Atac-ventilen på ns125f..

ListKid

Pysslar oxå med www.ripamfk.com
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
XJ 900 Diversion
Tjenixen
Jag har en gammal ns125f med atac-ventilen monterad.
Men jag är lite osäker om den egentligen funkar eller om den på nåt sätt är urkopplad. Om jag förstått saken rätt skall ventilen stänga vid högre varvtal, alltså då tryckas in mot cylindern och eliminera en extra expansionskammare typ. Detta skulle då vara vacuum-styrt. Men i sådana fall borde man kunna trycka in ventlilen med tummen, men min sitter benhårt i öppet läge.

Jag tycker detta tyder på att Atac-ventilen är låst/strypt...
Stämmer mitt antagande?
Hur fixar man detta?
Det sitter nån slags arm mot ventilen från sidokåpan, men det verkar bara vara lös å sladdrig..

All hjälp mottages tacksamt, gärna kanske en bild på hur det ska se ut under gummi-muffen egentligen.

//Linus
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
zpeppy skrev:
Philsson kommer väll in snart han kan nog svara på de...
haha de tror du va :D...
Tyvär vet jag inte hur de har gjort för att dra fast den i öppet läge men JA den ska gå trycka in för hand i cylindern.. Dock är den centrifugalstyrd så att den börjar dra innåt vid ett visst varv..
Den SKA gå trycka in för hand så nåt är CP.. om du monterar bort ventilen från armen så kan du se om själva armen rör på sig när du varvar.. för den ska vara sådär sladrig och slak... sen kan du skruva ur ventilen från cylindern och ta dig en titt på varför den sitter fast.. kanske bara har kärvat.. den ska gå jättelätt fram och tillbaks med handkraft. de brukar tillockmed läcka ut olja.
 

ListKid

Pysslar oxå med www.ripamfk.com
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
XJ 900 Diversion
philsson skrev:
haha de tror du va :D...
Tyvär vet jag inte hur de har gjort för att dra fast den i öppet läge men JA den ska gå trycka in för hand i cylindern.. Dock är den centrifugalstyrd så att den börjar dra innåt vid ett visst varv..
Den SKA gå trycka in för hand så nåt är CP.. om du monterar bort ventilen från armen så kan du se om själva armen rör på sig när du varvar.. för den ska vara sådär sladrig och slak... sen kan du skruva ur ventilen från cylindern och ta dig en titt på varför den sitter fast.. kanske bara har kärvat.. den ska gå jättelätt fram och tillbaks med handkraft. de brukar tillockmed läcka ut olja.

Tack för ett bra svar!
Det är monterat en bricka/mutter av nåt slag närmast blocket där ventilen går in, som inte riktigt ser ut att passa in, den är relativt blank och aluminiumfärgad, skulle tro att den håller ventilen i fast läge. Jag ska skruva lite och se.
//Linus
 
Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
ListKid skrev:
Tack för ett bra svar!
Det är monterat en bricka/mutter av nåt slag närmast blocket där ventilen går in, som inte riktigt ser ut att passa in, den är relativt blank och aluminiumfärgad, skulle tro att den håller ventilen i fast läge. Jag ska skruva lite och se.
//Linus
jag minns inte exact hur det såg ut men det var ingen bricka i af.. det var en styrarm som man fick koppla ihop med ventilen med hjälp utav en nånting "kan inte beskriva hur den såg ut i talspråk :D" till ventilarmen som man fäste med en låsring..
Kan tyvär inte ta några kort då jag inte har hojen kvar..
 

ListKid

Pysslar oxå med www.ripamfk.com
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
XJ 900 Diversion
philsson skrev:
jag minns inte exact hur det såg ut men det var ingen bricka i af.. det var en styrarm som man fick koppla ihop med ventilen med hjälp utav en nånting "kan inte beskriva hur den såg ut i talspråk :D" till ventilarmen som man fäste med en låsring..
Kan tyvär inte ta några kort då jag inte har hojen kvar..

Jahupp, det var som så att ventilen kärvade, samt att styrarmen inte var ansluten. (Varför kopplar man ur den?)

Sedan så satt där en fjäder som var riktigt hård, svårt att tänka sig att den där lilla armen ska kunna pressa ihop den. Ska där sitta en kraftig fjäder?
Jag provade iallafall utan och då drogs den in när man varvade upp, sen släppte den igen, fast kanske inte lika fort som den drogs in.

Hur ska det va nu igen då?

//Linush
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
ListKid skrev:
Jahupp, det var som så att ventilen kärvade, samt att styrarmen inte var ansluten. (Varför kopplar man ur den?)

Sedan så satt där en fjäder som var riktigt hård, svårt att tänka sig att den där lilla armen ska kunna pressa ihop den. Ska där sitta en kraftig fjäder?
Jag provade iallafall utan och då drogs den in när man varvade upp, sen släppte den igen, fast kanske inte lika fort som den drogs in.

Hur ska det va nu igen då?

//Linush
ska inte sitta någon fjäder nånstanns.. gött att du fick fix på det! :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top