Att gå med i en A-kassa

Therudeboy

Guest
berggren_martin skrev:
Gissningsvis har du gått i skola i uppåt 12-15 år på statens bekostnad, du har från och till varit arbetslös och mottagit a-kassa, troligtvis fått en hel del olika bidrag som studiebidrag, bostadsbidrag, barnbidrag osv. Kanske kommer du någon gång att ta ut pappaledighet, kanske kommer dina sista 10 år utspela sig inom äldrevården. Det här var bara början på en lista som kulle kunna göras lång. Allt detta kostar pengar, skattepengar närmare bestämt. Jag vet inte om du är tillräckligt gammal för att ha hunnit skatta tillbaka allt som staten bekostat dig hittills. Jag har definitivt inte gjort det än iaf så varför klaga egentligen?

Nu påstår inte jag att dagens skattetryck är hållbart i långa loppet, men det är inte heller svårt att förstå varför det ser ut som det gör idag.

Du har väl en poäng där. Men jag tycker fortfarande att sverige är ett dyrt land och att ta tillbaka lite pengar är inget fel i.

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
NO skrev:
Vilket även det är skadligt för ett demokratiskt system. Partierna får ju ett intresse av att ragga medlemmar till arbetstagar-/arbetsgivarorganisationer.

Avdragsrätten har inget med skattesubventioner att göra.
Det är helt enkelt så att din skatt skall beräknas på de pengar du har kvar att spendera, efter att kostnader förknippade med förvärvet av pengar dragits av.
Dvs den vinst du har efter att dina kostnader dragits av.

Av den anledningen är en hel del avdragsgillt, exempelvis arbetskläder, bilresor till/från arbete. Fast du kanske anser att det är fel att kunna dra av sådant också ?

NO

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
finns i idévärlden
Tom skrev:
Avdragsrätten har inget med skattesubventioner att göra.
Det är helt enkelt så att din skatt skall beräknas på de pengar du har kvar att spendera, efter att kostnader förknippade med förvärvet av pengar dragits av.
Dvs den vinst du har efter att dina kostnader dragits av.

Av den anledningen är en hel del avdragsgillt, exempelvis arbetskläder, bilresor till/från arbete. Fast du kanske anser att det är fel att kunna dra av sådant också ?

Ja men det bygger ju på att det är en nödvändighet för mig som arbetsgatare att organisera mig på samma sätt som det är en nödvändighet att resa till sitt jobb eller köpa arbetskläder. Det tycker jag inte att det ska vara, jag tycker att det ska vara möjligt att stå utanför facken.

Och varför ska jag som inte vill vara med i något fack betala för att andra ska vara det?

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
NO skrev:
Ja men det bygger ju på att det är en nödvändighet för mig som arbetsgatare att organisera mig på samma sätt som det är en nödvändighet att resa till sitt jobb eller köpa arbetskläder. Det tycker jag inte att det ska vara, jag tycker att det ska vara möjligt att stå utanför facken.

Och varför ska jag som inte vill vara med i något fack betala för att andra ska vara det?

Men det är ju möjligt att vara utanför facken. Vad gäller att du betalar så är ju inte det sant. De andra betalar inte skatt för pengar de inte får, du betalar skatt eftersom du inte ger de pengarna till fackförbundet. Oavsett hur man gör så har du mer pengar kvar, det kan väl inte kallas att du betalar ?
(Sen kan man ju diskutera hur mycket man får tillbaka av fackföreningens avgift, men den dörren tänker inte jag öppna.)

Det är ungefär lika smart som att beskatta eventuella kommande vinster innan det existerar någon sådan. (Exempel, Fastighetsskatten).

Kawarider

Gamla män gör det skönt men sakta
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ZZR 1100-93 Transalp-01 KTM 450 -05
Betala?

NO skrev:

Kan du förklara vad det är du betalar? Du får inte blanda ihop A-kassa och Fack det är två skilda saker även om man inte kanske tror det.

NO

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
finns i idévärlden
Tom skrev:
Men det är ju möjligt att vara utanför facken. Vad gäller att du betalar så är ju inte det sant. De andra betalar inte skatt för pengar de inte får, du betalar skatt eftersom du inte ger de pengarna till fackförbundet. Oavsett hur man gör så har du mer pengar kvar, det kan väl inte kallas att du betalar ?
(Sen kan man ju diskutera hur mycket man får tillbaka av fackföreningens avgift, men den dörren tänker inte jag öppna.)

Det är ungefär lika smart som att beskatta eventuella kommande vinster innan det existerar någon sådan. (Exempel, Fastighetsskatten).

Jag delar ändå inte din åsikt. Jag menar att jag som skattebetalare bekostar subventioneringen av folks medlemsavgifter till facken. Enda sättet att dra nytta av det hela är att själv gå med i facket. Det tycker jag är ruttet.

Kawarider

Gamla män gör det skönt men sakta
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ZZR 1100-93 Transalp-01 KTM 450 -05
"Dra nytta av"

NO skrev:
Jag delar ändå inte din åsikt. Jag menar att jag som skattebetalare bekostar subventioneringen av folks medlemsavgifter till facken. Enda sättet att dra nytta av det hela är att själv gå med i facket. Det tycker jag är ruttet.
Enda sättet att dra nytta av barnbidraget är att göra barn, vad ska du göra åt det?

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Kawarider skrev:
Enda sättet att dra nytta av barnbidraget är att göra barn, vad ska du göra åt det?
:rofl Klockrent :tummenupp

Här kommer flera tips till alla parasiter

1. Se till att skada dig på jobbet (inte för mycket bara, du vill väl kunna köra hoj), stäm din arbetsgivare, du får dessutom betalt av staten för sveda & värk, bli sedan långtids sjukskriven och plocka ut multum på din sjukförsäkring.

2. Skenförsäkra allt du äger, betala ingen TV licens, gå ur svenska kyrkan.

3. Nu har du äntligen råd att köpa en ny klass 7 hoj och dessutom slipper du ju jobba.

:rolleyes:

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...