Att göra det onödigt svårt för sig...

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Är det bara jag som har en förmåga att krångla till saker för mig helt utan anledning? Som väljer att göra saker på ett svårare sätt än nödvändigt trots att en enklare lösning finns tillgänglig? Som släpar ihjäl sig hellre än går två gånger?

Vad är bakgrunden till denna frågeställning, undrar ni? Jo, så här ligger det till:
Jag hittade en gammal ficklampa i förrådet, en av Maglites minsta modeller. Nu hade den legat och mognat så till den grad att batterierna var inte bara slut, de hade dessutom svällt upp, läckt ur sig gegga och även kilat fast sig i lampan.

Så, vad gör man i detta läge? Jo, det enklaste vore ju att kassera hela ficklampan då den inte kostar särskilt mycket och jag hade till och med glömt att jag hade den över huvud taget. Detta vore som sagt det enklaste alternativet, men nu funkar jag inte på det viset. Istället beslutade jag mig för att jag skulle testa om jag kunde lirka ur batterierna. Jag började att skrapa och rensa ärg längs med överkanten på batteriet, detta var det enda jag kom åt.

Det satt givetvis fortfarande som berget efter denna halvhjärtade ansträngning, men nu hade jag bestämt mig att skiten skulle ur. Jag har inte mycket verktyg hemma då det mesta är i garaget, så nu fick jag improvisera. Jag tog en skruvdragare och drog i en självborrande skruv i batteriänden för att ha något att ta tag i. Detta funkade över förväntan.
Nu till nästa moment; vad ska jag använda för att dra med? Jag har visserligen en verktygsväska i bilen med flera olika tänger och även polygrip, men att gå de femtio meterna för att hämta dessa vore nästan som att ge upp. Det måste gå att göra på ett sämre och krångligare sätt.

Rotar runt i kökslådorna och hittar en sax. Perfekt, den får det bli. Sätter saxen som en klyka under skruvskallen och börjar dra. Helvete vad det sitter, men den börjar så smått röra på sig. Efter femton minuters kamp har jag nu kommit så här långt:

2013-12-01 17.15.53.jpg

Så nu sitter jag här, svettig och blodig och undrar om jag är ensam om att hellre slita ihjäl mig än att gå till bilen, hämta en polygrip, och bli klar med detta på fem minuter?

Det bästa är ju att jag inte vet om ficklampan funkar ens med nya batterier och att jag i processen haft sönder den enda sax jag ägde. (Visserligen var den redan riktigt kass, men ändå.)

Nej, nu är det dags att gå på skiten igen, återkommer med resultat (förhoppningsvis).

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Du hade sparat en del tid på att hämta polygripen istället för att starta denna tråd.
Funkar det inte med saxen så prova att dra med tänderna. :crash

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är mycket roligare att laga nåt trasigt än att slänga och köpa nytt.

Dessutom är det inte helt ovanligt att det är någon svag länk som gått sönder och om man ersätter den med nåt bättre så kan den gamla reparerade skiten ibland hålla 3 gånger längre än en helt ny likadan produkt.

Sånt ger mig tillfredsställelse även om det inte är ekonomiskt försvarbart och timpengen ofta blir låg eller rent av noll.

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Du hade sparat en del tid på att hämta polygripen istället för att starta denna tråd.
Funkar det inte med saxen så prova att dra med tänderna. :crash

Var ändå tvungen att pausa då mina händer höll på att gå i bitar.

Det är mycket roligare att laga nåt trasigt än att slänga och köpa nytt.

Dessutom är det inte helt ovanligt att det är någon svag länk som gått sönder och om man ersätter den med nåt bättre så kan den gamla reparerade skiten ibland hålla 3 gånger längre än en helt ny likadan produkt.

Sånt ger mig tillfredsställelse även om det inte är ekonomiskt försvarbart och timpengen ofta blir låg eller rent av noll.

Håller fullt med och baserat på detta drar jag helt kallt slutsatsen att du, precis som jag, inte är född på 90-talet.

Hur som helst så har jag lyckats få ur batteriet. Dock var jag tvungen att ge upp och gå och hämta en polygrip. Batteriet låste helt enkelt fast sig för mycket i gängorna för ändlocket. Känns lite som ett nederlag, men jag fick så jäkla ont i händerna att jag var tvungen att se mig besegrad.
Som tur var hade batteriet som låg underst inte svällt upp så det gick enklare att få ur.

2013-12-01 18.23.53.jpg

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Du vet att när du väl är klar kommer den mag lighten lysa starkare än någon annan ficklampa du har. :tummenupp

mas95jed

Semiprofessionell
Gick med
11 Nov 2012
Hoj
Suzuki GSX 1400 -02
Jag känner igen mig, fast inte för att göra det aktivt krångligare utan mer att jag OMÖJLIGT kan slänga något som KANSKE kan räddas. För tillfället så håller jag på med ett amerika-ur (värt ca 50 spänn) och monterar in ett annat urverk från en annan klocka som jag köpte och skrotade chassit på... Såhär är det hela tiden... Man är obotlig.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ju ett av livets små nöjen att ta en död pryl och laga den med vad man råkar ha i närheten. Ger en oerhörd tillfredställelse att få liv i saken som var död för världen.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Du är inte ens lite ensam :rofl

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det är en ovärderlig egenskap att vilja ha liv i gammalt junk, var stolt.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag var sådan förr men numera känner jag en stolthet i att kunna slänga en jävla massa saker på tippen istället. Fast helt borta är det inte, jag hyr ett extra garage där jag placerar "bra-att-ha-grejer-någon-gång-i-framtiden". Sen har föräldrarna en lada med stor loge där jag har ännu mer saker. Och så har jag en stor verkstad med väldigt stor bakgård där jag har lite annat sparat. Och en källare i huset med ett rum fullt med prylar. Det mesta av det går att rädda genom lite skruvande. När det finns tid.
Men jag har slängt massvis av saker, jag lovar :crash

Fast det finns alltid folk som är värre. En gubbe som jobbar i verkstaden samlar på ALLT och ska laga ALLT på sitt egna sätt. Häromdagen sparade han två stycken utslitna remhjul för de skulle han svarva nya bussningar till och bygga om till sitt pelletsförråd, som han för övrigt har byggt själv. Av grejer som antagligen skulle kastas. Han sparar dessutom på alla gamla oljedunkar vilket blir några stycken i veckan. De kan vara bra att ha... :glömdet

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Skönt att se att jag inte är ensam.
Vore kul att se om lampan funkar, men givetvis har jag inga batterier hemma och det kan inte ens jag lösa med Mac Guyver-tricks.

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj

Har givetvis kollat all annan apparatur i hemmet, men allt annat verkar gå på AAA-batterier och är således fel storlek. Jag skulle såklart kunna linda dem med eltejp så de får samma storlek som AA. Hmm.. njae det får vara, annars fastnar de säkert och så är jag tillbaka på ruta ett igen. Jag får helt enkelt göra som en vanlig svenne och köpa batterier i morgon.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Av en händelse har jag just en sådan där Mag-lite som batterierna fastnat i.
Hade tänkt fixa det "nån gång"...

Har många fler och bättre ficklampor men kan liksom inte klara av att slänga något jag kan laga.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Tänkte på den här tråden när jag skulle slipa ner någon mm MDF. Hade bara 240-papper nära. Började slipa och tänkte på den här tråden. Gick till bilen och hämtade 80-papper. Tjoff så vare klart, lärt värt de 100 stegen :hihi

mas95jed

Semiprofessionell
Gick med
11 Nov 2012
Hoj
Suzuki GSX 1400 -02
Tänkte på den här tråden när jag skulle slipa ner någon mm MDF. Hade bara 240-papper nära. Började slipa och tänkte på den här tråden. Gick till bilen och hämtade 80-papper. Tjoff så vare klart, lärt värt de 100 stegen :hihi

Fusk, det är jämställt med doping! :krama

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
En liten tanke...Visst går det väl att skruva av främre delen, reflektor/lampinsats. Och sedan slå ut batterierna rakt igenom med lämpligt don.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år