Hej alla!
Tack för alla inlägg med goda råd och åsikter. Skall försöka sammanfatta mina svar till alla som skrivit så gott jag kan. Kläder för touring finns så den biten är ok. Tänkte packa lätt för vistelsen skall vara där kanske Max 2 dagar sen hem igen pga jobb.
Kommer inte att köra genom Polen för den delen heller. Har aldrig gjort det förr heller. Min resa är tänkt att gå från Arlöv där jag bor över bron och landvägen genom Danmark till Tyskland. Tänkte skippa båtar helt. Flyg är inget allternativ för mig då det skrämmer skiten ur mig
Ja det är en personlig utmaning kan man väl säga. Tempot är tänkt att ligga 140-150 och uppåt.
Tank stopp och fika, rökpaus och bensträckare var 20 mil sen måste man ändå tanka för att inte åka på soppatorsk, kan vara långt mellan mackar ju längre öst man kommer i Tyskland.
Tanken att åka själv är för att jag vet att jag kan hålla mitt eget tempo och inte behöver vänta på någon heller. Skulle jag inte orka, ja då får man väl erkänna sig besegrad och ta in på hotell.
Förstår att tjusningen med mc körning är oftast krokiga vägar men jag tror att en sådan resa har sin egen tjusning. Missförstå mig inte, jag gillar att svänga med men att kunna köra långt med hojen i ett bra tempo är nog lika nice det med?
Sen är det klart att dåligt väder och trafik är svårt att påverka så det får man ta. Tur att hojen får plats mellan bilarna då ju. Vad gäller lastbilar så stämmer förbudet på söndagar men de som har tillstånd får lov att köra ändå. Blir värre i Tjeckien där det är samma vägarbete på samma ställe 5 år tillbaka hehe.
Nu när jag var i Tyskland med mina vänner så tyckte jag att farter kring 160-200 var lagom där trafiken tillät det. Man kommer ju rätt långt på en timma då. Märkte även att det hjälpte mycket att körs järnet korta sträckor sen dra ner tempot lite sen öka igen. Detta var förstås på fri fart sträckorna för Tyska polisen är inte att leka med och fortkörning på begränsade sektioner bötfälls på plats.
Sen att man plågar sig skälv lite gör väl inget? Många som baracker sina hojar i fint väder 4 mil sen ställer dem igen vilket känns synd för hojen. Handlaren jag köpte er6-an av var imponerad av styckat hunnit köra 600mil på 3 månader med nytaget kort. Man ser ju 6 år gamla hojar som gott mindre, kan kännas lönt att ha hoj då?
Får väl se, tanken är slutet av augusti eller september och blir det av lovar jag att skriva en utförlig berättelse av min resa.
Ha det gott alla så hörs vi
Tamas