Att gå vidare efter varit med om en mc-olycka.

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Kul å se att d e så pass många som skriver i tråden:tummenupp
Som sagt d e aldrig fel å få surra av sig med likasinnade människor.
D som hände mig va att jag väjde för ett rådjur sen bröt helvettet ut,
nu kommer jag inte ihåg så mycket men d sas att jag fick en highside,flög av , hojen gjorde en volt i luften å träffa handen,ett par 100 kullerbytter senare landa ja i vid sidan om vägen,har tur då jag i lånade mötandes fil ett tag.Hoppas verkligen handen kommer å greja å koppla då d starkaste fingret nu e väck,hojen ska jag börja fixa så fort jag e tillräckligt frisk i handen.
D e när som sånt som d här händer man inser vikten att ha bra skyddsutrustning!!

Jag hade nästan nytt Arlen Ness ställ, dyra handskar, dyra SIDI stövlar, Shoei hjälm och ryggskydd. Fick blåmärken och ömma axlar, handleder och mitt nyckelben är ibland ur led men inget värre. Men visiret på hjälmen var spräckt, en stöveln lossnade sulan på, dock inga skrap på stället. Jag smällde efter ett 30m långt lakrits sträck ifrån en hastighet av xxx?!

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
För mig är det än så länge så pass nytt att det är omöjligt att säga säkert hur man kommer reagera nästa säsong när man ska köra igen. Det är väldigt lätt att spela stor och tuff, men veta säkert kan jag inte göra förrän jag sätter mig på en hoj igen. Men självfallet är min vilja att köra så fort jag bara kan, varje gång jag har åkt från sjukan (alla operationer nu gjorda iaf) har man ju kollat med avundsjuka på varenda hoj man sett.

Man får väl ta ett steg i taget; först och främst bli frisk, rehabiliterad och kunna gå igen, sedan försöka komma upp på hoj och till sist se om man vågar pressa på. Att bara slököra med en konstant rädsla är inte ett alternativ, det är allt eller inget för mig.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Du har "tur" som bara miste ett finger i din olycka :) jag miste 2 och blev nästan överkörd av en lastbil..

Det som funkade för mig var faktiskt att åka till olycksplatsen ett år efter vid samma tidpunkt som olyckan inträffade och sätta mig där. Blev lite tårar och flasbacks men gud va bra det kändes efteråt. Rädslan för hoj försvann efter ett litet tag.

Krya på dig.

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Jag har en polare som åkte av för 2 år sen fick en massa skador och antagligen lite meén, nu bombar han på som vanligt!
Förstår självklart att man kan bli rädd, men man måste gå vidare.

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Hoj
Nada
Du har "tur" som bara miste ett finger i din olycka :) jag miste 2 och blev nästan överkörd av en lastbil..

Det som funkade för mig var faktiskt att åka till olycksplatsen ett år efter vid samma tidpunkt som olyckan inträffade och sätta mig där. Blev lite tårar och flasbacks men gud va bra det kändes efteråt. Rädslan för hoj försvann efter ett litet tag.

Krya på dig.
Skönt att d gick bra ialf för dig:) vilka fingrar miste du??

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Skönt att d gick bra ialf för dig:) vilka fingrar miste du??

Kunde gått värre, mycket lastbils trafik klockan 6 på morgonen :död

Ringfinger och långfinger, dock inte precis hela. har en liten bit kvar. Men det funkar kanon bra att koppla fortfarande måste jag säga. iallafall på ktm som har hydraul koppling.

Donner

Spriten räddade mej från idrotten
Gick med
27 Aug 2007
Hoj
VFR 800 Movistar + CBF1000
Har en kompis som blev överkörd av en bil som struntade i stopplikt. Han stod stilla och fick bilen över sej. Han skadade sej allvarligt och jag fanns som stöd från första dagen. Jag tror det har hjälpt honom att komma tillbaka. Han kör hoj igen men det e mycket i kroppen som påminner honom om olyckan. Han har själv sagt att stödet från kompisar har betytt jättemycket, utan det hade han nog inte satt sej i sadlen igen. Mitt tips är således att prata ut med en bra kompis som orkar lyssna, det hjälper.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Har en kompis som blev överkörd av en bil som struntade i stopplikt. Han stod stilla och fick bilen över sej. Han skadade sej allvarligt och jag fanns som stöd från första dagen. Jag tror det har hjälpt honom att komma tillbaka. Han kör hoj igen men det e mycket i kroppen som påminner honom om olyckan. Han har själv sagt att stödet från kompisar har betytt jättemycket, utan det hade han nog inte satt sej i sadlen igen. Mitt tips är således att prata ut med en bra kompis som orkar lyssna, det hjälper.

Usch :( Har en vän här nere som blev överkörd för ett tag sen. somnade på vägen..

Jaa som du säger, att umgås med sina närmsta vänner hjälper också väldigt mycket. Hade vänner omkring mig nästan 24/7 när jag kom hem från sjukan.

Det resulterade i att jag körde morsans skoter moppe efter en vecka. Med gips.

Kan aldrig tacka dom nog för det. Faktiskt.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Fasen jag har hyvlat av några gånger nu men tycker det är som vanligt att köra när man väl fått hojen körbar igen.

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Hoj
Ducati Monster m900
Kanske dags för vissa av Er att se sig om efter en customhoj och bara glida runt i Volvo kombi fart och bara vara sig själv. Dessutom så är en snygg glidar Custom många ggr en större musfälla.

En sporthoj bör ju köras på ett sätt, och kurvorna är ju inbjudande. En custom, ja där har man inte den självpålagda pressen.....man tar det lugnt.. :rolleyes:

:tummenupp

och vad tyckte du att du tillförde tråden med ditt inlägg ?

kände mig ganska stel i början efter att jag bromsat ikull mig , men har nu kört en del bana och försökt köra en del. så nu känns det riktigt bra igen. tror det bästa för att komma tillbaka är att försöka köra igen så fort det bara är möjligt.

TL1000R

Fartglad med förståndet i behåll
Gick med
20 Jun 2009
Hoj
1998 Suzuki TL1000R
Du behöver bara vila lite och rensa tankarna, sen kommer suget igen.
Jag har själv skrotat två st cycklar, sista gången bröt jag foten, men i ren ilska ställde jag mig upp och kastade min hjälm genom en av sidorutorna på bilen jag krockade med.
Det som jag tänkte på efteråt var, att under den korta luftturen jag gjorde, kanske 2-3 sek, hinner man tänka igenom hela sin uppväxt samt familjemedlemmar. Klart man får sig en tankeställare, men jag gav inte upp för det, idag åker jag igen, men jag försöker att tänka både för mig och bilisterna när jag är ute och kör.

Sitt upp igen, du kommer att älska det, finns i blodet bara.:tummenupp.
Hoppas såren läker fort, och att du inte tappar sugen, vad känns bättre än en tur på hojen :banana.

/ A.B

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Hoj
Ducati Monster m900
..Kanske att en hojjåkare fortsätter köra hoj..... Det finns liksom alternativ. Allt handlar inte om att köra snabbt och häftigt. Efter en vurpa eller nära döden upplevelse så brukar många sluta att åka hoj. Det går faktiskt att minska riskerna. Du har fått en erfarenhet mer. Vad har Du gjort för slutsats?

ja den slutsatsen jag dragit är inte att jag känner ett starkt behov av att tala om för folk som har kört ikull att dom borde titta sig om efter en customcykel istället för en sportis eller va det nu må vara.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Härligt att läsa att ni faktiskt stöttar killen :tummenupp

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Jag klotade rakt in i en tall, spräckte hjälm, stövel, knä,axelskydd och benskydd.
Kommer inte ihåg ett smack mer än jag lyckades ta mig till akuten där de snabbare än blixten tog hand om mig och min "lätt" sargade skalle, sjukskriven och återbesök med hjärnröntgen och hela paketet.
Sen kom den dagen jag skulle åka hoj igen, inte helt lätt men jag har som tur har bra kompisar så den ena åkte bakom mig under en period och sen åkte vi där jag smällde i, tog ett tag men det funkade för mig.
Men det tog längre tid än väntat, men det är bara att hålla ut, kroppen vill ha sin läktid och låt det ta den tid det tar annars blir det väldigt lätt följdfel.....jag vet.......

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kanske dags för vissa av Er att se sig om efter en customhoj och bara glida runt i Volvo kombi fart och bara vara sig själv. Dessutom så är en snygg glidar Custom många ggr en större musfälla.

En sporthoj bör ju köras på ett sätt, och kurvorna är ju inbjudande. En custom, ja där har man inte den självpålagda pressen.....man tar det lugnt.. :rolleyes:

Och hur många gånger har du kört omkull eller krockat? Eller är du kanske bara naiv?

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Hoj
Nada

Snälla rara dumhuve,kan du bara inte ta dina dumma jävla kommentarer å lämna sporthoj?? D enda du tillför är irritation här!
Här e en sida som skulle passa dig www.gofuckyourself.com:tummenupp

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
TS
Vad hade för handskar?
och tror du dom hjälpte alls mot det våld som din hand utsattes för?
Hade andra handskar hjälpt bättre enligt dig?

Krya på dig.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
TS
Vad hade för handskar?
och tror du dom hjälpte alls mot det våld som din hand utsattes för?
Hade andra handskar hjälpt bättre enligt dig?

Krya på dig.

När det uppstår en sån kraft så att man mister fingrar då finns det inte en enda handske som kan skydda.

Mina fingrar låg dock kvar i handsk fingrarna :rolleyes:

Så jag och TS har verkligen hård testat :)

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Hoj
Nada
När det uppstår en sån kraft så att man mister fingrar då finns det inte en enda handske som kan skydda.

Mina fingrar låg dock kvar i handsk fingrarna :rolleyes:

Så jag och TS har verkligen hård testat :)
Haha ja d kan man lugnt säga att vi gjort,mitt finger fick dock åka egen ambulans,hittades en timme efter olyckan,förjävligt,nu kan man inte peka finger åt nån längre,å d va nått jag va bra på:D

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM