Athena 190cc till nsr

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Ort
Ljusdal
Hoj
Aprilia SXV550
tänkte köpa 190cc till nsr:en och skippa avgasporten, mina erfarenheter är att avgasportar bara ställer till problem :huvet
nån mer som har 180-190cc cylle utan avgasport som vet hur motorkaraktären blir med dom på?
ganska billig, 339€ kostar den :)
 

Bifogat

  • 4aa10b849039deba87137bd9e64a314f.jpg
    4aa10b849039deba87137bd9e64a314f.jpg
    25.6 KB · Visningar: 164

Krille-666

Trogen galning
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 660 SMC -04
Messiah skrev:
tänkte köpa 190cc till nsr:en och skippa avgasporten, mina erfarenheter är att avgasportar bara ställer till problem :huvet
nån mer som har 180-190cc cylle utan avgasport som vet hur motorkaraktären blir med dom på?
ganska billig, 339€ kostar den :)

vadå har inte 190cc avgasportar? :va
 

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Ort
Ljusdal
Hoj
Aprilia SXV550
Krille-666 skrev:
vadå har inte 190cc avgasportar? :va
nej "ohne auSlasterung" lr. nåt står det, ser du på cyllen så finns det ingen öppning för RC-ventilen.....Jag tycker det är bara fördelar mad det :) den lär ju ha bättre botten än orginal iaf.
 

Krille-666

Trogen galning
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 660 SMC -04
Messiah skrev:
nej "ohne auSlasterung" lr. nåt står det, ser du på cyllen så finns det ingen öppning för RC-ventilen.....Jag tycker det är bara fördelar mad det :) den lär ju ha bättre botten än orginal iaf.

ja men det kanske menas att man får sätta dig egna själv?
 

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Ort
Ljusdal
Hoj
Aprilia SXV550
Krille-666 skrev:
ja men det kanske menas att man får sätta dig egna själv?
noop, det finns ingenstans att sätta portarna på den cylles, kolla på bilden så ser du.....
 

Twice

-
Gick med
31 Jan 2004
Ort
-
Hoj
-
Om cylinder är utformad vid utblåset som om att en avgasport var stängd så får du ju bara bottendrag, om den är utformad som porten var öppen så får du ju enbart toppdrag.
Tänk också på att motorn blir varm bra mycket snabbare eftersom kylsystemet bara är gjort för 125cc och varven den ger.
 

Fyxim

Medlem
Gick med
20 Apr 2003
Ort
Nacka
Hoj
Suzuki RGV250
Twice skrev:
Om cylinder är utformad vid utblåset som om att en avgasport var stängd så får du ju bara bottendrag, om den är utformad som porten var öppen så får du ju enbart toppdrag.
Tänk också på att motorn blir varm bra mycket snabbare eftersom kylsystemet bara är gjort för 125cc och varven den ger.

Exakt, största problemet med min crm är att den blir kokhet av min Malossi 180cc cylinder, crm har dessutom mindre kylare än nsr. Om jag skulle köpa en ny bigbore skulle jag nog satsa på Polini 155cc istället som ger ungefär samma effekt som Malossi på topp, kanske inte samma bottendrag men den blir kanske inte lika varm troligen.. beror väl på vad man har för munstycke/förgasare.
Dessutom säljer väl addemoto Polini 155cc fortfarande? Eller har dom slutat med den också?
 

Twice

-
Gick med
31 Jan 2004
Ort
-
Hoj
-
Fyxim skrev:
Exakt, största problemet med min crm är att den blir kokhet av min Malossi 180cc cylinder, crm har dessutom mindre kylare än nsr. Om jag skulle köpa en ny bigbore skulle jag nog satsa på Polini 155cc istället som ger ungefär samma effekt som Malossi på topp, kanske inte samma bottendrag men den blir kanske inte lika varm troligen.. beror väl på vad man har för munstycke/förgasare.
Dessutom säljer väl addemoto Polini 155cc fortfarande? Eller har dom slutat med den också?

Ska du byta till bigbore ska man nog som du säger inte ta 180-190 utan runt 150max och se till att den ger mer vrid på botten. Det är ju dom högre varven som gör att motorn kokar snabbare.
 

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Har någon tänkt på om ramen skulle hålla för så höga kubik?!
 

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Ort
Ljusdal
Hoj
Aprilia SXV550
Vanish skrev:
Antar att du testat en 190cc på en 125:a och sedan sett att den inte blir ramsne?

ramsne är en gammal moppemyt, kanske blev en puch florida ramsne när man trimma upp den i 5hk men inte fan en nsr
 

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
låter ju bra isf, men det är fortfarande inte nsr..jag vet inte själv därför jag undrar ifall ni har nå koll på sånt!
 

Twice

-
Gick med
31 Jan 2004
Ort
-
Hoj
-
Vanish skrev:
låter ju bra isf, men det är fortfarande inte nsr..jag vet inte själv därför jag undrar ifall ni har nå koll på sånt!
Snälla nån, det är ju fan en total omöjlighet att den blir ramsne med ett 190cc kit! :kocko
Sålänge du inte sätter den i en bil eller betongvägg.
 

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Twice skrev:
Snälla nån, det är ju fan en total omöjlighet att den blir ramsne med ett 190cc kit! :kocko
Sålänge du inte sätter den i en bil eller betongvägg.

Varför så otrevlig när jag undrar?? Några andra här verkar inte heller helt säkra på saken. Snacka om att peka ut en som kanske inte är så kunnig som "vissa" andra verkar vara!
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Twice skrev:
Ska du byta till bigbore ska man nog som du säger inte ta 180-190 utan runt 150max och se till att den ger mer vrid på botten. Det är ju dom högre varven som gör att motorn kokar snabbare.

Fler cc = Lägre varvtal.
 

Twice

-
Gick med
31 Jan 2004
Ort
-
Hoj
-
EBS skrev:
Fler cc = Lägre varvtal.
Beror helt på villken karaktär motorn har och hur cylindern är portad m.m!
Längesen jag såg en yamaha dt på 50cc varva högre än en yamaha yz 125 :7peta
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top