Att köra med för många hästkrafter?

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Honda NC750XD -14 , CB1000RA-12
konstig fråga kanske men jag undrar mig lite

tänkte köpa denna:
http://www.blocket.se/sodermanland/BMW_K1200R_AC_Schnitzer_42541537.htm?ca=12&w=1

en BMW K1200R AC Schnitzer -05 med över 200hk

nu till funderingen , vad händer med motorn om man inte använder alla hästkrafterna? jag kommer ju mestadels köra lugnt och fint på gatan , är det värdelöst att köpa en så stark mc om man inte tänker använda styrkan? :confused:

tanken är ju att den gången man vill göra en säker omkörning så är det fint att veta att det kommer gå fort att köra om
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det där är bara marknadsföriongsbullshit från säljaren. AC Schnitzer kittet innefattar bara ett helsystem samt en massa kosmetik. Så du får någon häst mer än original men det är inget som påverkar hållbarheten.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Det är väl bara bra med många hästar.Slipper ju anstränga motorn allt för mycket när man ska förbi.Bättre med för många än för få hk och leva på hoppet vid omkörningar. :crash

Om vi håller oss till kubik större sporthojar som ej ska förväxlas med en motorkonstruktion i t ex en stor custom så har du oftast både många hästkrafter samt ett vettigt vridmoment vid ett lika vettigt varvtal.Går du ner i denna kubik storlek så försämras tidigare skrivet och motorn lever ett betydligt stressigare liv med ett flitigare användande av växellådan för att hålla farten uppe beroende på körningen.

Men vi är alla olika.En del tycker att en Kawasaki Ninja 300 är gott nog och andra blir först lugna på en Kawasaki ZZR 1400.Sånt är livet ...
 
Last edited:

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
"är det värdelöst att köpa en så stark mc om man inte tänker använda styrkan? "

Nej, men oansvarigt :smasha om du inte tänker göra "säkra omkörningar" mesta tiden :D
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Sen måste man förstå att hästarna är ett resultat ifrån vridmomentet och varvtalet.
200hk är TOPPEFFEKT, på 2000RPM är det något helt annat.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
hellre för mycket kraft än för lite , högerhanden styr endå :tummenupp

med nån liten klen enlitersklubba så ligger man bara å varvar å växlar å håller på ...sliiiter somfan :hihi
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Man kan aldrig ha för många hästar...Tro mig

Sen behöver man ju inte alltid anväda dem fullt ut hela tiden, även om man ofta tenderar att motivera vissa repor med att "jag vill ju inte att den skall sota igen eller något..."

Men seriöst så händer det inget med motorn bara för att du inte belastar den max.
Enda konsekvensen blir väl att motor inte slits lika mycket jämför med hojar som belastas max.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
200 springare! Var sitter turbon? Kanske har de bytt originalhästarna mot fler och mindre?

Äh, jag fattar nog inte.
 

pops

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
örebro
Hoj
gsxr 1000 k7
hellre för mycket kraft än för lite , högerhanden styr endå :tummenupp

med nån liten klen enlitersklubba så ligger man bara å varvar å växlar å håller på ...sliiiter somfan :hihi

Tror nog att dom flesta nyare sporthojaran på1000cc
är snabbare än big King från 100km/h på 6an:tungan
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Flyttade tråden från Teknikforumet eftersom jag misstänker att det inte lär bli ngt övermått av motortekniska svar.

/J
 

CMA

Övning ger färdighet
Gick med
18 Jun 2009
Ort
Motala
Hoj
Suzuki SV1000S-2007 Suzuki sv1000s-04 (såld) Fireblade-98 (såld)
Du har rätt.. 25 hk trollar man inte fram i ett nafs utan rena mekaniska åtgärder. Kan ingen ringa / besöka försäljaren och NYPA hårt vederbörande i näsan!!!! Trolleri och magi föredrar jag att se på tv / teater ;)

Det där är bara marknadsföriongsbullshit från säljaren. AC Schnitzer kittet innefattar bara ett helsystem samt en massa kosmetik. Så du får någon häst mer än original men det är inget som påverkar hållbarheten.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag har också funderat kring det där. Min lilla 400 har rödmarkering vid 11500rpm, men jag ligger ju alltid och puttrar kring Stockholm i 4000-6000rpm. Dåligt eller bra eller skitsamma för motorn?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hade nog funderat mer över kvalitén på motorn än effekten. K1200:an och 1300:an har inget vidare "track record" när det gäller hållbarhet. Varit en hel del trasiga växellådor med mera om jag förstått saken rätt. Tror det skrevs rätt ordentligt om hojen i BIKE i något nummer för ett antal år sedan. Den åkte mer bil än vad den körde för egen maskin.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Hästarna mår dåligt av att inte rastas!!!! :mad: :mad: :mad: Se till att rasta de då och då annars kanske du blir anmäld till Länstyrelsen för vanvård av djur!! :gnissla
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har också funderat kring det där. Min lilla 400 har rödmarkering vid 11500rpm, men jag ligger ju alltid och puttrar kring Stockholm i 4000-6000rpm. Dåligt eller bra eller skitsamma för motorn?

En mc motor mår bra av att gå aktivt med olika gaspådrag/avslag samt olika varv. Sålänge du inte idiotvarvar den kall så är där mycket lite skillnad körningen gör om man inte sysslar med tävlingsåkning.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Personligen tycker jag det är värre att köra med för få hästar. Iallafall om man betänker att man bara lever en enda gång, att åka omkring på en hoj man gillar är en del av ett rikt liv. I mitt fall är fri tillgång till hästar ett måste.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Varför ska man sitta upprätt när man har 200 hk,,,,, B-King samma sak. Kan någon som har testat och punga ur den mätarn ut säga hur skönt det är utan kåpa då.
Stor motor ger skönt körkomfort vid lite lagom tempo om jag ska hitta någon fördel.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
kittlar dödsskönt i kistan när pållarna får leka fritt mellan benen , med eller utan kåpa :tummenupp
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top