Att ha igång motorn några sekunder med oljelampan lysande, farligt?

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Bytte oljefilter idag (endast filtret) och hällde sedan på ungefär så mycket olja som försvann då jag tog av det gamla filtret. När jag sedan startade hojen så lös oljelampan i typ 1 till 2 sekunder.Jag antar att det var för att oljan behövde fylla det nya filtret innan trycket gick upp. Kan detta ha skadat motorn?

Det var även så att hojen hamnade på sidan vid ett tillfälle, sedan när jag ställde den upp så lös oljelampan, jag slog av tändningen (hojen var inte igång, den stängde av sig när den hamnade på sidan) och väntade lite, sen när jag startade den så lös oljelampan i cirka 1-2 sekunder.

I vanliga fall slutar oljelampan lysa direkt när motorn startar.

Kan motorn ha hunnit ta skada, jag menar ens lite grann?

För att inte behövs starta ännu en tråd :) så frågar jag här vad ni tycker om Amsoil oljefilter, I tester som man kan hitta på internet så verkar de vara bäst.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Nej du hinner inte skada något på 2 sekunder, dock kan det vara god sed att efter du bytt olja eller filter på hojen på något vis hindra motorn från att starta medans du kör startmotorn tills oljelampan slocknar, skulle något blivit fel när du bytt (stopp i nya filtret eller megaläcka för du glömt nåt) så är det väldigt dumt om motorn går igång
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Finns det någon anledning till att du enbart bytte filter?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
just epic...:D

Den dogmatiske prästen är lite förvånad att vår nye professor på olja behöver ställa liknande frågor.

Precis som med oljekylen så finns det ingen risk för skada i detta fall. Däremot bör du kolla oljevolymen utifrån instruktionsbok, inte hur mycket du fick ut.

Som en anekdot hade Claessons i Bromölla en tävling för många år sedan. Det tog en motor från en GSXR 1100, tömde den på alla vätskor. Startade den och satte full gas. Tävlingen var att gissa hur lång tid det tog innan den skar. Jag minns inte det exakta svaret men mellan 5-7 minuter tog det innan det blev tyst.
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Som andra skrivit är det ingen fara.

Om man inte delat och rengjort motorn helt från olja så kommer det alltid finnas kvar oljefilm på de ställen det ska vara olja. Har man däremot en helt ren motor så kan de vara en bra ide att manuellt smörja på utsatta ställen innan man drar igång motorn.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Oroa dig inte så mycket, sluta fundera på om just din hoj är gjord av glas, ut och kör och njut av sommaren!!:tummenupp
 

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och Scrambler 1200XC
just epic...:D

Den dogmatiske prästen är lite förvånad att vår nye professor på olja behöver ställa liknande frågor.

Precis som med oljekylen så finns det ingen risk för skada i detta fall. Däremot bör du kolla oljevolymen utifrån instruktionsbok, inte hur mycket du fick ut.

Som en anekdot hade Claessons i Bromölla en tävling för många år sedan. Det tog en motor från en GSXR 1100, tömde den på alla vätskor. Startade den och satte full gas. Tävlingen var att gissa hur lång tid det tog innan den skar. Jag minns inte det exakta svaret men mellan 5-7 minuter tog det innan det blev tyst.

Allvarligt?! Du menar att det tog mellan 5 och 7 innan motorn skar helt utan olja? Det var sannerligen imponerande. :Bugar
Brorsan körde många många mil med sin gamla Amazon och oljelampan lysande. Det tyckte jag var skarpt.:banana
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Här pratar vi generras!!!:fakta

lagren är slut och kanske kan den köras veckan ut om du mixar rapsolja och banan för att fylla ut de slitna lagren...:D

när oljelampan lyser så är det härdsmälta i motorn och du ska kliva av genast för att inte få strålning i pungen!:rodnar:rodnar

mvh
 

Jimmy

Guest
Kort framskärm gör att man bara behöver byta filter, inte olja:D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Flyttade tråden till allmänt snack, för mycket spam för att platsa i Teknikforumet.
 

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Jag är också nyfiken på varför du bara bytte oljefiltret ? :va Vill du förklara för oss

Upptäckte mycket avlagringar i motorn när jag bytte kopplingen, svart/grått smet som kunde torkas bort med papper, vet inte hur länge förra ägaren kört på samma olja, alternativt var det råolja direkt från nån pipeline han stoppat i den. Jag antar att det finns liknande avlagringar på andra ställen i motorn. Så när jag bytte olja så blev nya oljan svart direkt då nya oljan förmodligen började lösa upp dessa gamla avlagringar. Så istället för att byta den fina motuloljan så bytte jag bara filtret, och oljan blev renare!
 

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
just epic...:D

Den dogmatiske prästen är lite förvånad att vår nye professor på olja behöver ställa liknande frågor.

Precis som med oljekylen så finns det ingen risk för skada i detta fall. Däremot bör du kolla oljevolymen utifrån instruktionsbok, inte hur mycket du fick ut.

Som en anekdot hade Claessons i Bromölla en tävling för många år sedan. Det tog en motor från en GSXR 1100, tömde den på alla vätskor. Startade den och satte full gas. Tävlingen var att gissa hur lång tid det tog innan den skar. Jag minns inte det exakta svaret men mellan 5-7 minuter tog det innan det blev tyst.

Tack för lovorden!

Jag är glad för alla mina nya vänner :)

Jag brukar försöka gå till botten med saker, även om jag inte är nån professor på så många områden (0 faktiskt, tar många år och publiceringar i vetenskapliga peer-reviewade tidsskrifter för att bli det).
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Upptäckte mycket avlagringar i motorn när jag bytte kopplingen, svart/grått smet som kunde torkas bort med papper, vet inte hur länge förra ägaren kört på samma olja, alternativt var det råolja direkt från nån pipeline han stoppat i den. Jag antar att det finns liknande avlagringar på andra ställen i motorn. Så när jag bytte olja så blev nya oljan svart direkt då nya oljan förmodligen började lösa upp dessa gamla avlagringar. Så istället för att byta den fina motuloljan så bytte jag bara filtret, och oljan blev renare!

Har du bilder på denna svartgråa smet? Var det metallavlagringar eller mer geggigt? Normalt tyder grå/vitaktig färg på fukt i oljan. Litegrann är inte onormalt och uppstår pga kondensation efter förvaring.

Dock löser man inte detta genom att byta filter, utan man byter oljan, alternativt låter det dunsta vid körning.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top