Att äga en Husky är..?

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Jag har ägt två husky motarder och en cross och skulle med glädje köpa en igen, helst en 570RR (finns en ute på sh till försäljning tror jag). "Skottsäker" motor, skönt chassi som man får vänja sig lite vid om man kört Husaberg/KTM då det känns som man sitter mer på bågen än i den och effekt så det räcker till (min leverarade lite drygt 60 bhp i en bänk där en Original Husaberg 650 på den tiden (03-04) levererade 51-53 bhp och en KTM 660 runt 55-58 på de vi testade).

Köp ;)
Sådärja, då har man köpt tillbaka sin gamle hoj igen :). 2003:an Husqvarna 570 RR står i garaget några år senare :)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Läste rubriken å tänkte direkt på hund å inge annat..
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Då är man väl mc skadad och tänker direkt på Husqvarna motorcycles. Och läckande toppar, fallerande kamaxlar. En kompis har en -17 701 med några hundra mil - läcker från topplackningen. 🫣
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Iofs har jag hojen författaren funderade på i början. En 625 sxc och hur man än gör så läcker den lite olja här och där beroende på körning. Men den går som ett skott! 😄 Tills för några veckor sedan då WP - gaffeln la av. Man ska ha Honda...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det kan väl betraktas som fakta nu?
Polarens 790 är på sin tredje kamaxel. 😬

Det är standardfel på dom, kollat oljesprutet till kamaxel? Ktm har ju tydligen en klen fjäder till oljetrycket så oljetrycket är extremt lågt. Men fjädern kan bytas ut.

Det finns en Facebookgrupp för folk med de där motorerna. Många är missnöjda.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Det är standardfel på dom, kollat oljesprutet till kamaxel? Ktm har ju tydligen en klen fjäder till oljetrycket så oljetrycket är extremt lågt. Men fjädern kan bytas ut.

Det finns en Facebookgrupp för folk med de där motorerna. Många är missnöjda.
Polaren följer den gruppen... 😄
Dom har väl uttalat sig att det är inget fel på dom gamla motorerna men dom nya har bättre smörjning fast det inte alls behövdes egentligen.
Punkt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Polaren följer den gruppen... 😄
Dom har väl uttalat sig att det är inget fel på dom gamla motorerna men dom nya har bättre smörjning fast det inte alls behövdes egentligen.
Punkt.

Syftar du på KTM när du säger "dom"?

Det finns väl 9200 åsikter i gruppen men jag tror ganska säkert att det handlar om oljetrycket och oljeflödet. Det finns film där man ser hur oljan inte orkar spruta på kamaxeln från smörjhålet. För mig räcker det som bekräftelse, för utan smörjfilm lever inte en kamaxel länge.

Dessutom verkar problemet eventuellt ha försvunnit från 2023 när 890 fick styvare oljetrycksfjäder, om än den bara kommer upp i 2-2.5 bars oljetryck trots styvare fjäder. Jag skulle byta till fjäder från äldre KTM som drar upp trycket till 3.5 bar.

Sen tror ju många i gruppen att det handlar om härdningsfel, dåliga oljor och div annat men jag bettar min slant på oljetrycket. Jag har händelsvis en rasad 790-motor på bänken och nu när jag tror mig veta felet/orsaken till haverierna så ska jag nog flytta upp den i min proriteringslista.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Syftar du på KTM när du säger "dom"?

Det finns väl 9200 åsikter i gruppen men jag tror ganska säkert att det handlar om oljetrycket och oljeflödet. Det finns film där man ser hur oljan inte orkar spruta på kamaxeln från smörjhålet. För mig räcker det som bekräftelse, för utan smörjfilm lever inte en kamaxel länge.

Dessutom verkar problemet eventuellt ha försvunnit från 2023 när 890 fick styvare oljetrycksfjäder, om än den bara kommer upp i 2-2.5 bars oljetryck trots styvare fjäder. Jag skulle byta till fjäder från äldre KTM som drar upp trycket till 3.5 bar.

Sen tror ju många i gruppen att det handlar om härdningsfel, dåliga oljor och div annat men jag bettar min slant på oljetrycket. Jag har händelsvis en rasad 790-motor på bänken och nu när jag tror mig veta felet/orsaken till haverierna så ska jag nog flytta upp den i min proriteringslista.
Ja med "dom" menar jag KTM. Såg han Youtubern från Australien kommentera ett uttalande från KTM. Tydligen kommit in rapporter från ägare även efter årsmodellen som är förbättrad (fast det inte behövdes) att deras motorer gett upp. Alltså 890 då.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top