Att anmäla olycka på landsväg som i själva verket inträffat på bana

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vi var fem personer som kände till det. Jag och mina fyra medpassagerare. Någon av dem har förmodligen berättat det som en rolig grej för någon som inte uppskattade mitt bedrägeri.

Jag hade knackat sidobakrutan på bilen och lagt glaset där jag oftast parkerade bilen för att få det att se trovärdigt ut. På motsatt sida min parkering låg en datorbutik med övervakningskameror. En av dem filmade/fotade entrén till butiken, och på den kunde man tydligt se att min bil inte stod parkerad där under den tidpunkten jag sa att jag parkerat där.

Så bevis fanns.

Ett bra exempel på den gamla sanningen
Tre människor kan bevara en hemlighet om två är döda.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
hmm.. undrar om det är någon man känner

men åter till frågan.. jag tror det är många som gjort samma sak. och gått fria.
lika så, klotar & sedan anmäler den stulen, då enbart halvförsäkring finns
Alla mopeder som "stjäls" på hösten, hamnar i fassans garage och sen portioneras ut som "reservdelar"
Vad jag fick höra under en lång föreläsning när jag skulle köpa en EU-moppe och dess förs var dyrare än min trimmade bil...
Blev en 125cc-scooter ist.

Vi var fem personer som kände till det. Jag och mina fyra medpassagerare. Någon av dem har förmodligen berättat det som en rolig grej för någon som inte uppskattade mitt bedrägeri.
Du har inte lärt dig en av livets grundregler?

"Vad EN vet - vet ingen.
Vad TVÅ vet - vet alla"

OT Har för köpt en sån "stulen" mopedmotor fast det var ju 1963 och jag fick reda på det långt senare, så detta har förekommit så länge 2-hjulingar funnits.. Tyvärr.

Last edited:

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

Jag hade knackat sidobakrutan på bilen och lagt glaset där jag oftast parkerade bilen för att få det att se trovärdigt ut. På motsatt sida min parkering låg en datorbutik med övervakningskameror. En av dem filmade/fotade entrén till butiken, och på den kunde man tydligt se att min bil inte stod parkerad där under den tidpunkten jag sa att jag parkerat där.

Så bevis fanns.

Där har vi en intressant punkt att visa på var skillnaden mellan lagens utredningar går, och lagliga utredningar.
På motsatt sida min parkering låg en datorbutik med övervakningskameror. En av dem filmade/fotade entrén till butiken, och på den kunde man tydligt se att min bil inte stod parkerad där under den tidpunkten jag sa att jag parkerat där.

Det finns gott om grå och svarta övervakningskameror uppsatta, och även om dom har ett tillstånd, så får dom normalt inte registrera något utanför den egna lokalen dom är uppsatta att betjäna.
Tuffa regler, och respektive Länsstyrelse är tillståndsmyndighet.
Alla vet att det samlas in en hel del överskottsinformation som ingen egentligen behöver, men skall riktiga polisen börja nysta i sådant så handlar det om en burk mask att öppna - om man ens kommer förbi stadiet:

"Hej, vi kommer från Polisen och utreder ett misstänkt försäkringsbedrägeri. Vi skulle vilja titta på dina inspelningar från natten 15 Augusti".

"Tyvärr - trist: jag har en 24h loop på den kameran vid entrén som löpande raderar allt.
Jag tittar aldrig på den - om det inte skulle ha hänt något under natten. Då sparar jag ner det jag behöver"

Kommer försäkringsbolaget med samma fråga så är chansen bra mycket större att dom får tillgång till det som behövs.

Detta vet polisen, och dom vet också att dom begår ett tjänstefel om dom inte går vidare med åtgärd mot ägaren av den slarvigt uppsatta kameran. Alltså blir det en "fråga inte-situation."

Det blir nog ändå svårt för försäkringsbolaget att gå vidare i rätten med detta "beviset" men det ger dem vatten på sin kvarn att utreda vidare - eller ta till det för motparten mycket frustrerande knepet att bara vägra betala ut ersättning. "Varsågod och stäm oss" säger försäkringsbolaget, och vad fan skall man göra då om man vet med sig att saker och ting inte är okay?
Dra på sig advokatkostnader mot en Goliathjätte som har hur mycket resurser som helst i ryggen?

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Där har vi en intressant punkt att visa på var skillnaden mellan lagens utredningar går, och lagliga utredningar.

Det finns gott om grå och svarta övervakningskameror uppsatta, och även om dom har ett tillstånd, så får dom normalt inte registrera något utanför den egna lokalen dom är uppsatta att betjäna.
Tuffa regler, och respektive Länsstyrelse är tillståndsmyndighet.
Alla vet att det samlas in en hel del överskottsinformation som ingen egentligen behöver, men skall riktiga polisen börja nysta i sådant så handlar det om en burk mask att öppna - om man ens kommer förbi stadiet:

"Hej, vi kommer från Polisen och utreder ett misstänkt försäkringsbedrägeri. Vi skulle vilja titta på dina inspelningar från natten 15 Augusti".

"Tyvärr - trist: jag har en 24h loop på den kameran vid entrén som löpande raderar allt.
Jag tittar aldrig på den - om det inte skulle ha hänt något under natten. Då sparar jag ner det jag behöver"

Kommer försäkringsbolaget med samma fråga så är chansen bra mycket större att dom får tillgång till det som behövs.

Detta vet polisen, och dom vet också att dom begår ett tjänstefel om dom inte går vidare med åtgärd mot ägaren av den slarvigt uppsatta kameran. Alltså blir det en "fråga inte-situation."

Det blir nog ändå svårt för försäkringsbolaget att gå vidare i rätten med detta "beviset" men det ger dem vatten på sin kvarn att utreda vidare - eller ta till det för motparten mycket frustrerande knepet att bara vägra betala ut ersättning. "Varsågod och stäm oss" säger försäkringsbolaget, och vad fan skall man göra då om man vet med sig att saker och ting inte är okay?
Dra på sig advokatkostnader mot en Goliathjätte som har hur mycket resurser som helst i ryggen?

Vad skulle det vara för problem för försäkringsbolaget att bruka det "beviset" i rätten menar du?

Man behöver inte stämma försäkringsbolag, inte initialt i allafall. Finns minst ett par helt kostnadsfria instanser att vända sig till. En av dom är förvisso en intern granskning som görs av nån som också är avlönad av bolaget så det kanske inte ger så mycket men man kan ventilera och känna lite på dom utan att det kostar ett skit.

Har begagnat mig av det en gång när jag inte fick betalt för stillestånd efter ett inbrott i bil. Lönade sig väldigt bra, blev en förlikning som gav mig 83% av det jag hade rätt till. 83% är extremt mycket mer än deras första bud som var 5%

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC