uncletom
Gudomlig sporthojare
Tackar, bra info igen.
OK, Power Commander är således ett interface / adapter för en dator att 'snacka' med hojens ... 'dator'. Sant?
Men var menas med "map", är det en slags karta/tabell som datorn i hojen läser IRL över specifik mängd bränsle som ska sprutas in vid bestämda varvtal? Visst bromsbänk där man ställer hojen att rulla för att kunna observera hur motorn beter sig, det förstår jag. Men är det inget man kan göra själv genom att göra små ändringar i 'mappen', och prova sig fram?
Sedan, varför 98 oktan? 95 duger väl? Skillnaden mellan dessa två är väl att dom har olika antändningskänslighet? Samt att 95 oktan sotar av sig lite mer än 98. Möjligtvis om man har en motorcykel med mycket höga varvtal och känsligare motor, sporthojar typ. Min lilla 230 med luftkyld standardmotor reagerar förhoppningsvis inte på skillnaden.
Nej, jag tänker inte lämna in min hoj till någon öht. Ska något justeras ska jag vara med och titta på vad som görs, och ha möjlighet att fråga teknikern när som helst. Tänker inte låta min hoj bli någon annans marsvin. Med det tänker jag öht inte lämna ifrån mig hojen annat än när jag parkerar den.
Just ja, det trodde att elektronisk bränsleinsprutning gjordes av en slags integrerad förgasare hur som helst. Motorn måste ju ha en förgasare, antingen en äldre förinställd med interna "jets" och luft-lock som regleras med vajer, eller då detta EFI-system med allt modernt det innefattar. Jag tror det i alla fall fungerar som en vanlig gammal ångmaskin i praktiken, dock med det nya elektroniskt kontrollerade bränsleflödet. Har jag fel?
OK, Power Commander är således ett interface / adapter för en dator att 'snacka' med hojens ... 'dator'. Sant?
Men var menas med "map", är det en slags karta/tabell som datorn i hojen läser IRL över specifik mängd bränsle som ska sprutas in vid bestämda varvtal? Visst bromsbänk där man ställer hojen att rulla för att kunna observera hur motorn beter sig, det förstår jag. Men är det inget man kan göra själv genom att göra små ändringar i 'mappen', och prova sig fram?
Sedan, varför 98 oktan? 95 duger väl? Skillnaden mellan dessa två är väl att dom har olika antändningskänslighet? Samt att 95 oktan sotar av sig lite mer än 98. Möjligtvis om man har en motorcykel med mycket höga varvtal och känsligare motor, sporthojar typ. Min lilla 230 med luftkyld standardmotor reagerar förhoppningsvis inte på skillnaden.
Nej, jag tänker inte lämna in min hoj till någon öht. Ska något justeras ska jag vara med och titta på vad som görs, och ha möjlighet att fråga teknikern när som helst. Tänker inte låta min hoj bli någon annans marsvin. Med det tänker jag öht inte lämna ifrån mig hojen annat än när jag parkerar den.
Just ja, det trodde att elektronisk bränsleinsprutning gjordes av en slags integrerad förgasare hur som helst. Motorn måste ju ha en förgasare, antingen en äldre förinställd med interna "jets" och luft-lock som regleras med vajer, eller då detta EFI-system med allt modernt det innefattar. Jag tror det i alla fall fungerar som en vanlig gammal ångmaskin i praktiken, dock med det nya elektroniskt kontrollerade bränsleflödet. Har jag fel?