ATAC system, Hjälp!

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Jag har funderat mycket över hur ATAC systemet funkar på min NS.. ville veta om det gick att reglera ventilen.. eller är det bara öppet/stängt som gäller samt om det är samma system som YPVS. :confused:
Någon som är lite kunnig innom området.. skulle vara väldigt tacksam. :rolleyes:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
philsson skrev:
Jag har funderat mycket över hur ATAC systemet funkar på min NS.. ville veta om det gick att reglera ventilen.. eller är det bara öppet/stängt som gäller samt om det är samma system som YPVS. :confused:
Någon som är lite kunnig innom området.. skulle vara väldigt tacksam. :rolleyes:

ATAC reglerar pipans fysiska längd. Vid låga varv routas avgaserna runt en längre väg. Vid höga varv går avgaserna en kortare. Det är för att tajma pulserna från pipan. Systemet är inte känt som någon större hit tror jag. Att styra höjden på avgasporten anses nog som en bättre metod. Resultatet blir iofs jämförbart.

EDIT: Ang reglering. Det bästa är nog att plocka av hela systemet o köra en avstämd pipa avsedd utan ATAC. Då slipper man böjar o tajta svängar. Att bara reglera ventilen t ex när den skall öppna/stänga verkar rätt lönlöst.

Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
#Olsson# skrev:
ATAC reglerar pipans fysiska längd. Vid låga varv routas avgaserna runt en längre väg. Vid höga varv går avgaserna en kortare. Det är för att tajma pulserna från pipan. Systemet är inte känt som någon större hit tror jag. Att styra höjden på avgasporten anses nog som en bättre metod. Resultatet blir iofs jämförbart.

EDIT: Ang reglering. Det bästa är nog att plocka av hela systemet o köra en avstämd pipa avsedd utan ATAC. Då slipper man böjar o tajta svängar. Att bara reglera ventilen t ex när den skall öppna/stänga verkar rätt lönlöst.

Men vad menas med "avstämd pipa avsedd utan ATAC".. menar nu nån slags plugg då eller?.. vad innebär det för ändring på prestandan.. blir det bättre/sämre?

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
philsson skrev:
Men vad menas med "avstämd pipa avsedd utan ATAC".. menar nu nån slags plugg då eller?.. vad innebär det för ändring på prestandan.. blir det bättre/sämre?

Han menar en pipa som inte har ATAC-systemet. Dvs vilken tillbehörspipa som helst. Fast då antar jag att du komme att tappa på mellanvarv.
Och som Olsson förlarade så är det inte en plugg utan en "ventil-liknande" sak som ändrar utformningen av pipan. Samt gör den avsevärt tyngre sägs det.

riLLan

Gick med
25 May 2004
Hoj
harv =) =) pajj som fakkan
ett avgasrör som inte har atacventil ?????????????? :va :va :va :va

ATAC'en sitter ju i cylindern ? vid utblåset.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Victor skrev:
Han menar en pipa som inte har ATAC-systemet. Dvs vilken tillbehörspipa som helst. Fast då antar jag att du komme att tappa på mellanvarv.
Och som Olsson förlarade så är det inte en plugg utan en "ventil-liknande" sak som ändrar utformningen av pipan. Samt gör den avsevärt tyngre sägs det.

men vad är det för fördel med en sådan "ventil-liknande" ask.. om den bilr sämre på lägre varv :S.. ser inte syftet med det i så fall..
och vart kan man få tag på ett sådant?

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
philsson skrev:
men vad är det för fördel med en sådan "ventil-liknande" ask.. om den bilr sämre på lägre varv :S.. ser inte syftet med det i så fall..
och vart kan man få tag på ett sådant?

Nej. Motorn kommer förmodligen att dra sämre på mellanvarv om du byter pipa. Lågvarv är ju ändå kasst redan nu så det kvittar ju.
Pipor kanske finns på www.tygaperformance.com
Eller om Jollymoto kanske gör dom.
Men Olsson har koll på bitarna där.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
#Olsson# skrev:
Snabb på att svara? :D ATAC sitter ju mellan avgasporten och pipan så atac verkar oavsett vilket system man har på.

Men om man byter system kanske det inte går bra. asså.. eh.. jag vet inte.. :fatta!

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
#Olsson# skrev:
Nu återkommer jag i tråden efter att ha skaffat lite mer kunskaper inom området.
Om jag förstår rätt vad du menar så syftar du på en sådan ventil som reglerar storleken på utblåset?. ville bara se om jag hänger med. Visste föresten inte att det gick att byta system :brinnerup

wahlan

Sporthojsnörd
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
K7
#Olsson# skrev:
Snabb på att svara? :D ATAC sitter ju mellan avgasporten och pipan så atac verkar oavsett vilket system man har på.

Hehe, jo jag är snabb på svara :tungan Ok, så man ska alltså byta ut pluggen till ATAC ventil för att få bättre vad?

Edit: Alltså jag fattar att det någonting blir bättre men vad? bättre på högre varv sämre på lägre?

Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
philsson skrev:
Nu återkommer jag i tråden efter att ha skaffat lite mer kunskaper inom området.
Om jag förstår rätt vad du menar så syftar du på en sådan ventil som reglerar storleken på utblåset?. ville bara se om jag hänger med. Visste föresten inte att det gick att byta system :brinnerup

Jag var lite otydlig. Vad jag menade var att ATAC verkar inte vara så vidare bra i jämförelse med en avgasport-höjande/sänkande ventil.

Men jag jämför två specifika fall. EN NS400R/standardpipor/ATAC med Jollymotopipor(avstämda för att ej köras med ATAC) utan ATAC. Resultatet i fall-2 är mycket bättre. Men, det betyder inte att det gäller generellt och på andra modeller med ATAC. Dessutom gissar jag att det finns modeller där man inte kan plocka av ATAC.

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
ATAC-ventilen öppnar en kanal i utlåset i cylindern som går till en kammare som går upp över cylindern, eller hur man ska säga. Jag lyckades tappa "kammaren" på min gamla MBX vilket resulterade i att jag trodde motorn skulle sprängas, eller nåt liknande. Ventilen stänger vid 6-7krpm.
ATAC-systemet måste väl vara den sämsta "avgasventilen" som tillverkats?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
nomolas skrev:
Hehe, jo jag är snabb på svara :tungan Ok, så man ska alltså byta ut pluggen till ATAC ventil för att få bättre vad?

Edit: Alltså jag fattar att det någonting blir bättre men vad? bättre på högre varv sämre på lägre?
Jag körde en NS utan ATAC ventil.. den gick skit gämfört med min. ska då en annan avgasport eller va de hette ge ennu bättre. det låter ballt.. :tummenupp

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
nomolas skrev:

Mina tidigare inlägg var mer en generalisering. Men det finns inget generellt att man skall göra si eller så på varje modell som har ATAC. Mina erfarenheter kommer från NS400R och den modellens ATAC med stock-pipor var inte någon höjdarlösning. På din modell kan det mycket väl vara helt ok. Även om ATAC verkar lite yxigt.

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
philsson skrev:

ATAC och YPVS liknar inte varandra på något vis. Dock utrustades NSR'en med "RC-valve" som är samma princip som YPVS dvs. en ventil som ändrar utblåsets utforming.

EDIT: ATAC-ventilen är antingen stängd eller öppen.

Last edited:

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
philsson skrev:
Jag körde en NS utan ATAC ventil.. den gick skit gämfört med min. ska då en annan avgasport eller va de hette ge ennu bättre. det låter ballt.. :tummenupp

Som sagt, ATAC-ventilen öppnar en extra kammare, men kammaren kopplas bort över 6000-7000rpm och då är det som att köra utan ATAC som jag har förstått det.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
CayLe skrev:
ATAC och YPVS liknar inte varandra på något vis. Dock utrustades NSR'en med "RC-valve" som är samma princip som YPVS dvs. en ventil som ändrar utblåsets utforming.
Vänta lite nu.. så NSR har ett YPVS liknande system också?.. :confused: jag trodde den hade ATAC system den me.. :va eller den kanske har både ock. . :gnissla

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
CayLe skrev:
Som sagt, ATAC-ventilen öppnar en extra kammare, men kammaren kopplas bort över 6000-7000rpm och då är det som att köra utan ATAC som jag har förstått det.
Jo så ska det vara enligt min uppfattning också. Men endå kändes de som att jag kände dendär stora skillnaden.. (kan absolut inte vara för att hans var strypt också).. men men.. :hihi

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...