ATAC system, Hjälp!

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
#Olsson# skrev:
Mina tidigare inlägg var mer en generalisering. Men det finns inget generellt att man skall göra si eller så på varje modell som har ATAC. Mina erfarenheter kommer från NS400R och den modellens ATAC med stock-pipor var inte någon höjdarlösning. På din modell kan det mycket väl vara helt ok. Även om ATAC verkar lite yxigt.
Så om jag förstått rätt så monterade du en avgasport som justerade utformingen av utblåset?..
Alltså storleken på utblåset.
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
philsson skrev:
Vänta lite nu.. så NSR har ett YPVS liknande system också?.. :confused: jag trodde den hade ATAC system den me.. :va eller den kanske har både ock. . :gnissla

Honda MBX125F - NS125F - NS125RII (-88) Hade ATAC-ventil. Yamaha har haft sin YPVS sedan tidigt 80.
-89 när NSR125R lanserades så hade antagligen honda kommit fram till hur otroligt värdlös ATAC-ventilen var och konstruerade då RC-Valv'en som är en kopia av YPVS.
 
Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
CayLe skrev:
Honda MB125X - NS125F - NS125RII (-88) Hade ATAC-ventil. Yamaha har haft sin YPVS sedan tidigt 80.
-89 när NSR125R lanserades så hade antagligen honda kommit fram till hur otroligt värdlös ATAC-ventilen var och konstruerade då RC-Valv'en som är en kopia av YPVS.
så NSR har inte haft ATAC då.. det trodde jag.. :3freak
Föresten NS125F från 92 har dom ATAC eller RC ....?
 
Last edited:

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
#Olsson# skrev:
Jag var lite otydlig. Vad jag menade var att ATAC verkar inte vara så vidare bra i jämförelse med en avgasport-höjande/sänkande ventil.

Men jag jämför två specifika fall. EN NS400R/standardpipor/ATAC med Jollymotopipor(avstämda för att ej köras med ATAC) utan ATAC. Resultatet i fall-2 är mycket bättre. Men, det betyder inte att det gäller generellt och på andra modeller med ATAC. Dessutom gissar jag att det finns modeller där man inte kan plocka av ATAC.

När man kör utan ATAC, då har man ventilen stängd så att inga avgaser kommer upp i kammaren, right?
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
philsson skrev:
så NSR har inte haft ATAC då.. det trodde jag.. :3freak
Föresten NS125F från 92 har dom ATAC eller RC ....?

NSR125R (89->) Har RC-valve, aldrig någon ATAC. Du har antagligen läst det på mc-poolens hemsida, va? De har fel.

Tillverkades NSF'en fram tills -92? :va Står det ATAC på en bricka på höger sida av topplocket så har den ATAC.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
CayLe skrev:
När man kör utan ATAC, då har man ventilen stängd så att inga avgaser kommer upp i kammaren, right?
Det beror på i vilket läge den är låst.. är den stängd eller vad du nu menar.. om den kanalen är strypt så kommer ju inte avgaserna upp i kompressionskammaren..
däremot om ventilen är öppen så gör det ju de.
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
philsson skrev:
Det beror på i vilket läge den är låst.. är den stängd eller vad du nu menar.. om den kanalen är strypt så kommer ju inte avgaserna upp i kompressionskammaren..
däremot om ventilen är öppen så gör det ju de.

I vilket läge är den låst när den är strypt?
Antagligen låst i öppet läge så avgaserna kan ta vägarna förbi atac-kammaren då den går bäst på låga varv så man får bort effekten från toppen?
Nåja.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
CayLe skrev:
NSR125R (89->) Har RC-valve, aldrig någon ATAC. Du har antagligen läst det på mc-poolens hemsida, va? De har fel.

Tillverkades NSF'en fram tills -92? :va Står det ATAC på en bricka på höger sida av topplocket så har den ATAC.
Det är det jag inte har haft tillfälle att kolla.. inte sett dom i verkligheten.. trodde bara dom tillverkades till 88.. men se jag hittade en 92a ;) kollade på google.. ska tydligen finnas fler :3freak

Så råkade jag hitta en moppe också.. NS50F skulle toppa 90 original.. vätskekyld mm skivbroms. (redan på den tiden) om man gämför med senare moppar så var det mycket modernaren.. :p hehe.. men ful också. aja det hör inte till saken.
här har ni en bild jag hittade på en NS 92.. ser lite annorlunda ut.. ni ser nog skillnaderna.. Lite andra kylvingar och framskärm




En 93:a tillockmed
 

Bifogat

  • honda-nsf125-93-bikepics-215105 liten.JPG
    honda-nsf125-93-bikepics-215105 liten.JPG
    35 KB · Visningar: 45
Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
CayLe skrev:
I vilket läge är den låst när den är strypt?
Antagligen låst i öppet läge så avgaserna kan ta vägarna förbi atac-kammaren då den går bäst på låga varv så man får bort effekten från toppen?
Nåja.
Vad jag vet kan den vara strypt i båda lägerna.. vet inte vicket som är vanligast. skulle anta att den är strypt till att inte kunna öppna avgasventilen..
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
philsson skrev:
Det är det jag inte har haft tillfälle att kolla.. inte sett dom i verkligheten.. trodde bara dom tillverkades till 88.. men se jag hittade en 92a ;) kollade på google.. ska tydligen finnas fler :3freak

Så råkade jag hitta en moppe också.. NS50F skulle toppa 90 original.. vätskekyld mm skivbroms. (redan på den tiden) om man gämför med senare moppar så var det mycket modernaren.. :p hehe.. men ful också. aja det hör inte till saken.
här har ni en bild jag hittade på en NS 92.. ser lite annorlunda ut.. ni ser nog skillnaderna.. Lite andra kylvingar och framskärm

Den togs väl in t.o.m -88 i sverige innan den ersattes av nsrr. Det finns även MBX80 i tyskland vilken var en lättmc där pga några konstiga restriktioner.

Men nu kanske du har fått dina svar om atac-ventilen ?
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
philsson skrev:
Vad jag vet kan den vara strypt i båda lägerna.. vet inte vicket som är vanligast. skulle anta att den är strypt till att inte kunna öppna avgasventilen..

...men då får den mer effekt på topp vilket verkar dumt då den ska vara strypt?

Nåja.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
CayLe skrev:
Den togs väl in t.o.m -88 i sverige innan den ersattes av nsrr. Det finns även MBX80 i tyskland vilken var en lättmc där pga några konstiga restriktioner.

Men nu kanske du har fått dina svar om atac-ventilen ?
Jo det är klart för mig nu. :)
Det jag undrade över var ju om den gick att ersätta med en nyare teknik.
läste lite om det längre upp i tråden..
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
CayLe skrev:
...men då får den mer effekt på topp vilket verkar dumt då den ska vara strypt?

Nåja.
Men vissa strypta hojar har endå inte ATAC ventilen pluggad.. som min till ex.
Men polarens har den pluggad.. eh min kanske också har varit det nån gång. :tummenupp fast det står inget om det i papperna i af. vet itne om det gjorde det i hans.
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
philsson skrev:
Jo det är klart för mig nu. :)
Det jag undrade över var ju om den gick att ersätta med en nyare teknik.
läste lite om det längre upp i tråden..

Menar du: "Jag var lite otydlig. Vad jag menade var att ATAC verkar inte vara så vidare bra i jämförelse med en avgasport-höjande/sänkande ventil."

Den ventilen han beskriver är just RC-valve / YPVS.
Det sitter en variant av den ventilen i Suzukis RGV/RGF.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
CayLe skrev:
Menar du: "Jag var lite otydlig. Vad jag menade var att ATAC verkar inte vara så vidare bra i jämförelse med en avgasport-höjande/sänkande ventil."

Den ventilen han beskriver är just RC-valve / YPVS.
Det sitter en variant av den ventilen i Suzukis RGV/RGF.
Det jag menade var att det verkar som att det går att byta ut ATAC på min NS till nåt annat som skulle ge bättre register.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
CayLe skrev:
Vart framgår det?

#Olsson# skrev:
EDIT: Ang reglering. Det bästa är nog att plocka av hela systemet o köra en avstämd pipa avsedd utan ATAC. Då slipper man böjar o tajta svängar. Att bara reglera ventilen t ex när den skall öppna/stänga verkar rätt lönlöst.

Visste inte hur jag skulle tolka det. :confused:
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
philsson skrev:
Visste inte hur jag skulle tolka det. :confused:

För att förenkla det: Lås atac-ventilen (öppen eller stängd vet jag inte). Sen sätter du dit ett avstämt avgasrör (trimpipa enkelt sagt). Det ger mest effekt.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
philsson skrev:
Så om jag förstått rätt så monterade du en avgasport som justerade utformingen av utblåset?..
Alltså storleken på utblåset.

Njae. Jag plockade bort hela ATAC-systemet och satte på pipor avsedda för att användas utan ATAC. Dom är lite längre än andra pipor avsedda att köras med ATAC. Alltså, för att tajma pulser med varvtal etc.

Vet iofs inte riktigt vad du menar med "utblås"? Och avgasporten är väl öppningen som sitter i cylinder och foder. (den plockar man mao inte bort liksom) Ventilen sitter i själva ATAC-systemet och längre ut mot pipan. Efter det kommer pipan.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
CayLe skrev:
För att förenkla det: Lås atac-ventilen (öppen eller stängd vet jag inte). Sen sätter du dit ett avstämt avgasrör (trimpipa enkelt sagt). Det ger mest effekt.
Jag har en trimpipa.. (effektavgasrör om du menade det). Vart är lämpligast att låsa Atac ventilen?.. antar att i stängt läge. Fast den pluggen blir nog svårast att hitta.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top