Att äga en Husky är..?

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
Supermotarrrrd
Jag ska köpa motard nu i höst tänkte jag. Har spanat in dom flesta KTM som ligger till försäljning. Har mina favoriter. Speciellt en 625 sxc..

MEN ikväll kom jag att tänka på Husky (Husqvarna)! Varför inte?! Snygga hojar absolut. Och jag som gillar att vara lite egen och att ha saker som inte alla andra har vart såklart mer nyfiken. Sökgrejen i forumet funkar inte alls för mig så jag är lite järv och startar en ny tråd!:)

Hur är Huskyn att leva med? Finns det modeller där serviceintervallen är lite mer anpassad för gatåka? Vem kan serva min Husky i Malmö/Skåne? Kan jag gatrega en Husky? Är Huskyn uteslutande ett tävlingsmonster med vargpåbrå eller kan den vara en snäll sällskapsvovve med lång och härlig päls?:)

Mina kunskaper om märket slutar vid att det är från Sverige men numera finns i Italien.:rolleyes:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
fan vad nice, du ska bygga en Ktm till en husky hund :p:fyllisar

• Haha
Reaktioner: JPT

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Jag var i alla fall sjukt nöjd med den gamla qvarnan jag hade(125:a -99). Aldrig motor krångel. Grymt bra återförsäljare(halvards).

Fox Racing

Organdonator
Gick med
8 Jul 2007
Hoj
2 X
Äger två huskyn och cervisintervallen är väldigt täta,3-4ggr om dagen och dom är riktigt slöa när det är hojsäsong men vintertid är dom väldigt pigga..

Bifogat

• sfre.JPG
    sfre.JPG
    60.1 KB · Visningar: 58
  • uytred.JPG
    uytred.JPG
    85 KB · Visningar: 66

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
Supermotarrrrd
Jag var i alla fall sjukt nöjd med den gamla qvarnan jag hade(125:a -99). Aldrig motor krångel. Grymt bra återförsäljare(halvards).

Okej. Va dom fortfarande svenska då? Eller hade dom gått över till Italien?
Jag kollar på en typ 500a från 03. Vill mest bara veta om Husky är ett märke som har bra eller dåligt rykte? Finns ju inte så många..

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Jag kollar på en typ 500a från 03. Vill mest bara veta om Husky är ett märke som har bra eller dåligt rykte? Finns ju inte så många..
Husky såldes mycket tidigt till Italien och såldes vidare till BMW i år va? :va

Har bara haft en -98 TE men mycket trevlig hoj. Nyare hojar är riktigt bra de med. Provkörde en 570RR och den var det väldigt ha begär på. Enda nackdelen med Husky vad jag vet är att de är lite svårsålda. Brukar vara så att har man kört husky innan köper man lätt en till men har man aldrig haft en så blir folk väldigt osäkra. Så säljmarknaden kan vara lite svår. Annars tycker jag det är en riktigt trevlig maskin!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Husaberg kom skapades ju av några gamla Husqvarna-gubbar efter att Husqvarna sålts och den kom väl -89 om jag minns rätt. Så Husqvarna måste ha sålts under sent 80-tal.

570 crossen anses väl som skottsäker men det är bara vad jag hört. Har aldrig ägt någon... Och som skottsäker jämförs den väl med övriga crosshojar så jämfört med en XT600 är den nog INTE skottsäker.

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
Supermotarrrrd
Husaberg kom skapades ju av några gamla Husqvarna-gubbar efter att Husqvarna sålts och den kom väl -89 om jag minns rätt. Så Husqvarna måste ha sålts under sent 80-tal.

570 crossen anses väl som skottsäker men det är bara vad jag hört. Har aldrig ägt någon... Och som skottsäker jämförs den väl med övriga crosshojar så jämfört med en XT600 är den nog INTE skottsäker.

Så längde det inte är spontana motorras lite då och då så är det inget som skrämmer mig. Seriösa motarder måste daltas lite med. Det är helt okej inom rimliga gränser. Det är just en 570 jag kollar på.

Att hojen är ovanlig och/eller svårsåld är inte heller något som skrämmer mig. Bara det är en sjyst hoj som går att leva med utan en massa problem så är jag glad. Skulle mer vara kul att få lite kännedom om märket.:)

Tack för alla svar hittills.:tummenupp

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt
Jag själv har åkt en sm 610 -07 och den var det aldrig några problem med... Okej inte den snabbaste motarden men den funka klockrent. Delarna tog jag ifrån pojken i eskilstuna :) Snabba leveranser och bra på lagret.

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Jag har ägt två husky motarder och en cross och skulle med glädje köpa en igen, helst en 570RR (finns en ute på sh till försäljning tror jag). "Skottsäker" motor, skönt chassi som man får vänja sig lite vid om man kört Husaberg/KTM då det känns som man sitter mer på bågen än i den och effekt så det räcker till (min leverarade lite drygt 60 bhp i en bänk där en Original Husaberg 650 på den tiden (03-04) levererade 51-53 bhp och en KTM 660 runt 55-58 på de vi testade).

Köp ;)

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
Supermotarrrrd
Jag har ägt två husky motarder och en cross och skulle med glädje köpa en igen, helst en 570RR (finns en ute på sh till försäljning tror jag). "Skottsäker" motor, skönt chassi som man får vänja sig lite vid om man kört Husaberg/KTM då det känns som man sitter mer på bågen än i den och effekt så det räcker till (min leverarade lite drygt 60 bhp i en bänk där en Original Husaberg 650 på den tiden (03-04) levererade 51-53 bhp och en KTM 660 runt 55-58 på de vi testade).

Köp ;)

Det är väl just det jag tänkte göra. Har PMat säljaren och ska ringa senare idag.:)
Hur är det med serviceintervaller? 5 timmar? Hur lätt är det att få den servad och mekad med?

Detdär med att man sitter mer på än i hojen lät väl kanske sådär.. Är inte det en nackdel?:va

dEnA

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Ktm 690 Smc, Ex. Husqvarna SM570R Ex.Raptor 660 -05
Att äga en Husky är... underbart ? Ja, det tyckte jag i början, men till någon väghoj är sm570r inte. Vibrerar så man tror att ballarna lossar, inget strömlås ingen elstart (startar enkelt ändå) och det mest frustrerande, allting darrar antingen loss eller sönder, belysning belysningshållare registerplåt ledbelysning, ja allt. Men om man skall ha en sm570r till banan, så kan jag tänka mej att den vinner 690smc 10-0 men på väg är situationen tvärktom. Sen finns det ju sm610, som lär skall vara något bättre till gatan, men av den har jag 0 erfarenhet så kan inte uttrycka mej.

Stork3n

halojsan
Gick med
4 Jun 2007
Hoj
ingen :(
under den tiden jag ägde en husky (förra året) så tyckte jag att hojen va asball men servicen från återförsäljare (nilssons motor) eller kanske husky själva? var värdelös. Det ska inte ta ett halvår att få fram ett par orginaldekaler.

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Såg nya 450/530RR, hur läcker är inte den. :)

sm530rr2.jpg

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
under den tiden jag ägde en husky (förra året) så tyckte jag att hojen va asball men servicen från återförsäljare (nilssons motor) eller kanske husky själva? var värdelös. Det ska inte ta ett halvår att få fram ett par orginaldekaler.

Hos halvards tar det max en 3-4 dagar på sin höjd, iaf på grejerna jag tog hem:)

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Att äga en Husky är... underbart ? Ja, det tyckte jag i början, men till någon väghoj är sm570r inte. Vibrerar så man tror att ballarna lossar, inget strömlås ingen elstart (startar enkelt ändå) och det mest frustrerande, allting darrar antingen loss eller sönder, belysning belysningshållare registerplåt ledbelysning, ja allt. Men om man skall ha en sm570r till banan, så kan jag tänka mej att den vinner 690smc 10-0 men på väg är situationen tvärktom. Sen finns det ju sm610, som lär skall vara något bättre till gatan, men av den har jag 0 erfarenhet så kan inte uttrycka mej.

Supernöjd med min 570.. Aldrig haft problem med att få tag på delar jag heller men har iofs. alltid kört via Halvards motor.

Det här med att saker skakar sönder på den o skakar loss tycker jag inte stämmer. Den skakar mer än de flesta andra men har aldrig tyckt att det orsakat några problem, och absolut inte sedan jag gjorde iorning vevpartiet. Skakar i princip ingenting alls jämfört mot innan. Möjligtvis på tomgång.... Minns inte att saker gick sönder på den innan jag gjorde om veven heller iofs.

Last edited:

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Därför ser man till att få veven balanserad.. Den som ligger (låg) ute på annons här (min gamla f.ö.) har balanserad vev. Kostade typ 1500:- å få det gjort och tog bort en hel del vibrationer.

MVH

J

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati