att bo i helsingborg

majjen

majjen
Gick med
5 Oct 2003
Hoj
ninja 600
Tjena! är på väg att flytta ner till helsingborg till nästa år, jävligt fin stad by the way.

Men jag har ju ingen aning om vart man ska bo, vi hade tänkt hyra en villa eller nått sånt till att börja med.
Har 2 små barn så ett lungt område är ju att föredra,
Finns det nå lungna områden nära centrum där det inte är allt för dyrt.

tacksam för förslag och varningar.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Inte dyrt, men nära centrum. Lungt, men nära centrum och där ska ni hyra en villa dessutom.

Hmmm, Laröd eller Miatorp kanske är nåt för dig.
Vet inte om man kan hitta en villa nära centrum för uthyrning.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Gå in på eniro och kolla ut olika delar av stan och fundera på var du kan tänka dig bo.

Nära centrum betraktar jag som Tågaborg. Det är ett väldigt dyrt område att köpa villa i. Mycket äldre bebyggelse. Kan hända att någon hyr ut sin villa, men jag vågar inte gissa mig på vad hyran skulle hamna på.

Ett bra område när man har barn tror jag är Maria Park. Det är ett nytt område relativt nära stan och nära till naturen. Blivit mycket populärt. Priserna på villor och radhus och bostadsrätter ligger högt eftersom allt är nybyggt. Helsingborgshem det kommunala bostadsområdet har hyresrätter i form av lägenheter och radhus i området. Vet inte om man lyckats hyra ut allt. Vet att man har svårt att sälja bostäderna i området för tillfället eftersom bostadsmarknaden är osäker för tillfället.

Laröd tror jag är ett annat område som är bra för barn. Ligger också i närheten av stan. Där har man också byggt rätt mycket nytt de senaste åren. Ligger rätt nära havet beroende på vilken del av området man bosätter sig på. Hittarp ligger närmast havet och är beläget nedanför landborgen till Laröd.

Har tyvärr dålig koll var folk annonserar ut att man vill hyra ut sin villa. Kolla Blocket och Hemnet. Du får nog börja där. Hittar du något intressant objekt så kan du ju lägga ut i vilket område det finns i så kan säkert någon tipsa om vad de anser. Det är nog bättre att börja i den ändan.

Helsingborg är en trevlig stad nära havet. Finns det mesta man behöver. Ibland önskar man att staden vore lite större, men då kan man alltid göra ett besök i Köpenhamn. Från Kastrup tar man sig till världens alla hörn. Med bil tar det mindre än en timme. Perfekt.

Lycka till!

Sordid

professionell sjörövare
Gick med
29 Dec 2007
Hoj
KTM 690 SMC -10
med risk för att få skäll så kan man väl generalisera och säga att centrum, norr är dom populära områdena, söder om centrum dom mindre populära

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Sugen på en 3:a?
Jag funderar på att skaffa hus snart. Jag har bilen på parkering utomhus o hojen i ett flerbils(kall)garage. Två toaletter, renoverad hall, klädkammare o sovrum. Köket är på g nu med. :rolleyes:

Ligger i ett lugnt ytterområde m 5 min gång till tåget, 40 min promenad (10 m buss) till centrum o 2 min m motordrivet ut till motorvägen. :D Dagis o skola "RH".

Polisen nära o bra = mindre busfolk...

majjen

majjen
Gick med
5 Oct 2003
Hoj
ninja 600
Sugen på en 3:a?
Jag funderar på att skaffa hus snart. Jag har bilen på parkering utomhus o hojen i ett flerbils(kall)garage. Två toaletter, renoverad hall, klädkammare o sovrum. Köket är på g nu med. :rolleyes:

Ligger i ett lugnt ytterområde m 5 min gång till tåget, 40 min promenad (10 m buss) till centrum o 2 min m motordrivet ut till motorvägen. :D Dagis o skola "RH".

Polisen nära o bra = mindre busfolk...[/QUOTE

Vill helst ha en villa eller radhus, men tack ändå,.

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
Laröd tror jag är ett annat område som är bra för barn. Ligger också i närheten av stan. Där har man också byggt rätt mycket nytt de senaste åren. Ligger rätt nära havet beroende på vilken del av området man bosätter sig på.

Kan inte tänka mig ett bättre område för barnfamiljen! :tummenupp

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Hela kusten norr om Helsingborg är väldigt vacker med mycket fin bebyggelse och mindre samhällen. Priserna på bostäder är höga åt det hållet.

Utgår man från Helsingborg och tittar norrut så kan du börja titta på följande samhällen. Allihop är gamla små fiskebyar från början. De tre senare är mest bevarade.

Laröd/Hittarp (tillgång till affär)
Domsten (Ej tillgång till affär)
Viken (tillgång till affär)
Lerberget (Väldigt nära Höganäs)

Det är inget större fel på Höganäs. Mitt krav skulle då vara att bo intill havet. Själva staden Höganäs har inte mycket att erbjuda. Den uppfyller basbehov men inte mer.

Återvänder vi till Helsingborg och tittar lite söderöver istället så kan du titta på ett område som heter Ramlösa och Råå. Ramlösa är den ort var man tappar Ramlösa bordsvatten. Runt Brunnsparken räknas som fint där. Råå är en gammal fiskeby med en fin småbåtshamn.

Kan du tänka dig att pendla lite längre så kan du även kika på Rydebäck. Ligger söder om Helsingborg. Ett väldigt stort villa och radhusområde. Man har på senare tid byggt ett par höghus i området vilket jag personligen kan tycka är fel.

Landskrona är egentligen en mycket fin liten stad men har tyvärr stora sociala problem. Finns dock områden även där som kan vara värt att titta på ifall det är hus som lockar.

Henke

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blå med 167hk -06:a
Kolla Påarp, kanon förbindelser med pågatågen till HBG.
Max 10 minuter till city.
Huspriserna är vettiga.

Ett prisvärt alternativ.

Krickan4

The Tivoli
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki Gsxr
Helsingborg har du!
Husensjö
sofieberg
Eskilsmine
Gustaflund
Rammlösa
Som är helt okej område i södra Hbg

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Jag säger bara Hasslarp :yoparty

Här kastar de husen efter dig eftersom ryktet om Hells Angels florerar fortfarande. (de flyttade för 7 år sedan :rolleyes: ).
Det går fortfarande hitta vettiga hus för ca. 1mille

Här är väldigt barnvänligt med dagis på gångavstånd. Skolor finns i bägge grannbyarna Kattarp och Strövelstorp.

Frugan jobbar på Helsingborgs lasaret och det tar henne 12 min med bil att komma till jobbet.

Citygross och Väla centrum ligger endast på 5 minuters bilavstånd.

Jag trivs här som fisken i vattnet :tummenupp

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag säger bara Hasslarp :yoparty

Här kastar de husen efter dig eftersom ryktet om Hells Angels florerar fortfarande. (de flyttade för 7 år sedan :rolleyes: ).
Det går fortfarande hitta vettiga hus för ca. 1mille

Jag kan tänka mig att det är färre inbrott i området på grund av det ryktet fortfarande. Även om jag läst att de har flyttat i tidningen så säger mitt medvetande att de fortfarande finns kvar. Kommer nog att ta tid att radera ut associationen motorcykelgäng och Hasslarp ur folks medvetande. När väl det är gjort kommer området att anses attraktivare.

Precis som du säger Fahrer har man nära till Väla, Ikea, Citygross, Familia om man gillar köpcentra. Själv skyr jag dem som pesten. Ligger också rätt bra till sett till avstånd till Helsingborg och Ängelholm.

Kom att tänka på ytterligare två områden som kan vara trevliga för barnfamiljer om man inte måste bo nära havet. Ödåkra och Allerum.

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det är nog inget större fel på Ödåkra, men jag skulle givetvis hellre bo i Allerum om det stod mellan de två alternativen. Dock tror jag att Ödåkra är bättre för mindre barn. Det finns mindre vägar där de kan cykla och leka på där trafiken inte är så intensiv. I Allerum verkar husen ligga längst den större om de inte ligger långt ute på en åker.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Det är nog inget större fel på Ödåkra, men jag skulle givetvis hellre bo i Allerum om det stod mellan de två alternativen. Dock tror jag att Ödåkra är bättre för mindre barn. Det finns mindre vägar där de kan cykla och leka på där trafiken inte är så intensiv. I Allerum verkar husen ligga längst den större om de inte ligger långt ute på en åker.

Du har aldrig varit i Ödåkra tydligen. Jag kan berätta vilka som bor sär och sen bannlyser du det liksom Planteringen :rofl <-----(rullar på golvet och skrattar)

Allerum kan inte vara nåt för barn tycker jag - stora vägen och glesheten förstör barnbiten. Domsten funkar bättre då.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy