Kul för dig. Min sambo vägrar stödja denna delen av mitt intresse med gåvor. Tyvärr.
Var är det där? Man blir ju lite sugen på att damma av CG'n..
IPSC tävling i rosers. Jag ska dit och glo lite.
Kom du iväg och kollade idag?
Någon här som jagar med 6,5a? Är den verkligen så mycket sämre än t.ex. 308 eller 30-06?
Råkade köpa mig en sån istället för en 308 som jag var ute efter... Men nu var det nån som försöker slå i mig att den inte är så lämplig för gris och hjort?
Någon här som jagar med 6,5a? Är den verkligen så mycket sämre än t.ex. 308 eller 30-06?
Råkade köpa mig en sån istället för en 308 som jag var ute efter... Men nu var det nån som försöker slå i mig att den inte är så lämplig för gris och hjort?
Jag råkade göra tvärtom. Letade 6.5 men fick tag i en .308.
Ska vi byta?
Har en Weatherby Vanguard. Vad har du?
Blev en antonio zoli lyx, sån jag tidigare blev avrådd att köpa
Köpte den billigt hos kronofogden, så det var värt att köpa och testa om den verkligen var en skitbössa som det påstods här.
Så än har jag inte provat den, men den såg knappt använd ut.
Men om nu kalibern duger som Skäggot och Qwerty säger, och det inte är en skitbössa, samt att jag trivs med den så behåller jag den.
Men det återstår att se när jag får licensen om ~5månader
Skulle jag ha en enda klass 1 hade jag inte valt sexånhalvan. Jag föredrar att ha mer marginaler på min sida även om den fortfarande är fullt tillräcklig för allt man kan jaga i Sverige.
Vi gör en liten jämförelse med fabriksladdade Norma Oryx. Anslagsenergi på 100 meter.
6,5x55 Swedish Mauser: 2463 Joule.
.308 Winchester: 2978 Joule.
.30-06: 3483 Joule.
Det är ju en viss skillnad..
Absolut duger den, den är inte optimal kanske men du kommer säkert skaffa en till om behovet dyker upp.
Hur många Joule behövs för att penetrera hud, eventuellt ben och sen en lunga?
Som sagt: Mer marginaler. Vågar nog påstå att antalet eftersök ökar ju klenare kalibrar man använder. Jänkarna jagar ju vildsvin med .223 så det GÅR absolut.. Rekommenderat? Hell no.
Jag gillar dock sexånhalvan. Den största nackdelen är ju att den kräver långa pipor för att gå riktigt bra.
Som sagt: Mer marginaler. Vågar nog påstå att antalet eftersök ökar ju klenare kalibrar man använder. Jänkarna jagar ju vildsvin med .223 så det GÅR absolut.. Rekommenderat? Hell no.
Jag gillar dock sexånhalvan. Den största nackdelen är ju att den kräver långa pipor för att gå riktigt bra.
Tål kanske att funderas på då. Den får testas i höst, blir det inget bra så får jag byta igen till nästa år. Skjuter jag avsevärt bättre med denna än min 30-06a, som jag är rädd för att ge mig blåklockor, borde ju risken för mina skadeskjutning minska iaf
Hur lång pipa då? Tror det var 60cm på denna.
Har man för mkt effekt så går kulan rakt genom djuret och kulan fortsätter med massor av anslagsenergi. Har man en "svagare" kula som stannar i djuret så är all energi kvar i djurkroppen. Jag vill påstå att lagom kaliber är bättre än för stor.
Är jag bara ute o cyklar eller kan det ligga nåt i ovanstående uttalande?
Det går ju faktiskt ha två Klass 1. Jag har en 6.5x55 och en .30-06 i skåpet. Min -06:a sparkar som ett helvete när man sitter ner med stöd. Stående är den som en mjuk smekning tack vare en bra stock.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|