Att gå från 660 till 690 SMC?

JimdOe

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2009
Ort
Örebro
Hoj
-01 GSXR 1000
jo 690 verkar vara ett klokare val om man lyssnar på er :tummenupp vet ni vad 100 mils servicen kostar ungefär?
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Fattar faktiskt inte alls varför man ens funderar. Ingen av dem är renrasig rejsbajk. Möjligen sportig touring/bus. Och som sådan är 690 bättre på allt som spelar roll. Punkt.
Vill man ta in sådana aspekter som vikt och bottenvrid ska man kika på 525/530/560.


Edit: insåg att det kanske var lite hårt skrivet. Detta är min åsikt, inget annat.
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Fattar faktiskt inte alls varför man ens funderar. Ingen av dem är renrasig rejsbajk. Möjligen sportig touring/bus. Och som sådan är 690 bättre på allt som spelar roll. Punkt.
Vill man ta in sådana aspekter som vikt och bottenvrid ska man kika på 525/530/560.


Edit: insåg att det kanske var lite hårt skrivet. Detta är min åsikt, inget annat.

He he he som att avstå en annan ifrån att köpa en Husaberg 550 om man inte gillar att kicka! :D
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
:va Har inte Boris hittat den här tråden ännu? :D

Visst har jag det.....:D

690 är mer touringmoppe och som renodlad gatmaskin för att slanga och åka kurviga vägar är den trevligare än 660. Att man sen av kostnadsbesparings-skäl monterat billig fjädring, sunkigt sprut osv lider man knappast av som gatåkare.

Just nu bygger jag en 613cc KTM RFS och när den motorn tjänat ut i ökenracing hamnar den i motardchassi. Ready to Race....
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Visst har jag det.....:D

690 är mer touringmoppe och som renodlad gatmaskin för att slanga och åka kurviga vägar är den trevligare än 660. Att man sen av kostnadsbesparings-skäl monterat billig fjädring, sunkigt sprut osv lider man knappast av som gatåkare.

Just nu bygger jag en 613cc KTM RFS och när den motorn tjänat ut i ökenracing hamnar den i motardchassi. Ready to Race....

Vad menar du med billig fjädring? Både 660 och 690 har wp som båda är fullt justerbara. Inte heller får den skämmas mot 660 runt en bana. Du är den första jag ser som nämner det här och du får ursäkta om jag inte köper dina påståenden rätt upp och ner.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vad menar du med billig fjädring? Både 660 och 690 har wp. Du är den första jag ser som nämner det här. Om man inte har några problem med sprutet som gatåkare, är det då något negativt? :va

Att bara säga WP är ungefär som när kvinnor säger "en sådandär sportbil". WP tillverkar allt från skrot till 80kkr top of the line grejer.
Den variant KTM har beställt till 690 är en billigare variant av sämre spec än vad 660 utrustades med.

Alla har givetvis inte problem med sprutet men där har varit ovanligt många som haft problem med det. Att KTM har valt den förgasare som sitter på 660 (FCR41) på sina 690RR racers säger en del.
Fast fungerar sprutet för dig är det bara att gratulera och njuta av smidig kallstart och bättre bränsle-ekonomi.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Att bara säga WP är ungefär som när kvinnor säger "en sådandär sportbil". WP tillverkar allt från skrot till 80kkr top of the line grejer.
Den variant KTM har beställt till 690 är en billigare variant av sämre spec än vad 660 utrustades med.

Alla har givetvis inte problem med sprutet men där har varit ovanligt många som haft problem med det. Att KTM har valt den förgasare som sitter på 660 (FCR41) på sina 690RR racers säger en del.
Fast fungerar sprutet för dig är det bara att gratulera och njuta av smidig kallstart och bättre bränsle-ekonomi.

Jodå jag förstår mycket väl att wp gör detaljer i olika prisnivåer, men jag undrar hur du konstaterar att den är sämre. Pris på saker kan ha med flera saker att göra. Volym, ökad konkurrens och även sämre kvalitet som jag förmodar att du syftar på.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jodå jag förstår mycket väl att wp gör detaljer i olika prisnivåer, men jag undrar hur du konstaterar att den är sämre. Pris på saker kan ha med flera saker att göra. Volym, ökad konkurrens och även sämre kvalitet som jag förmodar att du syftar på.

Kan du se skillnad på kvaliten i Lifan och en Honda när du skruvar med dem? Jag har rivit fler WP gafflar än jag kan räkna till och har haft de äldre och nyare på bänken bredvid varandra samtidigt. Jämför man konstruktion och produktionsfinish på de interna delarna så är skillnaden märkbar.

En 660 gaffel delar 95% av innehållet med resten av KTM sortimentet SX/EXC/SMR från samma år, så med lite justering är de lika bra som racemotardfjädringen. 690 gaffeln är däremot betydligt mer kostnadsoptimerad och från OEM hyllan....
 

Robban F

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2006
Ort
mårn
Hoj
Ktm 690 smc 2010 och yamaha ttr 600 motard.
Kollat på bromspapper mellan 660 och 690 med system och små plock.
690 har högre topp effekt på de bromsningar jag såg men lite sämre vrid.

Sen kan man ju undra nu när 690 droppat 10000 mot förra året vad som är sämre eftersom den sjunkit så mycket, Boris kanske kan svara =).
Föresten släng upp lite fakta till en som är intresserad av mer än försäljarsnack, om vad som är bra och sämre.
Vad gör gaffeln sämre, har den mindre dia, sämre justermöjligheter.
 
Last edited:

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Kan du se skillnad på kvaliten i Lifan och en Honda när du skruvar med dem? Jag har rivit fler WP gafflar än jag kan räkna till och har haft de äldre och nyare på bänken bredvid varandra samtidigt. Jämför man konstruktion och produktionsfinish på de interna delarna så är skillnaden märkbar.

En 660 gaffel delar 95% av innehållet med resten av KTM sortimentet SX/EXC/SMR från samma år, så med lite justering är de lika bra som racemotardfjädringen. 690 gaffeln är däremot betydligt mer kostnadsoptimerad och från OEM hyllan....

Jag skruvar varken med Honda eller Lifan men förmodligen kan jag det om jag skulle göra det. Det är ingen som betvivlar din enorma erfarenhet och expertis Boris så erfarenhetskortet är inte nödvändigt. Jag är mest förbryllad över att skillnaden inte alls framgick vid fastbikes test när den är så enorm.
 

Robban F

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2006
Ort
mårn
Hoj
Ktm 690 smc 2010 och yamaha ttr 600 motard.
Jag skruvar varken med Honda eller Lifan men förmodligen kan jag det om jag skulle göra det. Det är ingen som betvivlar din enorma erfarenhet och expertis Boris så erfarenhetskortet är inte nödvändigt. Jag är mest förbryllad över att skillnaden inte alls framgick vid fastbikes test när den är så enorm.

Jag vill också höra en förklaring till det.
Jag får väl plocka ner min gaffel när det är dags och glo helt enkelt, det är nog snart någon i min krets som ska plocka ner sin gammel 660 så man kan ta några bilder och mått.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Första gången jag körde 690 var jag inte speciellt imponerad, ryckig som få och tyckte inte att den hade samma klipp direkt från tomgången som gamla LC4 hade.

Men den var ju lätt att wheela med, så ja...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag vill också höra en förklaring till det.
Jag får väl plocka ner min gaffel när det är dags och glo helt enkelt, det är nog snart någon i min krets som ska plocka ner sin gammel 660 så man kan ta några bilder och mått.

Det är bara att surfa runt och kolla reservdelsnr så kan du bekräfta det. När KTM introducerar nya generationen så är "standard" billighetsfjädringen och sen får man den bättre gamla versionen om man köper R versionen av cykeln.

Ex: 690 Enduro R
097650130.gif



690 SMC
087500131.gif


I R gaffeln är det ungefär samma delar som i 660 gaffeln dvs samma som i SX/EXC/SMR gaffeln. SMC gaffeln är däremot av annan spec.
 

Robban F

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2006
Ort
mårn
Hoj
Ktm 690 smc 2010 och yamaha ttr 600 motard.
Det är väl en delad spec så de flesta småprylar går väl igen i smc specen?
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Det är bara att surfa runt och kolla reservdelsnr så kan du bekräfta det. När KTM introducerar nya generationen så är "standard" billighetsfjädringen och sen får man den bättre gamla versionen om man köper R versionen av cykeln.

Ex: 690 Enduro R

690 SMC

I R gaffeln är det ungefär samma delar som i 660 gaffeln dvs samma som i SX/EXC/SMR gaffeln. SMC gaffeln är däremot av annan spec.

Svårt att se någon förbättring i skissen även om den säkert finns. R har längre fjädringsväg än enduro/smc. SMC har en komplett cartridge som artikel där i sprängskissen.

Jag tolkar det som att gaffeln fungerar utmärkt till både gata och bana precis som 660 gör. Den må vara OEM men duger för seriöst banåka gör den.
 

Robban F

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2006
Ort
mårn
Hoj
Ktm 690 smc 2010 och yamaha ttr 600 motard.
Tycker jag med. men sen är man ju glad amatör också så det kan ju vara det.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top