AssHeater2000 - Min egenbyggda lösning för värme i sadel

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Intressant, har du designat styrkretsen själv? Hur funkar regleringen vid potentiometern? Bortsett från dioderna ligger ju samma spänning på bägge sidor om poten. Eller? Då borde ju spänningen till trig/thresh (pinne 6 & 2) vara oberoende av potens position.

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Gillar idén! Särskilt pulsmoduleringen. Mycket bra beskrivet och tack för att du inte håller det för dig själv!:tummenupp

Jag har också gjort en ÅsneVärmare men som värmer en annan del av Åsnan!:D

Jag köpte en värmedyna, slet ut sladdarna och sydde in dem i en flanellskjorta.
http://www.jula.se/bilvarmedyna-12-v-604093

"Pulsar" genom att själv slå av och på.:tungan Men eftersom jag kör Sporthoj med kåpa så blir det lite för varmt på magen och för kallt på armarna. Borde tänkt på det när jag satt vid symaskinen.:rolleyes:

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Old Badger> Tack :)
Coolt! Fungerar de bra? Kan ju vara intressant att kolla på de där. Några bilder?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Old Badger> Tack :)
Coolt! Fungerar de bra? Kan ju vara intressant att kolla på de där. Några bilder?

Nja, det blir, som sagt, för varmt och för kallt när det är strax över nollan. Så jag borde haft mera slingor ner på ärmarna och mindre vid magen. Sladden är dessutom för lång och är mestadels ivägen. Och så måste jag "pulsa" själv.

Men det kostade bara 199:- och lite tid vid symaskinen...:)

Bilder? Tänk flanellskjorta med massor av sick-sack och en sladd som sticker ut. Skitfult, men det är ingen som ser det under skinnstället...:tungan

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Haha :)
Hmm, är intresserad av hur innandömmet av den där värmedynan ser ut. Du kunde ju kombinerat med PWM-styrning för att hitta behaglig nivå.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Haha :)
Hmm, är intresserad av hur innandömmet av den där värmedynan ser ut. Du kunde ju kombinerat med PWM-styrning för att hitta behaglig nivå.

Innandömet är flera meter isolerad tråd som är limmat mellan två bitar tunnt galonliknade material och lite tunnt skumgummi. Lätt att lossa och blir ett ormbo på nolltid. Gissar att det är kanthaltråd som man kan köpa billigare än på Jula men det var bara för att slippa räkna...

Gillar PWM-styrningen. Drar bara ström när den pulsar så all energi kan användas där den behövs. Ganska enkelt att bygga själv dessutom.:tummenupp

I en vattentät låda någonstans lätt åtkomligt, borde inte ta stor plats. Kardborrband så den är lätt att flytta... Snabbkopplingar...

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Do it!
:)

Jag har ett nytt projekt på gång där jag skall testa bygga samma PWM-del igen, fast på egettillverkat kretskort och med ytmonterade kretsar. Borde inte bli större än 4x4cm stort, om jag nu lyckas :p.

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Kretskortet på gång. Det är runt 4x4cm stort, skall försöka få plats i en 5x5cm stor låda :)
Imorgon hoppas jag få låna hobbyrummet här i bostadsföreningen och då skall det etsas. Sedan väntar jag på andra hälften av de ytmonterade komponenterna som är beställda från Conrad.

20130101123355.jpg

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
TheViktor> Tack :)
Jag försöker köpa det mesta jag kan lokalt på Electrokit i Malmö, Kjell & Co för vissa delar också. Men några av de ytmonterade delarna jag behöver få tag på för kretskortsversionen fick jag beställa från Conrad. Har aldrig köpt från dem förr. Det finns ju Elfa också.

Sjävla kretskortsskapandet som jag sysslar med nu är helt nytt för mig. Men man behöver inga direkta specialverktyg. Sök på "Toner Transfer PCB". En laserskrivare, strykjärn, fotopapper(eller liknande, jag tog tjejens "Amelia"-tidning :p), kopparlaminat(ej fotoresist), etsningsmedel(natriumpersulfat) och gärna skyddsglasögon+nitrilgummihandskar. Koppar och natriumpersulfat kan du köpa på Electrokit t.ex., eller annan väldsorterad elektronikbutik. Skydden köpte jag på Hornbach.

Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Kul projekt och snygg prototyp.

För en massa år sedan sydde jag in runt 40m kabel i fodret på jacka och byxor vilket gav en trevlig värme(tills jag slet av kabeln pga tveksam kabeldragning). Nackdelen med den setupen är att man måste ha en navelsträng mellan sig själv och hojen men fördelen är att det blir varmt på rätt sida membranet i kläderna. Med värme i dynan trycker man in vatten genom membranet vid regn vilket kan vara lite tråkigt.

Blackbox

Snigel
Gick med
9 Apr 2009
Hoj
08 660r
Dom där elslingorna skulle man bygga in i påsarna vid styret för händerna,då vanliga handtagsvärmare bara värmer handflatan och inte utsidan av handen.Och dessutom brukar dom gå sönder vid sladdarna till gasrullen pga av slitage efter en tid..Finns ju en ganska bra marknad för dom som kör skoter ,fyrhjuling och hoj vintertid.
Jag köper en om du tillverkar :)

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Blackbox> Kan tänka mig att det kunde fungera riktigt nice :) Finns även i modell mindre än de jag användt, 5x10cm då. Kan vara bra för att få det att passa på de "påsarna" som du pratar om.

Blackbox

Snigel
Gick med
9 Apr 2009
Hoj
08 660r
Blackbox> Kan tänka mig att det kunde fungera riktigt nice :) Finns även i modell mindre än de jag användt, 5x10cm då. Kan vara bra för att få det att passa på de "påsarna" som du pratar om.
Som gammalt mc bud kan jag säga rakt av att händerna och fötterna är utsatta ställen för denna produkt.
Har själv som andra här på forumet försökt bygga in slingor i påsarna men jag tycker det inte blir tillräckligt varmt och e inte tillräckligt high på el för att klara de hela vägen.En annan sak e om man skulle lyckas få påsarna vattentäta då dom inte är så roliga att köra med dygnsura.Så bygg en prototyp spring till patentverket
och ring till Kina så har du din framtid klar ;)

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Well :)

Jag är inte riktigt lika övertygad om att min framtid skulle vara säkrad som du tror :p
Har du någon tråd till där du försökt bygga dessa? Hur gick du till väga? Vad använde du får tråd/värmedyna?

Blackbox

Snigel
Gick med
9 Apr 2009
Hoj
08 660r
Well :)

Jag är inte riktigt lika övertygad om att min framtid skulle vara säkrad som du tror :p
Har du någon tråd till där du försökt bygga dessa? Hur gick du till väga? Vad använde du får tråd/värmedyna?
Jag gjorde som tidigare och strippade en sätesvärmare från biltema från 2008 den va det ganska bra tryck i men sen har trådarna korsat varann och kablarna smält,fast det fanns temostat inbyggt i slingan.
Jag antar att de haft problem med dom tidiga sätesvärmarna för jag köpte en ny i år som jag strippa och den va det inte alls lika bra tryck i fast jag plockade bort termostaten och lödde i hop slingan.
Där står jag ungefär nu..
Slingan räcker inte för många minus,och ska man göra så ska det ju bli varmt i påsarna fast det e -20.

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Svårt att säga hur det blir med dessa i -20. Men med 3st 5x15 bränner det som fan vid +6 grader. Även på runt 50% så bränner det på tok för mycket. Men hur det hade varit i -20... ingen aning. Dessutom om du skulle ha in dessa i de påsarna du pratar om så vet jag inte hur många eller hur stora pads man skulle kunna få in? Kanske 2st 5x10cm?

Blackbox

Snigel
Gick med
9 Apr 2009
Hoj
08 660r
Svårt att säga hur det blir med dessa i -20. Men med 3st 5x15 bränner det som fan vid +6 grader. Även på runt 50% så bränner det på tok för mycket. Men hur det hade varit i -20... ingen aning. Dessutom om du skulle ha in dessa i de påsarna du pratar om så vet jag inte hur många eller hur stora pads man skulle kunna få in? Kanske 2st 5x10cm?
Kanske nån på ovansidan och nån under som värmer fingrarna som greppar handtagen plus nått som isolerar.
Va dricker dom i ström?

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...