Asså, det här med DÄCK!!

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
det eviga pratet om DÄCK- men nu har min baksvål lämnat in och detta efter- vad jag tycker lite för lite mil...:gråta.
hade lite roligt på vägen hem från jobbet och hissa på rätt duktigt på sina ställen, tyckte att den var lite "diffus" i baken men sånt är ju bara lite underhållande, kommer hem och skådar väven i däcket.....:arsele!!

så, parametrarna är följande: twin, 1000cc, nerdrevad, fläskigt moment, högerhand som gillar vridrörelser, tyvärr en del körning till och från jobbet (=tråkig rak väg, avhandlas så fort som möjligt:hihi...) en och annan skjutsning.
sulan som sett sina bästa dagar nu är ett Metzeler m3 interact, har haft fullt förtroende så här långt med detta däck- men milen jag fått ut är pinsamt lågt (pinsamt mycket kvar på sidorna oxo....:gnissla)

så, vad andra däck erbjuder klister på sidorna och bakelit i mitten? ca 400 mil är lite lite tycker jag...

ni som kasar liknande hoj- vad har ni och vad är era omdömen?

//jj

(eller det är bara till att gilla läget??, twinnar äter däck....)
 
Last edited:

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Dunlop Sportsmart 2, bra torr och våtgrepp, bra livslängd (har mer vrid i min rad4 än din twin :hihi) och tål en och en annan bandag.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Finns ingen anledning för Dig att kosta på Dig ett bandagsdäck med den körningen, leta ett däck som Michelin Pilot Road 3, Dunlop Roadsmart eller annat sportigt landsvägsdäck som ger Dig mer valuta för pengarna. De har förvånansvärt bra grepp även för bankörning upp till mellangrupp, värmer upp snabbt och håller betydligt längre än 400 mil. Tyvärr kan Du inte räkna med att få ut fler mil på något av de bandagsdäck jag känner till.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag får ut nära 1000 mil bak på Dunlop Roadsmart. Blandad körning, ibland lite halvlångt (typ Norge) mixat med kurviga landsvägar. Då kör jag inte twin men väl en triple, 955 cc med 120+ hk. En hoj som lockar till att gasa...

(EDIT: Det lite märkliga är att jag får ut 1000 mil bak även på "lillhojen" med 70 hk. Roadsmart där också. Man skulle ju tro att den med mer än 50 hk extra skulle dra mycket mer däck än den svagare. Men det verkar inte så. Har det att göra med att den lille går på 150-bredd och den större på 180??)
 
Last edited:

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls
Nerdrevad Twin och bakhjulsåka är ett säkert recept på lite mil ur ett bakdäck.

Så länge du inte behöver ha massor med grepp för bana eller tokinspirerad gatåka,
så, som Roffe säger, kolla in Sporttouringdäck.

Metzeler Z8 Interact
Pirelli Angel GT (eller fjolårsmodellen ST)
Continental ContiRoadAttack 2
Michelin Pilot Road 2, 3 eller 4
Dunlop Roadsmart 2
Bridgestone T30

I ditt fall skulle jag kika närmare på Pilot Road 2 och Roadsmart 2.
De däcken plockar touringåkarna mest mil ur.
Alltså mest kul för pengarna.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Finns det någon poäng med att välja Pilot Road 2 eller 3 framför 4:n? Jag tänkte mest på om de är mer eller mindre inriktade mot touring eller sport. Annars brukar ju högre siffra=bättre men jag har för mig att jag har läst någonstans att det kanske inte riktigt var så lätt :)
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Jag har ett monster 1100 evo och kom 245 mil på mitt bakdäck (Pirelli diablo rosso 2).
Tyckte det var lite klent men men =)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Varför krångla till det? Gör som jag, läs på allt om däck och summera: Dunlop Sportmax Sportsmart är det du skall ha, generation ett eller två, skaplig livslängd, gott fäste även på bana och suvärent i regn till hyfsat pris. Har även provat roadsmart på bana, funkade förvånadsvärt bra. Dessa däck skulle jag köpa varje dag i veckan om dom inte vore så jävla fula.
 

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls
Finns det någon poäng med att välja Pilot Road 2 eller 3 framför 4:n? Jag tänkte mest på om de är mer eller mindre inriktade mot touring eller sport. Annars brukar ju högre siffra=bättre men jag har för mig att jag har läst någonstans att det kanske inte riktigt var så lätt :)

Jodå, det stämmer.
PR4 är den senaste varianten. Bäst våtgrepp och bäst torrgrepp av Pilot Road-serien.
Men då TS efterlyste mera mil, så duger 2:an gott då den är billigare än de andra.
2:an har bra våtgrepp och lång livslängd. Dessutom är det 100% silica så de värms upp snabbt också.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jodå, det stämmer.
PR4 är den senaste varianten. Bäst våtgrepp och bäst torrgrepp av Pilot Road-serien.
Men då TS efterlyste mera mil, så duger 2:an gott då den är billigare än de andra.
2:an har bra våtgrepp och lång livslängd. Dessutom är det 100% silica så de värms upp snabbt också.

Ok, då blir det antagligen ett Pilot Road 4 bak till hösten. Kör kanske 500 mil/säsong och SVn käkar inte så mycket däck att prisskillnaden blir avgörande.
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Jag skulle satsa på Metzeler. Antingen Z8 Interact eller om Du vill ha lite sportigare Sportetc m7 RR. Bra grepp i båda både i vått och torrt. Filmen nedan visar Sportetc m7 RR i duggregn på Mantorp när det började bli lite halt. Det gick ändå att stå på hyfsat och däcken hade då rullat drygt 600 mil varav hälften på bana. Om Du inte ångar på likt det här på väg så har Du bra marginal. Deras Z8 har lite bättre våtgrepp.

www.youtube.com/watch?v=C7ljikSu0OI
 

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
Metzeler Roadtec Z8 Interact, det är vad det blev. får vi ser hur det håller, kanske ska se över mina rutiner vid körning lite oxo och köra lite mer ekonomiskt....gasa är ju roligt men betala däck stup i kvarten är mindre.
tackar vänligast för inputten:hej!!

//jj
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top