köra sporthoj på racemanér och (oftast) inte har någonstans att ta vägen.
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Personligen anser jag att det bör skötas i statlig (Vägverkets) regi för att hålla ned kostnaderna för den enskilde föraren.
Personligen anser jag att man skall stå för sitt eget adrenalinknarkande och inte låta andra betala för det, speciellt med tanke på att det oftast är individer med goda inkomster som har råd att äga (och rasta) en sportmaskin. Men vem man anser vara betalningsskyldig för sig själv handlar nog mer om politisk åskådning än om man vill ha en enkelriktad slinga i skogen eller inte.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Personligen anser jag att man skall stå för sitt eget adrenalinknarkande och inte låta andra betala för det, speciellt med tanke på att det oftast är individer med goda inkomster som har råd att äga (och rasta) en sportmaskin. Men vem man anser vara betalningsskyldig för sig själv handlar nog mer om politisk åskådning än om man vill ha en enkelriktad slinga i skogen eller inte.
Ja, ansvar för sina egna handlingar verkar vara ett okänt begrepp för många i den här tråden.

Nej, dags att packa inför Falkenberg imorgon. 35 mil enkel resa. Och inte är det gratis heller. :mad:
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Personligen anser jag att man skall stå för sitt eget adrenalinknarkande och inte låta andra betala för det, speciellt med tanke på att det oftast är individer med goda inkomster som har råd att äga (och rasta) en sportmaskin. Men vem man anser vara betalningsskyldig för sig själv handlar nog mer om politisk åskådning än om man vill ha en enkelriktad slinga i skogen eller inte.

Om vi vänder lite på det...bara en liten aning med snevridning :rolleyes:

Den så kallade Nollvisionen bygger på en ökad säkerhet i trafiken för att minska antalet allvarliga olyckor, och där igenom minska antalet omkomna i trafiken.

Vad har vägverket gjort för förbättringar som gynnar andra än bilisterna?

Vajerräcken?
Wikipedia: Den minskade risken för mötesolyckor ställs alltså mot en ökad skaderisk vid MC-olyckor.

Borttagning av korsningar med trafikljus, för att istället bygga rondeller där väjningsplikt gäller?

Att ge mckollektivet ett val, där vi kan få köra lite säkrare, få bättre kunskap/körvana vilket förhoppningsvis gör oss till en bättre förare i den vanliga trafiken. Få chansen att kunna "testa gränser" på ett säkrare sätt än ute i trafiken.

En bana/slinga kan vara precis som det låter!!!
Det behöver inte finnas en stor asfalterad depåyta med eluttag, hus med kafeteria och toa, läktare mm mm. Det går att låta det börja smått, för att sedan låta det växa när man ser hur stort intresse/behov det verkligen finns!

Men att som några i den här tråden hänga upp sig på ett fåtal ord, som kan ha vart lite felvalda och helt rata en ide är för mig oförståligt. En handling är grundad på ett beslut, ett beslut är fattat efter ett överläggande av valmöjligheter som i sin tur är grundade på en ide. Utan ideer hade inte vårat samhälle existerat :rolleyes:

Ja, ansvar för sina egna handlingar verkar vara ett okänt begrepp för många i den här tråden.

Så mao har du inga försäkringar teckande på dig/hus/fordon etc?
En försäkring är en ekonomiskt säkerhet när något händer och du själv inte kan stå för din handling!

Nej, dags att packa inför Falkenberg imorgon. 35 mil enkel resa. Och inte är det gratis heller. :mad:

Du kanske bara hade haft 15mil enkel resa om det inte hade vart så många nej-sägare till ett förslag på en ev nybyggd bana närmare dig! :tungan
 
Last edited:

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Personligen anser jag att man skall stå för sitt eget adrenalinknarkande och inte låta andra betala för det, speciellt med tanke på att det oftast är individer med goda inkomster som har råd att äga (och rasta) en sportmaskin.

Borde då inte samma sak gälla för folk som sysslar med hockey eller ridsport? Sist jag kollade behövde de inte betala för ishallar och ridhus. Varför är det då så fel att önska sig en plats att köra hoj i närheten av Göteborg? Jag kommer ju fortfarande "stå för mitt eget adrenalinknarkande" (personligen är det inte adrenalinet jag söker men jag har full respekt för att du gör det) i form av mc, personlig utrustning samt försäkring.

Jag kan inte förstå varför det sticker så i ögonen på vissa, att jag och andra vill se säkrare förutsättningar för folk som kör sporthoj (och även för medtrafikanterna).
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
..35 mil enkel resa. ...


Bonnläpp!




Edit, med så här många banintresserade så kommer ju varken falken eller torpet att ha några som helst problem att få ihop drösvis med funkisar till både kvällsträningar och racehelger!
 
Last edited:

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Borde då inte samma sak gälla för folk som sysslar med hockey eller ridsport?
Jo, absolut.

Jag kan inte förstå varför det sticker så i ögonen på vissa, att jag och andra vill se säkrare förutsättningar för folk som kör sporthoj (och även för medtrafikanterna).
Personligen sticker det inte i mina ögon med en slinga i skogen. Inte en bananläggning heller. Bygg för gudsskull.

Men en attityd som låter som att man 'drabbats' av en sporthoj och nu ska staten lösa mina 'problem' tycker jag är skev.

I Linköping kan man köra på bana en gång i veckan, det kostar några hundralappar att lösa ett årskort. Ändå är Linköping inte ngt Mecka fritt från buskörning. Skulle det bli det om det blev körning alla andra dagar i veckan?
 
Last edited:

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Borde då inte samma sak gälla för folk som sysslar med hockey eller ridsport? Sist jag kollade behövde de inte betala för ishallar och ridhus. Varför är det då så fel att önska sig en plats att köra hoj i närheten av Göteborg? Jag kommer ju fortfarande "stå för mitt eget adrenalinknarkande" (personligen är det inte adrenalinet jag söker men jag har full respekt för att du gör det) i form av mc, personlig utrustning samt försäkring.

Jag kan inte förstå varför det sticker så i ögonen på vissa, att jag och andra vill se säkrare förutsättningar för folk som kör sporthoj (och även för medtrafikanterna).

Sist jag kollade med mina grannar/bekanta som har barn som sysslar med hockey och ridsport så la dom minst lika mycket som jag lägger på att mina döttrar skall kunna köra båge.
Naturligtvis är det så att ishallar är subventionerade av kommunen, men inte ridhusen. Ishallarna har ett stort krav på sig att kunna vara tillgängliga för alla i kommunen som vill nyttja dom och till en låg (symbolisk) summa. Klubbarna som använder dom betalar och då man betalar till klubben så betalar man för hallen oxå. Så nog sjutton betalar dom som sysslar med annan sport något, på ett eller annat sätt.
Att lägga tre hundra kronor en eftermiddag på falkenberg (ett stenkast från GBG) känns som en symbolisk kostnad i förhållande till hur mycket den behöver underhållas och kostar att driva.
Jag vill också ha en bana närmre, men tyvärr sysslar vi med en sport som hörs, märks, kräver yta och skapar en miljödebatt. Då får vi nog räkna med att dom ligger lite utanför storstäderna. Plus att kostnaden per kvadratmeter yta är högre i närheten av storstäderna och då blir priserna för att bygga och hyra därefter. Då tror jag inte det blir så intressant i längden.

När du skriver säkrare förutsättningar, så känns det lite märkligt att du hela tiden motargumenterar med oss som förespråkar att köra på bana. Banan är den säkraste miljön för oss och våra medtrafikanter. Vi kan lära oss att bli mycket bättre på det vi älskar på ett område som inte störs av medtrafikanter och annat. När vi sedan kommer ut i trafiken så kan vi hantera våran cykel bättre, vi har utvecklats. Att man kör bana betyder inte att man bara kan köra där, många av oss kör även på allmän väg. Då har vi förhoppningsvis en stor kunskap om våran cykel och hur vi hanterar den. Vi behöver heller inte köra som skållade troll, då vi har gjort det på banan och nu kan njuta av en tur i skönt kurvsvepande tempo. Jag håller med föregående talare om att vi skall verka för att fler banor byggs. Skulle du få igenom en slinga i skogen så skall jag stå först i kön för att gratulera dig och vilja köpa en körning på den. Men jag tycker att du är ute och cyklar lite när du på fullt allvar tycker att "staten" skall stå för det, vill man ha kul så är det bara att inse att det kostar. Våra bågar är i bilvärlden att jämföra med F1-bilar dvs inte byggda för det allmänna vägnätet om man skall köra dom för det dom är byggda. Jag tror inte att vägverket hade sagt JA, om ett antal glada människor med F1-bilar hade kommit och sagt: Vi har lite väl snabba bilar för era vägar, kan ni bygga en slinga i skogen som vi kan köra lite aktivt på?

Tror inte heller att min fallskärmshoppande polare får någon subvention av staten, men han önskar nog att det står ett fulltankat plan att bara lyfta gratis när han vill. Eller ännu hellre ett torn på sisådär 1 km som staten kan pynta för att man skall hålla hopparna på ett ställe så dom inte dimper ner helt planlöst och skadar någon.
 
Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
När du skriver säkrare förutsättningar, så känns det lite märkligt att du hela tiden motargumenterar med oss som förespråkar att köra på bana. Banan är den säkraste miljön för oss och våra medtrafikanter. Vi kan lära oss att bli mycket bättre på det vi älskar på ett område som inte störs av medtrafikanter och annat. När vi sedan kommer ut i trafiken så kan vi hantera våran cykel bättre, vi har utvecklats. Att man kör bana betyder inte att man bara kan köra där, många av oss kör även på allmän väg. Då har vi förhoppningsvis en stor kunskap om våran cykel och hur vi hanterar den. Vi behöver heller inte köra som skållade troll, då vi har gjort det på banan och nu kan njuta av en tur i skönt kurvsvepande tempo. Jag håller med föregående talare om att vi skall verka för att fler banor byggs. Skulle du få igenom en slinga i skogen så skall jag stå först i kön för att gratulera dig och vilja köpa en körning på den. Men jag tycker att du är ute och cyklar lite när du på fullt allvar tycker att "staten" skall stå för det, vill man ha kul så är det bara at inse att det kostar.

I mina ögon är det NI som motargumenterar oss som vill ha fler banor!

Varför är ni så mot att staten ska lägga några kronor för att mckollektivet ska få en bana till att köra på? Eftersom trafiksituationen inte förbättras ute på vägarna för motorcyklar, så kan dom lägga en peng där motorcyklister kan förbättra sin körförmåga, vilket förhoppningsvis leder till en säkrare körning på väg.

TYCKER NI VERKLIGEN DET ÄR FEL ATT TÄNKA SÅ?
 
Last edited:

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
I mina ögon är det NI som motargumenterar oss som vill ha fler banor!

Du missade nog min ändring, råkade trycka lite väl fort på mina knappar innan jag var klar. Sorry.

Men jag vill ha betydligt fler banor!!!! Helst utanför min dörr.
Det ni dock måste inse, hur liten skala ni ändå vill ha, är att det måste finnas folk som driver denna "slinga". Vad är det annars som säger att folk inte kör in från fel sida, att folk inte kör av och ingen finns i närheten som ser det och kan hjälpa till. Vem ser till att de reglerna som finns för slingan följs? Det är ett antal sådanahär saker som måste funka, och det är det som det gör på en kontrollerad bana. Kolla bara på hur många trådar det finns om "dåliga" bandagar där folk gnäller på allt från taskig mat till hur man hade flaggposteringar, mycket avåkningar pga dåliga förarmöten, folk som inte sköter sig ute på banan osv, osv...
 
Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Om vi vänder lite på det...bara en liten aning med snevridning :rolleyes:

Den så kallade Nollvisionen bygger på en ökad säkerhet i trafiken för att minska antalet allvarliga olyckor, och där igenom minska antalet omkomna i trafiken.

Vad har vägverket gjort för förbättringar som gynnar andra än bilisterna?

Vajerräcken?
Wikipedia: Den minskade risken för mötesolyckor ställs alltså mot en ökad skaderisk vid MC-olyckor.

Finns väl fortfarande ingen statistik som säger att det blev farligare för mc-åkare efter införandet av vajerräcken. Snarare tvärtom. Detta verkar vara en segdragen skräckpropagandagrej från mc-folket utan substans.


Åter till ämnet. Det enda alternativet är en motorbana. Då behövs det drivande personer, finansiörer, lobbyister, samt en tillräckligt stor marknad/intresse för detta.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top