Artikel om regskylt fram på mc i SVD

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Det roligare är att det enda detta förslag har att backa på är att staten får in mer pengar från fartkamerornas plåtningar av MC:s. Det kommer inte minska hojåkarnas fart. Det är så dumt så jag inte fattar att det ens kommit på förslag.

Förövrigt tror jag redan det här har röstats ner i regeringen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
"Initiativet välkomnas av trafiksäkerhetsföreningen NTF.

- Det är alldeles utmärkt. Mc-förarna har visat att de inte tar sitt ansvar för att hålla hastigheten. Det finns ingen anledning att de ska ha någon gräddfil förbi hastighetskamerorna, säger Thomas Carlson, mediechef på NTF."

Hur var det nu, var det tufft att slanga förbi fartkamerorna och visa fingret?
 

Pyton

British Steel
Gick med
23 Jun 2004
Ort
Människobyn
Hoj
Yamaha SR500, Triumph TT600, R6
Så länge föraren måste identifieras kan man ju ej bli bötfälld, om man kör med mörkt visir eller dylikt vill säga.

Däremot kan vi helt plötsligt få pröjsa trängselavgift...
 

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
-
vad hjälper en regskylt fram vid en fartkamera när man har mörkt visir? går ju ens knappt o se hur en person ser ut med genomskinligt visir om det är en integralhjälm.

det är nåt lurt bakom det hela.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Däremot kan vi helt plötsligt få pröjsa trängselavgift...

Det är nog närmast där skon klämmer ska du se, hundratals/tusentals mopeder och motorcyklar som slipper varje dag, det skulle bli ett rejält tillskott i stadskassan...
 

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
-
TÄNK PÅ MILJÖN

En registreringsskylt fram kommer öka luftmotståndet med 5% vilket i sin tur kommer öka bränsleförbrukningen med 3%. Med närmare 300.000 motorcyklar i detta land blir det en förfärlig utsläppsökning av växthusgasen koldioxid som bidrar till växthuseffekten. Länder runtom i världen kommer protestera mot denna egoistiska handling och Sverige kommer länge få dras med ett skamfilat rykte.


Sprid budskapet! :)
 

Vaporize

#111 Supermoto
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Uppsala
Hoj
CRF450-09 SM edition XR600R -86 Triumph Tiger 955i
TÄNK PÅ MILJÖN

En registreringsskylt fram kommer öka luftmotståndet med 5% vilket i sin tur kommer öka bränsleförbrukningen med 3%. Med närmare 300.000 motorcyklar i detta land blir det en förfärlig utsläppsökning av växthusgasen koldioxid som bidrar till växthuseffekten. Länder runtom i världen kommer protestera mot denna egoistiska handling och Sverige kommer länge få dras med ett skamfilat rykte.


Sprid budskapet! :)

Helt rätt vi måste värna miljön!
Bra Argument :tummenupp
 

Freedom

Guest
Reflektioner över denna debatt om regskylt fram på hoj.

Vi hojåkare blir likstela så fort det debatteras om skylt fram på hojen, varför?
Är det för att vi alltid kör som svin och inte vill bli bötfällda eller handlar det om att det ser för taskigt ut på hojen med en skylt i fram?

Jag kan hålla med om att det ser för jävligt ut med en skylt i fram, men så länge lagen inte tillåter att fordonsägaren bötfälls utan att föraren identifieras så kan vi sova gott.

Vad är vi så jäkla rädda för? Vi är ju trafikanter på våra vägar och bör behandlas lika med bilisterna, så varför denna skräck över att bli bötfälld för att köra för fort, det blir ju alla andra. Varför ska vi höra till en grupp som tycker att vi kan göra vad vi vill utan att få sota för det?

Jag kan förstå myndigheternas försök att få dit oss hojåkare och deras lösningar är inte dom bästa. Men så länge det finns gasglada hojåkare så kommer denna debatt att fortgå.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Det är nog närmast där skon klämmer ska du se, hundratals/tusentals mopeder och motorcyklar som slipper varje dag, det skulle bli ett rejält tillskott i stadskassan...

Eller så kommer vi tillbaka till verkligheten där alla inte hatar motorcyklister och läser på lite. Trängselskatts kamerorna fotar både framifrån och bakifrån, men motorcyklar och mopeder är undantagna pga. att dom inte bidrar till trängsel.
 

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Varberg
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6
Tanken är att reg.skylt fram ska minska farten och därmed olyckorna.
Jag vill påstå att vi inte hade sparat ett enda liv med detta förslag.
Hur stor är risken att man på grund av hög fart kraschar framför en fartkamera?
Och hur gör vi med övriga 99,9% av sveriges vägnät?

Se på mc-olyckorna med dödlig utgång under 2006 och 2007, hur många hade överlevt med en reg.skylt fram? Just det, inte en enda.
Snarare hade vi nog haft ytterligare några dödsolyckor eftersom folk med ena armen försöker dölja skylten för dessa fartkameror, och på grund av detta kör av vägen.
Fartkameror handlar bara om ögontjäneri, att släppa lite på gasen tills stolpen är passerad.
"3000 bilder på motorcyklar som kört för fort"... var det nån som sa. Då undrar jag hur många bilder dom fått på bilar, om dessa också struntat i kamerorna? 3 miljoner kanske.
Apropå bilar så hörde jag att hela 2 liv hade sparats tack vare fartkamerorna under dessa år som de hade funnits.
Ungefär samtidigt har 75000 svenskar supit ihjäl sig.
Visst är dom gamla gubbarna på vägverket bra härliga med sina förslag.:huvet
 

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Reflektioner över denna debatt om regskylt fram på hoj.

Vi hojåkare blir likstela så fort det debatteras om skylt fram på hojen, varför?
Är det för att vi alltid kör som svin och inte vill bli bötfällda eller handlar det om att det ser för taskigt ut på hojen med en skylt i fram?

Jag kan hålla med om att det ser för jävligt ut med en skylt i fram, men så länge lagen inte tillåter att fordonsägaren bötfälls utan att föraren identifieras så kan vi sova gott.

Vad är vi så jäkla rädda för? Vi är ju trafikanter på våra vägar och bör behandlas lika med bilisterna, så varför denna skräck över att bli bötfälld för att köra för fort, det blir ju alla andra. Varför ska vi höra till en grupp som tycker att vi kan göra vad vi vill utan att få sota för det?

Jag kan förstå myndigheternas försök att få dit oss hojåkare och deras lösningar är inte dom bästa. Men så länge det finns gasglada hojåkare så kommer denna debatt att fortgå.

Det som irriterar mig är att man endast är ute efter att dra in pengar och inte för att öka trafiksäkerheten. Visst ska samma regler gälla för M-förare som för bilister, men då fartkameror inte minskar antalet MC-olycker så gör de ju en förfärlig pelprioritering. Dock har fartkameror minskat antalet bilolycker en del, för att minska antalet MC-olyckor får man helt enkelt hitta på någon annan läsning, kanske införa att alla MC-förare måste gå en broms och lurvtagningskurs eller liknande.
 

Gammelman

Madman
Gick med
16 Apr 2007
Ort
hudiksvall
Hoj
GSX-R 1100
Knasigt

*nollvisionen* rädda liv sängka hastigeten:va hur vore det om ALL typ av väg skatts pengar kom till baks på vägarna så vi hadde bra asfalt å bort med "mördar räckena" rädda liv = sängka hastigeter skatta ihjäl oss soppa v-skatt reg plåtar fram å bak fartkameror osv försäkringen som går i taket å allt ska ju vara bes å god känt lycktor blingkers däck typer å fan vet vad måste se ut si å så... knappast:huvet
finare vägar bättre räcken mer respekt trafikanter i mellan läste tråden om "du hadde blivet bättre bil förare äfter du kört mc " där merparten svarade ja mer "ban dagar" förar utbildning osv ! så :finger åt vad dom håller på med nu ! hoj ska vara kul att köra inte knäcka din ekonomi :confused:
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK

Apropå bilar så hörde jag att hela 2 liv hade sparats tack vare fartkamerorna under dessa år som de hade funnits.
Ungefär samtidigt har 75000 svenskar supit ihjäl sig.

sila mygg och svälj elefanter.


Böter för fortkörning mellan kameror

Tingvall räknar enligt Sveriges Radios Ekoredaktion med att det hela blir verklighet inom några år.

Vägverket och polisen utreder möjligheten att bötfälla bilister som kör för fort mellan de kameror som finns utplacerade längs vägarna.

Man undanröjer möjligheterna för dem som spelar med systemet lite väl kraftfullt, säger han till Ekot.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=676415
 
Last edited:

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Varberg
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6

Vägverket och polisen utreder möjligheten att bötfälla bilister som kör för fort mellan de kameror som finns utplacerade längs vägarna.

Man undanröjer möjligheterna för dem som spelar med systemet lite väl kraftfullt, säger han till Ekot.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=676415

Jag var säker på att artikeln var skriven 1 april... men det var den tyvärr inte.
 

Moreempty

varning för signaturen
Gick med
13 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
BMW F800ST
frågan är när man falsk-skyltar två väldigt lika bilar och "åker" från en av de södraste fartkamerorna, till en i norrland, på ett par minuter (två olika bilar) snacka att man blir av med kortet :)
 

dizzyangel

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2006
Ort
Väja
Hoj
Suzuki gsxr 750 -97
vadå ut på vägarna? Dom kan ju ta tag i den tunga kriminaliteten istället :rolleyes:

Jag håller med dig! Ta reda på de som är tungt kriminella först och främst. Här där jag bor verkar de största nöjet vara att jaga mopedister som kör trimmat.. eller de som kör för fort.. fast det finns hur många som helst som kör drogpåverkad.. de är väll de som utgör den största faran.. inte de som kör mc eller moped..:confused: eller??
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top