Asfalten på SRW

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Hur var det nu, skulle det läggas ett nytt lager när det gamla har satt sig? Och har det gamla satt sig än? Guppet när man går ut på start och mål som man träffar medan man fortfarande har hyggligt nedlägg är störigt som tusan. Törs ni hålla fullt där? I långvänstern efter start/målrakan gungar det rätt mycket. Under accelerationsfasen på rakan efter den kurvan vet man inte riktigt var man har framhjulet någonstans.

Robz

Guest
...ta två klick på returen bak :D

Utgången till gamla start o mål har oxå ett potthål :gnissla

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Robz skrev:
2215799 ...ta två klick på returen bak :D

Då behöver jag inte känna mig helt ute o cyklar när jag gick ner i en liten svacka (potthål?) och fick ganska rejäla styrslag där.

Wenhov

Tillbaka i RR-träsket...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600 -01
Gupp och ojämnheter överallt som bara blir sämre och sämre. Ytterligare anledningar att ta det lugnt på många ställen. Hoppas det blir ny asfalt snart...

Clown/lukt/BENS

Clownen luktar BENSIN!!
Gick med
15 Aug 2005
Hoj
R1 -04, ERF#47
Kanske lika bra o ta bort staketet in till crossbanan o forsätta in på den så blir det en riktigt lång slinga.... de är ju ungefär lika jämna o fina.... :D

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Clown/lukt/BENS skrev:
2216457 Kanske lika bra o ta bort staketet in till crossbanan o forsätta in på den så blir det en riktigt lång slinga.... de är ju ungefär lika jämna o fina.... :D

Nu är ni inte riktigt snälla :7peta
Jag som bara kört på bana 2 ggr tycker trots allt att det är en dröm att kunna köra på en avskild bana med bra underlag. Alternativet är ju att ligga o kryssa mellan potthålen i Häckeberga och hur kul är det?
Nej, jag uppskattar verkligen att vi har tillgång till Sturup Raceway med hjälp av SSEMSE. Det är jag ganska säker på att ni andra också gör, trots lite gnäll.

Clown/lukt/BENS

Clownen luktar BENSIN!!
Gick med
15 Aug 2005
Hoj
R1 -04, ERF#47
El Garto skrev:
2216461 Nu är ni inte riktigt snälla :7peta
Jag som bara kört på bana 2 ggr tycker trots allt att det är en dröm att kunna köra på en avskild bana med bra underlag. Alternativet är ju att ligga o kryssa mellan potthålen i Häckeberga och hur kul är det?
Nej, jag uppskattar verkligen att vi har tillgång till Sturup Raceway med hjälp av SSEMSE. Det är jag ganska säker på att ni andra också gör, trots lite gnäll.

:tummenupp

Helt sant, det är veckans höjdpunkt, o de i SSEMSE gör ett superjobb!!

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
El Garto skrev:
2216461 Nu är ni inte riktigt snälla :7peta
Jag som bara kört på bana 2 ggr tycker trots allt att det är en dröm att kunna köra på en avskild bana med bra underlag...

...trots lite gnäll.
Gnäll? Underlaget är inte bra på en del ställen. Jag jämför inte med Häckeberga utan andra banor. Frågan gäller inte om banan är ojämn på en del ställen, för det är den, utan om och i så fall när det nya asfaltslagret, som skall jämna ut ojämnheterna, kommer. Ett sådant ställdes nämligen i utsikt förra året.

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Robz skrev:
2215799 ...ta två klick på returen bak :D

2 klick på orginal dämpare gör garanterat INGEN skillnad. Så finkänslig är inte orginal. Har du eftermarknadsdämpare så är det något helt annat. En viss person i STD 600 förra året drog in fullt på retur/komp - in i depå och öppnade fullt. Han märkte i princip ingen skillnad.

Mvh//ZS

Robz

Guest
Zilversurfer skrev:
2217173 2 klick på orginal dämpare gör garanterat INGEN skillnad. Så finkänslig är inte orginal. Har du eftermarknadsdämpare så är det något helt annat. En viss person i STD 600 förra året drog in fullt på retur/komp - in i depå och öppnade fullt. Han märkte i princip ingen skillnad.
Mvh//ZS
DU om någon, borde begripit ironin i "2 klick"... :rolleyes:

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Robz skrev:
2217243 DU om någon, borde begripit ironin i "2 klick"... :rolleyes:

:D = *ASG*, nä, tyvärr fattade jag faktiskt inte det. Det finns MÅNGA som tror att det hjälper...Men sen har jag ingen humor heller, så du måste prata i klartext. :tomten

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
YZF R6 -00
Bingo skrev:
2216839 Gnäll? Underlaget är inte bra på en del ställen. Jag jämför inte med Häckeberga utan andra banor. Frågan gäller inte om banan är ojämn på en del ställen, för det är den, utan om och i så fall när det nya asfaltslagret, som skall jämna ut ojämnheterna, kommer. Ett sådant ställdes nämligen i utsikt förra året.

Normalt sett gör man åtgärder för justering av avsfaltytor när sättningarna har stabiliserat sig. I normala fall görs detta inom en tid av 1-2 år från den tidpunkt då man byggde anläggningen.

SRW:s nya bansträckning ligger på mark som har hög vattenkvot samt en hög finpartikelhalt och som behåller vattnet under lång tid. Detta föranleder att man måste ge sättningarna gott om tid att "sätta sig färdigt" innan man går på med nya asfaltlager. Om man skulle utföra dessa i år så kan jag med största sannolikhet lova att man får gå ut en gång till och göra förbättringsåtgärder.

Vi får anpassa vår körning till rådande förhållanden fram till dess.

Asfalten som ligger på SRW skiljer sig avsevärt från de asfaltbeläggningar som finns på andra motorbanor i Sverige. Denna är framtagen specifikt för körförhållanden där man har behov av större friktionstal (mer grepp i båden torrt och vått). prismässigt avviker den även då den har den har ett bytdligt högre pris eftersom den klassas som en specialbeläggning.

Last edited:

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Kurvmakaren skrev:
2221946
Vi får anpassa vår körning till rådande förhållanden fram till dess.

Vi kanske ska börja med att sätta ut konor ovanpå potthålen då så folk kan hitta spår runt dem. :D Det finns rätt mkt asfalt runt omkring dom som går alldeles utmärkt att köra på.
Jag kan köra hålfritt om jag vill men gillar mina spår o där finns ett o annat hål, men det stör inte mig så mkt att det skumpar lite. O då sitter jag ändå på 1cm sittunderlag från Biltema. Vad sitter ni på?? :tungan

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
YZF R6 -00
CorbenDallas skrev:
2221968 Vi kanske ska börja med att sätta ut konor ovanpå potthålen då så folk kan hitta spår runt dem. :D Det finns rätt mkt asfalt runt omkring dom som går alldeles utmärkt att köra på.
Jag kan köra hålfritt om jag vill men gillar mina spår o där finns ett o annat hål, men det stör inte mig så mkt att det skumpar lite. O då sitter jag ändå på 1cm sittunderlag från Biltema. Vad sitter ni på?? :tungan

Ett annat alternativ är att manrkera dessa "hål" med vit krita eller sprayfärg så länge...

CorbenDallas

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
El Garto skrev:
2222171 Precis min tanke, eller ännu hellre röd färg för att skilja den fr bef markeringar.

Frågan blir då, var har du blicken? I backen eller där den ska vara?

Svane

Nu med cykel...
Gick med
12 May 2003
Hoj
På landvägen Columbus Capo, i skogen Scott Scale
CorbenDallas skrev:
2222494 Frågan blir då, var har du blicken? I backen eller där den ska vara?

Frågan är klart befogad, men med tanke på "hålens" läge o beskaffenhet så kanske en märkning av dessa inte vore så dumt ändå. Vi har ju trots allt ett periferiseende som klara av den delikata uppgiften att registera omgivningen utan att vi för den delen behöver flytta blicken... Men men, markeringarna kanske irriterar och får folk att välja andra spår etc som ev. kan äventyra säkerheten mer än "hålet" i sig. Ja, vad vet jag... :va Varför skrev jag ens detta inlägg egentligen... :gnissla

CorbenDallas

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Man kan också vända på saken o se det som en god övning i att inte glo i marken. :)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln