Att höras är att finnas till?

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Först vill jag poängtera att detta inte är någon gnälla-på-bilister-eller-folk-med-kromslädar-tråd!

Det slog mig i morse när jag åkte till jobbet, efter att ha fått väja ett antal gånger då bilister plötsligt bytt fil (jaja, det regnade som f-n, men ändå) att man kanske hörs för lite?

Vill inte påstå att hojen är tyst som en symaskin men det finns hojar som låter värre. Jag brukar ofta smyga förbi bilarna vid köbildning och upplever att det är uppskattningsvis 2-5% som håller höger.

Hamnade häromdagen bakom en Victory med raka rör som trots mina öronproppar fick trumhinnorna att fladdra. Det var nästintill stillastående kö och i liknande situationer får jag normalt låna delar av motsatt fil för att ta mig förbi. Denna Victory fick bilarna ha flytta sig till höger bara genom sitt öronbedövande motormuller. Bara att haka på och glida förbi.

Funderar nu på att plocka bort mitt slip-on helt och hållet :yoparty
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Sorry, såg nu att det fanns en tråd till i ämnet:

Loud pipes saves lifes. Not. :huvet
 

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
fuck that shit. loud pipes saves lives. TRUE. när ja körde med raka rör och blev av med hörseln så lovar jag dig att alla på motorvägen trodde att ett flygplan skulle landa bakom dem så dem flyttade på sig raskt som bara fan
 

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
fuck that shit. loud pipes saves lives. TRUE. när ja körde med raka rör och blev av med hörseln så lovar jag dig att alla på motorvägen trodde att ett flygplan skulle landa bakom dem så dem flyttade på sig raskt som bara fan

Tack för skrattet :rofl.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Det är nog en gammal och inrotad syn hos många att en mc ska bullra och smälla lite grann för att kvala in som riktig motorcykel.Samtidigt kan det ju vara himla skönt att få fara fram nästan ljudlöst ibland även om jag håller med på att medtrafikanter har en klart snabbare reaktionsförmåga många gånger när man dyker upp med en högre ljudvolym.

Min egen hoj är för närvarande något bullrig och vid landsvägskörning har jag inget emot dessa högre ljudvolymer men att enbart färdas inne i stadstrafik mellan trafikljusena till ett enormt buller upplever jag som smått pinsamt där högsta växeln ofta åker i så fort det bara går för att inte upplevas som en allmän fridstörare. :crash

Då stör jag mig enormt mycket mer på dessa eu mopeder med ibland modifierade blås som låter som en rullande tortyrkammare.Hur f_n kan man bara ens komma på tanken att höja ljudet på något som redan i originalskick låter allt annat än vackert på dessa moppar.Brukar studera eländet när de dyker upp som en geting med megafon i trafiken och tänka på dom gamla pong spelen när många av dessa eu mopeder med förare alltför ofta far upp och nerför en trottoarkant för att korsa ett övergångsställe och i sin tur gärna köra mot rött.Där (den yngre) föraren ibland utan hjälm brukar titta sig omkring som om de fått i sig en hel veckoförbrukning av områdets drogtillgångar.Arma stackars människor. :va
 
Last edited:

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Frågan är om dom inte flyttar sig för custom hojjarna att de är rädda att vara i vägen för person med fel tryck på sin väst? =)
 

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Det är lite bökigare i trafiken när man inte hörs eller syns så bra , kör svart hoj + original pipor idag .
Det är trevligt med fordon som låter men ogillar dom som bara för massa oväsen .
 

NNC.nu

NNC.nu
Gick med
20 Apr 2010
Ort
Linköping
Hoj
GSX
Att höras är att finnas till?


Det var egentligen filosofen DeskArtes som myntade "Jag hörs, alltså finns jag"
En sanning lika gammal som... ...dom gamla grekerna, typ. Som för övrigt inte är så gamla.
När dom går i pension.
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Tror att denna kombo är oslagbar ur trafiksäkerhetssynpunkt:
1 rätt fart för aktuell trafikomständighet,
2 högt ljud.

Kan dra mig till minnes en händelse jag sent ska glömma. Jag färdas i bil (feta däck och stenhårda fjädringskomponenter) på nya Lännavägen, för stunden i lagliga 70 km/t.

Plötsligt hör jag ett ylande, som från ett reaplan. I nästa stund kändes det som om en sugklocka tog tag i bilen. Undertrycket som bildades när sporthojen passerade var så enormt att hela karossen gungade till i sidled.

Sedan sörjde dopplereffekten till att åstadkomma ett dån bakom hojen, som försvann i horisonten.

Även om jag själv aldrig skulle köra om ett annat fordon med så hög relativhastighet eller så nära måste jag erkänna att det var en mäktig upplevelse!
 

namnlös

Ny medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Vendelsö
Hoj
CB900,FZR1000,CBR 929,TL1000S,F6S S2R
Har alltid haft effektdämpare utom på en F6S som jag hade förra året, kör genom stan varje dag. Blev fan prejad dagligen med den hojen. Nu med Ducatin så har ingen prejat mig hitintills denna säsong. Aldrig med orginalrör på pendlingshoj
 

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Hemma :)
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Till och med de som arbetade på min trafikskola sa att det var en mycket god idé att byta ut dämparen just pga att man hörs bättre.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Frågan är om dom inte flyttar sig för custom hojjarna att de är rädda att vara i vägen för person med fel tryck på sin väst? =)

Tror snarare dom är rädd att blysläden ska mosa deras bil om dom står i vägen;-)
 

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
besiktade min cykel idag och folk flyttar på sig faan så mycket fortare när jag inte har de långa fjollpropparna i mina leovince i vanliga fall flyttar folk på sig direkt och man tackar dem med ett ljudligt BRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖLLLL!!! när man åker förbi =)
att högludda pipor inte skulle rädda liv är skitsnack imo... speciellt om man åker XT som ser ut som en bred moped, folk HÖR åtminstone skillnaden...
 

Word

åskådare
Gick med
9 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSB1000FACTORY 08, KTM Superduke 05
Jag instämmer! Bilister, cyklister och framförallt en och annan fotgängar som går i sin egna värd! ett vrid på gasen så får man alla blickar på sig :) (Idiot eller inte ligger i betraktarens ögon men jag syns)
:banana
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
MT-09
Min lillninja med slipon får bilister att flytta sig ur vägen för mig till och med när jag håller laglig fart. 14.500 varv i kolfiberblåset går inte att snacka bort :banana

N'uff said.
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Tror att denna kombo är oslagbar ur trafiksäkerhetssynpunkt:
1 rätt fart för aktuell trafikomständighet,
2 högt ljud.

Kan dra mig till minnes en händelse jag sent ska glömma. Jag färdas i bil (feta däck och stenhårda fjädringskomponenter) på nya Lännavägen, för stunden i lagliga 70 km/t.

Plötsligt hör jag ett ylande, som från ett reaplan. I nästa stund kändes det som om en sugklocka tog tag i bilen. Undertrycket som bildades när sporthojen passerade var så enormt att hela karossen gungade till i sidled.

Något liknande hände polaren för några år sen, han körde en lättlastbil förbi Landvetter där det strax efter blir 3filigt mot gbg, han hörde något långt bort på högvarv sen börja lastbilen vingla o en bil far förbi i en jävla hastighet o är lika snabbt borta.

Själv vet jag för några år sen när man kom cyklandes på Hindås rakan ner för backen o är i sin egna värd, sen far det förbi något sporthoj i runt 200knyck rätt ljudlöst, blev ju rädd så jag va halvvägs ner i diket, hatar när det är ljudlöst, den dagen elbilar susar fram i 200a, den dagen önskar inte jag finns längre.
 

bmwrobban

framhjulsdrivet är oönskat
Gick med
12 Nov 2010
Ort
Kalmar Län
Hoj
-94 Gsxr 750(såld), Gsxr 1000 K5 snabb banhoj (såld), -06 zx10, GsxR 1100 1987
Till och med de som arbetade på min trafikskola sa att det var en mycket god idé att byta ut dämparen just pga att man hörs bättre.

har fått för mig att det är bättre med högt ljud ang. Vilt me...
när man hörs har de mer tid o flytta sitt parkerade väg-arsele ut i skogen igen :arsele :va
När jag haft fordon som låtit LITE mer än vanligt, inte onormalt mer alltså, har jag ALDGIG
haft problem med Vilt, MEn ett tyst orginalfordon har det vart en Jävla tur man haft viltskada
på försäkrings-menyn :näsblod
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Då stör jag mig enormt mycket mer på dessa eu mopeder med ibland modifierade blås som låter som en rullande tortyrkammare.

Precis, har en moppedist som har samma resväg som mig på mornarna. Låter som en stor motard kommer dånande, men istället kommer en liten moppe farnades:tungan

sen far det förbi något sporthoj i runt 200knyck rätt ljudlöst, blev ju rädd så jag va halvvägs ner i diket, hatar när det är ljudlöst,

Det är exakt så jag fått mina bucklor i innertaket på bilen, ljudlösa hojar som dragit förbi straxt under ljudets hastighet så att man studsat i sätet av rädsla:smasha
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
har fått för mig att det är bättre med högt ljud ang. Vilt me...
när man hörs har de mer tid o flytta sitt parkerade väg-arsele ut i skogen igen :arsele :va
När jag haft fordon som låtit LITE mer än vanligt, inte onormalt mer alltså, har jag ALDGIG
haft problem med Vilt, MEn ett tyst orginalfordon har det vart en Jävla tur man haft viltskada
på försäkrings-menyn :näsblod

Fast du glömmer nog att både björnar, vargar och lodjur är bra mycket tystare än en hoj med originalpipor. Så vilt som inte upptäcker en hoj med originalblås existerar i stort sett inte då dom är uppätna av rovdjur.
Sanningen är nog den att dom inte uppfattar motorljud som en direkt fara då det inte är något som dom lärt sig vara rädda för.

Högljudda pipor gör ingen nytta alls annat än i stadstrafik och det är tyvärr också där som dom stör flest av dom som vill ha bort oss motorcyklister också.
Och den lilla effekt som man får av ett högljutt blås kan man lätt åstadkomma genom att köra lite smartare istället. Då slipper man skapa en massa onödig opinion mot motorcyklister.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top