Att göra det onödigt svårt för sig...

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
En liten tanke...Visst går det väl att skruva av främre delen, reflektor/lampinsats. Och sedan slå ut batterierna rakt igenom med lämpligt don.

Tänkte på det innan jag började med skruvmetoden. Men det är fräst en stoppkant i änden som det sitter elektronik innanför mot batterierna. Så det gick alltså inte.

Fixade nya batterier idag och...givetvis lyser den inte. Får ta en sväng förbi garaget och hämta lite elektronikspray och multimeter i morgon. Har kommit för långt för att ge upp nu. Är lite ärg kvar på vissa ställen så det kan nog lösa sig.

Edit: Bild
2013-12-02 21.45.31.jpg

"Elektronik" kanske var en väl generös beskrivning, men lite kontaktbleck och sådant är det i alla fall. Eventuellt hade det kanske gått med ett dorn som är långsmalt, men oavsett så hade jag inga sådana hemma heller.

Last edited:

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kollat att lampan är hel? Fast det kanske är att göra det för lätt för sig :glömdet

Ska göra det, och även rengöra alla kontaktytor, idag. Troligtvis är det lampan, alt. dålig kontakt någonstans, som felar nu. Är ju inte så komplicerad konstruktion, så de kan inte vara så mycket annat.

Det här kommer vara den mest överservade ficklampan i hela Svea rike när jag är färdig.:hihi

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Ska göra det, och även rengöra alla kontaktytor, idag. Troligtvis är det lampan, alt. dålig kontakt någonstans, som felar nu. Är ju inte så komplicerad konstruktion, så de kan inte vara så mycket annat.

Det här kommer vara den mest överservade ficklampan i hela Svea rike när jag är färdig.:hihi

Du vet väl att det finns en reservlampa under fjädern, typ det enda som är bra med maglite, eller var.

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Du vet väl att det finns en reservlampa under fjädern, typ det enda som är bra med maglite, eller var.

Åh fan, det hade jag ingen aning om. Är det fjädern i bottenpluggen du menar? Hoppas bara den finns kvar, vet faktiskt inte hur länge jag haft den här lampan så risken finns ju att reserven redan är använd.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Åh fan, det hade jag ingen aning om. Är det fjädern i bottenpluggen du menar? Hoppas bara den finns kvar, vet faktiskt inte hur länge jag haft den här lampan så risken finns ju att reserven redan är använd.

Japp. bara ryck loss fjädern och kolla, oftast ligger dom kvar då ingen vet om att dom finns.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

Är inte det bara på de större? Det där ser ut som en av de små men det kanske sitter kanske där med.

De stora har iaf en liten skumkudde under fjädern där det ska ligga en extralampa.

För övrigt tycker jag Mag Lite är omotiverat dyra nuförtiden. Inte så jäkla hållbara heller tycker jag.

Vad gäller tråden så är jag tvärtom. Slänger all skit jag inte använder längre även om det fungerar fortfarande. Vissa saker säljer jag eller skänker men en del saker har åkt på tippen också.
Det underlättar som fan när man flyttar kan jag säga.

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Japp. bara ryck loss fjädern och kolla, oftast ligger dom kvar då ingen vet om att dom finns.

Den fanns kvar, och både den och originallampan är hela. Tackar mycket för tipset.

Dock så får jag fortfarande inget lys i lampan. Tror eventuellt "någon" kan ha haft isär den förut och då haft bort en del. Jag får liksom inte ihop hur lampan ska jorda med de delarna som sitter monterade.

Ska googla sig lite och se om jag kan hitta en bra sprängskiss så kan jag kanske lista ut vad som saknas/felar.

Edit:

Jepp, jordblecket saknas.

Maglite-1.jpg

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Du har väl ståltråd hemma, som alla McGyvers? Se så, bara göra ett nytt jordbleck nu :mattias

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Du skulle ha börjat med att koka dem i lättsaltat vatten, plockat ut batterierna och sedan koka lite till för att slutligen torka den i ugnen (50 grader varmluft).
Brukar få bort oxid och skit.
Avsluta med vaselin och nya batterier.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Du skulle ha börjat med att koka dem i lättsaltat vatten, plockat ut batterierna och sedan koka lite till för att slutligen torka den i ugnen (50 grader varmluft).

Någon är van vid cylindriska batteriapparater som oxiderar förstår jag.:glömdet

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj

Vart var du för två dagar sedan?!

Ska givetvis göra som Anders föreslog och försöka få till ett jordbleck, hade lite fullt ikväll med annat bara. Har jag tur så räcker det här projektet ända fram till helgen. :)

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Äntligen kommer här upplösningen på den här spännande följetongen.

Som jag nämnde i föregående inlägg så var nästa steg att få bort en del ärg och fixa ett jordbleck. Jag hade faktiskt inte någon ståltråd hemma, däremot hittade jag en kabelsko som skulle kunna funka. Dock var denne för tjock i godset för att passa i slitsen på kontaktdelen. Således fick den smaka på hammaren och sidavbitaren tills den hade rätt form och tjocklek. Så här fint blev det till slut:

2013-12-05 18.46.10.jpg

När jag fått till detta så ville lampan irriterande nog ändå inte lysa. Detta gjorde att jag nästan, för en kort sekund, tappade tålamodet med detta. Men, ett par svordomar senare så kände jag mig redo att ta nya tag.

Jag resistensmätte lampans olika delar och kom fram till att det var i det närmaste obefintlig kontakt mellan fjädern och bakstycket.

2013-12-06 16.12.45.jpg

Detta medför att minuspolen på batteriet inte får kontakt med lampan som såklart därför vägrar lysa.
Detta var enkelt fixat, plockade bara bort fjädern, skrapade lite på anläggsytan och resultaten blev helt "lysande".
Så nu sitter jag här med en helt fungerande ficklampa.

2013-12-06 16.10.38.jpg

Om du själv vill göra en liknande renovering av en gammal ficklampa så behöver du följande verktyg:

2013-12-06 16.24.27.jpg

Skruvdragare med självborrande skruv, sax, polygrip, oxidrengöring, sidavbitare, kablesko, hammare och multimeter.

Hur enkelt som helst, lycka till!:tummenupp

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
På förekommen anledning kom jag att tänka på den här tråden och jag kan meddela att lampan fortfarande fungerar. Den hänger innanför ytterdörren och används nästintill dagligen när jag behöver gå ut i trädgården och leta reda på hunden när han vägrar komma in självmant.
Sedan tråden har jag dessutom pimpat den med en LED-lampa så den lyser betydligt bättre nu än innan.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Sjukt kul, vet inte om det klassar in i "göra det svårt för sig" men en lattevisp hemma hade slutat vispa så jag frågade dottern om hon ville skruva isär den och se hur den såg ut.
När vi väl plockat isär den frågade jag om vi skulle se om motorn funkade och hämtade lite ledningssladd och eltejp och tejpade ihop batterier och så.
Motorn funkade

Då frågade dottern varför inte vispen funkade om motorn funkade så vi började "följa strömmens väg" och hittade ett bleck som blivit böjt så det inte blev kontakt. Skruvade ihop och vispen funkade, tom bättre än den nya vispen som den bättre hälften köpt eftersom den här inte funkade :D

Stolt dotter

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag köpte ett NiMh-batteri till min maglite plus en ledlampa. Kanske jag hade för stora förväntningar men jag blev lite besviken på ljuset.

Kanske inte onödigt svårt men trådstarten handlade ju just om en Maglite.
Däremot var det kanske onödigt med pengar och ansträngning med tanke på resultatet.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Man måste serva sin Maglite!
Aldrig förvara den med batterierna i så de fastnar.
Jag har en trebatteriersmodell där de fastnat sedan flera år.
En två batteriers, den snyggaste. Där tog jag ut batterierna direkt när de tre fastnat i den stora.
Snygga och balla men inte särskilt bra. Jag har ett led-cykellyse som lyser betydligt bättre.

Här ser ni varför man måste sköta om sin Maglite:

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Jag köpte ett NiMh-batteri till min maglite plus en ledlampa. Kanske jag hade för stora förväntningar men jag blev lite besviken på ljuset.

Kanske inte onödigt svårt men trådstarten handlade ju just om en Maglite.
Däremot var det kanske onödigt med pengar och ansträngning med tanke på resultatet.
Njae, jag kan väl också känna att recensionerna på LED-lampan var en smula överdrivna, men ett litet lyft blev det ändå.
Som @Björn F skriver är de ju ändå kanske inte särskilt bra och det är knappast så att de lyser upp hela kvarteret, men den jag har duger till det jag använder den till.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Njae, jag kan väl också känna att recensionerna på LED-lampan var en smula överdrivna, men ett litet lyft blev det ändå.
Som @Björn F skriver är de ju ändå kanske inte särskilt bra och det är knappast så att de lyser upp hela kvarteret, men den jag har duger till det jag använder den till.

Har du någon uppfattning om halogenlampor kan vara värda att köpa ifall man vill ha mer ljus?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år