Att försäkra SV1000S

Mangoo

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Hoj
SV1000S -05
Hallå alla glada kaluffs-tuffsare.
Jag har precis gjort mig av med min FZR1000 och tänkte istället inviga mig själv i den underbara världen av V-twin. Jag har spanat endel och fastnat för SV'n. Den är (läs: jag har hittat den) relativt billig som ny vilket gör att jag nästan är inne på att köpa just en ny. Det verkar för övrigt som ingen vill göra sig av med sin SV1000 för det finns knappt några begagnade :rolleyes:

Vad som fått mig att tveka och inte redan ha en stående i garaget är försäkringen. Den är, tycker jag, förvånansvärt dyr i försäkring. Kan inte riktigt förstå det. Det billigaste bolaget för mig är (och säkert många andra) Trygg-Hansa. Där får jag ge (jag vet detta är väldigt individuellt) ca 12000 för helförsäkring helår. Om man jämför med min FZR som jag gav 3000 för samma så är det ganska mycket. :va

Så jag undrar nu, vad har ni för erfarenheter att försäkra dessa vackra maskiner? Några trix, tipps eller råd? :)

Stoltan

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Saknar hoj för tillfället!
Jag försäkrar min hos If men då ställer jag av och på hela tiden.

Helförsäkringen kostar 31118 kr minus if rabatt 5041= 26077kr
Avställningsförsäkringen kostar 2309 minus if rabatt 462= 1847kr
Det betyder att det kostar ca 71 kr/dag när den är påställd och 5kr/dag när den är avställd.

Jag är 34 år och har haft mckort i 5 år 13 juli i år.

Detta var bästa alternativet för mig då jag kanske är ute och åker ett par ggr/vecka. :yoparty

// Stoltan

Mangoo

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Hoj
SV1000S -05
Spinky Spendrup skrev:
Kolla denna:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=9475

Jag tycker det låter bra med 12k för helförsäkring. Jag fick betala samma summa för halv och det tyckte jag var billigt.

Tack för den länken. Där var lite intressant läsning. (även om det var ett par år sen :rolleyes: )
Håller med det som någon sa... det där med försäkring är en jä..la slumpgenerator :kocko

Lasse L

Ny medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
GSX-R 1000 K6
Sv1000s

Hej.
Kolla med Bilsport och mc. Dom tar SV;n och ligger klart bättre till.
Sålde min i mars, vet att det finns beg på Din MC i Sollentuna útanför Stockholm.

mvh
Lasse

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Mangoo skrev:
Det verkar för övrigt som ingen vill göra sig av med sin SV1000 för det finns knappt några begagnade :rolleyes:

Så jag undrar nu, vad har ni för erfarenheter att försäkra dessa vackra maskiner? Några trix, tipps eller råd? :)

Har precis gjort oss av med våran, finns eve kvar här för 69900, http://www.rmconsult.se/begmc.htm Pm:a för mer info. :)

Hade även dessförinnan en FZR 1000 :tummenupp

Nu till försäkringsdjungeln. Betalade 10000 hel/hel hos länsförsäkringar, full bonus, bor på landet.

Passar på att slänga upp en bild också. :)

Edit..annosen är borta=såld, ngn här ifrån SH kanske :)

Ang försäkringar så är det ett jädrans lotteri....blev lite smått chockad över att våran nuvarande gsxr 1000 (01) är 2000 (8000 sek hel/hel) billigare än sv:n att försäkra.. dessutom sänkte vi självrisken från 8000 till 3000 .

I båda fallen har vi Länsförsäkringar.

Man :Bugar tackar o tar emot..

Bifogat

• jörgen.JPG
    jörgen.JPG
    79.8 KB · Visningar: 175
Last edited:

Mangoo

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Hoj
SV1000S -05
Lasse L skrev:
Hej.
Kolla med Bilsport och mc. Dom tar SV;n och ligger klart bättre till.
Sålde min i mars, vet att det finns beg på Din MC i Sollentuna útanför Stockholm.

mvh
Lasse

Mmm, har kollat med dom. Skulle få ge 16k. Hoppades på dom, de brukar vara bra.
Jag vet inte hur det är med er, men jag ser inte SV'n som en supersport hoj utan mer som en trevlig mellansportis. När man pratar med försäkringsbolagen är det alltid "oj oj oj, ja det är en farlig hoj, å den har så mycke hästar, å all som kör en sån lämnar hjärnan hemma i guldfiskskålen" :huvet
Jag vet, ni är i samma sits å kan göra lika lite åt det. Måste bara få beklaga mig lite :tungan
Känns bara segt att tappa 20% hästar och åka upp 400% i premie.

Last edited:

Blåställ

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
SV 1000s
försäkring sv 1000s

Jag bor i Skövde, är 31år har haft mc kort sedan jag var 16. Jag har en -04 Sv 1000s. Jag betalar 7500kr helår helförsäkring hos Trygg Hansa.

Helt ok tycker jag för en såpass sportig hoj.

Mangoo

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Hoj
SV1000S -05
Blåställ skrev:
Jag bor i Skövde, är 31år har haft mc kort sedan jag var 16. Jag har en -04 Sv 1000s. Jag betalar 7500kr helår helförsäkring hos Trygg Hansa.

Helt ok tycker jag för en såpass sportig hoj.

Det är ett pris jag mycke väl skulle kunna tänka mig. Jag är oxå 31, men har haft kort sen jag var 19. Men om jag förstår Trygg-Hansa rätt så tillgodoräknar man sig endast bonus för körkortsinnehav upp till 10 år, sen gör det ingen skillnad.
Vet du vad det är för zon där du bor?
Jag får nog ta mig en dust med Trygg-Hansa igen.

Last edited:

Blåställ

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
SV 1000s
2fast4hjo skrev:
:tummenupp

(Du var väl du som var med och samåkte med oss för ett tag sedan då vi fortfarande hade sv:n :va)

Nej jag har funderat på det men det har inte blivit av. Bor nästan granne med Liz Gsxr (tror jag).

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
TLS -97
Jag bor i Mölndal är 29 och har inte haft körkort i 5 år än.
Jag har en TL1000S och skulle få betala ca 8-9000:- hel/helår (har iofs bara halvförs.) Detta är hos Trygg Hansa. Låter konstigt att du får betala så mycket!? :va

Daniel410

Mr.SV1000s
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
Suzuki SV1000s
Jag betalar 6200 för halvförsäkring på in Sv. Det tycker jag e ok.
Hade dock varit billigare om jag inte blivit av med körkortet i tid och otid..

skabe

the one and only
Gick med
21 Mar 2004
Hoj
Nyligen såld Suzuki sv 1000s
Värst vad många som är ägare till en SV!1000 :rock , trodde att jag nästan var ensam. Är inte så många inne på SV-tråden..

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept