Att 'öppna hojen'

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Tackar, bra info igen.

OK, Power Commander är således ett interface / adapter för en dator att 'snacka' med hojens ... 'dator'. Sant?

Men var menas med "map", är det en slags karta/tabell som datorn i hojen läser IRL över specifik mängd bränsle som ska sprutas in vid bestämda varvtal? Visst bromsbänk där man ställer hojen att rulla för att kunna observera hur motorn beter sig, det förstår jag. Men är det inget man kan göra själv genom att göra små ändringar i 'mappen', och prova sig fram?

Sedan, varför 98 oktan? 95 duger väl? Skillnaden mellan dessa två är väl att dom har olika antändningskänslighet? Samt att 95 oktan sotar av sig lite mer än 98. Möjligtvis om man har en motorcykel med mycket höga varvtal och känsligare motor, sporthojar typ. Min lilla 230 med luftkyld standardmotor reagerar förhoppningsvis inte på skillnaden.

Nej, jag tänker inte lämna in min hoj till någon öht. Ska något justeras ska jag vara med och titta på vad som görs, och ha möjlighet att fråga teknikern när som helst. Tänker inte låta min hoj bli någon annans marsvin. Med det tänker jag öht inte lämna ifrån mig hojen annat än när jag parkerar den.

Just ja, det trodde att elektronisk bränsleinsprutning gjordes av en slags integrerad förgasare hur som helst. Motorn måste ju ha en förgasare, antingen en äldre förinställd med interna "jets" och luft-lock som regleras med vajer, eller då detta EFI-system med allt modernt det innefattar. Jag tror det i alla fall fungerar som en vanlig gammal ångmaskin i praktiken, dock med det nya elektroniskt kontrollerade bränsleflödet. Har jag fel?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
I en vaniljhoj med vattenkyld fyrcylindrig tusenkubikare kan du hitta ganska mycket effekt om du höjer varvtalet och ger den mer bränsle/luftblandning. Dvs det är det allting går ut på om man skall vara ärlig. Skillnaden mellan en standardhoj och supersportrejshoj med samma grundmotor kan vara 100% (100 eller 200 hk).

Om du utgår från en encylindrig liten hoj med dryga 20 hk så kanske du till hög kostnad och mycket arbete hittar ett par tre hästar till, samtidigt som du gör den okörbar i de för hojen normala varvtalen.

En powercommander (PC) som tillsammans med öppet avgassystem/decat ger +20 hk på en tusenkubikare kanske ger +2 hk då på din hoj. Men kostnaden är ju densamma så per hästkraft blir det löjligt dyrt på en liten hoj.

Vill du bara känna draget så är det ju enklare att köpa en till hoj tex


Känn draget över 12000 rpm och ha skoj då och då och så sparar du 230-n till brukskörningen... :)

Är det A2 som begränsar så finns det massor av hojar som ger mer än det du har för inga pengar alls.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Tackar Brooklyn.

Missförstå mig inte, jag kommer inte att modifiera något i min KLX230. Jag förstår proportionerna mellan att 'öppna' en 1200 kubikare och en 230 kubikare, naturligtvis. Det blir inte mycket mer HK på min lilla åsnehoj.

Jag är hur som helst nyfiken på tekniken och det praktiskta bakom detta med bränsle / luft balansen, och vad som görs i en 'map' för moderna hojar med EFI.

Söker nu på google "fördelar med elektronisk bränsleinsprutning"

.. och får träff: "Fördelarna framför elektroniken: CI-systemet är enklare och billigare att tillverka, enklare och billigare att göra service på. Man kan undvika den ryckighet, som ofta präglar motorer med elektroniskt styrd insprutning. "

Jag vet inte, personligen gillar jag ju riktiga gitarrer framför en 'gitarr'-simulering på en synt.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
En Power Commander är en burk som sätts i serie med din ECU.
Den anpassar dina givares signaler och ditt insprut efter hur du vill att luft/bränsleblandningen och tändningen skall se ut i varje givet tillfälle.
En map är i praktiken ett stort Excelark med värden för tändning, luft och bränsle.
För att optimera motoreffekten behöver man ligga på knackningsgränsen och den blir högre om du kör på 98 oktan.
Du kan givetvis gissa värden och pilla in i tabellen men du kommer att misslyckas.
I en bromsbänk läser du ut luftbränsleförhållanden, tändning och avgasvärden löpande och får et facit direkt.
Man kan, till vissa motorer ansluta en självlärande modul till sin PC och komma närmare sanningen än rena gissningar.
Googla fram en valfri map och öpna så ser du vad du har att jobba med.
Du behöver ingen PC eller hoj för det.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tackar Brooklyn.

Missförstå mig inte, jag kommer inte att modifiera något i min KLX230. Jag förstår proportionerna mellan att 'öppna' en 1200 kubikare och en 230 kubikare, naturligtvis. Det blir inte mycket mer HK på min lilla åsnehoj.

Jag är hur som helst nyfiken på tekniken och det praktiskta bakom detta med bränsle / luft balansen, och vad som görs i en 'map' för moderna hojar med EFI.

Söker nu på google "fördelar med elektronisk bränsleinsprutning"

.. och får träff: "Fördelarna framför elektroniken: CI-systemet är enklare och billigare att tillverka, enklare och billigare att göra service på. Man kan undvika den ryckighet, som ofta präglar motorer med elektroniskt styrd insprutning. "

Jag vet inte, personligen gillar jag ju riktiga gitarrer framför en 'gitarr'-simulering på en synt.
Insprutning är ofta ett verktyg att optimera bränsleluftblandningen ur ett förbruknings- och utsläppsperspektiv. Motorn skall klara vissa krav. Det betyder att man minimerar all "onödig" förbrukning - som med förgasarmotorer ofta medför en mjuk behaglig motorgång fast med lite för fet blandning... Ryckigheten beror på att bränslet helt sonika stängs av vid motorbroms eller noll-last för att sedan slås på igen.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Tackar Gund, det svarar nog på allt jag undrade över, som jag trodde alltså. "ECU" är således hojens dator, ännu mer förenklat ESC (electronic speed control) i mina RC-bilar.

Med det inser jag också att om "luftbränsleförhållanden, tändning och avgasvärden" ska justeras emot varandra så blir det lite mer avancerat än dom ändringar man gjorde på äldre förgasar-hojar.

Och tackar Brooklyn. Otroligt bildande förmiddag faktiskt. En mycket tacksam uncle. ;)

En liten fundering då, jag skulle *i princip* kunna byta ut ECU med EFI och den lilla elektronik som reglerar bränsle och luft, mot en gammal förgasare? (inget jag vill göra, bara kollar)
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Vad menas med "vaniljhoj"?

Sedan, OM jag vill ha mer drag i dom två hjulen så köper jag så klart en fetare hoj. Typ en 450 eller nåt. Jag villhelst inte ha högre än 500cc, hojen blir så tung, och då kan jag inte slänga den i diket när jag blir arg på den ;)
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Hittade den här sidan som tar upp ECU på ett genomgående vis. Intressant.

Så allt detta datorerande i hojen för miljön?

.. jag gillar inte miljiön.

"electronically programmed digital controlling device" , hahah, allt idag handlar om små elektroniska givare och kontrollkort. Tvättmaskiner! Snart börjar jag CYKLA igen!
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
En liten fundering då, jag skulle *i princip* kunna byta ut ECU med EFI och den lilla elektronik som reglerar bränsle och luft, mot en gammal förgasare? (inget jag vill göra, bara kollar)
Tyvärr inte, om du inte samtidigt sätter i en enhet som hanterar tändningen.
Förr så hade du en mekanisk möjligen vakuumstyrd tändförställning som hanterade låg, mellan och högvarvsbehovet av ändrad tändförställning.
Nu gör din ECU det. (Engine Control Unit)
Den sköter bränsle/luft, tändförställning. kylfläkt om det finns, och allmän felövervakning.
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Synd att snorvalpen inte vill sälja till en "gammal gubbe" Jag får väl nöja mig med min slöa 1098S.
Hehe. Och jag är utesluten eftersom han vill ha betalt för hojen för att provköra den.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vad menas med "vaniljhoj"?

Sedan, OM jag vill ha mer drag i dom två hjulen så köper jag så klart en fetare hoj. Typ en 450 eller nåt. Jag villhelst inte ha högre än 500cc, hojen blir så tung, och då kan jag inte slänga den i diket när jag blir arg på den ;)
Vanilj = slätstruken/svensson

XJ900 osv
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Hittade den här sidan som tar upp ECU på ett genomgående vis. Intressant.

Så allt detta datorerande i hojen för miljön?

.. jag gillar inte miljiön.

"electronically programmed digital controlling device" , hahah, allt idag handlar om små elektroniska givare och kontrollkort. Tvättmaskiner! Snart börjar jag CYKLA igen!
Med mer kontroll över bränsle-/luftförhållandet går det att hämta ut både mer effekt och få bättre miljövärden. Skulle du göra stora förändringar i höjd och temperatur där du kör, är insprut att föredra för att bibehålla effekten.

Jag är mest nyfiken på om en ökning av luftflöde genom motorn påverkar bränsle-luft blandningen, och ifall man då måste justera något med bränsleinsprutningen också för att inte låta motorn gå för 'torrt'.

Jag ska nog inte öppna något för luftintag/avgas, jag har alldeles för kul med hojen som den är nu.
Det borde påverka dina värden. Hojen kommer möjligtvis kompensera när du ligger och cruicar, men inte under hårt gasande.

Vad som går att justera hänger på vilka sensorer som ECUn använder. Ett vanligt enkelt insprut har en sensor för lufttryck (MAP), en sensor för lufttemperatur (IAT), en smalbandslambda för att mäta bränsle-/luftförhållandet och sensorer som mäter hur mycket du gasar samt motorns varvtal.

Tillsammans bestämmer dessa vilken blandning du får. Ett förenklat sätt att tänka på det är att hojen har färdiga tabeller för hur mycket soppa den ska spruta in, beroende på varvtal och gaspåslag. Dessa färdiga tabeller anpassas till insugstemp och lufttryck.

Smalbandslambdan kan kompensera till en optimal bränsleblandning när du ligger och cruisar på leden. Men den saknar precisionen av en bredbandslambda för att kunna justera något annat. Dessutom är en lambdasensor för långsam, för att göra det vid snabba påslag/avslag.

En power commander kopplas in mellan ECU och spridare, för att modifiera signalen. Om ECUn begär att spridaren ska öppnas till 50% vid ett visst varv/gaspåslag kan powercommandern skicka ut en modifierad signal på 53% eller 42%.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Med mer kontroll över bränsle-/luftförhållandet går det att hämta ut både mer effekt och få bättre miljövärden.
Märkligt att tillverkaren inte förstått det, bara... trots motorutvecklingsavdelningar med miljardbudget och 80 års erfarenhet av att optimera motorer...
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Mappning kan göra stor skillnad. Se till så att hojen är "färdigkonfigurerad" först bara, dvs. så att du mappar den med de ev. ändringar den ska ha, typ effektsystem eller liknande.
På min CBR-hoj lirades det fram många fler hk än original, efter några rundor i bänken.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Märkligt att tillverkaren inte förstått det, bara... trots motorutvecklingsavdelningar med miljardbudget och 80 års erfarenhet av att optimera motorer...
Hur menar du nu?

Vad jag menade var att en övergång från förgasare till insprut inte bara är en ren miljöfråga. Låg precision i bränsleblandningen kommer både gå ut över effekt och miljö.

Med hög precision kan man så klart sikta mot den blandning som ger bäst miljö eller bäst effekt.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hur menar du nu?

Vad jag menade var att en övergång från förgasare till insprut inte bara är en ren miljöfråga.
Låg precision i bränsleblandningen kommer både gå ut över effekt och miljö.

Med hög precision kan man så klart sikta mot den blandning som ger bäst miljö eller bäst effekt.
Nja, jag menade att dagens motorer redan är ganska optimerade och att särskilt mycket effekt sällan går att hämta. I så fall hade tillverkarna redan gjort det eftersom några hk mer än konkurrenten har ett enormt marknadsvärde.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Nja, jag menade att dagens motorer redan är ganska optimerade och att särskilt mycket effekt sällan går att hämta. I så fall hade tillverkarna redan gjort det eftersom några hk mer än konkurrenten har ett enormt marknadsvärde.
Det håller jag helt med dig om.
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top