Zeb_Macahan
Bettingansvarig
Du får topplån som blancolån istället för tidigare sedvanligt topplån. Dock liiiite högre ränta.
Surt. Typ hur hög?
Du får topplån som blancolån istället för tidigare sedvanligt topplån. Dock liiiite högre ränta.
Surt. Typ hur hög?
Jag ringer "min" bankkontakt och en timme senare får jag hämta ut mina pengar på samma bankkontor, han hade då ringt upp dem.
Det är vad jag kallar service, när man frångår "regler" i förmån till sina kunder.
Och förresten, när skulle de annars vilja se dig? Bara för att det var länge sen sist och de vill fråga hur barnen mår
Surt. Typ hur hög?
Surt. Typ hur hög?
Förhandlingsbart som nån sa.
tror jag hamnade på 4% istället för 2.5% som bottenlånet är på.
Visst är det tråkigt att behöva betala mer, men eftersom jag inte har några pengar "löst", utan allt uppbundet så har jag inte nått alternativ.
Det finns många saker att ta hänsyn till när man väljer bank. Har man en bra personlig relation på ett lokalt bankkontor kan det vara klokt att fortsätta vårda den. Bortser man från det skulle jag valt Handelsbanken. Utan tvekan den bank jag har störst förtroende för av storbankerna. De har klarat sig utan nödlån under finanskrisen. Man får personlig och snabb service på deras bankkontor.
De gånger jag varit inne på Swedbanks bankkontor har det tagit evigheter att få sitt bankärende uträttat. Samma sak med Nordea, även om det inte är riktigt lika illa ställt. Problem för dessa två banker är att de får dras med de "olönsamma" kunderna.
Senast idag var jag inne på ett ärende på en av dessa två "folk" bankerna. Numera måste man även som företagskund gå via den normala kundtjänsten om man inte bokat tid. Man blev lika illa behandlad som Agda 83 år gammal som klätt upp sig till tänderna. Det är ta mig fan beklämmande att de ska behandla sina kunder som luft oavsett vem man är.
Jag tycker att alla ska behandlas lika oavsett vem man är. Man är inte mer människa än någon annan oavsett engagemang i sin bank.
Ingen aning, jag har själv inte behövt göra det men ett blancolån enligt min bank har en effektiv ränta på 7,5% och det blir ju några kronor på 180 000:- som är minimum i hans fall
Så även om det är förhandlingsbart så hamnar man säkerligen 2% över vad topplånet skulle hamna på. Men det är ju bara vad jag tror, jag vet inte ens vad topplånen ligger på men de är väl inte gratis?
Ok, 4% var ju inte så mycket att bråka om ändå Det var vad jag trodde bottenlånen låg på, där ser man vad man kan lära sig på en förmiddag på SH.com
Vi ligger på strax under 1,9 på bottenlånet, ombundet för några veckor sedan.
Du kanske ska se över dina lån?
I princip håller jag med dig om alla likas värde. Samtidigt vet du lika väl som jag att man behandlas olika beroende på vem man. Alla förtjänar åtminstone ett trevligt bemötande i sitt ärende på banken. Kunden ska inte förväntas känna tacksamhet när de vill ta ut pengar från sitt eget konto oavsett om det är Agda 83 eller H&Ms huvudägare Stefan Persson.
När det gäller förmånskund och andra exklusivare erbjudanden som kunder med stora tillgångar eller lån får är det bankens sätt att försöka få dem att känna sig speciellt utvalda.
Tänk alla avgifter och räntor bankerna tar från både företag som privatpersoner när det gäller pengatransaktioner, belåning av tillgångar, sparande etc. Utan kundernas tillgångar hade de inte haft något att låna ut. I slutändan tar banken i princip inga risker om de sköter sina kort rätt. Risken står kunderna för. Att då försöka få en kund att känna tacksamhetsskuld för att de vill ta ut ett par tusenlappar mer än vad regelboken säger är ju bara pinsamt.
Men varför måste ni appsolut ha ett bankkontor?
Själv gick jag över till ICA-banken. Livet blev lite, lite lättare då.
100 % lån är väl mot lagen, hur löser dom det?
Nej det är inte mot lagen. Att inte låna till 100% är endast finansinspektionens REKOMMENDATION. Ingen lag.
Däremot så lär ju (nästan) alla banker följa den rekommendationen tyvärr.
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|