Att byta bank

Henken

Guest
Idag har jag swedbank men har tröttnat på att läsa i diverse tidningar hur dåliga de är.

Det är inte så intressant med någon liten lokal förmåga för jag vill ha ett tryggt alternativ.

Hur ska man tänka här?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Länsförsäkringar bank har jag hört mycket gott om, men inte använt själv.

Jag har fortfarande Swedbank för att min första arbetsgivare hade sitt löneutbetalningskonto där och dom som hade "Sparbanken" (som det hette då) alltid fick in lönen ett par dagar tidigare, det kändes som ett bra alternativ.

Nu har dom fuckat up en gång för mycket och det kommer att kosta mig pengar, så snart är jag inte kund där längre.

(kort historia, dom låste räntan på ett lån i 5 år när jag skulle ha rörlig ränta, nu tvingas jag att lösa det lånet och det kostar mig stålar)

Henken

Guest
Googlade lite på att byta bank och många som ville byta hade swedbank så det är fler än jag & GuW som lessnat.

Om man nu ska byta vore det intressant med lite argument för. Mer än en smajlie. Att kortavgifter är 59kr/år billigare är lite skitsamma.

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Googlade lite på att byta bank och många som ville byta hade swedbank så det är fler än jag & GuW som lessnat.

Om man nu ska byta vore det intressant med lite argument för. Mer än en smajlie. Att kortavgifter är 59kr/år billigare är lite skitsamma.

Hade också Swedbank, men fick rådet av min far att byta till Handelsbanken. En klok gammal man.

Sen var det främst intrycket jag fick vid mötet, jag har valt ett "litet" Handelsbankenkontor, nära jobbet, ingen pengahantering och mest affärskunder, vilket gör att trängseln är noll och den personliga servicen 110 %. Får alltid kaffe när jag kommer in, och de som jobbar där känner igen mig. Det blir inte bättre än så.

Ok, du är också en klok gammal man... :hihi ...men sluta tänka på läckra Louis i luckan nu. :tuttar

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det finns många saker att ta hänsyn till när man väljer bank. Har man en bra personlig relation på ett lokalt bankkontor kan det vara klokt att fortsätta vårda den. Bortser man från det skulle jag valt Handelsbanken. Utan tvekan den bank jag har störst förtroende för av storbankerna. De har klarat sig utan nödlån under finanskrisen. Man får personlig och snabb service på deras bankkontor.

De gånger jag varit inne på Swedbanks bankkontor har det tagit evigheter att få sitt bankärende uträttat. Samma sak med Nordea, även om det inte är riktigt lika illa ställt. Problem för dessa två banker är att de får dras med de "olönsamma" kunderna.

Senast idag var jag inne på ett ärende på en av dessa två "folk" bankerna. Numera måste man även som företagskund gå via den normala kundtjänsten om man inte bokat tid. Man blev lika illa behandlad som Agda 83 år gammal som klätt upp sig till tänderna. Det är ta mig fan beklämmande att de ska behandla sina kunder som luft oavsett vem man är.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har blivit så bra bemött på mitt lokala bankkontor som är ansluten till Swedbank men ändå inte :va
Därför stannar jag där trots det jag läser om dem och mina fonder innefattar inget av deras som är beroende av deras egna aktiekurs.
Funderade ett tag på att byta till Nordea när de öppnade kontor här i stan och erbjöd lägre ränta på huslånet. Men bankchefen heter Zlatko och det passar inte ihop med rena bankaffärer i mitt trångsynta huvud :D
Dessutom gör 0.25% inte många kronor på ett miljonlån så jag behåller hellre min bank. Men om man bortser från sånt så är det väl bara att välja den bank med flest kunder? Det borde ju vara ett tecken på deras braighet? *fint ord va?*

Edit/ Se till att bli företagskund så får du oftast bättre tjänster och bemötande. Sen om du ändå bara sköter privata bankärenden kvittar, de struntar helt i din omsättning. Jag tror man kan bli företagskund med hobbyverksamhet= Ingen f-skatt behövs om du inte redan har det.

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Handelsbanken. De har flest nöjda kunder läste jag nånstans. Dessutom går de bra, och det finns nog en anledning till det.

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Vilken bank har bäst internetbank då?
Swedbanks tycker jag är dålig, behöver knappa på dendär förbannade dosan 3 gånger för att göra en överföring!
Sen är den allmänt slö och ful.

Hur funkar det med lite större kontantuttag om man har en bank som inte har kontor där man bor?

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Man har ju lite olika behov av banken i olika skeden i livet, men såhär har mina val av bank och anledningar sett ut:

Liten knodd fick jag ha Föreningsbanken som sedan blev föreningssparbanken och sedan Swedbank. Värre skit har jag aldrig varit med om så när jag började plugga bytte jag. Dom tar avgifter för allt, är otrevliga och vill inte ha en som kund.

Då bytte jag till Länsförsäkringar, hade lån på hoj, allt var assmidigt, har inte haft en bättre bank ur det perspektivet. Bra internetbank, bra kontorstider osv.. Väldigt bra personal.

Sen skulle jag köpa hus. Länet ville ha för mycket räntepengar av oss och SEB blev överlägset billigast (jämförde verkligen med alla!). Dom tar en del avgifter för sina tjänster, men har å andra sidan alltid öppet på telefon osv. Så SEB blev valet.

Sen bytte vi hus till ett mycket större/dyrare hus. Samma visa gjorde jag igen med räntekontroller osv. SEB visade sig vara oslagbara igen, nästan 0,6 procent billigare än närmaste konkurrent (SBAB). SEB blev alltså valet igen.

Vi är nöjda.

Ro-Ho

Medlem
Gick med
5 Aug 2010
Hoj
KTM 1290 SDR
Det har ju inte så mycket om vad det står på utsidan av banken igentligen utan hur man blir bemött när man kliver in, de flesta banker tar ju en del pengar betalt det e ju det de ska leva på.
De man söker e service, och en bra sådan. Jag har alltid haft Nordea och har i vissa avseende varit på väg att byta, men nu e jag hel nöjd sen 3 år tillbaka. Deras system med förmånskund och att man har en personlig bankman som kan hjälpa en med det man behöver.

Tycker även om deras internetbank och den visakortsverifierade bankdosan.

Har även en del med en föreningsekonomi och de har Swebank och det e inget jag skulle rekomendera fy vilket skräp. Bara en massa krongel.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Sen kan man faktiskt få extremt bra service på en Panamabaserad internetbank där du endast har mailkontakt alternativt telefonkontakt via agent. Ett visakort knutet till deras bank kostar 1500:-/år men då ska man även ha klart för sig att pengarna inte syns dina svenska deklarationspapper. Även ett minimum på ca 20-40k insatt på kontot vid öppnande, sen inga krav.
Sen om det är så passande att ha huslån på en sån bank vettefan :va

Ovanstående var mer ett tips om du har ett östeuropeiskt efternamn/förnamn :gnissla

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag har alltid haft Nordea och har i vissa avseende varit på väg att byta, men nu e jag hel nöjd sen 3 år tillbaka. Deras system med förmånskund och att man har en personlig bankman som kan hjälpa en med det man behöver.

Det där med förmånskund är inte särskilt mycket att hurra för egentligen. I princip är de ju bara säljare som vill få dig att köpa deras produkter så att de kan få lite extra bonus i fickan. Under senare år har min tilldelade bankkontakt på privatsidan slutat efter relativt kort tid ett antal gånger. Verkar inte vara någon uppskattad tjänst utan bara en språngbräda till något annat. Rotationen har gjort att man inte bygger upp någon relation och då har man ingen glädje av systemet. För många år sedan hade jag en bankkontakt som funnits med sedan länge och kände till vår familj rätt väl. Denne fanns med ända tills pensionen kallade. En gång glömde jag plånboken hemma och befann i en annan stad. Utan pengar på fickan och inget ID kort beslöt jag mig för att gå in på ett bankkontor i den staden och be dem ringa upp min kontakt på banken hemma. Tack vare att denne kände mig personligen fick jag ut pengarna utan problem. Detta hade varit omöjligt att lösa idag. En annan gång bodde jag i en annan stad och fick mitt VISA Gold spärrat. Det skickas endast till bokföringsadressen vilket var 60 mil bort. Undertiden ordnade man ett temporärt MasterCard som de skickade till mig. Det är sådant jag kallar service, men det tror jag inte heller skulle gå att lösa idag.

Tyvärr kan jag bara konstatera att bankerna erbjuder allt sämre service på det personliga planet i och med att man försöker få bort kunderna från bankkontoren. Enda gången de vill se dig är när du ska förhandla om lånen eller investera dina pengar i fonder och aktier. Tiden då de såg till sina kunders bästa är sedan länge borta. Girigheten har tagit över.

Handelsbanken erbjuder i mina ögon bäst service idag. Det är dock inte säkert att det är den bästa banken för alla. Man måste titta på hur ens personliga förutsättningar ser ut.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Tyvärr kan jag bara konstatera att bankerna erbjuder allt sämre service på det personliga planet i och med att man försöker få bort kunderna från bankkontoren. Enda gången de vill se dig är när du ska förhandla om lånen eller investera dina pengar i fonder och aktier. Tiden då de såg till sina kunders bästa är sedan länge borta. Girigheten har tagit över.

Det där håller jag inte alls med om. Jag blev osams med en sur gammal kärring på banken (de i kassan räknas inte tycker jag :D) för att jag inte fick lösa in en postväxel på 80k i kontanter då kontantuttag större än 25k måste anmälas en dag i förväg. Detta var inte på mitt lokala bankkontor utan 5 mil bort då jag var där på jobb.
Jag ringer "min" bankkontakt och en timme senare får jag hämta ut mina pengar på samma bankkontor, han hade då ringt upp dem.
Det är vad jag kallar service, när man frångår "regler" i förmån till sina kunder.

Och förresten, när skulle de annars vilja se dig? Bara för att det var länge sen sist och de vill fråga hur barnen mår :rolleyes:

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Jag är en otrogen jävel. Jag har testat Nordea, SEB, Handelsbanken och Swedbank. SEB är den enda som har en acceptabel site och ett enkelt sätt för verifiering. Alltså sköter jag mina vardagsaffärer via SEB. Bolån har jag på Handelsbanken, ett annat lån på Nordea. Man måste inte ha en enda bank. Skulle jag ändå välja skulle jag välja den bank som är smidigast på nätet eftersom det är där jag har flest kontakter med banken.

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
Håller själv på att byta bank just nu
från Swedbank till Handelsbanken
Förga förvånande eller hur?

Dock kommer jag att ha kvar Swedbank kontona av följande anledningnar
1) jag kan kontonummren utantil
2) Swedbank har e-kort (temporära visa-kort)

Fast nyttandet av Swedbank kommer ju att minska rätt regält efter bankbytet.

Varför byter jag då?
För att jag blitt lack på bemötandet ´då jag ville köpa lägenhet i sthlm
Då jag var gift .... då var det guld o gröna skogar o rövslickeri värdigt en kung på Swedbank.
Sen skiljde jag mig ... fyfan, då var jag inte vatten värd. Fick inte låna 2.50 till. Nope, nix nej.
Jaja, hittade ett hus jag kunde hyra o tänkte inte så mycket mer på det o fortsatt betala alla räkningar.
Nu ville fastighetsägaren ge bort huset till sonen sin, så jag var tvungen att hitta ny bostad igen.
Swedbank: kanske... men max 700k om du ber riktigt snällt
Nodrea: 1.2Millar men du måste ha 15% handpenning själv
SEB: 1.1 millar men du måste ha 15% handpenning själv
Handelsbanken: 1.2Millar med 100%belåning :)

Så Handelsbanken blir det

O jag har koll på min ekonomi 100% nu då man är singel ...

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Håller själv på att byta bank just nu
från Swedbank till Handelsbanken
Förga förvånande eller hur?

Dock kommer jag att ha kvar Swedbank kontona av följande anledningnar
1) jag kan kontonummren utantil
2) Swedbank har e-kort (temporära visa-kort)

Fast nyttandet av Swedbank kommer ju att minska rätt regält efter bankbytet.

Varför byter jag då?
För att jag blitt lack på bemötandet ´då jag ville köpa lägenhet i sthlm
Då jag var gift .... då var det guld o gröna skogar o rövslickeri värdigt en kung på Swedbank.
Sen skiljde jag mig ... fyfan, då var jag inte vatten värd. Fick inte låna 2.50 till. Nope, nix nej.
Jaja, hittade ett hus jag kunde hyra o tänkte inte så mycket mer på det o fortsatt betala alla räkningar.
Nu ville fastighetsägaren ge bort huset till sonen sin, så jag var tvungen att hitta ny bostad igen.
Swedbank: kanske... men max 700k om du ber riktigt snällt
Nodrea: 1.2Millar men du måste ha 15% handpenning själv
SEB: 1.1 millar men du måste ha 15% handpenning själv
Handelsbanken: 1.2Millar med 100%belåning :)

Så Handelsbanken blir det

O jag har koll på min ekonomi 100% nu då man är singel ...

100 % lån är väl mot lagen, hur löser dom det?

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum