Att ha igång motorn några sekunder med oljelampan lysande, farligt?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kör själv med Hi-Flo filter. Från Addemoto.
Länkarna kan var av intresse
http://motorcycleinfo.calsci.com/FilterStudy.html
http://motorcycleinfo.calsci.com/Filters.html

Och det hjälper inte att ha ett bra filtermaterial. Om man sparat på filterytan.
Det jobbigaste idag är att många gör inte egna filter utan köper andras och får dem märkta med sitt eget namn.
Och billigaste anbudet vinner. Varje år.
Så ett årsgammalt test av ett filter kan vara av en helt annan produkt.
 

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Kör själv med Hi-Flo filter. Från Addemoto.
Länkarna kan var av intresse
http://motorcycleinfo.calsci.com/FilterStudy.html
http://motorcycleinfo.calsci.com/Filters.html

Och det hjälper inte att ha ett bra filtermaterial. Om man sparat på filterytan.
Det jobbigaste idag är att många gör inte egna filter utan köper andras och får dem märkta med sitt eget namn.
Och billigaste anbudet vinner. Varje år.
Så ett årsgammalt test av ett filter kan vara av en helt annan produkt.

Jo jag vet att amsoil hade kunnat ha mer filter i filtret. Men efter att ha forskat om de här avancerade filtren (bosch, Mobil 1, purolator, amsoil) så kom jag fram till att amsoil var det som renade bäst och minst partiklar. De har även minst händelser av malfunktioner när man söker på internet. Både mobil-1 och purolator fanns en del klagomål på. Kan dock vara så att de säljer större mängder än amsoil (iaf mobil 1), och därav så blir det såklart fler missöden. Det var även så att det tillhandahålls av mc-land.no (de är enda återförsäljaren i norden av amsoil produkter vad jag kunde hitta)

Så jag byter isåfall filtret lite oftare, ifall det ger en renare olja.

Suzukilover var en skön glidare må jag säga. Jag är ärad om jag kan ge er en bråkdel av skratten han gav mig när jag kollade hans trådar :)
 

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Jag förstår vad Suzukilover menar med linjeförskjutning. För en nybörjare som tänker efter och sätter ord på skeenden och fenomen och som inte fostrats av mc åkning sen innan tonåren (som jag och förmodligen många här har gjort) så är det lätt att slås med häpnad av de fysikaliska fenomen som händer i olika situationer när man färdas snabbt på ett tvåhjuligt fordon.

För många så är det en självklarhet att motorcykeln (och bilar och andra snabba fordon) "styvnar till" i linjen vid acceleration och deceleration, även om de inte ens tänker på det. Man är så van vid fenomenet att man skrattar åt nån som upplever det för första gången vid en ålder då man har tillräckligt med logiskt tänkande för att förstå vad som faktiskt sker fysikaliskt.

Sen kan det ju vara så att Suzukilover bara var ett troll också. Och att jag överanalyserar hans inlägg. Så mycket självinsikt har jag!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Sååå, med andra ord ska jag inte låta några verkstäder lyssna på bilen för då rasar ramlagren? ����
S

Nja, oväsendet kom vid Gävle på väg till Stockholm från sommarstugan i Hälsingland.
Hon körde hem bilen till Stockholm, den rullade ju.
Efter det har två verkstäder lyssnat på den och tippat på ramlagren.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Använder alltid K&N pga deras lösning med en 17mm's skalle.

Renar garanterat tillräckligt så länge man inte tänkt dricka oljan till kvällsmat.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Provade på en Volvo b20. Gav upp. Inte motorn. Men jag

skulle skrota min volvo 142 "isbil" som levt ett hårt liv på sjön... väl vid bilskroten så ville jag ju inte att snålturken som tog hutlöst betalt för att grejer skulle få ut en krona på min bil så vi tömde oljan satte fullgas... efter ca 5 min. så öppnade vi oljelocket och öste i massa grus och småsten... rasslade som satan men B20 tuffade på... till sist gav vi upp...:fakta

mvh
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
En väns Volvo V50 DriveE Diesel har fått motorhaveri efter 20000mil.
Ramlagren efter ett par verkstäder lyssnat på den.
Och den har fått normal service med oljebyten och det inträffade med olja i motorn.
Så med tanke på att en B18 normalt var frisk efter 50000mil.
Så kan man ju gissa hur länge en modern Volvomotor klarar sig utan olja.

Vet en kille som försökte köra på en översvämmad väg med en volvo v70 diesel nyare model... motorn skar kort därefter i vevlagren och staken tittade ut genom blocket...

mvh
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Nja, oväsendet kom vid Gävle på väg till Stockholm från sommarstugan i Hälsingland.
Hon körde hem bilen till Stockholm, den rullade ju.
Efter det har två verkstäder lyssnat på den och tippat på ramlagren.

Förstod andemeningen i din text men kunde inte låta bli att peta lite. :tungan Det blir så tråkigt om man ska vara korrekt hela tiden och speciellt när man själv har en V50 diesel, iof en D5:a, men ändå.:)
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top