Vi var fem personer som kände till det. Jag och mina fyra medpassagerare. Någon av dem har förmodligen berättat det som en rolig grej för någon som inte uppskattade mitt bedrägeri.
Jag hade knackat sidobakrutan på bilen och lagt glaset där jag oftast parkerade bilen för att få det att se trovärdigt ut. På motsatt sida min parkering låg en datorbutik med övervakningskameror. En av dem filmade/fotade entrén till butiken, och på den kunde man tydligt se att min bil inte stod parkerad där under den tidpunkten jag sa att jag parkerat där.
Så bevis fanns.
Där har vi en intressant punkt att visa på var skillnaden mellan lagens utredningar går, och lagliga utredningar.
På motsatt sida min parkering låg en datorbutik med övervakningskameror. En av dem filmade/fotade entrén till butiken, och på den kunde man tydligt se att min bil inte stod parkerad där under den tidpunkten jag sa att jag parkerat där.
Det finns gott om grå och svarta övervakningskameror uppsatta, och även om dom har ett tillstånd, så får dom normalt inte registrera något utanför den egna lokalen dom är uppsatta att betjäna.
Tuffa regler, och respektive Länsstyrelse är tillståndsmyndighet.
Alla vet att det samlas in en hel del överskottsinformation som ingen egentligen behöver, men skall riktiga polisen börja nysta i sådant så handlar det om en burk mask att öppna - om man ens kommer förbi stadiet:
"Hej, vi kommer från Polisen och utreder ett misstänkt försäkringsbedrägeri. Vi skulle vilja titta på dina inspelningar från natten 15 Augusti".
"Tyvärr - trist: jag har en 24h loop på den kameran vid entrén som löpande raderar allt.
Jag tittar aldrig på den - om det inte skulle ha hänt något under natten. Då sparar jag ner det jag behöver"
Kommer försäkringsbolaget med samma fråga så är chansen bra mycket större att dom får tillgång till det som behövs.
Detta vet polisen, och dom vet också att dom begår ett tjänstefel om dom inte går vidare med åtgärd mot ägaren av den slarvigt uppsatta kameran. Alltså blir det en "fråga inte-situation."
Det blir nog ändå svårt för försäkringsbolaget att gå vidare i rätten med detta "beviset" men det ger dem vatten på sin kvarn att utreda vidare - eller ta till det för motparten mycket frustrerande knepet att bara vägra betala ut ersättning. "Varsågod och stäm oss" säger försäkringsbolaget, och vad fan skall man göra då om man vet med sig att saker och ting inte är okay?
Dra på sig advokatkostnader mot en Goliathjätte som har hur mycket resurser som helst i ryggen?