Att gå från 660 till 690 SMC?

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Luleå/Oslo
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Jag hade den här sommaren en 660, otroligt rapp och rolig maskin sett till hur lite skruvande det är... tänkte nu att det blir en husa, men tror jag kör lite för mycket för att det ska fungera. Pendlar bl.a till jobbet.

Kommer jag bli besviken på en 690 smc sett till att jag tidigare kört en 660? Vill absolut inte gå ned i effekt, men slipper gärna en del vibrationer vilket jag förstått att man gör med en 690. Känns den riktig mossig får jag väl slänga på ett system.

Läste testet i fastbikes där dom jämförde båda hojarna, men tyvärr var det lika mycket positivt om båda två så fick ingen bra bild av vilken som var den bättre.

Juste, en sak till... hur är dessa storleksmässigt? Är 170cm så vill inte hoppa på någon jättestor hoj, men 660 var inga problem.
 
Last edited:

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Jag har gått från 660 till 690 och är mer än nöjd :tummenupp
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Har kört båda och tycker båda e grymt bra hojar. Dock är 690 snäppet bättre och modernare.

Båda funkar för din längd. Jag är själv lika lång...:rolleyes::D
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Jag hade en 660 för två år sen men har nu införskaffat en 690 som jag inte kunnat testa pga all jävla snö så in med lite jämförelser nu:D
660:in hade jag så jävla kul på,kan då inte tänka mig att 690 ska vara sämre:yoparty
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Äger just nu en 660 SMC -04. provkörde en 690 för något år sedan o blev riktigt besviken, främst för att det känns som att sitta på en betong-gris, smal o fin över sadeln med alldeles för bred vid smalbenen pga systemet! motorn är väl ok men har inte det brutala "stånket" som LC-4:an har, noterbart är väl att min 660 har helsystem o ombestyckad o 690:n var original. prioriterar du komfort så byt, annars inte!
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Jag har kört både 660 och har hittills avverkat en säsong på 690 SMC.
690:n är nästa generations 660. Det är ju knappast så att KTM skulle släppa en hoj som är sämre än sin föregångare.

I min mening är 690 SMC bättre på allt. Jag kände också ganska stor skillnad efter att hojen fått akra, mapp och öppet filter, så jag kan förstå att Draco tyckte att hojen kändes lite mesig i orginalutförande.
 

moddan

ös
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 525 EXC/SM -07
Jag står också för samma vånda.. ska man byta ifrån 660 till 690 eller inte. Har också provkört ett par 690 och kan inte säga att jag blev särskilt imponerad av dem. De kändes som att de hade långt ifrån samma bottenklipp som en 660. För att kraften skulle komma var man tvungen att varva ganska bra.. De har säkert samma toppeffekt, men 660 känns betydligt mer bottenstark, vilket jag tycker är gött i stan

Sen vibrerar ju 690n betydligt mindre..
 

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Luleå/Oslo
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Men det är ju just såna här inlägg som gjort mig lite osäker, en del verkar föredra 660 framför 690... trots att det är en omodernare hoj. Är det då värt den extra slanten en 690 kostar? Jag vet inte. Fast många verkar ju ändå nöjd.

Rasorblade, hade du kört 530 också? Hur tycker du den är jämfört med 690? Om man kan tänka sig att skruva en gnutta mer, är det ett bättre val?
 
Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Men det är ju just såna här inlägg som gjort mig lite osäker, en del verkar föredra 660 framför 690... trots att det är en omodernare hoj. Är det då värt den extra slanten en 690 kostar? Jag vet inte. Fast många verkar ju ändå nöjd.

Rasorblade, hade du kört 530 också? Hur tycker du den är jämfört med 690? Om man kan tänka sig att skruva en gnutta mer, är det ett bättre val?

Äger en 530 nu och tycker den är smidigare än 690´n, men som sagt den kräver mer kärlek.
:D
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Om ni har kört 690 smc:n orginal så kan jag förstå en viss besvikelse.
Men med öppnad luftburk, en kugge mindre fram och slip-on på så tycker jag att den är underbar. Nu har jag visserligen inte kört 660:n. Men jag har haft en trimmad 640 SM och en Aprilia SXV 550, och 690 smc:n i den ovan beskrivna konfigurationen är hästlängder bättre än 640:n och klart jämnförbar med SXV:n. Fast med 500 mils serviceintervall då :)
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Varit ute och testat 690:in en liten sväng nu. Tyckte den kändes riktigt bra att köra, kanske lite bottenklen. inga problem att få upp på 3:ans växel sittandes med originaldrevningen men det blir nog en kugge mindre fram ändå:)
 

JimdOe

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2009
Ort
Örebro
Hoj
-01 GSXR 1000
Kom igen fortsätt med jämförelser! Sitter på 80 lök å vet ej om jag ska släpa hem en 690 smc eller försöka hitta ett fint exemplar av en 660 smc och ha lite godis pengar kvar :rolleyes:
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Kom igen fortsätt med jämförelser! Sitter på 80 lök å vet ej om jag ska släpa hem en 690 smc eller försöka hitta ett fint exemplar av en 660 smc och ha lite godis pengar kvar :rolleyes:

Nytt är alltid nytt. Det finns flera fördelar med 690 men prisskillnaden är inte en av dem. Elstarten däremot är guld värd. Körställningen är bättre på 690 tycker jag. Man sitter lite knepigt på 660 men då går jag från 690 och provar 660 ibland men så tycker jag.
 

Ostbilen

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2009
Ort
Utanför sthlm
Hoj
Super duke R och nu en Ktm 500 exc
Köp 690:in istället för 660:in, tycker 690:in är bra mycket smidigare, o tycker man att den e klen så är det bara att smacka på ett akra-rör ;)
Tycker inte att det finns några nackdelar med 690:in gentemot 660:in, bara fördelar, smidigare, mer pulver, bättre körställning, elstart m.m
 

moddan

ös
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 525 EXC/SM -07
Köp 690:in istället för 660:in, tycker 690:in är bra mycket smidigare, o tycker man att den e klen så är det bara att smacka på ett akra-rör ;)
Tycker inte att det finns några nackdelar med 690:in gentemot 660:in, bara fördelar, smidigare, mer pulver, bättre körställning, elstart m.m

Tyngre, 6 växlar, mindre bottenvrid, sämre dämpare, dyrare service, insprutning m.m

Svårt val.. hugget som stucket om man räknar in prisskillnaden...
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
ta den du tycker är snyggast. Trimma och styla kommer du göra ändå.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Tyngre, 6 växlar, mindre bottenvrid, sämre dämpare, dyrare service, insprutning m.m

Svårt val.. hugget som stucket om man räknar in prisskillnaden...

Ser du insprut och sex växlar som något negativt?
Service har jag faktiskt ingen koll på priser men 660:n (före 05) måste ju servas var 250 mil enligt bok och 690 500/750. Sedan kör man ju inte så långt men enligt bok bör ju 660n vara dyrare. Möjligt att det kan ta lite längre tid att schimsa ventiler på 690 men annars är det ju samma service på cyklarna.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Tyngre, 6 växlar, mindre bottenvrid, sämre dämpare, dyrare service, insprutning m.m

Svårt val.. hugget som stucket om man räknar in prisskillnaden...

Sämre dämpare? Det är wp på både 660 och 690. Fullt justerbar på 690.
Service är inte dyrare på 690 heller. 6 växlar är helt klart en fördel.
 

Ostbilen

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2009
Ort
Utanför sthlm
Hoj
Super duke R och nu en Ktm 500 exc
Ja, precis, sen när vart insprutning o 6-växlat en nackdel??
Och sen kan du ju räkna ut själv vilken hoj du får mecka med, en 6 år gammal hoj eller en ny?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top