Att åka motorcykel.

Farmer

Gick med
14 Jul 2004
Hoj
kawa
Har säkert vart uppe fler trådar med denna fråga..

Varför åker du hoj?
Är det som jag, för att det är lite extra kul än annat?
för att du gillar att hålla på som en far till en son med din mc?
för den extrema känslan att köra en mc?
för att man känner sej trygg med umgänget som gillar denna sak lika mkt som du?
eller just för att det är det bästa som finns...
lite dyrare än allt annat, men det finns inget annat som mäter sej med att sätta sej på en nymeckad hoj som man vet är i topskick o sen bara köra med leendet över halva ansiktet...
Ordet mc är brett, finns en hoj för alla smaker sen att just kunna anpassa en hoj efter dej själv... det är vad jag tycker är kul förutom alla olika sätt det finns att köra hoj på... Roadracing, motard, motocross t.ex.
Jag är inte mer än inne på mitt 16:eek:nde år och har snart kört motocross i ett år... jag hade innan en moppe som jag lärde mej mecka på.. sen började jag köra en honda cr 125 som jag hade i några månader..sen märkte jag att köra cross var verkligen min sak..då bytte jag upp mej lite till en 250, jag har inte den nyaste cykeln nu men jag har förbannat kul med den... såhär ser det ut idag
2755-m.jpg
och jag har blivit rätt duktig på att hålla ordning på cykeln efter allt meckande.. just nu under vintermånaderna kör jag ganska mycke på isen och lite i skogen runt om här... annars kör jag på crossbana och lite endurospår...

Vore kul om ni berättade lite om er själva varför ni kör hoj... och vad ni tycker är kul med det!
Hare bra på er och efter som de flesta här åker gathoj önskar jag en snar vår och varma vägar...!

/N

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Jag gillar känslan av samspel mellan gas,broms,nedlägg och att kunna tömma huvudet och bara tänka på att köra hoj.

Kalla det terapi och avslappning om du vill.

Sen är väl gemenskapen en stor del av det hela,det är alltid lätt att prata bort en stund med en helt främmande människa som delar ens intresse.
Man umgås också med männsikor med olika bakgrund som man aldrig skulle lärt känna annars,så det är en form av personlig utveckling.

Sen bor det nog en liten posör i mig också.

:)

Fox 2

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
kx 125 -04
För det är så förbannat skoj. Man glömer läxor, mammas tjat mm (skratta ni). Sen finns det inget bättre än en perfekt motocrossbana, minimalt med stalp och perfekt fuktighet och fina hopp. Man liksom flyter fram. Sen känslan av att köra en hoj med 41 hk (skratta igen om ni vill) som vara vill framåt (gemfört med moppe).

Cross = xx xxx kr
Verktyg= xxxx kr
utrustning = xxxxx kr
Perfekt bana = overdeligt, vissa saker kan inte köpas för pengar, till att annat finns mastercard.

Som en moppekompis sa, "vilket jävla vrid du har" och det är en 125:a.

Måste bara skicka med en bild på min hoj.

Ha det bra allihopa / Christian

Last edited:

Florodoltarzan

Med lem
Gick med
30 Sep 2003
Skjutar-Södermalm förstås, var ska man annars bo?
Hoj
Nu: Kawa VN 800 Bobberbygge. Förut: Suzuki GS 750 -79 RIP, KTM Duke II -02 RIP, Honda CBR 929 RR -01 RIP, Honda Hornet 600 -05 RIP, KTM 640 LC4 -03 RIP, Kawa GPZ 750 -89 RIP
Trevligt inlägg tycker jag, för min del handlar hojkörning om känslor som förmedlas genom detta effektstarka instrument: frihet, frihet, frihet. Att alltid bara kunna vrida lite grann på rullen med resultatet att nästan vilken bil som helst försvinner som en prick i backspegeln (om jag nu hade haft backspeglar vill säga), det är vad det handlar om för mig. Ej att förglömma är posörfaktorn, kanske framför allt på bakhjulet...

Kan vårjäveln komma nån gång?!

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Fox 2 skrev:
För det är så förbannat skoj. Man glömer läxor, mammas tjat mm (skratta ni). Sen finns det inget bättre än en perfekt motocrossbana, minimalt med stalp och perfekt fuktighet och fina hopp. Man liksom flyter fram. Sen känslan av att köra en hoj med 41 hk (skratta igen om ni vill) som vara vill framåt (gemfört med moppe).

Som en moppekompis sa, "vilket jävla vrid du har" och det är en 125:a.

Ha det bra allihopa / Christian

Jag garvar inte.

Känslan är samma oavsett vilken hoj eller vad det är som man vill glömma för en stund.
Det handlar om flytet som du skriver,känslan av när allt funkar.

När det kommer till vrid så är ju allt relaterat till vad man är van vid :)

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det jag tycker e bäst med motorcykel är att det är så jävla svårt (samtidigt som man har roligt). Man har alltid nå nytt att träna på!

Jag tycker de e jävligt roligt att showa för de som tycker det är kul att se på, jag tycker de e jävligt roligt att posa runt, jag tycker de e jävligt roligt å hoppa, jag tycker de e jävligt roligt att hitta en övergiven plätt å åka på bakhjulet å göra stoppies, jag tycker de e jävligt roligt med bankörning. Jag tycker de e kul att prova olika motorcyklar, jag tycker de e trevligt att åka på en längre tur å bara åka.

Men man måste prioritera, jag väljer å köra för att köra. Fort runt ska det gå och det gör inget att man går omkull, gå omkull är en del av körandet och de e fan roligt det också.

Jag kör motard.

Motard innebär asfaltsåkning, grusåkning, motocrossåkning och en hel del sladdar å wheelies å stoppies å hopp å... Motard e billigt å hålla på med också. Motard-hojjen slänger man på crosshjul och kör isbana med vintertid.

Fast, inte säger jag nej till att åka runt på antingen en Hayabusa eller en Intruder heller. För köra motorcykel e roligt hursomhelst.

Hojar just nu: Yamaha R6, Husaberg 650, Honda CM125.
Kommande hoj: Honda CRF450
Önskehojjar just nu: Ban-kittad Meanstreak, WR450F-2WD, Turbostånka, Aprilia SXV 4,5 + 5,5, Aprilia RSV(?)450, MV Agusta 1000

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
varmt gummi + asfalt = oöverträffad känsla :tummenupp

.. plus att jag får en jävla kick av det.

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Jag gör det bara för att få brudar och kunna se lite ball ut på stan.

Mr. Red

Åksugen
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
VFR 750F
hade en moppe också, den funkade i typ två veckor å sen blev de aldrig nån riktig far på den igen... sen fick däremot farsen för sig att han skulle skaffa hoj, och sedan att jag också skulle ha det såklart... själv var man ju måttligt intresserad och ville ha en epa :död i vilket fall, när det väl stod en vacker röd-vit sak där ute och jag fick provköra lite så var jag såld på direkten :D det bästa med att åka hoj är nog att man får leva... perfekt samspel mellan människa och maskin, den direkta kontakten med naturen och att bara få tömma huvudet på tankar när man vrider på rullen :tummenupp finns helt enkelt inget bättre antidepresivt medel än att åka hoj :yoparty

Farmer

Gick med
14 Jul 2004
Hoj
kawa
kul att höra :) ja en perfekt crossbana lite fuktig i strålande solsken... det är nått alldeles extra!

Farmer

Gick med
14 Jul 2004
Hoj
kawa
OlleR skrev:
Hojar just nu: Yamaha R6, Husaberg 650, Honda CM125.
Kommande hoj: Honda CRF450
Önskehojjar just nu: Ban-kittad Meanstreak, WR450F-2WD, Turbostånka, Aprilia SXV 4,5 + 5,5, Aprilia RSV(?)450, MV Agusta 1000

Jag önskar mej en honda crf 450 cross...
Och motardfägar till min ktm för den vill jag inte göra mej va med även om jag skaffar ny, för jag e jäkla nöjd med den...
Min 250 har fortfarande för stor motor för att jag ska kunna hålla fullt ut över en cross bana men jag gillar det lilla extra vridet i den gämört med 125:eek:r.. även bättre än i helt nya 125:eek:r...

Farmer

Gick med
14 Jul 2004
Hoj
kawa
Mr. Red skrev:
hade en moppe också, den funkade i typ två veckor å sen blev de aldrig nån riktig far på den igen... sen fick däremot farsen för sig att han skulle skaffa hoj, och sedan att jag också skulle ha det såklart... själv var man ju måttligt intresserad och ville ha en epa :död i vilket fall, när det väl stod en vacker röd-vit sak där ute och jag fick provköra lite så var jag såld på direkten :D det bästa med att åka hoj är nog att man får leva... perfekt samspel mellan människa och maskin, den direkta kontakten med naturen och att bara få tömma huvudet på tankar när man vrider på rullen :tummenupp finns helt enkelt inget bättre antidepresivt medel än att åka hoj :yoparty

mellan epa o hoj gjorde du helt rätt.. köra på 2 hjul är en utmaning och riktigt svårt.. vem som helst kan nog köra på 2 hjul men göra det felfritt kan nog ingen :) eller :rolleyes: .... visst kul o köra 4hjulingar.. men jag tar det mer för transport medel om man bortser från bilsporet.. :tummenupp

Farmer

Gick med
14 Jul 2004
Hoj
kawa
Florodoltarzan skrev:
Trevligt inlägg tycker jag, för min del handlar hojkörning om känslor som förmedlas genom detta effektstarka instrument: frihet, frihet, frihet. Att alltid bara kunna vrida lite grann på rullen med resultatet att nästan vilken bil som helst försvinner som en prick i backspegeln (om jag nu hade haft backspeglar vill säga), det är vad det handlar om för mig. Ej att förglömma är posörfaktorn, kanske framför allt på bakhjulet...

Kan vårjäveln komma nån gång?!

ja håller me frihet är det också :yoparty

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Farmer skrev:
Jag önskar mej en honda crf 450 cross...
Och motardfägar till min ktm för den vill jag inte göra mej va med även om jag skaffar ny, för jag e jäkla nöjd med den...
Min 250 har fortfarande för stor motor för att jag ska kunna hålla fullt ut över en cross bana men jag gillar det lilla extra vridet i den gämört med 125:eek:r.. även bättre än i helt nya 125:eek:r...
CRFen e jävligt grym på alla sätt :)

Dom som vet säger att 250 är en lättare hoj att köra fort på fort, jämfört med 125orna då! En 450 e som en 250 med utslätat register å lite mer vikt, kanske nån hästkraft mer men. Med min stil så känns den väldigt lättkörd. Därför jag valt den :)

Farmer

Gick med
14 Jul 2004
Hoj
kawa
OlleR skrev:
CRFen e jävligt grym på alla sätt :)

Dom som vet säger att 250 är en lättare hoj att köra fort på fort, jämfört med 125orna då! En 450 e som en 250 med utslätat register å lite mer vikt, kanske nån hästkraft mer men. Med min stil så känns den väldigt lättkörd. Därför jag valt den :)

ja 125:a e lite jobbigare o köra det e ganska rykigt o mycke växlande... en 250 orkar mer på lägre varv och över huvudtaget överhela registret.. lite snällare o köra på crossbana tycker jag för man kan ligga på högre växlar o ändå orka sej upp för backar och köra fort... efter det är det 4 takt som gäller för dom orkar man köra längst på... dom e brutala i styrka o fart men ändå snälla mot kroppen...det hugger inte till utan drar iväg eller vad man ska säga men går ändå lika fort... :tungan

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...