Att byta bank

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag tror du missförstår mig. Givetvis menar jag inte att banken ska ringa upp och fråga hur det står till. Däremot tycker jag att det är fel att bankkontoren utser en personlig kontaktman som ska ge sken av att de ser till sina kundens bästa. Jag har t ex sett dem sälja på produkter till gamla människor som är rena bedrägeriet. Gamla människor tror fortfarande att bankkontakterna är där för deras skull. Har du noterat hur stor respekt de har när de går till banken? Klär upp sig till tänderna för att göra ett enkelt kassaärende. Ofta kan man mer än vad dessa säljare kan om investeringar. Man har olika krav som kund. Att då tilldela en dåligt utbildad kontaktperson som ska hjälpa en att investera sina pengar är ett skämt. Man blir förbannad.

Som du säkert förstår av mitt inlägg har min personliga kontaktperson också frångått reglerna. Man ska inte bara skicka ut ett MasterCard utan ens en signatur till en adress i en annan stad utan vidare. För denna handling är jag evigt tacksam. Händelsen är säkert preskriberad vid det här laget.

Vad jag inte skrev om mitt senaste bankbesök var hur otrevlig kvinnan bakom kassan var. Skulle ta ut ett par tusen kronor mer än vad man tillåter utan att ha talat om det två dagar innan. 15 000 kr är mycket riktigt maxsumman. Svaret jag fick var att det går bra för den här gången med ett extremt surt tonfall. Gjorde även några överföringar mellan konton och bad att få ett kvitto för bokföringen. Då sa hon att jag hade fått det. På det så kallade kvittot fanns transaktioner som inte rörde företaget. Där fanns även det privata uttaget från mitt privata konto. Helt seriöst kunde de förlorat mig som kund där om det inte vore så att jag har bra kontakter högre upp i hierarkin. Givetvis förstår jag att man har satt maxtaket för uttag för att skydda personalen från att hantera för stora summor. Samtidigt var det bara för henne med ett enkelt knapptryck få ut betydligt mer pengar än de 15 000 kr. Vore jag en rånare skulle jag inte låta denna lilla maxsumma hindra mig. Jag är rätt övertygad om att de kan få ut betydligt större summor. Att då göra sig viktig för ett mindre uttag är ju bara att visa hur dåligt serviceminded man är. Tyvärr är denna kvinna inte ensam att bete sig på detta vis. För rättvisans skull finns det även personer som är väldigt serviceminded också bakom kassorna.

Jag ringer "min" bankkontakt och en timme senare får jag hämta ut mina pengar på samma bankkontor, han hade då ringt upp dem.
Det är vad jag kallar service, när man frångår "regler" i förmån till sina kunder.

Och förresten, när skulle de annars vilja se dig? Bara för att det var länge sen sist och de vill fråga hur barnen mår :rolleyes:

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
Surt. Typ hur hög?

Förhandlingsbart som nån sa.
tror jag hamnade på 4% istället för 2.5% som bottenlånet är på.
Visst är det tråkigt att behöva betala mer, men eftersom jag inte har några pengar "löst", utan allt uppbundet så har jag inte nått alternativ.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Surt. Typ hur hög?

Ingen aning, jag har själv inte behövt göra det men ett blancolån enligt min bank har en effektiv ränta på 7,5% och det blir ju några kronor på 180 000:- som är minimum i hans fall :död
Så även om det är förhandlingsbart så hamnar man säkerligen 2% över vad topplånet skulle hamna på. Men det är ju bara vad jag tror, jag vet inte ens vad topplånen ligger på men de är väl inte gratis?

Förhandlingsbart som nån sa.
tror jag hamnade på 4% istället för 2.5% som bottenlånet är på.
Visst är det tråkigt att behöva betala mer, men eftersom jag inte har några pengar "löst", utan allt uppbundet så har jag inte nått alternativ.

Ok, 4% var ju inte så mycket att bråka om ändå :tummenupp Det var vad jag trodde bottenlånen låg på, där ser man vad man kan lära sig på en förmiddag på SH.com :D

Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Det finns många saker att ta hänsyn till när man väljer bank. Har man en bra personlig relation på ett lokalt bankkontor kan det vara klokt att fortsätta vårda den. Bortser man från det skulle jag valt Handelsbanken. Utan tvekan den bank jag har störst förtroende för av storbankerna. De har klarat sig utan nödlån under finanskrisen. Man får personlig och snabb service på deras bankkontor.

De gånger jag varit inne på Swedbanks bankkontor har det tagit evigheter att få sitt bankärende uträttat. Samma sak med Nordea, även om det inte är riktigt lika illa ställt. Problem för dessa två banker är att de får dras med de "olönsamma" kunderna.

Senast idag var jag inne på ett ärende på en av dessa två "folk" bankerna. Numera måste man även som företagskund gå via den normala kundtjänsten om man inte bokat tid. Man blev lika illa behandlad som Agda 83 år gammal som klätt upp sig till tänderna. Det är ta mig fan beklämmande att de ska behandla sina kunder som luft oavsett vem man är.

Jag tycker att alla ska behandlas lika oavsett vem man är. Man är inte mer människa än någon annan oavsett engagemang i sin bank.
Att man kan få förtur i telefonen som förmånskund hos Nordea räcker länge. :glömdet

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jag bytte från Swebank till Länsförsäkringar för snart två år sen. Inte helt smärtfritt att gå över, det strulade lite med autogiron och e-fakturor. Men i och med att jag blev helkund hos Länsförsäkringar (lönekonto, pensionsspar, bil och hemförsäkring) så sparar jag ett par tusen per år och då var det värt det. De jobbar dock fortfarande med en del förbättringar i sin internetbank.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag tycker att alla ska behandlas lika oavsett vem man är. Man är inte mer människa än någon annan oavsett engagemang i sin bank.

I princip håller jag med dig om alla likas värde. Samtidigt vet du lika väl som jag att man behandlas olika beroende på vem man. Alla förtjänar åtminstone ett trevligt bemötande i sitt ärende på banken. Kunden ska inte förväntas känna tacksamhet när de vill ta ut pengar från sitt eget konto oavsett om det är Agda 83 eller H&Ms huvudägare Stefan Persson.

När det gäller förmånskund och andra exklusivare erbjudanden som kunder med stora tillgångar eller lån får är det bankens sätt att försöka få dem att känna sig speciellt utvalda.

Tänk alla avgifter och räntor bankerna tar från både företag som privatpersoner när det gäller pengatransaktioner, belåning av tillgångar, sparande etc. Utan kundernas tillgångar hade de inte haft något att låna ut. I slutändan tar banken i princip inga risker om de sköter sina kort rätt. Risken står kunderna för. Att då försöka få en kund att känna tacksamhetsskuld för att de vill ta ut ett par tusenlappar mer än vad regelboken säger är ju bara pinsamt.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Ingen aning, jag har själv inte behövt göra det men ett blancolån enligt min bank har en effektiv ränta på 7,5% och det blir ju några kronor på 180 000:- som är minimum i hans fall :död
Så även om det är förhandlingsbart så hamnar man säkerligen 2% över vad topplånet skulle hamna på. Men det är ju bara vad jag tror, jag vet inte ens vad topplånen ligger på men de är väl inte gratis?

Ok, 4% var ju inte så mycket att bråka om ändå :tummenupp Det var vad jag trodde bottenlånen låg på, där ser man vad man kan lära sig på en förmiddag på SH.com :D

Vi ligger på strax under 1,9 på bottenlånet, ombundet för några veckor sedan.

Du kanske ska se över dina lån? :D

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Vi ligger på strax under 1,9 på bottenlånet, ombundet för några veckor sedan.

Du kanske ska se över dina lån? :D

Jag kör obundet och har bara bottenlån, tror det var 1,9 senast men går upp till 2,1 under nuvarande period.
Hur lång bindningstid fick du på 1,9% d isåfall, kan inte vara mer än ett år max eller?

Edit/ 2,88% går den upp till men det är nuvarande 3-månadersperiod.

Nu har vi bara lån på en miljon så det är inga stora summor vi snackar om direkt så jag jagar inte billigaste bank på grund av räntor.

Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
I princip håller jag med dig om alla likas värde. Samtidigt vet du lika väl som jag att man behandlas olika beroende på vem man. Alla förtjänar åtminstone ett trevligt bemötande i sitt ärende på banken. Kunden ska inte förväntas känna tacksamhet när de vill ta ut pengar från sitt eget konto oavsett om det är Agda 83 eller H&Ms huvudägare Stefan Persson.

När det gäller förmånskund och andra exklusivare erbjudanden som kunder med stora tillgångar eller lån får är det bankens sätt att försöka få dem att känna sig speciellt utvalda.

Tänk alla avgifter och räntor bankerna tar från både företag som privatpersoner när det gäller pengatransaktioner, belåning av tillgångar, sparande etc. Utan kundernas tillgångar hade de inte haft något att låna ut. I slutändan tar banken i princip inga risker om de sköter sina kort rätt. Risken står kunderna för. Att då försöka få en kund att känna tacksamhetsskuld för att de vill ta ut ett par tusenlappar mer än vad regelboken säger är ju bara pinsamt.

Håller med, har själv funderat på att byta bank länge nu. Även om man nu har en någorlunda god relation med sin bankman kan det verkligen kvitta. Nordea är ganska dyra.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Har swedbank. Det viktigaste för mig är att ha en bra bankman och har haft det i många många år men tyvärr :( avled han i somras så nu letar jag ny. Bankkontoret hemma hatar jag men det är ytterst sällan jag behöver gå dit så anledningen till att jag har kvar swedbank är att jag faktiskt gillar deras telefonbank som är öppet dygnet runt och alltid löst det jag har haft funderingar på.

Deras dosa innebär inte några irritationsmoment..

Har inga banklån men de vill gärna att jag ska låna :näsblod

Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Men varför måste ni appsolut ha ett bankkontor?
Själv gick jag över till ICA-banken. Livet blev lite, lite lättare då.

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
jag har swedbank och gått och funderat på att byta i över ett år nu, dock inte fått tummen ur röven än.
Tycker det är kass service, drar mig för att gå dit för att jag vet att det är typ 40 min väntetid och sen nån oskön lirare som står i kassan.

Nordea har jag fått tipsat från vänner som är nöjda och inte har nåt att klaga på där, finns det andra åsikter där?

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Jag har Swedbank. Skulle låna 85% av lägenhetsvärdet men då ville banktjänstemannen att jag skulle ha topplån på 11% av lånesumman :näsblod

Dessutom missade han att ringa tillbaka till mig två gånger i detta viktiga låneärende så jag tycker att jag förtjänar annan bank!
Jag har varit kund där i hela mitt liv och är det så man behandlar stammisar vänder jag dom gärna ryggen.

När jag vände mig till Handelsbanken sa banktjänstemannen, utan att jag behövde yttra nått, att dom sätter hela summan på botten.
Ska ringa till Handelsbanken i dagarna och lägga bolånet där :tummenupp

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Men varför måste ni appsolut ha ett bankkontor?
Själv gick jag över till ICA-banken. Livet blev lite, lite lättare då.

För egen del underlättar det att ha ett kontor/bankman när man vill gå igenom/få svar när man har fonder/aktier, ändra/teckna avtal etc.
En kontakt öga mot öga ger mer då. Hade min bankman från det jag var 15 (innan swedbank blev swedbank) då jag första gången fick ta hand om en kapitalförsäkring. Går inte dit ofta men några gånger om året vill jag gärna sitta ner och gå igenom diverse saker. Det blir också ett kvitto på för att se om banken sköter sig, är jag inte nöjd när jag går därifrån så överväger jag andra alternativ.

Jag bokar alltid en tid via telefonbanken, så slipper jag stå i kö.

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Nej det är inte mot lagen. Att inte låna till 100% är endast finansinspektionens REKOMMENDATION. Ingen lag.

Däremot så lär ju (nästan) alla banker följa den rekommendationen tyvärr.

I min värld har det inget med "tyvärr" att göra. Att kunna belåna 100% av en lya gör bara att bubblan blåses upp fortare och fortare.

Inte bra. Men alla som har glömt början på nittiotalet kan ju glatt handla vidare..

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Jag är nöjd med Länsförsäkringar Bank. En mindre bank men med god service, de saknar dock kontanthanetring.

Mitt andra val hade definitivt varit Handelsbanken med motiveringen att jag gillar deras konservativa och lite försiktigare tänk.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum